• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

تجمع خیل عظیم عاشقان زینبی در زنجان آغاز شد/ امروز رسای یا زینب زنجانی‌ها جهانی شده است

  • کد خبر : 53842
  • 22 مهر 1395 - 16:55
تجمع خیل عظیم عاشقان زینبی در زنجان آغاز شد/ امروز رسای یا زینب زنجانی‌ها جهانی شده است

مراسم یازدهم محرم زنجانی‌ها و تجمع خیل عظیم عاشقان زینبی به یاد شیرزن کربلا آغاز شد.

خبرگزاری فارس: تجمع خیل عظیم عاشقان زینبی در زنجان آغاز شد/ امروز رسای یا زینب زنجانی‌ها جهانی شده است

  مسجد زینبیه اعظم زنجان محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت است، تجمعی عظیم از جنس شور و حماسه که هر سال  روز یازدهم محرم برگزار می‌شود.

به گفته سجاد احمدپور، محل تجمع سه بار تجدید بنا شده است، بار اول به سال ۱۰۹۲ هجری قمری با تیر چوبی احداث می‌شود، بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می شود که به سال ۱۲۹۲ صورت می گیرد و بار سوم در سال ۱۳۹۵ هجری قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

طی سالیان، مسجد زینبیه اعظم زنجان گسترش و توسعه بسیاری داشته و هر سال خیل عظیمی از عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) است که این مراسم بازتاب جهانی داشته و از شبکه‌های سراسری و بین‌المللی پخش می‌شود.

عصر روز یازدهم محرم، محشری در زنجان به پا می‌شود، مردم به یاد مظلومیت‌های فریاد رسای یا حسین(ع) و یا زینب(س) سر می‌دهند و حضرت زینب(س) همصدا می‌شوند و به جهانیان ثابت می‌کنند که هنوز که هنوز است، غم امام حسین(ع) و یارانش کهنه نشده است.

*شهدای زینبیه اعظم زنجان

ابوالفضل سیمایی در سال ۱۲۹۷ دیده به جهان گشود و در سال ۶۵ بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به همراه همسر خود به مقام رفیع شهادت نائل شد.

احد فغفوری در یازدهم اسفند ماه ۱۳۴۱ در زنجان دیده به جهان گشود و در تاریخ ۱۳۶۱ به شهادت رسید.

محمدکمال اخوان در سال ۱۳۳۸ متولد شده و با نخستین فرمان رهبر کبیر انقلاب به میدان جنگ حق علیه باطل رفته و چهار ماه بعد در ۱۹ دیماه سال ۶۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
حسین قاسمی پور دیگر شهید محله زینبیه نیز متولد در ۱۳۲۴ در شهر زنجان متولد و در هشتم بهمن ماه سال ۱۳۶۵ بر اثر اصابت راکت به منزل مسکونی شهید شد.

رسول احدیان متولد فروردین ماه ۱۳۳۹ در زنجان دیده به جهان گشود و در هشتم اسفند ماه ۱۳۵۹ در درگیری با دشمن بعثی بر اثر اصابت ترکش به جمجمه در ایلام به شهادت رسید.
زهرا معارفی نیز متولد سال ۱۳۵۷ متولد و در تاریخ ۱۳۶۵ به همراه شهیده زهرا ترابی در راه مدرسه در چند متری خانه بر اثر بمباران به شهادت رسید.

سعید اسفاری متولد ۱۳۳۸ پس از پیوستن به سپاه پاسداران، به عنوان آرپی‌چی زن عازم جبهه شد و و سرانجام، طی درگیری با دشمن بعثی بر دلیل اصابت ترکش به قلب در منطقه شلمچه، در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۶۱ به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

سعید رحیما کوچکترین شهید محله زینبیه زنجان نیز در سال ۱۳۶۵ بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سیف‌الله رحیما نقاش محله زینبیه زنجان بر اثر بمباران هوایی محله زینبیه نیز در سال ۱۳۶۵ بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

مقدسه ژاله ستاری در اسفند ماه ۱۳۱۳ متولد و در سال ۱۳۶۵  بر اثر بمباران هواپیماهای رژیم بعثی عراق در شهرستان زنجان به درجه رفیع شهادت رسید.

*استقرار ۸۷ اکیپ سیار و ثابت برای جمع‌ْآوری نذورات

طبق برنامه هر سال یک شاه بیت برای این مراسم از سوی استاد غلامرضا عینی فرد سروده می‌شود که امسال نیز سه بیت زیر در این مراسم از سوی جمعیت تکرار خواهد شد.

«کسدی باشون شمر آسوبدور قاره یللر یا حسین»

«آغلادی قاتل الینده قانلی خنجر یا حسین»

«دور ای یارالی جان ویرن حقیقت اوسته یا حسین»

«باشون بدنن آیریلوب عدالت اوسته یا حسین»

«ای حق یولوندا جان ویرن قویمام یخلسون پرچمون»

«آسوده یات باشسیز بدن قویمام یخلسون پرچمون»

امروز  ۸۷ اکیپ ثابت و سیار نذورات در مسیر عزاداری اقدام به جمع‌آوری نذورات می‌کنند که از این تعداد ۲۵ اکیپ ثابت بوده و ۶۲ اکیپ نیز سیار بوده و ۶ اکیپ ویژه خواهران است.

از سنوات گذشته امکان پرداخت نذورات به زینبیه اعظم زنجان به صورت تلفنی نیز فراهم شده و هر شخص با شماره‌گیری #۱۰*۷*۷۳۳* نذورات خود را از طریق تلفن همراه پرداخت کند.

شماره حساب ۰۲۰۱۲۲۶۸۴۶۰۰۳ نزد بانک ملی به شناسه ۵۷۴۵۳۶ نیز برای واریز نذورات نقدی مردم اختصاص یافته است.

انتهای پیام/فارس

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=53842

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.