• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

تا سالروز اجرایی شدن برجام آخرین تعهدات خود را در فردو انجام می‌دهیم/بازار ارز به نرخ متعادل بازمی‌گردد/دعوایی میان وزرای دولت نیست/هنوز برای اعلام کاندیدا شدن در انتخابات ۹۶ زود است

  • کد خبر : 56674
  • 13 دی 1395 - 9:06
تا سالروز اجرایی شدن برجام آخرین تعهدات خود را در فردو انجام می‌دهیم/بازار ارز به نرخ متعادل بازمی‌گردد/دعوایی میان وزرای دولت نیست/هنوز برای اعلام کاندیدا شدن در انتخابات ۹۶ زود است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی امشب خود با مردم به مسائل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی پرداخت. وی در ابتدای برنامه ضمن تبریک آغاز سال نو میلادی به هموطنان مسیحی اظهار کرد: فاصله برنامه زنده ای که در گذشته با مردم داشتم تا امروز بسیار طولانی شد که باید قضا […]

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی امشب خود با مردم به مسائل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی پرداخت.

وی در ابتدای برنامه ضمن تبریک آغاز سال نو میلادی به هموطنان مسیحی اظهار کرد: فاصله برنامه زنده ای که در گذشته با مردم داشتم تا امروز بسیار طولانی شد که باید قضا و کفاره آن را می دادم.
رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع اشتغال در کشور بسیار مهم است و متاسفانه جوانان بیکار در جامعه افزایش یافته اند در این راستا توضیح دهید که دولت چه اقداماتی کرده است گفت: اشتغال مهمترین مسئله کشور است چرا که بیکاری می تواند معضلی بزرگ برای کشور باشد.
روحانی با بیا ن اینکه معضل بیکاری بسیارر نگران کننده است، گفت: اینکه یک یا دو جوان بیکار داشته باشیم و یا جوانی که به سن ۲۵سال رسیده و توانی برای شروع زندگی ندارد، بسیار ناراحت کننده است.
وی با تاکید بر اینکه در جلسات اقتصادی اش به موضوع اشتغال پرداخته است، گفت: همیشه یکی از مسائل مورد بحث ما اشتغال جوانان بود که امروز شاهدیم بسیاری جوانان به سوی دانشگاهها سرازیر می شوند و امروز حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دانشگاهها تحصیل و سالانه فارغ التحصیل می شوند و نیازمند شغل اند.
روحانی افزود: اگر از سالهای ۸۵ تا ۹۰ به امار اشتغال نگاه کنیم مشخص است که تقریبا اشتغال خالص ما ثابت است و سالانه حدود ۱۴ هزار شغل خالص ایجاد شده است و در طول دو سال گذشته آمار نسبتا مناسبی برای اشتغال داریم.
**نسبت به دو سال گذشته شرایط اشتغال در کشور بهتر شده است
رئیس جمهور گفت: اگر به نمودارهای شاخص اشتغال توجه کنید نشان می دهد که در سال ۹۲ ، ۲۱ میلیون ۳۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده ایم که البته امروز نسبت به سال گذشته شرایط اشتغال بهتر شده و امروز کل شاغلین ۲۳ میلیون نفر هستند البته این را هم باید گفت که به رقم بیکاری هم اضافه شده است.
وی تاکید کرد: متقاضیان اشتغال در تابستان امسال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بودند و در طول امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم که این رقم بسیار بالایی است و برای اینکه مردم به این مهم توجه کنند باید بدانند برخی کشورها در طول ۱۰ سال گذشته به طور متوسط بالای ۶۰۰ هزار شغل در سال ایجاد می کنند.
روحانی با بیان اینکه ایجاد ۷۰۰ هزار شغل خالص است اظهار کرد: وضعیت اشتغال ما خوب بوده اما نسبت به تقاضاهایی که می شود فاصله داریم و حداقل اشتغال ما باید بالای یک میلیون باشد. بر این اساس باید همگی دست به دست دهیم تا این معضل برطرف شود و یکی از راهکارهای حل این معضل توجه کردن به کار آفرینان و سرمایه گذاری دراین عرصه است.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: یکی از راههای دیگر برای استغال سرمایه است که باید فضای مناسبی برای فعالیت جوانان ایجاد کرد که یکی از این موارد فضای مجازی است که مردم می توانند در آن شغل مناسبی داشته باشند.
