• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
17

از کاهش تورم تا کوچکترشدن سفره مردم/افزایش نرخ اقلام خوراکی تا چه زمانی استمرار دارد؟

  • کد خبر : 59277
  • 25 بهمن 1395 - 14:28
از کاهش تورم تا کوچکترشدن سفره مردم/افزایش نرخ اقلام خوراکی تا چه زمانی استمرار دارد؟

برخلاف آمار و ارقامی که مکررا از سوی دستگاه‌های ذیربط مبنی بر کاهش نرخ تورم و مهار گرانی منتشر می شود،اما افزایش نرخ اقلام خوراکی موید این واقعیت است که سفره مردم در معرض کوچک تر شدن هر چه بیشتر قرار دارد.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها،تورم از سال ۱۳۹۲ (با نرخی معادل ۴۰ درصد ) به ۸/۵  درصد در دی ماه سال جاری کاهش داشته است.
این کاهش که به عنوان دستاوردی ارزنده تلقی می شود،با سنجش نرخ و افزایش یا کاهش احتمالی آن و ارزیابی و تحلیل و بررسی قیمتی چند صد قلم کالایی که سهم عمده ای را در سبد خانوارها به خود اختصاص می دهند،اِحصا می شود.
علیرغم کاهش نرخ تورم ، لذا کالاها و اقلام پر مصرف در طی روزها و ماه های گذشته با افزایش قیمت مواجه بوده است.

با اشاره به نقش حائز اهمیت اقلام و محصولات پر مصرف در ارتقا یا تضعیف کیفیت معیشتی عموم مردم اظهار داشت:نوسانات قیمتی بر روی برخی از کالاها و محصولات خاص همچون لوازم خانگی و ادوات صنعتی و…تاثیر مستقیم و عمیقی نمی گذارد،اما در برخی اقلام و محصولات پر مصرف همچون قند،چای،برنج،گوشت،لبنیات و… افزایش قیمت ها به شدت ضریب کیفی زندگی روزمره مردم را از حیث مادی تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود:اگرچه میزان ارزش ریالی افزایش قیمت ها در اقلام مذکور آنچنان قابل توجه به نظر نمی رسد،لذا با در نظر گرفتن میزان استمرار و مصرف و حجم و تکثر اقلام و محصولاتی که با افزایش قیمت مواجه می شوند،به روشنی به این واقعیت پی خواهیم برد که نوسانات قیمتی تا چه حد عرصه و فضا را در حوزه اقتصادی برای خانوارهای آسیب پذیر تنگ تر می سازد.
کارشناس اقتصاد عنوان کرد:با نگاهی به گزارش های هفتگی بانک مرکزی از میانگین نرخ خرده فروشی بیش از ۴۰ قلم خوراکی در قالب قریب به ۱۰ گروه کالایی،پاسخ به این سئوال محرز خواهد شد که چرا علیرغم کاهش نرخ تورم،عرصه معیشتی بر مردم دشوار تر شده است.
نودهی گفت:با تحلیل آنالیز قیمت ها و نوسانات ۱۰ گروه کالایی،به روشنی مشخص می شود که تمامی آنها با افزایش قیمت روبرو شده اند و تنها محصولی که از این دایره افزایش قیمت ها مصون مانده،مشمول تخم مرغ می شود که آن هم به دلیل افزایش ضریب عرضه بر میزان نیاز بازار و تقاضای موجود می باشد.
وی افزود:گزارشات منعکس شده حاکی از این امر است که قریب به ۳۵ قلم کالا به نسبت هفته مشابه در سال ۱۳۹۴ با افزایش قیمت روبرو شده است.
کارشناس اقتصاد عنوان کرد:البته با بررسی نقطه به نقطه نمی توان روند افزایش یا کاهش قیمت را به نحوی منطقی تحلیل و بررسی نمود،اما به هر حال جهش های قیمتی در کالاها و اقلام اشاره شده نشان می دهد،بازار مستعد نوسانات قیمتی است و در صورت عدم اتخاذ تدابیری ویژه و موثر،امکان افزایش هر چه بیشتر محصولات مذکور و تسری آن به دیگر اقلام دور از تصور و غیر ممکن نخواهد بود.
*بازار شب عید،حساس ترین مقطع زمانی برای خانوارهای ایرانی است
رضا یامینی،یکی از فعالان صنفی در استان تهران،با اشاره به حساسیت برخی از مقاطع خاصِ سال ، همچون ایام منتهی به شب یلدا،شروع سال تحصیلی و شب عید اظهار داشت:با عنایت به افزایش ضریب خرید خانوارها در ایام اشاره شده،ثبات قیمت ها در بازار از اهمیت دو چندانی برخوردار می شود.
وی افزود:به واقع دقت نظر عمومی و حساسیت مردم در این مقاطع و ایام نیز بیش از مقاطع دیگر انگیخته می شود و  کاهش یا افزایش قیمت به ترتیب به عنوان یک دستاورد و پوئن مثبت و یا نارسایی و بی ثباتی در نرخ اقلام و محصولات مورد نیاز تلقی می شود.
این فعال صنفی در ادامه گفت:به تبع،در چنین شرایطی،هر آنچه نظارت ها افزایش یابد و توزیع مواد غذایی و اقلام پر مصرف در بازار به نحو هوشمندانه تری محقق شود،احتمال بروز تنش های قیمتی نیز به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.
یامینی عنوان کرد:بطور طبیعی دستگاه های ذیربط نظارتی نیز در این ایام،ضریب بازرسی ها و نظارت ها را در مقایسه با دیگر ایام سال،بیش از پیش تشدید می کنند،اما خروجی و ثمره تمامی این اقدامات در نرخ و میزان قیمتی متجلی می شود که مشتریان و یا خانوارها برای تامین مایحتاج خویش هزینه خواهند کرد.
وی در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود در روزها و هفته های منتهی به پایان سال،آرامش و ثبات هر چه بیشتری در بازار حاکم شود و تردیدی وجود ندارد این مقطع یکی از حساس ترین آزمون های دولت برای سنجش ضریب موفقیت آنها در حوزه اقتصادی به شمار می رود،امری که در طی هفته ها و ماه  های گذشته و بخصوص با نوسانات نرخ ارز و دلار،مدیریت اقتصادی دستگاه های متولی و ذیربط را تا حدودی خدشه دار کرد و قطعا بروز مجدد چنین نارسایی هایی در شب عید،می تواند با هزینه های سنگین تری همراه شود.
انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=59277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.