• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

خط و نشان الجبیر و لیبرمن در مونیخ برای جمهوری اسلامی/ مادر تروریسم، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد

  • کد خبر : 59596
  • 03 اسفند 1395 - 8:28
خط و نشان الجبیر و لیبرمن در مونیخ برای جمهوری اسلامی/ مادر تروریسم، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد

خبرگزاری رویترز موضع‌گیری مشترک عربستان و اسرائیل علیه ایران را یک «جبهه متحد» بالقوه نامید که با حمایت ترکیه توأم بوده است.

پنجاه و سومین نشست امنیتی مونیخ که طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ فوریه برگزار شد، یک بار دیگر به سندی برای تطابق مواضع منطقه‌ای رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود تبدیل شد، نشستی که در آن نمایندگان تل آویو و ریاض به شدت ایران و سیاست های منطقه ای این کشور در دفاع از محور مقاومت منطقه‌ای  را هدف حمله و انتقاد قرار دادند.
آویگدور لیبرمن، وزیر افراطی رژیم صهیونیستی حتی به این مقدار نیز بسنده نکرده و با حمایت از عربستان مدعی شد که هدف نهایی ایران تضعیف عربستان سعودی در خاورمیانه است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بار دیگر تقسیم‌بندی رایج در محافل آمریکایی – صهیونیستی نسبت به کشورهای منطقه را تکرار کرده و خواستار گفتگو با کشورهای عربی برای مقابله با “عناصر تندرو در منطقه” شد.
جالب اینجا است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم در این نشست از ایران “به عنوان بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان” نام برد. این در حالی است که تقریباً تمامی کشورهای منطقه و جهان از اسناد و اطلاعات مربوط به تعامل عربستان با گروه‌های تروریستی و تکفیری اطلاع دارند و تروریست های القاعده، داعش و النصره و … را برخاسته از تفکرات جمود گرای وهابیت می دانند.
حتی دولت دونالد ترامپ نیز تنها برای بهره‌گیری از “گاو شیرده” عربستان است که قانون جاستا مبنی بر متهم کردن عربستان سعودی در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را عملا متوقف کرده است. این در حالی بود که ترامپ در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، عربستان را منبع اول حامی تروریسم در جهان خواند، اما بعد از ریاست جمهوری در یک مکالمه تلفنی با پادشاه عربستان در مورد روابط استراتژیک با این کشور توافق کرد.
رویترز: موضع‌گیری مشترک اسرائیل و عربستان علیه ایران در مونیخ/ «گاوشیرده» آمریکایی‌ها هنوز شیرش تمام نشده/ خط و نشان الجبیر و لیبرمن در مونیخ برای جمهوری اسلامی/ مادر تروریسم ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد
به همین دلیل الجبیر در نشست مونیخ به صورت تلویحی از انگیزه ریاض برای تعامل با روحیه کاسب کارانه ترامپ خبر داده و گفت: ترامپ تاجر و حلال مشکلات است. او از رئیس جمهور آمریکا به عنوان فردی عمل گرا یاد کرد و گفت که به آینده وی خوشبین است.