وی افزود: بر همین اساس وزارت ارتباطات اعلام کرد که در یکساال گذشته ۱۰۰ هزار شغل در حوزه آی تی سی به وجود اورده است البته باید این فشاهای مجازی مناسب باشند و پهنای باند نیز باید برای ارتباط گیری آماده باشد همچنین باید در  شبکه های اجتماعی سخت گیری ها را کاهش داد.
وی با تاکید بر اینکه زندگی مردم با شبکه های اجتماعی در ارتباط است، گفت : اگر کسی در جذب سرمایه اخلال ایجاد کند به موضوع اشتغال صدمه زده است همچنین اگر قوای دیگر در این زمینه فعالیت کمتری داشته باشند باز هم در این زمینه اشتغال صدمه می بیند.
روحانی تصریح کرد: هدف مهم امروز ما رشد پایدار اشتغال زایی است که باید با محیط زیست پایدار باشد و شغل مناسبی برای جامعه به وجود آید بر این اساس فعالیتهای اقتصادی را باید در فضای کسب و کار آماده تر کنیم.
**وجود ۳۰۰ هزار بیکار در کشور برایم بسیار نگران کننده است
روحانی با بیان اینکه نسبت به گذشته از حرکت به سمت ایجاد اشتغال خوشحالم اظهار کرد: اما متاسفانه به علت فاصله ای که برای افراد جویای کار ایجاد شده نگرانم چرا که اگر در سال ۳۰۰ هزار نفر بدون شغل بمانند از گذشته نیز نگران کننده تر است اما باید بگویم رشد ما در  اشتغال خوب بوده اما متاسفانه بیکاری افزایش یافته است و اقتصاد به اندازه کافی نتوانسته همه افراد جویای کار را جذب بازار کار کند.
در ادامه روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارشناسان شرایط اقتصادی امروز کشور را به شرایط رکود شبیه سازی می کنند و همواره می گویند تولید متوقف شده و نرخ رشد اقتصادی از سوی دولت مطرح می شود با مرکز آمار همخوانی ندارد ارزیابی شما چیست؟ آیا ما به سمت پیشرفت حرکت می کنیم، اظهار کرد: دو مرکز آمار و بانک مرکزی مکلفند که رشد اقتصادی را بررسی کنند از ابتدای سال در پیام نوروزی به مردم گفتم امسال سالی است که در جهت رشد ۵ درصدی اقتصاد حرکت خواهیم کرد و در جهت افزایش رشد اقتصادی هدف گذاری کرده ایم اما برخی به بنده گفتند که بسیار زود این آمار را اعلام کردید اما از ماههای اولیه مشخص بود که ما  به سمت رشد اقتصادی می رویم ودر بخش تولیدات نفت، گاز و میعانات رسد مناسبی داشتیم.
وی افزود: در بخش کشاورزی مخصوصا در محصول استراتژیک گندم رشد خوبی داشتیم و ستاد اقتصاد مقاومتی از طریق وام به صنایع کوچک  تلاش کرد تا تسهیلات بانکها را در اختیار آنها قرار دهد.
روحانی گفت: در ۳ ماهه نخست امسال شاهد رشد اقتصادی بودیم، البته رشد سه ماهه نخست طبق آمارهای مرکز آمار ۴٫۵ بود و ما انتظار داشتیم که در سه ماهه دوم رشد بیشتری داشته باشیم.
**رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه اول به ۶٫۴ درصد رسیده است
وی ادامه داد: ما امروز رشد ۶ ماهه را هم در اختیار داریم که نسبت به ۶ ماهه سال گذشته طبق محاسبه بانک مرکزی، به ۷٫۴ درصد و طبق محاسبه مرکز آمار به ۶٫۴ درصد رسیده است.
روحانی درباره دلیل این اختلاف گفت: معمولا سال پایه این ها متفاوت است. سال پایه یکی سال ۷۶ و سال پایه دیگری سال ۸۳ است. اگر سال پایه این ها را یکی کنیم، این اختلافات کمتر می‌شود. تا پایان امسال، بانک مرکزی و مرکز آمار یک سال پایه را قرار خواهند داد.
رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: وقتی این رشد ۶٫۴ درصد به بخش های نفتی و غیر نفتی تقسیم می‌شود، در شش ماهه نخست طبق مرکز آمار، ۵٫۹ درصد رشد داشته ایم. این رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ملموس است.
روحانی ادامه داد: ما امسال برای گندم رقمی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان – ۱۱٫۵ میلیون تن- خریداری کردیم. کشاورزانی که گندم کار بودند، این رشد را در بخش خود مشاهده کردند.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رشد اقتصادی در بخش گردشگری گفت: بعضی از هتل های ما بیش از نصف اتاق هاشان خالی بودند اما اکنون برای ماه ها جا ندارند و از قبل رزرو شده است. آن ها کاملا این رشد را احساس می‌کنند.
