• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
7

اصلاح‌طلبان دنبال جایگزین روحانی هستند/ ضعف عملکرد دولت موفقیت روحانی در دور جدید را با چالش‌ مواجه می‌کند/ چرخ سانتریفوژها چرخید اما با دنده عقب!

  • کد خبر : 60609
  • 27 اسفند 1395 - 19:41

نگرانی اصلاح‌طلبان بویژه در یکسال اخیر این بوده که اگر تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آقای روحانی بچینند مردم اقبالی نشان ندهند.

ناکارآمدی دولت یازدهم در عرصه‌های مختلف باعث شده که حتی اصلاح‌طلبان نیز از چندان امیدی به پیروزی مجدد روحانی در انتخابات نداشته باشند بر همین اساس با نمایندگان مجلس در این زمینه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌آید:

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعف عملکرد اقتصادی دولت، اظهارداشت:‌ وضعیت ما در طول دولت یازدهم در حوزه اقتصادی خیلی وضعیت مطلوبی نبود اگر چه اقداماتی در این رابطه صورت گرفته و شاید به بهبود شرایط اقتصادی کمک کرده باشد اما از نظر ما معدل عملکرد اقتصادی دولت از نظر ما قابل قبول نیست.

وی افزود: نه تنها از نظر ما بلکه مردم هم از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم ناراضی هستند؛‌ در شرایط کنونی می‌بینیم که مردم از وضعیت اقتصادی موجود خیلی ناراحت هستند و آن را مطلوب نمی‌دانند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: البته صحبت‌های ما نافی زحمات دولت نیست، دولت در برخی زمینه‌ها کارهایی صورت داده اما خروجی آن به عنوان معدل عملکرد دولت،‌ معدل قابل قبولی نیست.

پورابراهیمی ادامه داد:‌ لذا به نظر می‌رسد در حوزه مباحث اقتصادی نشود نمره مناسبی به دولت داد و نمره دولت در حوزه اقتصادی نمره نامطلوب محسوب می‌شود که از این منظر یک نکته مهم و خاص برای دولت روحانی است.

وی همچنین یادآور شد: از طرفی هم نیازهای شدیدی در هم در حوزه اقتصادی وجود دارد و شاید اولویت اصلی مردم باشد و آن حل مشکلات اقتصادی آنها است.

«بنابراین ضعف در عملکرد دولت از یک سو و نیاز و اولویت مردم برای توجه به مسائل اقتصادی از سوی دیگر امکان موفقیت دولت را برای ریاست‌جمهوری ۹۶ و دوره جدید قطعا با چالش‌هایی مواجه می‌کند؛ مگر اینکه دولت برنامه‌های مشخصی را اعلام کرده و تغییرات جدی در تیم اقتصادی و کابینه‌اش شکل دهد.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد:‌ لذا این وضعیتی که دیگران به ویژه حامیان دولت از موضع اقتصادی دولت نگران هستند،‌ موضوع درستی است.

اصلاح‌طلبان دنبال جایگزین روحانی هستند/ نمره مثبتی در کارنامه دولت مشاهده نمی‌شود

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: نمره مثبتی در کارنامه کاری دولت در چهار سال گذشته جز در یکی دو مورد آن هم در بعضی از بخش‌های سلامت مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: در بحث مسائل اساسی مردم معیشت و اقتصاد ،حمایت از تولید داخلی، مبارزه با قاچاق و … متاسفانه اقدام خاصی توسط دولت صورت نگرفته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان درمورد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نگرانی اصلاح‌طلبان بویژه در یکسال اخیر این بوده که اگر تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آقای روحانی بچینند مردم اقبالی نشان ندهند.

سعیدی خاطرنشان کرد: در همین راستا بخشی از اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که افرادی را وارد عرصه انتخابات کنند که بتوانند شرایط دو قطبی را ایجاد کنند و همین فضای دو قطبی باعث شود که کسانی که معمولا در انتخابات شرکت نمی‌کنند و توجهی به موضوعات سیاسی ندارند به صحنه بیاورند و با ایجاد موج بتواند از رای آنها استفاده کند.

وی در پایان گفت: طیف دیگری از اصلاح‌طلبان از همان ابتدا بر این اعتقاد هستند که توفیقات چندانی نداشته و لذا باید به فکر فردی برای جایگزینی وی باشند و افراد مختلفی را در این باره مطرح کرده و مدل ترامپ را نیز در این خصوص طراحی کردند.

اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند به گوی روحانی تکیه کنند با وضعیت تکان‌دهنده اقتصادی امیدی به رأی او ندارند/ این جبهه در شرایط بسیار سختی برای معرفی گزینه است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی درباره جایگزین اصلاح‌طلبان برای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶۶،‌ اظهار داشت:‌ جریان طرفدار آقای روحانی که جریان‌هالی مختلف اصلاح‌طلب بودند امروز نسبت به رای آوری روحانی دچار تردید جدی هستند.

وی افزود: از طرفی هم اصلاح‌طلبان امکان اینکه جایگزین مناسبی برای روحانی پیدا کنند وجود ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: تا قبل از ارتحال آقای هاشمی رفسنجانی،‌ اصلاح‌طلبان بیشتر به دنبال پیدا کردن جایگزین برای روحانی بودند؛ چون معتقد بودند کسی در مجموعه هست که با یک شیخوخیت و فصل‌الخطاب بودن اختلافات درون اصلاح‌طلبان را حل می‌کند.

*اصلاح‌طلبان پس از ارتحال هاشمی رفسنجانی دچار چالش شدند/ این طیف فعلا گزینه مطلوبی ندارد

وی بر همین اساس اضافه کرد:‌ ولی بعد از ارتحال هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان مقداری دچار چالش شدند و احساس می‌کنند اگر به اختلافی برخورد کنند و گزینه‌ای معرفی کنند و بعد به دلایلی روحانی یا گزینه کنار او کنار نرود و در میدان بمانند، دچار مشکل خواهند شد؛‌ لذا در این فکر هستند که چگونه می‌توانند مسئله آقای روحانی را حل کنند که هم امید به رای آوری او داشته باشند و هم اینکه اتحاد حفظ شود.

ذوالنوری ادامه داد:‌ فعلا وضعیت اصلاح‌طلبان به گونه‌ای است که گزینه‌ای ندارند. چند گزینه مانند آقایان عارف،‌ پزشکیان،‌ جهانگیری، ظریف مطرح است که فعلا به توافقی نرسیدند و اکنون کشمکش ببین آنها است که چکار کنند.

*چرخ سانتریفوژها و صعنت چرخید اما به دنده عقب!

وی ادامه داد:‌ علت این تردید هم دو چیز است یکی اینکه اگر پشت سر روحانی بایستند با توجه به وعده‌های عمل نشده آقای روحانی، وضع بسیار بد اشتغال و معیشت مردم اینها رایی ندارند چون روحانی وعده‌های عمده‌اش این بود که هم چرخ سانتریفوژها بچرخد و هم چرخ صنعت؛‌ در مدت حکومت ایشان قبول داریم که چرخ سانتریفوژها و صعنت چرخیده اما به دنده عقب!

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حقیقت زمانی که روحانی روی کار آمد کارخانه‌هایی که فعال بودند چرخشان عقب گشت و بسیاری از آنها هم متوقف شدند و اکنون هم روز به روز روبه عقب افت می‌کنیم، سانتریفوژها هم که آن زمان ۱۹ هزار بود اکنون به ۵ هزار و ۶۰ رسیده یعنی این هم با دنده عقب کار شده است.

* وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در حال حاضر به شدت نگران کننده است

ذوالنوری با اشاره به اینکه معیشت مردم اکنون به شدت نگران کننده است، عنوان کرد: آمار بیکاری تکان دنده و نگران کننده است؛ لذا رئیس‌جمهور نه طبق آن وعده‌ای که داد چرخ سانتریفوژها چرخید، نه چرخ صنعت چرخید و نه مشکل اشتغال و معیشت مردم حل شد. بلکه امتیازهای فراوانی هم در عرصه بین‌المللی دادیم ولی نتیجه مطلوبمان را نگرفتیم.

وی ادامه داد: لذا با چنین فضایی چون آن وعده‌های (دولت یازدهم)‌ عمل نشده مردم نمی‌توانند دیگر اعتماد کنند؛‌ اعتبار گذرنامه ایرانی هم به شدت کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که ما شاهدیم متاسفانه آمریکایی که طرف اصلی مذاکرات روحانی بود چگونه عمل کرد که این موضوع در طول تاریخ پس از انقلاب اولین باری است که چنین اتفاقی می‌افتد که نه تنها ورود اتباع ایرانی ممنوع شود بلکه آنهایی که در آمریکا ساکن بودند را هم بیرون می‌کنند.

