• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

نوکری سیدالشهدا(ع) به مداح شخصیت می دهد/ مداح شدن آسان، اما مداح ماندن سخت است

  • کد خبر : 53559
  • 15 مهر 1395 - 10:51
نوکری سیدالشهدا(ع) به مداح شخصیت می دهد/ مداح شدن آسان، اما مداح ماندن سخت است

مسئول کانون مداحان شهرستان خرمدره گفت: نقطه شروع مداحی عشق است و تا جوششی نباشد کوششی برای مداحی و مداح شدن صورت نمی گیرد و شروع این کار راحت هست چیزی که سخت و سختتر است مداح ماندن با تمام ویژگی های آن است.

به گزارش نبض سحر، علیرضا خوئینی متولد سال ۵۹  است که از هشت سالگی مداحی می کند که بیشتر در زمان کودکی خود تعزیه را تجربه کرده است  و به عنوان “بچه خان” در تعزیه ها ایفای نقش می کرد و گاها در دسته های عزاداری هم نوحه می خواند.

در ادامه گفتگوی تفصیلی نبض سحر را با مسئول کانون مداحان شهرستان خرمدره را می خوانیم:

اولین نوحه ای که خواندید و چگونه شد که مداحی را انتخاب کردید؟

بنده اولین نوحه ای که گفتم شعری از استاد کلامی که: ای تشنه لر سقاسی یا ابوالفضل/آزاده لر مولاسی یا ابوالفضل بود.

 مداحی را به صورت گوش دادن به نوارهای مذهبی و مداجان مشهور یادگرفتم  و البته سه سال هم موسیقی سنتی کار  در رشته آواز دستگاه های اصیل آوازی را یاد گرفته ام.

یک فردی که می خواهد مداح شود از کجا شروع باید بکند؟

نقطه شروع مداحی عشق است و تا جوششی نباشد کوششی برای مداحی و مداح شدن صورت نمی گیرد و شروع این کار راحت هست چیزی که سخت و سختتر است مداح ماندن با تمام ویژگی های آن است.

الزامات یک مداح چه چیزهائی است؟

وقتی کسی در جامعه به عنوان مداح شناخته می شود دوشخصیت را باخودش حمل می کند، یکی شخصیت خودش و دیگری که مداح است، شخصیت نوکری درگاه ائمه را با اعمال و رفتار و سبک زندگی اش به دستگاه سیدالشهدا اعتبار و رونق پیدا میکند که اگر خلاف این باشد عواقب وخیمی دارد که از گفتنش هراس دارم و در کل پایندی به واجبات و دوری از محرمات و تزکیه نفس از ملزومات مداح است.

مهمترین ویژگی یک مداح چیست؟

مداح باید مرد خدا باشد طوری که  مردم با دیدن او انسان یاد خوبی ها بیافتد.

%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%b9%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%ae%d8%b1%d9%85%d8%af%d8%b1%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%b4%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d8%a7

وظبفه مداح در حال حاضر چیست؟

مداحی در جامعه امروز مقداری سخت است، مداح هم باید هنر مداحی داشته باشد ،درمورد شعر و تاریخ و سبک های جدید به روز باشد و از قافله عقب نماند و هم اینکه در قبال اتفاقاتی که در جهان اطرافش می افتد احساس مسئولیت کند مثلا واقعه دردناک “منی” در سال گذشته اتفاق افتاد  باید مدتی فکر و ذهن مداح را مشغول کندو برایش دغدغه باشد.

شما به عنوان رئیس کانون مداحان، چند نفر  شهرستان به عنوان مداح  سازماندهی شده اند؟

در حال حاضر ۹۰ نفر در سطح شهرستان مداح داریم که پرونده های مداحی آنان موجود است و در طول یک سال مسئولیت بنده با وجود مشغله کاری سعی کردم برای این امر وقت بگذارم و یک چهره فعال از کانون در استان و شهرستان ارائه بدهم و در ۱۰ روزکاری که در استان زنجان با مدیرکل جلسات داشتیم  و جلسات متعدد در شهرستان برای برگزاری آئینهای مذهبی و ملی داشتیم

بنده پنجشنبه ها سعی کردم ساعتی را برای حضور در کانون اختصاص دهم و کارهای مربوط به کانون مداحان را انجام دهم، اتفاق بزرگی که امسال افتاد سامانه طوبی برای ثبت اسامی مداحان  بود که کارهای اولیه آن انجام شده که بقیه کارهای آن بعد از دهه محرم انجام خواهد شد.

از برجسته ترین خاطرات خود در مداحی کردن تعریف کنید؟

یک سال که بنده تازه شروع به خواندن کرده بودم  پیرمرد ۵۰ ساله را از دو طرفش گرفته بودند و آوردند گذاشتن سر راه دسته عزاداری و یادمه که این مرد اصلا پاهایش توان نداشت و کاملا بی حس بود با اصراری که  کرد ، از همه خواست که پا روی پاهایش بگذاریم و از مسیر رد شویم و همه برای اینکه دل پیرمرد را نشکنند اینکار را کردیم و باز یادم هست که سال بعد همین آقا با پاهای خودش مثل یک جوان برومند و بدون هیچ نقصی آمد و دسته عزاداری و عزاداری کرد.