وی گفت: در بخش تولیدات صنعتی البته نه به اندازه بخش کشاورزی، رشد اقتصادی مناسب بوده است، رشد اقتصادی در بخش های صنعتی، خدماتی و نفت به ترتیب ۴٫۱، ۴٫۸ و ۲٫۱ درصد بوده است.
روحانی با بیان اینکه طبق مرکز آمار، رشد اقتصادی ما در مجموع ۶٫۴ درصد بوده است، گفت: این رشد اقتصادی با توجه به شرایط منطقه ای بسیار خوب است. پیش بینی بانک جهانی هم رشد بالای ۶ درصد بوده است.
وی افزود: بنابراین رشد امسال ما بیش از آنچه در پایان سال گذشته هدف گذاری کرده بودیم که ۵ درصد بود، حتما تا پایان سال بیشتر خواهد بود.
**ما باید سرمایه را جذب و فضای کار را مناسب کنیم
رئیس جمهور با اشاره به مسئله تداوم رشد اقتصادی با بیان اینکه من به تداوم رشد معتقدم گفت: اینکه سال آینده هم رشد اقتصادی ۶ درصد، کمتر یا بیشتر خواهد بود، به تلاش و کار بیشتری نیاز داریم. ما باید سرمایه را جذب و فضای کار را مناسب کنیم.
وی ادامه داد: چراکه رشدی که امسال ما در نفت داشتیم، سال آینده که ادامه ندارد؛ البته کار بزرگی در نفت انجام شده است. من می‌بینم که می‌گویند رشد اقتصادی مرهون نفت است؛ خب رشد نفت مرهون کیست؟ رشد نفت مرهون مهندسین، کارگران و تلاش =گران این حوزه است. نفتی که چاه هایش بسته شده، باز کردنش آسان نیست.
روحانی با بیان اینکه صادرات نفت در اواخر سال گذشته – مثلا دی ماه – ۱ میلیون بوده است گفت: اینکه از دی ماه که برجام اجرایی شد، بتوانیم چاه ها را باز کرده و رشد تولید نفت داشته باشیم، سرمایه گذاری بزرگی می خواهد.
وی افزود: حدود ۱ میلیارد دلار برای بازگشت تولید نفت و فعال شدن چاه ها خرج کردیم. کارگران صنعت نفت ماه ها تلاش کردند که چنین شرایطی ایجاد شود. امسال به جای ۱٫۱، صادرات نفت خام به ۲٫۲ الی ۲٫۳ رسیده و با میعانات به ۲٫۷ میرسد.
روحانی با بیان اینکه با محاسبات و پیش بینی های صورت گرفت، ادامه رشد اقتصادی قطعی است، اظهار داشت: مردم در صحنه هستند و قوای دیگر، مجلس و قوه قضاییه حتما به ما کمک می‌کنند و نیروهای مسلح که امنیت خوبی داریم، این امنیت ادامه دارد. باید تلاش کنیم که این رشد در سال آینده مناسب باشد.
وی ادامه داد: رشد ما در سال گذشته به دلیل فشارهای اقتصادی مناسب نبود. به هر حال اولین سالی که توانستیم رشد را در این دولت محاسبه کنیم، سال ۹۳ بود. بعد از انکه رشد در سال ۹۱ به -۶٫۸ رسید – که البته در سال ۹۲ هم منفی بودیم- در سال ۹۳ رشد به ۳ درصد رسید که رشد خوبی بود.
**صادرات نفتی و غیر نفتی در فضای پس از برجام افزایش داشته است
روحانی ادامه داد: در سال ۹۴ رشد داشتیم که البته کم بود. در سال ۹۵ پس از فضای برجام، صادرات نفتی و غیر نفتی کاملا مناسب شده است. صادرات غیر نفتی ما در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بسیار بهتر بوده است.
وی گفت: صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه نخست امسال حدود ۳۱ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته، ۹ الی ۱۰درصد رشد داریم. به همین دلیل من به شرایط آینده اقتصادی کشور بسیار خوش بین هستم.
روحانی با اشاره به قیمت ارز گفت: قیمت ارز فراز و نشیبی دارد اما مردم مطمئن باشند که قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود.
