• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان خبر داد “مرگ ۱۴ نفر بر اثر گاز گرفتگی در ۱۱ ماهه سال جاری”

  • کد خبر : 59604
  • 03 اسفند 1395 - 13:18

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان با بیان اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۴ نفر بر اثر گاز منواکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند، گفت: نقس دودکش در زنجان بیشترین علت مرگ خاموش است.

به گزارش نبض سحر؛ مهرداد ستاره با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۱۴ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند، اظهار کرد: نقس دودکش در زنجان بیشترین علت مرگ خاموش است.

وی با بیان اینکه هر ساله تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در اثر مسمومیت با مونوکسیدکربن از دست می‌دهند، افزود: این گاز، گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به‌ طور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می‌شود.

مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان با بیان اینکه هر چند مسمومیت بر اثر نشت گاز منو اکسید کربن منحصر به فصول سرد سال نیست و در بسیاری از روز های گرم سال نیز شاهد آن هستیم ولی متغیر این آمار در فصول سرد سال روند روبه رشد را نشان می دهد، بیان کرد: گیجی، کرختی مزمن، سردرد ناگهانی و بدون دلیل از علایم شایع گاز گرفتگی است.

ستاره گاز منو اکسید کربن را بی ‌رنگ، بی‌بو، بی‌طعم و بی مزه توصیف کرد و بیان کرد: با توجه به بی‌ علامت بودن و پراکندگی این گاز در محیط، انسانی که تازه وارد محیطی پر از گاز منو اکسید کربن می‌شود، متوجه موضوع نمی‌ شود و به همین دلیل مرگ ناشی از استنشاق این گاز را مرگ خاموش می نامند.

وی با بیان اینکه عدم نصب مکش‌ برای بخاری‌ های گازی، سوختن ناقص نفت بخاری‌ های نفت سوز و یا هر سوخت فسیلی مورد استفاده، درست کار نکردن شومینه ‌های گازی و چوبی منصوب در خانه ‌ها، سوخت ناقص در منقل‌ های کرسی خانه‌ ها، سوختن نامناسب اجاق ‌های خوراک پزی و آبگرم‌ کن و ژنراتور های خانگی و روشن کردن خودرو در پارکینگ‌ های در بسته از شایع‌ ترین عوامل گاز گرفتگی محسوب می‌شود، اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است.

ستاره توجه به رنگ شعله وسایل گرمایشی مهم اعلام کرد و افزود: رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز شعله وسایل گرمایشی نشانگر کمبود اکسیژن در محیط و در واقع بیانگر خطر محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع:موج رسا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=59604

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.