• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

«آتش‌فشان» پلاسکو خاموش نمی‌شود/ بازدید رئیس‌جمهور از عملیات آواربرداری و امداد در آوارهای پلاسکو/آواربرداری کامل تا ۶ روز دیگر/ ارائه وام ۱۰۰ میلیونی به تولیدی‌های پلاسکو

  • کد خبر : 57527
  • 02 بهمن 1395 - 8:21
«آتش‌فشان» پلاسکو خاموش نمی‌شود/ بازدید رئیس‌جمهور از عملیات آواربرداری و امداد در آوارهای پلاسکو/آواربرداری کامل تا ۶ روز دیگر/ ارائه وام ۱۰۰ میلیونی به تولیدی‌های پلاسکو

۲۴ ساعت از حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو می‌گذرد و مأموران همچنان بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا هر چه سریعتر آواربرداری پایان یابد.

ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران که قدمت ۵۳ ساله دارد که صبح روز پنجشنبه دچار آتش سوزی گسترده شده بود.

از این ساختمان ۱۷ طبقه به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:

۲۳:۵۲/ گیل آبادی : موضوع کشف ۴ پیکر صحت ندارد تا کنون فقط کشف یک پیکر قطعی شده است/شاید در همین حوالی پیکر دیگری از شهدا کشف شود.

۲۳:۴۷/ به نظر می‌رسد امدادگران به نقطه کشف پیکر همه شهدا رسیده‌اند

۲۳:۴۵/ مشاهدات خبرنگار فارس حکایت از کشف ۳ کپسول آتش نشانی و دو ماسک اکسیژن دیگر است

۲۳:۴۰/  اجازه فیلمبرداری به هیچ کس داده نمی‌شود. حتی شبکه خبر/ مسئولان می‌گویند دوربین‌های خود را  خاموش کنید نمی خواهیم فیلم بگیرید زیرا مشغول خارج کردن اجساد هستیم.

۲۳:۲۵/ خبرنگار حاضر فارس در محل حادثه: حجم انبوه آوار، دود ناشی از آتش سوزی و همچنین دقت امدادگران برای سالم خارج کردن پیکر شهدا موجب شده عملیات آواربرداری زمان بیشتری ببرد

۲۳:۲۰/ هویت جسد کشف شده هنوز مشخص نیست به گفته ملکی سر و صورت این شهید آسیب دیده است و نمی‌توان تشخیص داد

۲۳:۱۰/ ساجدی نیا: هر کدام از هموطنان هستند که از عزیزانشان بی خبر بوده و احتمال می‌دهند که در این حادثه حضور داشته به پلیس آگاهی مراجعه کنند.

۲۳:۰۵/ اولین جسد از دل آوار بیرون کشیده شد

۲۳:۰۳/ گویا امدادگران شیء یا چیزی را پیدا کرده‌اند منتها مانعی گذاشتند که مانع دید عکاسان شده است.

۲۲:۵۵/ نوربخش در شبکه خبر: درمان و بستری همه حادثه دیدگانی که بیمه بوده اند رایگان خواهد بود/ هماهنگی با ادارات کار برای برقراری بیمه بیکاری بیمه شدگان پلاسکو

امسال هموطنان برای ارج نهادن به تولید ملی و ایجاد رونق کسب و کار در حوزه پوشاک شب عید از تولیدات ملی استفاده کنند.

۲۲:۵۰/ کشف کلاه و کپسول آتش نشانی

۲۲:۴۰/ جنب و جوش میان مأموران و امدادگران افزوده شده است.

۲۲:۱۶/ سلیمی: امداد رسانی در دو مرحله بود ابتدا پیش از فروریختن و سپس بعد از ریزش ساختمان/ در ابتدا ده تیم فعالیت می‌کردند اما بعد از فرو ریختن ساختمان تعداد نفرات حاضر به ۱۵۰ نفر رسید/بیش از ۵۰ آمبولانس به منطقه اعزام شدند/۳ فروند هلی کوپتر آمادگی داشتند برای پرواز/در حال حاظر ۵۰ نفر در منطقه هستند و صد نفر دیگر در حال آماده باش هستند.