رئیس جمهور درباره این شائبه که گفته می شود دولت از عمد به افزایش قیمت ارز در بازار دست می زند، گفت: اصلا این طور نیست. در این دولت شاهد بودید که رشد نرخ ارز حدود ۴ تا ۵ درصد بوده است و همیشه این قیمت را در بازار نگه داشتیم تا مردم نسبت به آینده اطمینان داشته باشند.
**تلاشمان حفظ نرخ تک رقمی تا پایان سال است
وی افزود : دلار در ماه های گذشته نسبت به پوند، ۱۵ درصد افزایش داشته است. به طور متوسط دلار از ابتدای سال تاکنون در برابر ارزهای دیگر، ۶٫۲ درصد رشد داشته است. در این فصل هم معمولا در سال های گذشته این رشد را داشتیم.
رئیس جمهور با اعلام اینکه نرخ ارز متعادل می‌شود، تاکید کرد: نرخی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، به نرخ متعادل باز می گردد. مردم می توانند نسبت به مساله تورم اطمینان داشته باشند که کاهش نرخ تورم ادامه دارد. همه تلاش مان این است که تا پایان امسال و سال آینده، نرخ تورم یک رقمی باقی بماند.
**تا سالروز اجرایی شدن برجام آخرین تعهدات خود را در فردو انجام می‌دهیم
روحانی  گفت: چند روز آینده سالروز اجرای برجام خواهد بود، در فردو که یک بخشی تعهداتی دادیم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است چون قول ما یک ساله است یعنی تا پایان سال ۲۷ دی‌ماه امسال اجرایی می‌شود، امیدواریم طرف مقابل به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند چرا که نتیجه برجام برد برد بوده و به نفع همه است.
وی درباره دعوای وزرای اقتصادی دولت اظهار داشت: دعوا میان وزرا وجود ندارد اما ممکن است رسانه ها آن را دعوا تلقی کنند همانطور که می دانید همواره اختلاف کارشناسی وجود داشته اما اگر اختلافی وجود داشته باشد بنده به عنوان رئیس جمهور حتما مداخله می کنم چرا که جز وظایف بنده است اما به طور کلی باید گفت اختلاف نظر کارشناسی طبیعی است و دعوا نداریم.
**نرخ ارز کاهش می یابد/ثبات نرخ ارز برای دولت حائز اهمیت است
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نرخ دلار در بودجه سال آینده چگونه است متذکر شد:نرخ دلار بر مبنای ۳۳۰۰ تومان است بنابراین نرخ ارز نرخ فعلی نخواهد بود میزان ان کاهش می یابد باید اعلام کنم دولت مایل به افزایش نرخ ارز نبوده  بلکه ثبات نرخ ارز برای دولت حائز اهمیت است.
وی ادامه داد : مهمتر از درآمد ریالی، ثبات ارز وقطعیت اقتصاد و اعتماد مردم است.
روحانی گفت: نرخ ارز بر مبنای روندی است که در سالهای گذشته بوده است، دلار و ارزهای وابسته به آن طی ۸ و ۹ ماه گذشته روند رو به رشدی داشت اما باید اعلام کنم که رشد فعلی آن دوام ندارد.
**نقد در جامعه دموکراتیک طبیعی است
رئیس جمهور با اشاره به دستاورد برجام برای کشورمان گفت: برجام کار بزرگ ملت ایران است و نقد در جامعه دموکراتیک طبیعی است، برجام دستاوردی بود که مردم در سال ۹۲حماسه آفریدند و فضای جهان را برای مذاکره آماده کردند.
وی افزود: حتی مخالفان و دشمنان برجام اعلام می کنند ایران سرطرف را کلاه گذاشته که البته ما مخالف این نظر هستیم چرا که برجام توافثی برد برد بود اما دراین میان برخی معتقدند که ایران در موضوع برجام ضرر کرده است.
**نتایج برجام در صادرات نفتی و غیرنفتی مشهود است
روحانی با اشاره به آثار و دستاورهای برجام یاد آور شد: نتایج برجام در صادرات نفتی و غیر نفتی مشهود است. همانطور که می دانید اگر برجام نبود در سال ۹۵ صادرات نفت به ۲۵۰ بشکه در روز می رسید و درآمد کشور از نصف هم کمتر می شد در این شرایط تنها می‌توانستیم حقوق کارمندان را پرداخت کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد : امیدواریم در بودجه عمرانی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان مصرف و بسیاری از بدهی های فرهنگیان، کشاورزان و ایثارگران را هم پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: ۸ هزار میلیارد تومان به بیمه ها پرداخت شد و ۱۱ میلیون نفر هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همانطور که می دانید بیش از ۱۱ میلیون حاشیه نشین وجود دارد که برای آنها بیمه و خدمات درمانی در نظر گرفت هشده است.
