• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

بیش از ۶۱ هزار کمباین و تراکتور توزیع شده است

  • کد خبر : 58361
  • 14 بهمن 1395 - 9:34

بیش از ۶۱ هزار کمباین و تراکتور توزیع شده است

به گزارش نبض سحر، عباس کشاورز در نشست خبری روز گذشته با اشاره به اینکه در سه سال گذشته بیش از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مکانیزاسیون اختصاص یافته است افزود: توسعه مکانیزاسیون در میزان تولید محصول برنج و افزایش بهره وری آب تحول اساسی ایجاد کرده است.

وی گفت: امسال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شده بطوری که در کشور با انباشت برنج مواجه ایم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی کاهش ریزش محصول هنگام برداشت و صرفه جویی در میزان مصرف بذر را از مستمری فواید توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی دانست و افزود: براساس آمارهای موجود ۲۲ میلیون تن محصول معادل ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب بصورت ضایعات از دست می رود که عدد قابل توجهی است.

کشاورز گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه های متعددی برای کاهش ضایعات در محصولات راهبردی و سبزی و صیفی در دست اقدام دارد.

*سطح زیر کشت گندم آبی کاهش می یابد
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت گندم براساس برنامه سطح زیر کشت گندم آبی ۳۵۰ هزار هکتار کاهش می یابد.
کشاورز با اشاره به اینکه کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد تولید از مستمرین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است افزود: هم اکنون سطح زیر کشت گندم آبی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار است که براساس برنامه ریزی های انجام شده به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار کاهش می یابد.
وی گفت: سطح زیر کشت گندم آبی یک میلیون و ۹۰۰ هزاز هکتار ثابت خواهد ماند و قرار است از این سطح ۵ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم برداشت شود.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: سطح زیر کشت گندم آبی از سال ۶۰ تا سال ۹۰ بین دومیلیون و ۱۶۰ تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار متغیر بوده اما قرار است با اجرای برنامه های تولید پایدار ضمن کاهش سطح زیر کشت شاهد افزایش میزان تولید باشیم.
کشاورز در پاسخ به منتقدان کاهش سطح زیرکشت گندم گفت: تا سه سال پیش دو میلیون و ۳۶۰ هزار هکتار زیر کشت گندم آبی بود اما ۵ میلیون تن هم گندم وارد می شد.
حالا با وجود کاهش سطح زیر کشت در تولید خودکفا شدیم .
وی تاکیدکرد: به این علت محدودیت منابع آب راهی بجز کاهش سطح زیر کشت و افزایش بهره وری نداریم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سه سال گذشته در بخش زراعت با اجرای طرحهای افزایش بهره وری شاهد صرفه جویی ۲۰ درصدی آب بودیم.
کشاورز اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را از مستمری طرح های برای صرفه جویی در  مصرف آب دانست و افزود: با اجرای تناوب و مناسب کشت ، عملیاتی خاک ورزی و حفظ بقایای محصول در خاک افزایش بهره وری آب محقق شده است.
وی گفت: اجرای طرح های  مدیریت مصرف آب به جامعه امید می دهم که نباید نگران تولید و امنیت  غذایی باشند اما این به آن معنانیست که تمام محصولات را می توانیم تولید کنیم و باید طرح های کشت فرا سرزمینی اجرا شود.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: طرح کشاورزی حفاظتی تاکنون در ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در محصولات راهبردی اجر شده است.
کشاورز درباره روند اجرای طرح نکاشت برای محصولات آب بر  گفت: برنج محصول پر آبی  است بنابراین کشت این محصول به جز استانهای گیلان ، مازندران نه توجیهی دارد و نه مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: برای جایگزینی محصولات آب بر یونجه شش گیاه معرفی شده است که گیاه سورگوم در راس این فهرست قراردارد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: استفاده از  کشت نشاء در بخش سبزی و صیفی از دیگر اقدامات برای افزایش بهره وری در بخش زراعت است.
*تولید بذر ۲۲۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی دارد
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تولید یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن بذر ۲۲۰ میلیون یورو و صرفه جویی ارزی شد.
کشاورز با اشاره به اینکه در سه سال گذشته فقط ۱۰ هزار تن بذر وارد شده است افزود: ارزش واردات بذر محصولات زراعی یک میلیون دلار بود که در حال حاضر در داخل تولید می شود.