۱۴ قلاده سگ زنده یاب در محل حضور دارند البته این سگ‌ها در فواصلی جا به جا می شوند.

۲۲:۱۵/ طلایی در شبکه خبر: بعد از ظهر امروز جلسات ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و این جلسات پیوسته هستند و تمهیدات پیش بینی شده در بخش‌های مختلف شده است/باید وضعیت موجود مدیریت شود و کار سرعت بخشیده شود/ بخشی از اقدامات مثل بازماندگان و حتی افرادی که از وضعیتشان خبری نیست در حال انجام است.

برای اولین بار می‌گوییم که بسیاری از آتش نشانان وارد ساختمان شدند تا مردم را به خروج از ساختمان هدایت کنند تا آنها مشکلی برایشان پیش نیاید.

۲۲:۱۲/ آتش در بخشی از ساختمان مجددا شعله ور شد

۲۲:۱۰/ ملکی: عملیات آواربرداری در حال انجام است/ علیرغم همه تلاش‌های انجام شده هنوز هم به پیکر هیچ یک از آتش نشانان دسترسی پیدا نشده است/ وضعیت آوار پیچیده و فنی است هر لغزشی می تواند وضعیت را خرابتر کند/ با توجه به وضعیت وخیم قطعا تعدادی از همکاارن به شهادت خواهند رسید.

در لحظات اولیه تدبیر بر این بود که آوار برداری از بالا ترین قسمت انجام شود و سبک سازی شود اما برخی آمدند و حرفهایی زدند درباره شناخت از منطقه اما ما هر چه کندیم و تلاش کردیم موفق نشدیم.

۲۲:۰۵/ دادستان تهران: از امدادگران، آتش نشانان و شهرداری که با جان و دل کار می کنند تشکر می کنیم/ نسبت به روز گذشته پیشرفت خوب بوده است.

وی ادامه داد در مورد بحث اموال دستور دادیم داوطلبان برای خروج اموال بیایند با همکاری پلیس اموال را خارج کنند.

دادستان تهران گفت: به سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اجازه دادیم مقدمات تشکیل پرونده مربوط به شناسایی مقصران این حادثه را انجام دهد.

وی افزود: البته الان نگاه‌ها نباید دنبال علت حادثه باشد باید برای آواربرداری و پایان این وضعیت باشد.

 

دولت آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص آخرین اقدامات و دستورات صادره گفت: پس از پایان بازدید صحبت می کنم.

۲۱:۵۲/ دادستان تهران به همراه شهردار تهران هم اکنون در حال بازدید از محل حادثه/ دولت آبادی برای اطلاع از نحوه عملیات وارد پارکینگ پلاسکو شد اما به خبرنگاران و عکاسان اجازه ورود ندادند

۲۱:۵۰/ تعدادی گاو صندوق از محل حادثه کشف شده است/ براساس اعلام پلیس این اموال به گنجینه پلیس آگاهی منتقل می‌شود

۲۱:۴۵/ شهریاری سرپرست دادسرای ویژه قتل: تا این لحظه هیچ دستور خاصی صادر نشده و شرایط تغییری نکرده است/ هنوز جسدی از دل آوار بیرون نیاورده شده

آتش نشانان در حال آوار برداری هستند تا بتوانند هرچه زودتر اخبار تازه ای از افراد زیر آوار اعلام کنند

۲۱:۳۸/ در حال حاضر از قسمت پارکینک بیل مکانیکی در حال تخریب ساختمان کناری پلاسکو است تا کار آوار برداری و دسترسی به تونل ها آسان تر شود

