• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

تشکیل جلسات علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پیش از ۶ اسفندماه/هنوز تصمیمی برای جایگزینی آیت‌الله هاشمی گرفته نشده است

  • کد خبر : 57343
  • 27 دی 1395 - 14:13
تشکیل جلسات علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پیش از ۶ اسفندماه/هنوز تصمیمی برای جایگزینی آیت‌الله هاشمی گرفته نشده است

نشست خبری محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز ۲۷ دی ماه برگزار شد

به گزارش نبض سحر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز ۲۷ دی ماه در نشست خبری با اشاره به تعیین ریاست مجمع اظهار داشت: تاکنون تصمیمی برای تعیین ریاست گرفته نشده است. مجمع تشخیص به عنوان یک دستگاه مستشاری در اختیار رهبری است و اینکه رئیس چه کسی می‌شود یا چگونه تعیین می‌شود، در اختیارات ایشان قرار دارد.جلسه مجمع تا تعیین ریاست تشکیل نمی‌شود
وی افزود: کمیسیون ها و دبیرخانه به دلیل حضور رئیس و نایب رئیس، شروع به کار کرده اند و مشکلی برای کار ندارند اما صحن مجمع تا تعیین ریاست تشکیل نمی‌شود.برای تشکیل جلسات صحن عمومی مجمع تشخیص موضوع و دستورالعمل فوری نداریم.
رضایی در ادامه درباره رویکرد جدید مجمع تشخیص در دوره جدید گفت: در احکام جدید رهبر معظم انقلاب این رویکردها مشخص میشود و ما از طرف خودمان نمیتوانیم رویکرد تعیین کنیم. مقام معظم رهبری در هر دوره ۵ ساله رویکردهای مجمع را تعیین میکنند اما احتمال میدهم که روی مساله نظارت تاکید شود.
وی درباره جلسه خود در روز یکشنبه مورخ ۱۹ دی با آیت الله هاشمی و مباحث مطروحه در آن گفت: روز یکشنبه خدمت وی بودیم و بحث های محرمانه ای مطرح شد اما کلیت موضوع این بود که اگر میخواهیم کار بزرگی انجام دهیم باید همه مسئولین با یکدیگر و با سیاست های ابلاغی رهبری معظم انقلاب هماهنگ بوده تا هم حمایت مردم و هم حمایت رهبری را داشته باشند.
رضایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح و برنامه ناتمامی در دوره مرحوم هاشمی بود که بخواهد دنبال شود گفت: مرحوم هاشمی، تهیه طرح صرفه جویی ملی را به من محول کرد. اگر این طرح تهیه شود، میلیاردها دلار از حیف و میل به ویژه در حوزه انرژی در کشور جلوگیری خواهد شد. این طرح شبیه کاری است که با صندوق توسعه ملی انجام شد.
وی همچنین درباره توییت اخیر خود که گفته بود از ورود ژنرال های آمریکایی به کابینه ترامپ نگرانی نداریم گفت: درباره دولت ترامپ، هر نوع قصاوتی، عجولانه است. ما همیشه به رفتار و عملکرد و وعده های دولت آمریکا که عمدتا تخلف میکنند، نگاه میکنیم.
رضایی تصریح کرد: اینکه گفته اند ترامپ با نظامیان می آید و میخواهد با ایران درگیر شود، پاسخ ما این بود که در ایران یک شیر صبور و یک ببر مراقبی وجود دارد. خود آن ها و نطامیانشان میفهمند که نباید به این شیر صبور نزدیک شوند.
وی ادامه داد: بنابراین هیچ استقبالی نشده بلکه تهدید محترمانه ای شده و این ها درک دارند که باید چگونه با ایران برخورد کنند.
رضایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد مجمع تشخیص پیرامون اجلاس اخیر پاریس که در آن حقوق فلسطینیان رعایت نشده گفت: مرحوم هاشمی از پیشکسوتان دفاع از فلسطین بود و در این زمینه، کتاب، سخنرانی داشت. مقام معظم رهبری همواره دفاع از فلسطین را جز سیاست های خود میدانند. ما اعتقاد داریم که فلسطین جز یک کشور نباید باشد و فلسطینیان باید با انتخابات سرنوشت خود را تعیین کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جلسات مجمع تشخیص تا پیش از ششم اسفند که مقرر شده رهبری احکام جدید اعضا را صادر کنند، برگزار خواهد شد گفت: تا آن زمان جلسات علنی مجمع تشکیل میشود. درباره ریاست هم رهبری باید تصمیم بگیرند اما کسی از تصمیم ایشان اطلاعی ندارد.