وزیر خارجه عربستان که کشورش در شرایط کنونی جنگ خانمان برانگیز بر ضد مردم بی‌پناه یمن که فقیر ترین کشور منطقه است، به راه انداخته و با حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و حمایت از رژیم سرکوبگر آل خلیفه در بحرین باعث طولانی تر شدن بحران انسانی در منطقه شده است، رفتارهای منطقه ای ایران را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد که نمی توان ایران را در این رفتارها نادیده گرفت.
در همین رابطه “کارل شویتز ویبای” سفیر سابق نروژ در عربستان چند روز پیش گفت که پادشاهی آل سعود نفوذ خارق العاده‌ای در گسترش ایدئولوژی افراطی دارد. یکی از نگرانیها این است که غرب چشمان خود را به روی این واقعیت خطرناک ببندد. شویتز، عربستان را “پادشاهی تروریسم” خواند، چرا که سعودی ها از ثروتهای نفتی برای گسترش وهابیت در سراسر جهان استفاده می‌کند. وی تاکید کرد که نروژ باید با این پدیده مقابله کند.
رویترز: موضع‌گیری مشترک اسرائیل و عربستان علیه ایران در مونیخ/ «گاوشیرده» آمریکایی‌ها هنوز شیرش تمام نشده/ خط و نشان الجبیر و لیبرمن در مونیخ برای جمهوری اسلامی/ مادر تروریسم ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد
این دیپلمات نروژی با اشاره به تاکید هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در نامه الکترونیکی اش مبنی بر- عملیات ارسال پول های مخفی – که در سال ۲۰۱۴ فاش شد، خاطرنشان کرد که بر اساس این اطلاعات و اسناد غربی، عربستان سعودی در حمایت مالی از گروهک تروریستی داعش مشارکت دارد.
وزیر خارجه عربستان سعودی که کشورش بدون قانون اساسی اداره می شود و مقامات این کشور در سرکوب اعتراضات مردمی ید طولایی داشته و هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستند، گفت که قانون اساسی ایران از صدور انقلاب حمایت می کند، اتفاقا این اظهارات هم‌زمان با ششمین سالروز سرکوب انتفاضه مردمی در شرق عربستان مطرح شد که با مشت آهنین محمد بن نایف وزیر کشور وقت عربستان سعودی متوقف شد و تعداد زیادی از شهروندان تنها به علت اعتراض و انتقاد از سیاست های خاندان حاکم زندانی یا اعدام شدند. شیخ نمر باقر النمر یکی از این افراد بود.
جالب‌ترین بخش سخنان عادل الجبیر آن جایی بود که مشخص شد وی به شدت تحت تاثیر القائات و تحریکات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. او در این راستا گفت: چگونه ما می‌توانیم با ملتی که هدفش نابودی ما است، ارتباط داشته باشیم. تا زمانی که ایران در رفتارش و در اصولی که این کشور بر پایه آن اداره می‌شود، تغییر ندهد. بسیار دشوار است که با چنین کشوری در ارتباط بود.
رویترز: موضع‌گیری مشترک اسرائیل و عربستان علیه ایران در مونیخ/ «گاوشیرده» آمریکایی‌ها هنوز شیرش تمام نشده/ خط و نشان الجبیر و لیبرمن در مونیخ برای جمهوری اسلامی/ مادر تروریسم ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد
به نظر می‌رسد تطابق کامل در گفتمان سیاسی ریاض و تل آویو که مدتی است در نشست های سیاسی و امنیتی منطقه تبدیل به روال شده، در راستای آماده‌سازی برای اقدامات و گزینه‌های بعدی در جهت هماهنگی علنی بین رژیم‌های معتدل عربی و رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود. لیبرمن بار دیگر از تریبون کنفرانس امنیتی مونیخ استفاده کرد تا عربستان را پیش از پیش علیه ایران تحریک کند و اسرائیل را به عنوان متحد و پشتیبان عربستان در مقابله با تهدید مشترک نشان دهد. همین اتفاق در اظهارات وزیر خارجه عربستان نیز خود را نشان داد و مشخص شد سعودی ها تا چه اندازه تحت تأثیر القائات صهیونیست ها قرار دارند.
مقامات حاکم بر عربستان در حالی مدعی هستند ایران تهدید اول منطقه و جهان به شمار می رود که افکار عمومی جامعه اسلامی ، به درستی رژیم صهیونیستی را عامل اصلی ناامنی و تهدیدات موجود در منطقه توصیف می‌کنند، همین رویکرد است که باعث شده عربستان تاکنون از افشای مناسبات مستقیم امنیتی و سیاسی خود با صهیونیست‌ها خودداری کرده و اعلام این موضوع را به صورت مرحله ای و تدریجی در دستور کار قرار دهد.
الجبیر در همین راستا اقدامات رژیم صهیونیستی در سرکوب ملت‌های مسلمان منطقه و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای عربی را نادیده گرفته و در مواضعی که به نظر می‌رسد تنها برای خشنود کردن مقامات صهیونیستی و دولت جدید آمریکا مطرح شده، ایران را بزرگترین منبع حمایت از تروریسم در منطقه توصیف می کند.