۲۱:۳۶/ آتش نشانان در محل در حال هدایت خبرنگاران به ناحیه امن هستند

یک آنش نشان: همگی کنار بایستید احتمال ریزش سازه های فلزی وجود دارد

۲۱:۳۰/ ادای احترام مقامات آتش نشانی ایرلند به آتش نشانان فداکار و غیرتمند حادثه پلاسکو

 

۲۱:۲۵/ قالیباف شهردار تهران در گفت و گوی زنده تلویزیونی: عملیات آواربرداری و پاکسازی محل با توجه به حجم خرابی، حداقل ۵ تا ۶ روز ادامه خواهد داشت.
همچنان برای نجات آتش نشانان محبوس در زیر آوار تلاش می کنیم و به نجات آنها امیدواریم هر چند امیدها کم شده است.

تداوم اعمال محدودیت های ترافیکی در منطقه برای تسهیل در عملیات امدادی دلجویی از خانواده های آتش نشانان و مصدومان این حادثه از اولویت های مسئولان است

۲۱:۲۰/ در حال حاضر نیروهای آتش نشانی در پارکینگ مشغول برش سازه های آهنی هستند تا امکان جا به جایی آنها راحت تر باشد/ اطفاء حریق همچنان ادامه دارد
۲۱:۱۵/ رییس اورژانس کشور: سه آتش نشان دیگر در حادثه پلاسکو تحت درمان سرپایی قرار گرفتند/ دستور وزیر بهداشت برای توزیع ماسک بین نیروهای امدادی و انتظامی در محل حادثه

۲۱:۱۲/ عملیات آتش نشان ها به صورت اطفا حریق و آواربرداری در حال انجام است، زمانی که آوار ها جا به جا می‌شوند آتش شعله ور می‌شود که همین موضوع باعث کندی در روند فعالیت آتش نشان‌ها شده است.

به گفته شاهدان عینی در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو ۸ دستگاه جرثقیل در حال فعالیت هستند و هنوز از افرادی که در زیر آوار مدفون شده اند خبری در دسترس نیست.

۲۱:۰۵/ باتوجه به احتمال یافته شدن پیکرهای زیر آوار همزمان با سرعت گرفتن آواربرداری مقابل ساختمان با گونی های آبی بسته شد تا عکاسان و خبرنگاران ساختمان را نبینند.

۲۱:۰۰/ دستیارویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی: سانحه ساختمان پلاسکو ایران را در سوگ نشاند. اینجانب ضمن ضرورت توجه مسئولان و شهروندان در پیشگیری از وقوع چنین حوادثی و امیدواری بر اینکه با تلاش در جهت اصلاح سیاستها و اعمال نظارت ها دیگر شاهد چنین حوادثی برای شهروندان عزیز ایران نباشیم.

۲۰:۵۵/ براساس اعلام منابع خبری کل مصدومان تا ساعت ٢٠ به عدد ١١۴ رسیده است که ٣٧ نفر از آنها به بیمارستان منتقل شده اند.

۲۰:۵۲/ معاون عملیات هلال احمر استان تهران: روند آوار برداری در بخش جنوبی و شرقی سرعت بیشتری گرفته است/ ماشین‌های مکانیکی از خیابان جمهوری داخل محوطه شده اند/ تکذیب یافتن اجساد توسط سگ‌های زنده یاب.

۲۰:۵۰/ برخلاف آنکه گفته می‌شود هنوز راهی به داخل پلاسکو پیدا نشده است خبرگزاری میزان عنوان کرده است که دادستان تهران از داخل ساختمان پلاسکو بازدید کرده است.