رضایی گفت: در طول ۲۰ سالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، هزار و ۶۵۱ جلسه کمیسیون تخصصی و دائمی مجمع برگزار شد که دو کمیسیون نظارت و امور زیربنایی، شخصا توسط وی اداره می شد.
وی ادامه داد: ۴۲۹ جلسه عمومی صحن مجمع تشخیص در طول ۲۰ سال گذشته به ریاست  آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیت الله هاشمی در طول ۲۰ سال گذشته با عشق و علاقه و دلسوزی برای مسئولیتی که رهبر معظم انقلاب به وی سپرده بودند، وقت می گذاشت. حاصل جلسات ۲۰ ساله مجمع تشخیص، سیاست گذاری ۳۵ موضوع مهم کشور از جمله اقتصاد مقاومتی، سیاست های اصل ۴۴ و چشم انداز آینده ایران اسلامی بود که جلسات این ۳۵ موضوع به ریاست آیت الله هاشمی، جمع بندی و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شد.
وی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دستگاه مستشاری عالی نظام نام برد و گفت: در طول ۲۰ سال گذشته، ۱۶۶ طرح و لایحه اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل شده که هر کدام دارای چندین بند و ماده بوده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همچنین در طول این مدت، هشت معضل مهم کشور را حل کردیم که یکی از آنان مساله بانک مرکزی بود که اختلافی میان قوا در این زمینه وجود داشت و با حل شدن این موضوع، ثباتی به مدیریت بانک مرکزی و سیاست های پولی کشور داده شد.
رضایی افزود: همچنین در طول این سال ها دو مورد در حوزه نظارتی داشتیم البته آیین نامه نظارت در دو یا سه سال اخیر ابلاغ شده است.
همچنین در طول ۲۰ سال گذشته به ۲۰ سوال استفساریه  پاسخ دادیم.
وی گفت: در ۲۰ سال گذشته پنج برنامه توسعه اقتصادی سیاستگذاری شده که آخرین سیاست ها برنامه ششم توسعه بود. همچنین ۱۱ هزار جلسه کارشناسی را در ۲۰ سال گذشته در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم که اسناد آن را در دبیرخانه جمع آوری و به صحن مجمع آوردیم.
رضایی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در طول این ۲۰ سال برای اولین بار است که ایران سر پای خود ایستاده و بدون ارتباط با انگلیس و امریکا برای نخستین بار سیاست های کلان خودش را تنظیم کرده و مثل قبل از انقلاب نبوده که سفارت آمریکا یا انگلیس سیاست های ایران را تنظیم کنند.
وی ادامه داد: سیاست های تصویب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام راهنمای خوبی برای مجلس ها و دولت های آینده است که در چارچوب این سیاست های کلی برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور را دنبال کنند.
وی همچنین در ادامه با اشاره دوباره به رحلت آیت الله هاشمی گفت: یاران امام(ره) یکی پس از دیگری از میان ما می روند اما ملت ایران در مراسم تشییع مردان انقلاب ثابت می کنند که به هیچ وجه راه امام و یاران امام فراموش نخواهد شد.
وی ادامه داد: مهمترین پیام تشییع پیکر آیت الله هاشمی این بود که هر چند هاشمی از میان ما رفته است اما امام و ارزش های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پابرجا خواهد بود و ملت ایران ثابت کردند از این میراث گرانبهای امام، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و ارزش های انقلاب دفاع خواهند کرد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=57343

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.