وی گفت: کشور در زمینه تولید بذر محصولات گندم جو و ذرت خودکفاست و هیچگونه وارداتی انجام نمی شود.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: دانش تولید بذر برخی محصولات از جمله سیب زمینی به داخل کشور منتقل شده و بخش خصوصی بذر و این محصول  را تکثیر و تولید می کند و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
کشاورز گفت: هم اکنون بذور مورد نیاز برای کشت ذرت با دوره رشد کوتاه و نیاز آبی کمتر در داخل تولید می شود بطوری که با کشت این بذر تولید ذرت علوفه ای به ۱۱ میلیون تن رسیده است.
*تولید ۱/۵ میلیون تن شکر در کشور بی سابقه است
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید یک و میلیون و ۶۵۰ هزار تن شکر در تاریخ ۹۵ ساله تولید این محصول بی سابقه بوده است.
کشاورز با اشاره به اینکه سطح زیر کشت چغندر قند و نیشکر به ۱۰۰ هزار هکتار رسید افزود: برای مدیریت مصرف آب در تولید چغندر قند و نیشکر از فناوری های جدید استفاده کردیم و زمان کشت چغندر از بهار به پاییز منتقل شد.
وی درباره روند نهایی شدن الگوی کشت گفت: تا ۶ ماه آینده نخستین طرح ملی الگوی کشت برای اجرا به دولت ارائه می شود.
معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: برای الگوی کشت در استان اصفهان گزارش جامعی تهیه و ارائه کردیم و برای محصولات آب بر مانند برنج محصولات جایگزین معرفی شده است.
کشاورز گفت: طرح الگو کشت تا یکسال دیگر اجرایی خواهد شد.
وی افزود: برای تدوین الگوی کشت بیش از کشت یکسال مطالعات سرزمین انجام شده است تا محصولات مناسب برای هر منطقه پیشنهاد و برنامه ریزی شود.
* از واردات کودهای اصلی بی نیاز هستیم
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: از واردات کودهای اصلی بی نیاز هستیم.
کشاورز با اشاره به اینکه انواع کود در دسترس کشاورزان است و هیچ نارسایی در این زمینه وجود ندارد افزود: با اجرای آیین نامه ثبت کود، کیفیت کودها در حد استانداردهای داخلی و بین المللی است.
وی گفت: براساس نتایج ارزیابی های انجام شده کودهای موجود در بازار عناصر غذایی مورد نظر را دارند و عناصر سنگین نیز کمتر از استاندارد است.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: کودهای موجود در بازار شناسنامه و کد رهگیری دارد.
کشاورز در باره شرایط آفت کش های موجود در کشور گفت: در زمینه آفت کش ها نارسایی هایی وجود دارد و آفت کش های موجود محصول مناسبی برای مقابله با آفات نیست.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: براساس قوانین علمی برای مبارزه با هر آفت به ۳ تا ۵ نوع آفت کش نیاز است اما در کشور این تنوع وجود ندارد و همین مساله سبب افزایش جمعیت آفات شده است.
کشاورز گفت: برای مقابله با علف های هرز مزارع گندم علف کش های جدید وارد شد که تاثیر مطلوبی در مزارع گندم و افزایش عملکرد تولید داشت.
وی افزود: در یکسال و نیم گذشته حدود ۸۰ نوع علف کش جدید برای مقابله با علف هرز ثبت شده است.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین از کاهش تعرفه واردات سموم جدید خبر داد و گفت: تعرفه جدیدی را پیشنهاد کردیم و قرار است این پیشنهاد هفته آینده در وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و تصویب شود.
*عبور از قدرت نامرئی وارد کنندگان سخت است
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: عبور از قدرت نامرئی وارد کنندگان روغن و کنجاله سخت است.
کشاورز با اشاره به اینکه بازار در قیمت گذاری محصولات حرف خودش را می زند افزود: هم اکنون شکر با قیمت هر کیلو ۲۵۲۰ تومان در بورس عرضه می شود اما شاهدیم که هر کیلو شکر در مغازه ۳۴۰۰ تومان فروخته می شود.
وی گفت: هم اکنون یک میلیون تن شکر در کشور موجود است و ماهانه ۱۸۰ هزار تن مصرف می شود بنابر این ذخیره مناسبی داریم.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: ارزش واردات دانه های روغنی و کنجاله به کشور ۴ میلیارد دلار است رقم بسیار بالایی است و عبور از این قدرت و سد نامرئی سخت است.
کشاورز گفت: براساس گزارش های موجود در انبارها انباشت برنج داریم و امسال نیز بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شده است اما بازار برای واردات و قیمت عرضه حرف خودش را می زند.
وی ابراز امیدواری کرد: دستگاه های نظارتی مدیریت بیشتری برای کنترل قیمت انجام دهند.
انتهای پیام/
منبع:صداوسیما
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=58361

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.