عادل الجبیر که دو سال پیش با دستور مستقیم کاخ سفید از سمت سفارت عربستان در آمریکا به وزارت خارجه این کشور رسید و اولین کسی بود که خارج از خاندان حاکم سعودی یکی از پست های مهم وزارتی را در اختیار گرفت، تلاش های ایران برای بهبود مناسبات با ریاض از طریق عمان و کویت را نادیده گرفته و ترجیح داد مواضعش را در این اجلاس همسو با رژیم صهیونیستی قرار دهد تا بتواند توجه آنها را جلب کند.
در همین رابطه خبرگزاری رویترز موضع‌گیری مشترک عربستان و اسرائیل علیه ایران را یک “جبهه متحد” بالقوه نامید که با حمایت ترکیه توأم بوده است.سخنان توامان و کم‌سابقه لیبرمن و الجبیر، تلاشی تازه برای تشکیل جبهه‌ای متحد علیه ایران در هم‌آوایی با سیاست دولت ترامپ ارزیابی شده‌ است.
پیش از این، مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا نیز در  سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را “اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان و منطقه خاورمیانه” معرفی کرده بود. این اشتراک مواضع نشان دهنده مواضع ائتلاف سه جانبه جدیدی است که برای حل بحران سوریه به نفع سیاست های غربی- عربی تشکیل شده و هدف آن پیشبرد روند تجزیه سوریه است.
رویترز: موضع‌گیری مشترک اسرائیل و عربستان علیه ایران در مونیخ/ «گاوشیرده» آمریکایی‌ها هنوز شیرش تمام نشده/ خط و نشان الجبیر و لیبرمن در مونیخ برای جمهوری اسلامی/ مادر تروریسم ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد
در سایه این اتفاقات طبیعی به نظر می‌رسد که الجبیر دعوت ایران برای بازگشت به میز مذاکرات بین کشورهای اسلامی را رد کند، او از طریق همین تریبون که دوست را دشمن و دشمن را دوست جلوه داده بود، گفت که ایران منبع اصلی تروریسم در جهان است و قدرتی است که باعث بی‌ثباتی خاورمیانه می‌شود. ایران اصرار دارد که نظم خاورمیانه را به هم بریزد و تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر ندهد، همکاری با چنین دولتی مشکل خواهد بود. یکی از مهمانان ویژه سخنرانی عادل الجبیر در این نشست زیپی لیونی وزیر خارجه و دادگستری سابق رژیم صهیونیستی بود.
در راستای همین همکاری های مخفی بود که تصاویر حضور این مقام صهیونیستی در زمان سخنرانی الجبیر در ردیف اول سالن کنفرانس مونیخ باعث خشم جریان های تندروی صهیونیستی نشد، اما همین جریان ها از جمله حزب افراطی اردوگاه صهیونیستی به لیونی اعتراض کردند که چرا در کنفرانسی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مهمان دعوت شده بود، حضور داشته است و این به معنای مشروعیت دادن به ایران در این کنفرانس امنیتی بوده است.
 رویترز: موضع‌گیری مشترک اسرائیل و عربستان علیه ایران در مونیخ/ «گاوشیرده» آمریکایی‌ها هنوز شیرش تمام نشده/ خط و نشان الجبیر و لیبرمن در مونیخ برای جمهوری اسلامی/ مادر تروریسم ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد
عکس حضور زیپی لیونی در سخنرانی الجبیر
به نظر می‌رسد دوگانه پول و قدرت ارزش‌ها و مبانی حقوق بشر در جامعه بین‌الملل را تغییر داده است. این ابزارها در دنیای امروز تلاش دارد در میان افکار عمومی، ایران به عنوان یکی از جدی ترین حامیان ملت های منطقه در برابر رویکردهای تروریستی را دشمن و دشمن صهیونیستی را دوست توصیف کند. پیش‌ از این نیز در رفتار محافل بین‌المللی شاهد این موضوع بودیم، هنگامی که در پی تهدیدات عربستان به سازمان ملل، یونیسف اسم این کشور را از لیست گروه های کودک کش خارج کرد.
در همین راستا در حالی که ماشین کشتار عربستان سعودی این روزها جنایت‌های زیادی را بر ضد مردم بی‌پناه یمن به بار می آورد و همین چند روز پیش بود که بار دیگر با حمله به یک مراسم عزاداری در شهر ارحب تعداد زیادی از زنان و کودکان بی‌پناه را به کام مرگ کشاند، محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نشان “جرج تنت” را برای ” فعالیت‌های اطلاعاتی ویژه در زمینه مبارزه با تروریست و نقش گسترده در زمینه تحقق امنیت و ثبات بین‌المللی” گرفته است.
این اتفاقات دیگر برای جامعه جهانی به یک عادت تبدیل شده که گرگ خود را در جامه میش ظاهر می کند و با وجود اینکه همه از پشت پرده اطلاع دارند، این طنز تلخ تاریخ معاصر آنقدر تکرار شده که دیگر حتی کسی به این مدال ها خنده اش هم نمی گیرد.
منبع: مشرق
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=59596

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.