• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
13

رونق صنعت ساختمان کاهش بیکاری را به دنبال دارد

  • کد خبر : 58166
  • 12 بهمن 1395 - 10:41

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر بتوانیم صنعت ساختمان را فعال کنیم مشکل بیکاری تا حد چشمگیری کاهش می یابد

به گزارش نبض سحر، احمد امیر آبادی فراهانی در برنامه دوشنبه شب” تیترامشب” شبکه خبر در خصوص اشتغال و معضلات آن افزود: اگر می خواهیم مشکل اشتغال حل شود باید ابتدا مشکل بودجه را حل کنیم .

وی تصریح کرد: نزدیک به هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی در نظر گرفته شده است که رقم کمی است .
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: نیمی از متقاضیان کار در شهرها و حاشیه های کلانشهرها سکونت دارند .
فراهانی افزود:مسئول اشتغال در کشور مشخص نیست و دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ نیستند لذا رفع محرومیت و اشتغال زایی در کشور مرتفع نمی شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از سیستم بانکی و دریافت سود زیاد از تولید کنندگان تاکید کرد:کالای ایران بسیار گران قیمت دست مصرف کننده می رسد که در رقابت با تولیدگان خارجی تولید در داخل توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت:سیاست کلان دولت در حال حاضر اشتغال زایی نیست.
فراهانی ادامه داد: کار مجلس ریل گذاری است و این دولت است که باید برنامه ای برای اشتغال داشته باشد تا مجلس آن را تصویب و به قانون بدل کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مامورین مالیاتی سراغ کسانی می روند که خوب مالیات می دهند و عملا فضا را برای کسانی که از پرداخت مالیات فرار می کنند باز می گذارند.
علاء الدین ازوجی مدیر کل سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار دیگر مهمان برنامه در ادامه در خصوص موضوع گفت و گو افزود : سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاهی متقاضی شغل هستند.
وی ادامه داد:در کنار این آمار حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر غیر از فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز به جمعیت بیکار کشور اضافه می‌شود.
مدیر کل سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار تصریح کرد: علاوه بر این نیروی انباشت بیکار از سال‌های گذشته به جمعیت متقاضیان شغل اضافه شده که پدیده بیکاری را بسیار جدی کرده است.
ازوجی افزود: معمولا دولت یک درصد تولید ناخالص ملی را در راه اشتغال هزینه می کند اما در کشورهای توسعه یافته این میزان بیش از ۲ تا ۳ درصد تولید ناخالص ملی است.
وی با اشاره به سکونت ۲۰ درصد از بیکاران در روستاها گفت: در مجلس بحث استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای این کار در نظر گرفته شده و می تواند در جلوگیری از مهاجرت روستائیان هم موثر باشد.
ازوجی نرخ بیکاری در جامعه را ۱۸ درصد اعلام کرد و افزود: باید بنگاهها را ترغیب کنیم تا برای اشتغال سرمایه گذاری کنند.
مدیر کل سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار تاکید کرد: در راستای اشتغالزایی باید انسجامی فراتر از دولت صورت بگیرد ، دولت – بخش خصوصی و مجلس و کلیه دستگاهها باید بسیج شوند و برنامه هایی ویژه برای اشتغال تدارک ببینند .
وی با اعلام خبر افزایش ۲۷ درصدی مالیات در بودجه سال ۹۶ خاطرنشان کرد: طبق آمار، دولت با ۲۰ درصد فرار مالیاتی مواجه است و تلاش دارد به هر نحو جلوی اینها را بگیرد.
موسوی کارشناس اشتغال و سومین مهمان تیترامشب هم در ادامه گفت: موضوع اشتغال امری است که در کوتاه مدت جواب نمی دهد و نیازمند تدبیری درازمدت است .
وی افزود:موضوع اشتغال نیازمند سیاست گذاری در سطح کلان و خرد است و هر شهری هم نیازمندی های خاص خودش را دارد.
این کارشناس اضافه کرد: ما در این زمینه تنها یک برنامه ششم توسعه را داشته ایم و به دنبال آن لایحه اشتغال زایی روستایی را دریافت کرده ایم که نشان از عدم همانگی میان دستگاه هاست .
وی افزود: سیاست گذاری اشتغال موضوع پیچیده ای است و این دغدغه کل دنیاست که تلاش شده تا برای آن راه حلی ایجاد شود.
موسوی گفت:ما در حال حاضر باید نهادی را به عنوان نهاد متولی داشته باشیم که شورای عالی اشتغال باید این مسئولیت را برعهده بگیرد .
انتهای پیام/
منبع:صداوسیما
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=58166

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.