۲۰:۴۶/ دود غلیظ در ضلع شمال شرقی پلاسکو افزایش پیدا کرده است

۲۰:۴۵/ ارسال مواد خوراکی برای آتش نشان حاضر در محل حادثه ساختمان پلاسکو از سوی شهروندان تهران

 

۲۰:۴۰/ سخنگوى سازمان آتش نشانى یافتن هرگونه پیکر جدید یا “نیم تنه” را تکذیب کرد/ آمار نهایى همان ٢٠ نفر است

۲۰:۳۵/ مهدی چمران درباره اخطارهایی که به ساختمان پلاسکو در سال‌های گذشته داده شده است و در شبکه‌های اجتماعی تناقض‌هایی بین ۷ تا ۱۴ اخطار را عنوان می‌کنند، گفت: آقای پشمچی‌زاده معاون شهردار تهران آمار اخطارها را از سال ۹۲، ۷ بار اعلام کرده است در صورتی که در پرونده ساختمان پلاسکو از سالیان قبل از آن تا کنون ۱۴ اخطاریه داده شده است که متأسفانه مالکین به این اخطارها توجه نکرده‌اند.

۲۰:۳۰/ شعله‌های آتش زیر حاکستر و دود ناشی از آن کار امداد رسانی را دشوار کرده است.

۲۰:۲۰/ روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان حادثه آتش سوزی و حریق ساختمان پلاسکو را ۱۱۴ نفر اعلام کرد.

۲۰:۱۵/ پرچمِ مشکی بر فراز برج یانقین تبریز (نخستین برج آتش نشانی کشور) به احترامِ شهادت تعدادی از آتش نشانان قهرمان در حادثه پلاسکو

 

۱۹:۵۵/ پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه: حادثه آتش سوزی و فرو ریختن یکی از ساختمان های تجاری تهران که شهادت و مصدومیت جمعی از مردم شریف بویژه آتش نشانان شجاع و دلیر را به دنبال داشت، موجب تاسف و تاثر عمیق اینجانب گردید.

۱۹:۳۰/ گفته می شود در حین آوار برداری یک کپسول آتش نشانی کشف شده است.

گفته می‌شود تعدادی از سگ‌ها در حین گشت زنی زمان رسیدن به این کپسول‌ پارس کرده اند.

۱۸:۴۲/ سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: با توجه به شاهراه بودن چهار راه استانبول احتمالا فردا بار ترافیکی سنگین را شاهد خواهیم بود. محدودیت‌های ترافیکی تا فردا ادامه خواهد داشت.

شهروندان می‌توانند از مسیرهای جایگزین نظیر خیابان انقلاب، ولیعصر استفاده کنند. معابر تا محدوده ۱۰۰ متری حادثه ایزوله شده و تردد هرگونه وسایل نقلیه به این محدوده به غیر از خودروهای مجاز ممنوع است.

این محدودیت‌ها ترافیکی است و افراد با عبور از پیاده‌راه‌ها می‌توانند به امور روزانه خود رسیدگی کنند و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

۱۸:۴۰/ مسعود ثقفی رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران: هیچ مدرسه‌ای در مناطقه ۱۹ گانه شهر تهران فردا شنبه دوم بهمن ماه تعطیل نیست.
فقط دو مدرسه دخترانه امامیه و امید امام در اطراف منطقه حادثه ساختمان پلاسکو وجود دارد که تصمیمی برای تعطیلی این مدارس گرفته نشده است.
اگر نیاز به تعطیلی این دو مدرسه باشد از سوی مدیریت منطقه و مدیران مدارس به والدین و خانواده‌های آنها اطلاع رسانی خواهد شد.


سگ‌های زنده‌یاب در حال گشت در آوارهای پلاسکو هستند

۱۸:۳۵/ کار بعد از ۵ دقیقه آغاز شد.


روز دوم به شب رسید اما هنوز خبری از آتش‌نشانان نیست

۱۸:۳۰/ کار برای لحظاتی متوقف شد؛ یک کپسول آتش‌نشانی پیدا شد. سگ‌های زنده یاب در حال گشت هستند.