بیشترین تاثیر را چه کسی در مداحی شما داشته است؟

مداحی استاد حاج اصغر گنج خوانلو که ارادت قلبی خاصی به ایشان دارم و صدای ایشان را یک صدای آسمانی می دانم و مداحی استاد سلیم موذن زاده که احساس می کنم در بعضی جاهای مداحی از نوحه های وی تاثیر گرفته ام.

photo_2016-10-05_13-24-19

اهل مطالعه هستید؟ چه کتبی را مطالعه می‌کنید و چند کتاب معرفی کنید.

سعی کردم در مورد مطالعه قدری جدی باشم و لازمه یک مداح می دانم  البته کتاب در بازار زیاد است و متاسفتانه کتابهایی که فضای روشن مسیر سیدالشهدا را تاریک می کند هم زیادتر شده است  و در این بین کسانی که بودند و هستند که خواستند این نهضت بزرگ حسینی  را نشان بدهند مثل کتاب های شهید مطهری در عنوان حماسه حسینی که در سه جلد تالیف شده است و یا شیعه علوی و شیعه صوفی مرحوم دکتر شریعتی و از معاصرین قطره ای از کوثر حسینی در سه جلد و روضه خوانی به سبک استاد فاطمی نیا که کرامت ائمه در آن روضه ها حفظ شده است .

فرق بین مداحی دیروز و امروزچیست؟

مداحی امروز مداحی در عصر اینترنت و  فضای مجازی است و وقتی مطلبی خوانده می شود بلافاصله در فضای مجازی  ا پخش می شود و اگر کارشناس شده و با بصیرت و با انتخاب درست شعر و آهنگ و تاریخ انجام نشود قطعا اثرات منفی خودش را خواهد گذاشت.

برای جذب جوانان به جلسات اهل‌بیت چه می کنید؟

جوانان شیعه خودشان دلباخته این مکتب هستند ولی تنها چیزی که آنها می خواهند احترام به دیدن آنها و دادن موقعیت و فرصت های مذهبی به آنها است و داشتن اخلاق حسنه مایه دلگرمی آنها خواهد شد که بنده سعی کردم با کسانی که در اطرافم بودند و تازه وارد عرصه مداحی شده اند صمیمی باشم.

img_2307

کدام نوحه یا روضه رو بیشتر از همه دوست دارید و همیشه زمزمه می کنید؟

یک شعر از مرحوم یحیوی هست که اکثرا آن را زمزمه می کنم:

قاتلون صورتیوی خاک تنوره بلیوب/دیب آئینه رخساریوی کول جلوله  لیوب

فرصت دهر یتوب ظالمه طغیان ایلیوب/اف بیله گردشه لعنت بیله دنیایه حسین

در خصوص مداحان پولکی نظرتان چیست؟

بنده برای مجالس ترحیم که یک امر شخصی است نظری ندارم ولی در مورد مداحی برای ائمه اگر مداحی مدنظرش پول باشد دیگر نیاید ادعا کند که به خاطر عشق به امام حسین می خواند چون یک بام و دوهوا نمی شود و مداح در مجلسی همه را به معنویات دعوت کند و خودش شبی دومیلیون پول می گیرد که این اثرات جبران ناپذیری را در اذهان جامعه خواهد گذاشت ، البته گاها گرداننده گان برخی هیئت ها هم بی معرفتی می کنند و برای مداحی که پول نمی گیرد ارزش قائل نیستند.

بهترین هدیه ای که تا حالا گرفتید چی بوده ؟

بهرتین هدیه،  آبرویم یود که از سیدالشهدا گرفته ام.

به کدام مداحان علاقه دارید؟

مداحی استاد حاج اصغر زنجانی که یک موقع می بینی طوری از عشق سیدالشهدا شعر می خواند که گوئی خیلی عشق اربابش را درک کرده  است و یا طوری از فلسفه می گوید مثل اینکه استاد فلسفه است و همچنین به مداحی های حاج جواد رسولی  و استاد سلیم موذن زاده علاقه مندم.

مداحی رو شغل می دانید؟

مداحی شغل نمی دانم،و نباید مداحان فکر کنند که مداحی یک شغل برای کاسبی است.

سخن پایانی:

ما همه بدهکار اهل بیت هستیم و تنها آرزوی من و خواست من در این راه این است که خدایا آبرو و اعتبار مهم نیست، به عزت و جلالت قسم می دهم که مرا مورد لطف  وهدایت خود قرار دهی که من بی مقدار، باعث بی اعتباری دستگاه سیدالشهدا(ع) نشوم.

انتهای گفت و گو/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=53559

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.