• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

بحران بی آبی به دشت ابهر و خرم دره رسید/مدیریت منابع آب تنها راه برون رفت از تنش آبی

  • کد خبر : 57302
  • 27 دی 1395 - 9:39
بحران بی آبی به دشت  ابهر و خرم دره رسید/مدیریت منابع آب تنها راه برون رفت از تنش آبی

دشت ابهر- خرم دره بحرانی ترین دشت استان و جزو ۶ شهرستان دارای تنش آبی است.

به گزارش نبض سحر،  با وجود اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از سطح زمین را آب فرا گرفته است ولی «بحران آب» در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای واقع در کمربند خشک زمین مثل ایران، روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد.

از کل مساحت ایران تنها ۱۵ درصد برخوردار از پوشش گیاهی است و بیش از ۸۵ درصد کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود؛ از این رو انتظار بروز بحران آب در کشور غیر منطقی نیست.

نباید فراموش کرد که بحران آب ریشه ای طولانی در کشور دارد. حفر قنات ها و ساختن آب انبارهای مختلف و متعدد در شهرهای ایران نشان می دهد که ایرانیان همواره با دغدغه ی دستیابی به آب رو به رو بوده اند.

مدیریت ضعیف بر منابع آبی و استفاده از روش های سنتی آبیاری در کشور یکی دیگر از دلایل شکل گیری بحران آب است. بر اساس آمار حدود ۵۹ درصد از زمین های قابل کشت کشور نیاز به آبیاری دارند و روش آبیاری نیز در بسیاری از مناطق همان شیوه ی سنتی است.

بخش کشاورزی به عنوان یکی از عوامل اصلی هدر رفتن آب مطرح است؛ زیرا حدود ۹۲ درصد آب مصرفی کشور در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

حال با این وجود منطقه دشت  ابهر و خرمدره هم دچار بحران کم آبی است به طوری که رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خرم دره با تأکیدبر لزوم تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه و انسداد چاههای غیرمجاز در حوزه شهرستانی، عنوان کرد: دشت ابهر- خرم دره بحرانی ترین دشت استان و جزو ۶ شهرستان دارای تنش آبی است.

 

در این خصوص رئیس اداره منابع  آب خرمدره هم با اشاره به خشکسالی و بحران منابع آبی، مهمترین راهکار بحران آب را مدیریت صحیح منابع آب شهرستان عنوان کرد .

بیگ محمدی با اشاره به وضعیت منابع آب سطحی و زیرزمینی و میزان تخلیه چاهها و طبقه بندی دشتها ،  افزود:  ۲۰درصد مصرف شهرستان از منابع آب سطحی و ۸۰درصد مصرف شهرستان   از منابع آب زیرزمینی است.

فرماندار شهرستان خرم دره در پایان بر اهمیت مدیریت مصرف آب به ویژه با تغییر الگوی کشت، تجمیع اراضی کشاورزی و استفاده از سیستمهای نوین آبیاری تأکید کرد و گفت: فرهنگ­سازی، اطلاع ­رسانی و آموزش بهره برداران منابع آب به­ ویژه کشاورزان منطقه ،برگزاری دوره­های آموزشی و همایش­های آب کشاورزی را امری ضروری دانست.

رئیس اداره منابع آب شهرستان خرم دره با بیان اهمیت شورای حفاظت از منابع آب شهرستان در تصمیم گیری و مدیریت صحیح منابع آب بر تشکیل جلسات مستمر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تأکید کرد.

وی تعداد کل چاه های کشاورزی، صنعتی، خدمات و شرب را  ۲۸۸حلقه  (با دبی تخلیه ۲۲/۹۶ متر مکعب بر ثانیه) و تعداد کل چاههای کشاورزی را ۱۹۱ حلقه (با دبی تخلیه ۵۵/۵۸متر مکعب بر ثانیه)) و تعداد چاههای دارای پروانه بهره برداری و یا مجوز نصب منصوبات را مجموعاً ۱۶۹ حلقه (۱۵۶ حلقه چاه عمیق و ۱۳ حلقه چاه نیمه عمیق) عنوان کرد.

بیگ محمدی گفت:   با توجه به وضعیت بیلان منفی دشت و افت سالیانه ۵/۱ متری سطح آب زیرزمینی و نبود تغذیه لازم سفره آب زیرزمینی، وضعیت دشت ممنوعه ابهر را بحرانی اعلام کرد  و بر مدیریت منابع محدود آب زیرزمینی و مصرف بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی تأکید و  در ادامه مهمترین برنامه و سیاست دولت را در بخش آب زیرزمینی، پروژه های ۱۵ گانه طرح احیاء و تعادل بخشی ذکر کرد.

حال با این وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی باید به فکر افزایش راندمان در بخش کشاورزی با کاهش میزان مصرف آب بود تا بیش از این  شاهد مشکل کم آبی دشت ابهر و خرم دره نباشیم  در این خصوص مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور در گفت و گو با نبض سحر از شیوه جدید و نوینی خبر داد که می تواند در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مثمر ثمر باشد وی سیستم آبیاری میکرو جت را معرفی و گفت: این سیستم  به کشاورز کمک می کند محصول بیشتر و با هدر رفت آب کمتری نسبت به سایر روشهای دیگر داشته باشد.

وی از مزایای این سیستم گفت: در این سیستم آبیاری نیرویی که در پمپ ها ایجاد میکند بسیار کم است  و ما با  یک و نیم اتمسفر میتوانیم آب رسانی داشته باشیم بدون اینکه فشاری به برق بیاید،  ،در میکروجت زیر سطحی  به هیچ عنوان از سم های علف کش استفاده نمیشود چون آب زیر زمینی و بصورت چشمه است پس علف های هرزی رشد نمی کند.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=57302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.