«جابر صادق زاده»، «قاسم رضایی» و «حسن یزدانی» در لباس آتش‌نشانی

۱۸:۲۰/ «جابر صادق زاده»، «قاسم رضایی» و «حسن یزدانی» قهرمانان کشتی ایران و جهان در اقدامی مثال زدنی و در جریان مسابقات قهرمانی کشتی جام تختی و به احترام آتش نشانان حادثه پلاسکو با لباس آتش نشانی روی تشک کشتی آمدند.

۱۸:۱۴/ کتابدار مدیر عامل هلال‌احمر استان تهران: دستگاه‌های زنده یاب هیچ آلارمی از افراد زنده دریافت نکرده‌اند. از ۵ بیورادار ۳ دستگاه را جدید خریداری کرده‌ایم و دستگاه‌ها اختلالی ندارد.

۱۸:۰۹/ روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد: در پی حادثه غمبار و دردناک ساختمان پلاسکو که منجر به داغ‌دار شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان گردید و همچنین به پاس احترام به ساحت همه آتش‌نشانان شجاع و فداکار، با توجه به اطلاعیه هیأت محترم دولت، شنبه دوم بهمن‌ماه اجراهای صحنه‌ای موسیقی کشور برگزار نخواهد شد.

۱۸:۰۱/ آمار مصدومان ساختمان پلاسکو (تا ساعت ۱۷:۰۰): کل مصدومین و فوتی: ۱۱۱ نفر؛ درمان در محل: ۷۴ نفر؛ انتقالی ۳۷ نفر (فوتی ۱ نفر – بستری ۵ نفر – ترخیص ۳۱ نفر)؛ از ۳۷ مصدومی که به مراکز درمانی انتقال یافتند: فوتی (بهنام میرزاخانی-۳۵ ساله – بیمارستان مطهری)،
تعداد ۵ نفر در حال حاضر بستری «فخرالدین گودرزی (پارس) – امیر مهدیانی (کسری)- محمد آستراکی ( سینا)- سید مجتبی حنیفه ( سینا ) – مهرداد ربیعی ( بانک ملی)» و ۳۱ نفر درمان و از مراکز درمانی ترخیص شدند.

۱۷:۵۰/ دود و آتش متساعد شده حاصل از آواربرداری ساختمان پلاسکو افزایش یافت. بوی دود منطقه را فرا گرفته است.

۱۷:۴۰/ در بیانیه کارگروه ساماندهی مد و لباس که در پی حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو منتشر کرد، آمده است: «فروریختن ساختمان پلاسکو که موجب خسارات جدی به هموطنان و نیروهای جهادگر امدادی شد، بسیار تلخ و جانگداز بود.

تلاشگران حوزه تولید و عرضه پوشاک با قدمت ۴ دهه و بیشتر در این ساختمان فعالیت می کردند که متاسفانه با این حادثه خسارات و صدمات زیادی را متحمل شدند.

کارگروه ساماندهی مد و لباس در کنار اتحادیه پوشاک و سایر مسوولان از همان ساعات اولیه این حادثه پیگیر مسایل مختلف این حوزه برای ترمیم و جبران آلام حادثه دیدگان است و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.»

۱۷:۳۷/ ساجدی نیا: فقط یکی، دو نفر در محل مراجعه کردند و اعلام کردند که بستگانشان مفقود شدند که راهنمایی شان کردیم.

۱۷:۳۰/ سخنگوی آتش نشانی تهران: هنوز هیچ پیکری از زیر آور بیرون نیامده است. مردم به اخبار منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند.


ستون‌های ساختمان در حال برش است

امیر مهدیانی آتش‌نشان بستری در بیمارستان

۱۷:۲۱/ ستون‌های اصلی ساختمان پلاسکو در ضلع شرقی در حال برش و جداسازی است و توسط کمپرسی‌های مستقر در محل حادثه به بیرون از این محدوده منتقل می‌شوند.