روحانی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: بخشی از صادرات غیر نفتی مربوط به نفت است همچنین در زمینه نفت و گاز ، حمل و نقل ، بیمه  و مسائل هسته ای برجام اجرا شده به طوریکه بیش از ۲۰۰ تن کیک زرد وارد شده و می توانیم ۱۲۰ تن دیگر هم وارد کنیم.
** با اجرایی شدن برجام قرارداد ۲۰۰ فروند هواپیما بسته شده است
رئیس جمهور اظهار داشت : قرار داد ۲۰۰ فروند هواپیما بسته شده است اما اگر برجام نبود هیچ یک از این اتفاقات رخ نمی داد همانطور که می دانید حدودا ۴ میلیارد دلار بابت خرید بلیط از شرکتهای خارجی پرداخت می شود که البته شرایط باید به گونه ای فراهم شود که این مبلغ به خودمان باز گردد، لذا امیدواریم تا پایان سال هواپیماهای مورد نظر وارد کشور شوند بدون اینکه بودجه آنها بر بودجه عمومی کشور و نفت تحمیل شود.
وی یاد آور شد: هواپیماها به شرط اجاره بر تملیک خریداری می شود و شرکت ایران ایر متعهد پرداخت آن است. قرار داد ما با شرکتهای دیگر در این زمینه ۱۸ ساله بوده و این به معنای اعتماد دنیا به ایران و اعتماد دنیا به برجام است.
** در برجام ایران هراسی به شکست کشیده شد
روحانی با اشاره به مهمترین دستاورد برجام اظهار داشت: در برجام ایران هراسی به شکست کشیده شد، مخالفان ما ایران هراسی را بر کرسی نشاندند و ایران را تهدیدی علیه دنیا و منطقه اعلام کردند همچنین در شورای امنیت فعالیتهای ایران بر خلاف صلح جهانی شناخته شد اما اکنون این موضوع معنایی ندارد و دنیا معتقد است ایران نفش مثبت و سازنده برای مبارزه با تروریست در منطقه دارد.
روحانی گفت: در شورای امنیت برای نخستین بار طی ۵۰ سال گذشته قطعنامه ای به محکومیت  اسرائیل صادر شد که آمریکا هم آن را وتو نکرد و نشان داده شد کشوری که در منطقه تجاوز گر بوده اسرائیل است نه ایران. علت عصبانیت اسرائیل هم از برجام این بود که ایران از لیست تهدید جهانی خارج شده است.
روحانی ادامه داد: هر کسی آثار برجام در کشور را بررسی کند متوجه دستاوردهای آن می شود ، فعالیتهای هسته ای ما پیش از این از نظر جامعه جهانی قانونی نبود اما امروزه این فعالیت ها قانونی شده و حتی تمامی کشورهای دنیا در بحث توسعه فناوری هسته ای، ساخت سوخت و مواردی از این دست آماده کمک به ایران هستند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع ایران در برابر تحولات منطقه به خصوص حوادث بعد از سال جدید میلادی چیست بیان داشت: نقش ایران در منطقه از گذشته نقشی سازنده بوده البته برخی ها این موضوع را کتمان می کردند اما امروزه همه آنها به این مسئله اذعان دارند. در خصوص مسائل منطقه نیز نظام ما چند هدف ویژه دارد که باعث امنیت در منطقه می شود.
رئیس جمهور افزود: هدف اول ما ثبات در منطقه است. چرا که اگر کشورهای منطقه قصد توسعه دارند نمی توانند بدون ثبات به آن دست یابند. نا امنی و تجاوز کشوری به کشور دیگر می تواند بسیارخطرناک باشد. هدف دوم ما مبارزه با تروریسم است که موضوعی مهم و حیاتی برای کل دنیاست و من خوشحال هستم که امروزه ایران کشوری امن است و از نیروهای مسلح کشور تشکر ویژه دارم.
**دولت در تامین امنیت و سلامت مردم موفقیت های زیادی داشته است
رئیس قوه مجریه گفت: البته دولت نیز در بحث امنیت و سلامت با کمک مردم طی ۳- ۴ سال گذشته موفقیت های زیادی را داشته است. کشور ما همیشه مبارزه با تروریسم را سرلوحه کار خود قرار داده و اگر کشوری مانند عراق و سوریه از ما کمک خواسته از کمک به آنها دریغ نکرده ایم و خوشحالم بگویم که تروریسم امروز در منطقه در حال شکست است.
