• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

معمای افزایش قیمت اقلام اساسی و کاهش نرخ تورم

  • کد خبر : 57367
  • 28 دی 1395 - 8:32
معمای افزایش قیمت اقلام اساسی و کاهش نرخ تورم

بر اساس داده های بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی درتهران و ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ منتهی به ۱۷ دی ماه سال جاری با نوساناتی روبرو بوده است.

معمای افزایش قیمت اقلام اساسی و کاهش نرخ تورمبه گزارش نبض سحر به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان با وجود اینکه دولت بارها از کنترل تورم و کاهش قیمت ها در بازار سخن گفته است اما در روزهای گذشته اقلام اساسی رشد قابل توجهی داشته اند تا جایی که هفته قبل افزایش قیمت گوشت قرمز به یک بحران تبدیل شد.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی که خود تاییدی بر این گرانی ها است تخم مرغ، برنج، گوشت قرمز از رشد قیمت در هفته منتهی به ۱۷ دی سالجاری برخوردار بوده است.

لبنیات و تخم مرغ

بر اساس داده های بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی درتهران و ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ منتهی به ۱۷ دی ماه سال جاری، ﺩﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﻟﺒﻨﻴﺎﺕ، ﻗﻴﻤﺖ ﮐﺮﻩ ﭘﺎﺳﺘﻮﺭﻳﺰﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻔﺘﻪ گذشته ﻣﻌـﺎﺩﻝ ۷/۳ ﻭ ﺷیر ۱/۶  ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺰﺍیش و ﺑﻬﺎﯼ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻗﻼﻡ  لبنی ﺑﺪﻭﻥ تغییرﺑـﻮﺩه است.

طبق گزارش بانک مرکزی  ﺗﺨـﻢ ﻣـﺮﻍ ۶/۴  ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ  ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ازﺷﺎﻧﻪ‌ای ۱۰هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان رسید.

برنج و حبوبات

قیمت برنج ۲/۰ درصد افزایش داشته اما قیمت حبوبات نسبت به هفته قبل بدون تغییر مانده اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۱/۳ افزایش یافته است.
در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیرتایلندی ثابت بود و قیمـت بـرنج داخلـه درجـه یـک معادل ۲ درصد و برنج داخله درجه دو ۱ درصد افزایش یافـت.

در گـروه حبـوب بهـای لوبیـا قرمـز معـادل ۲ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

میوه و سبزی های تازه

میوه و سبزی های تازه با کاهش قیمت مواجه بوده و در این گروه سیب زرد۰/۱،پرتقال درجه یک ۵/۲،انار ۵/۳ و انگور ۸/۱۱ درصد کاهش قیمت داشته اند.

همچنین قیمت سایر میوه ها تا ۹/۴ درصد افزایش داشته و در گروه سبزی های برگی۲/۱ درصد افزایش و سایر اقلام تا ۷/۱۲ درصد کاهش بها به‌چشم می‌خورد.

قند و شکر

در هفته منتهی به ۱۷ دی بهای قند وشکر معادل ۶/۱ درصد کاهش و قیمت انواع چای و روغن نباتی ثابت مانده است.

گوشت قزمز

گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته بیش از ۲ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۱/۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده و گوشت مرغ نیز ۷/۰ درصد کاهش داشته است.

افزایش قیمت لبنیات ناشی از نوسانات نرح ارز
علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جهش قیمتی در اقلام لبنی به خصوص کره موقتی بوده و طی چند روز آتی به روند قبلی باز خواهد گشت.
وی افزود: با توجه به کاهش تقاضا و عرضه مناسب شیر در بازار هفته های آینده با ثبات قیمت روبرو هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات نوسان قیمتی لبنیات را ناشی از نوسانات نرخ ارز دانست و بیان کرد: تغییر قیمت محسوسی شاهد نخواهیم بود اما با توجه به وارداتی بودن برخی اقلام، با نوسان نرخ ارز با تغییر قیمت روبرو خواهند شد.

کاهش قیمت گوشت قرمز درروزهای آتی
علی خندان رئیس اتحادیه گوشت گوساله در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر کاهش قیمت گوشت گوساله عنوان کرد: واردات گوشت قرمز با همکاری پشتیبانی امور دام و جهاد کشاورزی از ارمنستان و گرجستان صورت گرفته که منجر به کاهش قیمت در هفته آتی خواهد شد.
وی با اشاره به ثبات تقاضا در بازار گوشت قرمز اظهار داشت: تولیدات گوشت در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است اما برای تامین بازار شب عید،  پیش بینی مطلوبی نخواهیم داشت.
معمای افزایش قیمت اقلام اساسی و کاهش نرخ تورممعمای افزایش قیمت اقلام اساسی و کاهش نرخ تورم
انتهای پیام/
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=57367

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.