۱۷:۱۵/ همسر امیر مهدیانی: امیر در حال حاضر به دلیل کوفتگی شدید در ناحیه گردن، کمر، لگن و مچ پا تا ۴٨ ساعت آینده در بیمارستان بستری و تحت نظر خواهند بود و غیر از کوفتگی مشکل حادی در وضعیت جسمانی ایشان وجود ندارد.

۱۷:۱۰/ سردار ساجدی‌نیا نقل قول منتشر شده از خود مبنی‌بر اعلام مفقودی از سوی ۲۵ خانواده در ارتباط با حادثه پلاسکو را تکذیب کرد.

۱۷:۰۱/ تیم‌های جست‌وجو حین آواربرداری با پیکر دو تن از آتش‌نشانان روبه‌رو شدند که نیمی از بدن آنها از زیر آوار خارج شده و با توجه به تأکیدی که برای سالم خارج شدن اجساد وجود دارد، دستگاه‌های امدادی در تلاشند تا بدون کمترین آسیب‌دیدگی پیکر این افراد را از زیر آوار خارج کنند.

۱۶:۵۸/ رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد: آمادگی کشورهای دنیا برای کمک‌ در حادثه پلاسکو. امکانات کشور برای پاسخگویی به حادثه ساختمان پلاسکو کافی است.

دود غلیظ برخاسته از آتش‌های زیر خاکستر پلاسکو

۱۶:۴۰/ آواربرداری در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو سرعت بیشتری گرفت. لودرها و کمپرسی‌های تخلیه آواربرداری وارد صحنه حادثه پلاسکو شدند. این در حالی بود که در ساعات گذشته بیشتر جرثقیل‌ها و بیل‌های مکانیکی مشغول کار بودند.


هنوز باورشان نمی‌شود که همکاران‌شان زیر آوار مانده‌اند


خدایا به امید تو

۱۶:۲۵/ پیام تسلیت دختران شین آبادی به آتش نشانان قهرمان: «اشک می‌ریزیم تا آتش پلاسکو خاموش شود».

۱۶:۰۹/ ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران: عملیات آوار برداری بدون توقف در حال انجام است. در لایه‌های زیرین آوارها آتش محبوس شده و اصطلاحا (آتش نهفته) شکل گرفته و به محض آوار برداری آتش شعله ور می‌شود و این دود غلیظ را ایجاد می‌کند.
نگرانی ما از حرارت بسیار بالا است اما امیدمان را از دست نمی‌دهیم.
هنوز به هیچ کسی در زیر آوارها دسترسی پیدا نکرده‌ایم.

۱۶:۰۷/ محسن حاجى میرزایی دبیر هیأت دولت: از سوى دولت فردا، شنبه عزاى عمومى اعلام شده است.

۱۶:۰۵/ سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ: به علت ادامه کار امدار رسانی و آوار برداری فردا(شنبه) از تقاطع خیابان جمهوری اسلامی – خیابان سی تیر تا میدان استقلال(چهارراه مخبرالدوله) تردد ممنوع است. از شمال به جنوب هم تردد از میدان فردوسی تا میدان امام خمینی(ره) ممنوع است.
فردا هیچ مدرسه و مؤسسه آموزشی تعطیل نیست.
کسبه‌ای که نگران اموال خود هستند و در جریان حادثه ساختمان پلاسکو در بین آوار قرار دارد، می‌توانند با اسناد و مشخصات اموال به اداره آگاهی مراجعه کنند.
تاکنون نزدیک به ۲۵ خانواده (به غیر از خانواده آتش نشانان)به پلیس مراجعه کرده‌اند و از مفقود شدن یکی از اعضای خانواده خود خبر داده‌اند.

۱۶:۰۰/ مغازه‌های ضلع شرقی ساختمان پلاسکو توسط مأموران امدادی تخلیه شد. امکان تخریب این مغازه‌ها وجود داشت.

