• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

افزایش ۱۰۰درصدی برخی اقلام آجیل/ رکود بازار آجیل در آستانه شب یلدا

  • کد خبر : 56273
  • 29 آذر 1395 - 12:19

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: در سه قلم نخودچی، فندق و بادام هندی افزایش ۱۰۰درصدی قیمت وجود دارد که علت آن ممنوع شدن واردات بادام هندی و کمبود نخودچی و فندق است.

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار داشت: خوشبختانه در بازار آجیل و خشکبار کمبود نداریم و به رغم افزایش قیمت آن در سالهای گذشته، امسال در آستانه شب یلدا قیمت انواع آجیل تعادل دارد و افزایش چشمگیری را نداریم.

وی با بیان اینکه برخورد با واحدهای غیر مجاز طبق روال انجام می شود  فقط در سه قلم نخودچی، فندق و بادام هندی افزایش ۱۰۰درصدی قیمت وجود دارد که علت آن ممنوع شدن واردات بادام هندی و کمبود نخودچی و فندق است که ارتباطی به شب یلدا ندارد.

فروش و عرضه آجیل غیراستاندارد در واحدهای غیر مجاز

ارزانی ممقانی بیان داشت: فروش و عرضه آجیل غیراستاندارد، پرنمک و فاقد کیفیت مطلوب که سلامت مردم را به خطر می اندازد، در واحدهای غیر مجاز انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه  بازار آجیل و خشکبار هنوز رونق چندانی به خود نگرفته و هم اکنون کساد و کم رونق است خودداری از تاخیر خرید آجیل اظهار کرد: آجیل و خشکبار نیاز به فرآوری دارد که امری زمان بر است بنابراین هجوم مردم در ساعات و روزهای پایانی موجب کمبود آجیل فرآوری شده می شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: هم اکنون ۸۰ واحد دارای پروانه زیرپوشش این اتحادیه هستند و ۴۰۰ واحد دیگر در مراحل مختلف صدور پروانه قرار دارند.

گزارش میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد، صعود قیمت ها موجب شده مشتریان انتخاب های سخت تری داشته باشند. در همین حال بازارآجیل و خشکبار شب یلدا حکایت از افزایش ۱۰ تا ۲۰ در صدی این محصولات دارد، به طوری که در حال حاضر ، قیمت پسته اکبری به ۵۲ هزار تومان، پسته فندقی به ۴۸ هزار تومان، پسته کله قوچی به ۵۲ هزار تومان، بادام به ۶۰ هزار تومان، پسته صادراتی به ۶۲ هزار تومان و فندق به ۵۸ هزار تومان رسیده است.

هندوانه، انار و آجیل تبدیل به نمادها و نشانه های بدون جایگزین شب یلدا شده اند. اما این روزها به قدری هزینه های زندگی بالا رفته است که بخش بزرگی از جامعه برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات متعددی روبرو هستند. این روزها اقشار آسیب پذیرتر جامعه شاید به این فکر می کنند تا دیگر در مراسم شب یلدا از نشانه ها و نمادهای آن استفاده نکنند یا در بهترین حالت آن تعداد این نشانه ها را به حداقل برسانند.

انتهای پیام/دانا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=56273

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.