روحانی ادامه داد: موضوع مهم سوم از نظر ما عدم تغییرمرزهای جغرافیایی است. یک عده می خواهند سوریه و عراق را تقسیم کنند اما با این تغییر مرزهای جغرافیایی کاملا مخالفیم. ما معتقدیم که برای حل مسائل منطقه باید دیپلماسی و مقاومت با هم باشند چرا که این دو موضوع مکمل یکدیگرند و اگر هرکدام از اینها نباشند نمی توان کاری کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: در مسئله سوریه و یمن راه حل نهایی از نظر ما راه حل دیپلماسی است اما برای آماده شدن شرایط برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک ابتدا باید تروریسم راشکست داد. ما هم به ملت و هم به ارتش سوریه کمک کردیم و برای بحث دیپلماسی برای این کشور فعال بودیم وبا دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه و روسیه در تماس بودیم تا به راه حل دیپلماتیک دست پیدا کنیم که گواه آن روابط ۳ جانبه ایران ، روسیه و ترکیه در کنار سوریه بود که این کشورها توانستند قدم های خوبی بردارند و امیدواریم در اجلاس قزاقستان نیز بتوانیم شاهد موفقیت در مسائل دیپلماسی باشیم.
**کشتار مردم بیگناه ترکیه در حادثه اخیر محکوم است
وی اظهار داشت: ایران نقش مهمی در مبارزه و شکست تروریستها و همچنین دیپلماسی دارد و امیداریم تمامی کشورهای دچار بحران از این معضلات رهایی یابند چرا که ما می خواهیم با تمامی کشورها همکاری داشته باشیم.
رئیس جمهور ادامه داد: در بحث کشتار اخیر ترکیه نیز شاهد این موضوع بودیم که انسانهای بی گناهی کشته شدند که این کشتار کاملا محکوم است و نشان از آن دارد که وجود تروریسم به هیچ کشوری رحم نخواهد کرد و این ویروس تمامی دنیا را مبتلا خواهد کرد و راه حلی جز ریشه کن کردن آن وجود ندارد. ایران از شرایط فعلی منطقه خوشحال است اما اعتقاد داریم که راه طولانی برای دستیابی به هدف نهایی باقی مانده است.
روحانی در پاسخ به این سوالی درباره اقداماتت فرهنگی و اجتماعی بیان داشت: دولت یازدهم در بحث ترمیم کابینه اولین کاری که صورت داد وزرای اجتماعی و فرهنگی خود را تغییر داد که این نشان از اهمیت این مسائل برای دولت دارد.
وی ادامه داد: در زمینه علمی نیز در دولت کارهای بزرگی انجام شده که از نمونه های آن می‌توان به افزایش شرکت‌های دانش بنیان از ۵۲شرکت به ۲۷۰۰ شرکت اشاره کرد که این نشان می دهد در زمینه علمی فعالیت بسیاری را داشته ایم و دولت نیز به تلاش خود برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ادامه می دهد و دراین زمینه  فعالیت‌های زیادی را انجام داده ایم.
**یکی از موضوعات مهم دولت حل معضلات اجتماعی است
رئیس قوه مجریه با اشاره به این موضوع که فقر و بیکاری از عوامل ایجاد معضلات اجتماعی در کشور هستند، گفت: یکی از موضوعات مهم دولت حل معضلات اجتماعی است و رهبری معظم انقلاب نیز که راهبری مسئله مبارزه با آسیب های اجتماعی را به دست گرفته اند توجه ویژه ای به این موضوع دارند و حتی در جلسه با ایشان فرمودند که باید این جلسه را ۲۰ سال پیش تشکیل می دادیم.
روحانی ادامه داد : در کشور معضلات زیادی وجود دارد و به همین خاطر پس از جلسه با رهبری شورایی را برای رفع این مشکلات به ریاست رئیس جمهور تشکیل دادیم تا معضلات اجتماعی جامعه حل شود.
وی تاکید کرد: در دولت یازدهم فقط مسائل اقتصادی و سیاست خارجی مورد توجه نبوده بلکه به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز توجه ویژه ای شده که گواه این موضوع کارهای مهمی است که در ۲ الی ۳ سال اخیر انجام شده که باعث شده مشکلات کاهش یابد.
روحانی تصریح کرد: برای حل معضلات اجتماعی همچنین جلسات متعددی در شورای انقلاب فرهنگی شکل گرفته و حتی وزیر کشور نیز به همین دلیل به عضویت شورای انقلاب فرهنگی در آمد. ما اگر می خواهیم معضلات اجتماعی حل شود نباید زیاد سخت بگیریم و مردم را دچار مشکل کنیم. البته این بدان معنا نیست که بگوییم مسئولان به وظایف خود عمل نکنند اما نباید سخت هم بگیریم و باید آزادی ها را بیشتر کنیم.