۱۵:۵۹/ یک مسئول هلال احمر درباره عملکرد سگ‌های نجات به دلیل دود و حرارت حریق ساختمان پلاسکو گفت: در برخی نقاط زیرین ساختمان پلاسکو حرارت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه است که باعث تاثیر منفی بر عملکرد نیروی انسانی و خرابی تجهیزات می‌شود که سگ‌ها نیز مستثنی نیستند.

۱۵:۵۱/ وزارت خارجه فرانسه طی پیامی از فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران ابراز تاسف کرد و به خانواده قربانیان این حادثه از جمله آتش‌نشان‌ها تسلیت گفت.

۱۵:۴۷/ شهرام گیل آبادی سخنگوی شهرداری تهران: حدود ۲ هزار نفر از نیروهای اجرایی و داوطلب در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو مشغول کمک رسانی و فعالیت هستند.

۱۵:۴۰/ جست‌وجو کنندگان برای ورود به آوار چندین بار ضلع شرقی و غربی را امتحان کردند، حتی از راه فاضلاب که در ضلع جنوبی قرار داشت اقدام به ورود کردند که متأسفانه راه نفوذ پیدا نشد.

در ضلع جنوبی (راه فاضلاب) به دلیل وجود سازه بزرگ که تونل را سد کرده بود، ورود میسر نشد و بعد از برداشتن آن سازه، ورودی تونل پایین ریخت. هم اکنون با دستگاه حفر تونل تلاش برای ورود به آمار ادامه دارد و دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر نیز فعال هستند.

از ورودی ضلع شرقی چندین سازه برداشته شد اما بعد از آن با آهن‌های گره خورده مواجه شدند که کار را سخت کرد. برش‌کاران باید ابتدا این آهن‌ها را برش دهند تا بتوانند سازه‌های آهنی را بردارند.

۱۵:۳۲/ پرویز سروری عضو شورای اسلامی شهر تهران: احتمالا یک مخزن اصلی گازوئیل در طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو وجود دارد که نگران انفجار آن هستیم. احتمال می‌رود افرادی در طبقات پایین و در زیر آوارها مصدوم شده باشند که احتمال نجات زنده آنها وجود ندارد. چهار هزار کارگر ساختمان پلاسکو بیکار شدند.

۱۵:۳۰/ کولیوند: نیروهای امدادی با دودی که از شعله‌های آتش در زیر خاک متصاعد می‌شود، دچار سرگیجه و مشکلات دیگر می‌شوند که لازم است نیروهای اورژانس برای مداوای آنها حضور داشته باشند.

۱۵:۲۸/ یک نفر از امدادگران در حین عملیات امداد نجات و آواربرداری ساختمان پلاسکو مصدوم و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد.


به رغم تقاضاهای مکرر از مردم برای نزدیک نشدن به محوطه پلاسکو همچنان تعداد زیادی در صدد ورود به منطقه هستند که با ممانعت پلیس مواجه می شوند

۱۵:۱۵/ هم‌اکنون چهار آتش نشان با رفتن روی جرثقیل برای آزادسازی ستون‌ها و فلزات آوار شده به روی ساختمان تخریب شده پلاسکو به عمق این حادثه رفتند.

گل‌باران ماشین‌ آتش‌نشانی آسیب دیده در حادثه پلاسکو به یاد آتش‌نشانان شهید

۱۵:۰۱/ سرپرست اورژانس کشور: فقط ۲ آتش‌نشان فداکار به نام‌های «فخرالدین گودرزی» در بیمارستان پارس و «امیر مهدیانی» در بیمارستان کسری بستری هستند.

۱۵:۰۰/ ملکی در خصوص مصوبات ستاد بحران گفت: در این جلسه در خصوص مسایل کلی اقدامات انجام شده گزارشاتی ارائه شد، همچنین پیشنهاداتی در خصوص ادامه روند عملیات داده شده است که به دلیل قطعی نبودن آن ها نمی‌توان مصوبات را اعلام کرد.

 

۱۴:۵۷/ عمده عملیات به بخش شمالی و در پارکینگ پاساژ مجاور معطوف شده است/ورود به آن بخش همچنان برای حضور رسانه ها ممنوع است


دود آتش همچنان روند عملیات را کند کرده است

۱۴:۵۱/ «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در پیامی به همتای ایرانی خود حادثه تلخ ساختمان پلاسکو را تسلیت گفت.

۱۴:۴۸/ ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران: این عملیات کم‌نظیرترین عملیات تخریب در ایران است زیرا ذوب شدن سازه فلزی و حجم بسیار بالای آوار و همچنین صحنه محدود عملیات، حساسیت آن را بیش از عملیات‌های مشابه کرده است.

در حال حاضر حتی دستگاه‌های بزرگ حاضر در محل نیز به سختی می‌توانند آواربرداری این عملیات را انجام دهند ضمن آنکه حضور آتش‌نشانان مدفون در زیرآوار حساسیت آواربرداری را دوچندان کرده است.

۱۴:۴۵/ سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو: وضعیت زیر آوار بحرانی است و تقریبا نمی‌توانیم انتظار زنده ماندن کسی را داشته باشیم.


“مهران غفوریان” و “حسین سلیمانی” در محل حادثه پلاسکو

۱۴:۴۳/پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور: فقط ۳ نفر از مصدومین در بیمارستان بستری هستند

۱۴:۴۲/ ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران: از شب گذشته تاکنون ستون های با وزن بیش از ۶٠ تن را جا به جا کردیم.
قبل از تخریب، آتش نشانان در مراحل پایانی بودند که پس از انفجار ساختمان تخریب شد.
آتش نشانان با حضور به موقع از یک فاجعه انسانی جلوگیری کردند.
در لإیه های زیرین حرارت زیادی وجود دارد که به محض آواربرداری و ورود هوا، آتش شعله ور می شود.
امیدواریم بتوانیم از زیر آوار افرادی را به صورت مصدوم و زنده خارج کنیم.
آخرین آمار: ٢٠ نفر زیر آوار هستند و هیچ کدام خارج نشده اند و آمارهای شبکه های اجتماعی معتبر نیست.
هیچ آتش نشانی که در زیر آوار است تلفنی نداشته که پیامک ارسال کند و این موضوع صحت ندارد. فعلا نتیجه خاصی از تونل ها نداشته ایم. اولویت ما حفر تونل نبود بلکه اولویت آواربرداری از بالا بود.

۱۴:۳۸/ مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات: در مجموع حدود ۳۵۰۰ خط به دلیل قطعی برق با اختلال مواجه شده بودند که از ساعات اولیه صبح امروز امور مربوط به وصل مجدد آنها انجام شد.
در حال حاضر تنها ۱۳۰۰ خطی که مربوط به واحدهای خود ساختمان پلاسکو می‌شود، قطع است.
وی در پاسخ به این سوال که تکلیف مالکان این خطوط چه خواهد شد گفت: مالکان این شماره‌ها می توانند در صورت درخواست شماره‌های خود را به نقاط مختلف همان منطقه منتقل کنند.


خانواده‌ها چشم‌انتظار خبری از آتش‌نشانان

۱۴:۳۷/ حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران: هنوز آواربرداری در جریان است و هیچ مصدوم یا فردی از زیر آوار بیرون آورده نشده است، لطفا به شایعات توجه نکنید.

۱۴:۳۵/ محمد علی محسنی بندپی، رئیس هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران از آمادگی برای ارائه خدمات رایگان فیزیوتراپی به آتش‌نشانان و نیروهای امدادی آسیب دیده ساختمان فروریخته پلاسکو خبر داد.

۱۴:۳۲/ ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص برخی اخبار پیرامون متوقف شدن عملیات در برخی ساعات: عملیات امداد و نجات متوقف نشده است بلکه تاکتیک‌های عملیات تغییر کرده است.

دانا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=57527

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.