رئیس قوه مجریه در خصوص برگزاری سخنرانی ها در ۱۶ آذر و انتقادها به دولت بیان داشت: در روز ۱۶ آذر افراد و جناحهای مختلف بیش از ۳۵۰ جلسه برگزار کردند که در ۱۰ جلسه آنها با لحن های انتقادی و فرا انتقادی با دولت صحبت شد، ما در هیچ کجا نداریم که رئیس جمهور پای صحبت دانشجویان بنشیند و دانشجویان او را نقد کنند و یا حتی به سوی تخریب حرکت کنند که این نشان از آزادی در کشور دارد. اما اگر جایی بنده از این تخریب ها ناراحت می شوم به این دلیل است که در خلال این صحبت ها دروغگویی نسبت به دولت یازدهم صورت می گیرد.
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت چه کارهایی را برای مبارزه با آلودگی هوا انجام داده است، بیان کرد: مبارزه با آلودگی هوا یک مسئله مهم برای دولت است به نحوی که در بودجه امسال دولت ۴ محور آب، فاضلاب ، ریل و محیط زیست را مورد توجه ویژه قرار داده است.
وی ادامه داد: در بحث آلودگی هوا تمام کشورهای دنیا دچار این معضل هستند و ما نیز برای پایان دادن به این موضوع راهی جز اصلاح تجهیزاتی که باعث آلودگی هوامی شوند نداریم که دراین زمینه اصلاح بنزین و از سوی دیگر نیز توجه دولت به مسئله حمل ونقل ریلی نیز به همین سبب است.
**مردم باید حقوق خود را بشناسند و برای اجرای آن به صحنه بیایند
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تصویب منشور حقوق شهروندی برخی انتقادهای صورت گرفته به آن اظهار داشت: حقوق شهروندی در تمام دنیا مهم است چرا که مردم باید حقوق خود را بشناسند و برای اجرا کردن آن به صحنه بیایند البته در قانون اساسی به حقوق شهروندی اشاره شده است اما زمانی که این قانون تصویب شد مسائلی همچون فضای مجازی و شفافیت سازی وجود نداشت اما امروزه باید به آنها پرداخته شود که در این حقوق شهروندی به این موضوعات رسید گی شده است.
رئیس جمهوردرباره دلیل دیر اعلام شدن منشور حقوق شهروندی گفت: من از گزارش ۱۰۰ روزه اولی که در تلویزیون اعلام کردم بحث ایجاد منشور حقوق شهروندی را نیز بیان کرده ودر همان ابتدا نیز پیش نویس این منشور را بر روی سایت قرار دادیم تا در ابتدا نظرات مردم را بدانیم و در آن اعمال کنیم و بعد از بررسی با کارشناسان مجرب آن را به تصویب نهایی رساندیم.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: این موضوع که تصویب منشور حقوق شهروندی برای تبلیغات انتخاباتی بود اصلا صحیح نیست چرا که هنوز ۹ ماه تا انتخابات مانده و نمی‌توان گفت هر کاری که در دولت صورت می گیرد برای انتخابات است چرا که دولت وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند، حتی رهبری نیز در دیدار با مقامات دولتی فرمودند که بهترین راه برای  تبلیغات انتخاباتی دولت وقت عمل و اقدامات آنها ست.
وی تصریح کرد: مردم باید حقوق شهروندی خود را بیاموزند و ما نیز برای اجرایی کردن آن کمر همت بسته ایم البته برای موفقیت این طرح نیاز به کمک تمامی قوا داریم.
**هنوز برای اعلام کاندیدا شدن در انتخابات ۹۶ زود است
روحانی در پاسخ به این سوال که برای انتخابات دولت دوازدهم کاندیدا می شوید، بیان داشت: اعلام این موضوع هنوز زود است و فرصت زیادی  تا آن موقع نمانده است.
رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سوال که چرا تناقض در کاهش نرخ تورم  و واقعیت جامعه وجود دارد، گفت: برخی کالاها ممکن است در مقطع زمانی خاص گران شود که دولت برای کاهش قیمت آنها باید اقدامات لازم را انجام دهد اما زمانی که از تورم و کاهش قیمت آن صحبت می شود به این معنی است که قیمت کالا در کشور نباید به صورت ناگهانی و به طور عامیانه هرروز گران شود بلکه به صورت مقطعی و در زمانهای خاص این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد : در هیچ کجای دنیا کشوری وجود ندارد که بدون تورم باشد بلکه آنها سعی کردند که نرخ تورم را تک نرخی نگه دارند که هدف ما نیز همین است و همچنین دولت باید حسابهای ویژه ای درباره کالاهای اساسی باز کند تا نگذارد به اقشار جامعه فشار وارد شود.
روحانی درباره این موضوع که آیا پرونده حقوقهای نجومی در دولت بسته شده است، بیان داشت:  اگر می خواهید مشکلاتی از این دست حل شود راه حلهایی وجود دارد و حتی دولت نیز اقدامات زیادی را در این زمینه انجام داده است. اما اگر بخواهیم به صورت جناحی و انتخاباتی عمل کنیم نهضت ادامه خواهد داشت.
** دولت در موضوع حقوق‌های نامتعارف و ضرورت شفاف سازی پیش قدم بود
رئیس جمهور ادامه داد: بحث حقوق های نامتعارف ابتدا در دولت مطرح و سپس به مردم گفته شد ما قبول داریم که در قانون  و شفاف سازی مشکلاتی وجود دارد اما باید با همت همدیگر این مشکلات را حل کنیم. در همین زمینه در دولتی که ۵ میلیون کارمند شاغل و بازنشسته دارد ابتدا گفته شد که بیش از ۳۵۰ نفر حقوق نجومی گرفتند اما دوباره اعلام شد که این تعداد ۳۰۰ نفر است و درهمین زمان نیز دولت در شورای حقوق و دستمزد بحث میزان دستمزدها را تصویب کرد و اعلام شد کسانی که بیش تر از میزان مشخص شده گرفته اند باید آن را پس دهند.
رئیس قوه مجریه گفت: در کنار تصویب قانون میزان دستمزدها، دولت دو لایحه به مجلس ارائه کرد که یکی از آنها لایحه شفاف سازی بود و اعلام کردیم که تمامی دستگاهها باید میزان حقوقهای خود را اعلام کنند که خوشخبتانه در این امر دولت پیش قدم بود اما نکته مهم این است که حقوق های نجومی فقط در دولت نبوده وسایر دستگاهها و ارگانهای کشور نیز در این پرداختها حضور داشتند.
وی درباره نحوه برخورد با این موضوع گفت: اگردر این زمینه جرمی به وقوع پیوسته باید قوه قضائیه وارد عمل شود و فرد خاطی را محاکمه کند اما اگر هنوز جرمی ثابت نشده باید دیوان محاسبات کشوری به آن بپردازد همچنین من از سایر قوای کشور می خواهم به دولت در این زمینه کمک کنند و از سایر دوستان درخواست دارم با موضوع جناحی و انتخاباتی برخورد نکنند ما اگر توسعه می خواهیم باید با فساد مبارزه کنیم و دراین راستا باید دست به دست هم دهیم و در بحث دستمزدها شفاف سازی نماییم.
روحانی در خصوص راه حل اساسی برای مقابله با پرداختهای دوباره نجومی گفت: راه حل مقابله با این موضوع این است که باید سازمانهای وابسته به دولت کم شوند و خصوصی سازی در کشور صورت گیرد تا دیگر چنین مشکلاتی پیش نیایند.
**پرونده مسکن مهر تا پایان دولت بسته می‌شود
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر پایین آمدن قدرت خرید در زمینه مسکن در مردم و رکود در این عرصه و آخرین وضعیت مسکن های مهر گفت: مسکن مهر مشکل دولت بود چون زیر ساختهای آن به وجود نیامده بود و انشااله تا پایان دولت یازدهم این مشکل حل می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در بحث مسکن رشد منفی داریم و راه حل برطرف کرد ن این موضوع این است که قدرت خرید مردم را بالا ببریم.
رئیس جمهور در مورد اقدامات دولت در این زمینه داشت گفت: آن کاری که دولت در زمینه بالا بردن توان خرید مسکن توسط مردم می توانست انجام بالا بردن میزان تسهیلات بود که در این زمینه طی چند ماهه گذشته تحولات خوبی رخ داده است.
روحانی در پایان خاطر نشان کرد: رشد ساخت مسکن و پروژه های عمرانی در کشور امری مهم است چرا که باعث می شود بخش های صنعتی و غیر صنعتی زیادی حرکت کنند و دولت نیز کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده اما همچنان مشکلاتی وجود دارد که انشاالله به کمک مردم حل خواهد شد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=56674

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.