*روحانی نتوانست به وعده‌های خود عمل کند

«به هر حال روحانی اینهمه هزینه داد که این مسائل را حل کند ولی ما شاهدیم که اوضاع وخیم‌تر شده است. در موضوع برجام هم دیدیم که تمام وقت دولت را گرفت به شکلی که از مسائل داخلی و معیشت مردم غفلت شد اما ما دیدیم که برجام هم با رای دادن ترامپ پا در هوا و متزلزل شد.»

*دولت حرکت جهادی در پیش نگرفت

ذوالنوری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد:‌ وقتی مردم این اوضاع را می‌بینند انگیزه‌ای برای رای دادن به وی ندارند. دولتی به هر حال باید آن حرکت جهادی را پیش می‌گرفت انجام نداد و زمان و وقتی را هم که باید بگذارد نگذاشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه وقتی به مسیر گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم روحانی در یک زرورق اشرافیت زندگی کرده و امروز حال مردم، حال خوبی نیست و دولت یازدهم از نظر اقتصادی باید ظرف چند سال اقدامات جدی که انجام می‌داد که شاهد آن نبودیم؛ حال ما می‌بینیم که این اتفاقات نیفتاده و دولت یازدهم عملکرد مطلوبی نداشته لذا کسانی که می‌خواهند به گوی آقای روحانی تکیه کنند با سنجش و بررسی وضعیت جامعه امیدی به رای او نمی‌بیننند، لذا باید به دنبال جایگزین می‌گردند.

*تکیه‌کنندگان به گوی روحانی امیدی به رای‌اش ندارند/ اصلاح‌طلبان گزینه رای آور مورد اجماعی ندارند

وی با طرح این سوال که چرا اصلاح‌طلبان به دنبال جایگزین نرفتند، گفت: یکی از این دلایل این است که گزینه رای آور مورد اجماعی ندارند و دوم اینکه اگر گزینه رای آور مورد اجماع هم داشته باشند معلوم نیست روحانی کنار برود، که در اینصورت اختلاف می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: یکی دیگر از دلایل فوق این است که عدول به سمت کسی و عبور از روحانی اعلام شکست قطعی در جامعه است و این پیام را به مردم می‌دهد که ای مردم! جبهه ما این کفایت و لیاقت را نداشت که رئیس‌جمهورش دو دوره رای مردم را با خود داشته باشد و این خود اعلام شکست قطعی است.

*اصلاح‌طلبان با معرفی گزینه در کنار روحانی اعلام کردند جبهه ما کفایت این را نداشت که رئیس‌جمهورش دو دوره رای مردم را با خود داشته باشد

ذوالنوری لذا مردم می‌گویند جبهه‌ای که گزینه‌های آن اینگونه از آب در می‌آیند که کفایت جمع کردن رای مردم را ندارد پس چگونه ما دوره بعدی به آن اعتماد کنیم و همین یعنی از دست دادن اعتماد مردم بنابراین روی این گیر هستند که چه باید بکنند. من فکر می‌کنم این جبهه در شرایط بسیار سختی برای تصمیم‌گیری و معرفی گزینه است.

دولت روحانی به احتمال زیاد یک‌دوره‌ای خواهد بود/برجام هیچ دستاوردی نداشت

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظرم من اصلاح‌طلبان به دنبال مظلومیت‌نمایی برای آقای روحانی و به دنبال سیاسی‌کاری هستند و سعی می‌کنند با مظلوم‌ نشان دادن آقای روحانی برای وی رأی جمع کنند.

وی افزود:‌ به احتمال زیاد دولت آقای روحانی یک دوره‌ای خواهد بود و اگر اصولگرایان بر سر کاندید واحدی به اجماع برسند قطعاً در انتخابات پیروز خواهند شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ارتباط با عملکرد دولت یازدهم باید گفت که تنها نتیجه این دولت برجام بود که هیچ دستاوردی برای کشور به همراه نداشت.

حاجی‌دلیگانی: اصلاح‌طلبان همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روحانی نچیده‌اند/ چالش اقتصادی ارمغان کابینه مشترک اصلاح‌طلبان و روحانی برای کشور است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور که در واقع با هم یک کابینه و یک دولت مشترک را تشکیل داده بودند نتیجه کارشان این شد که در بخش‌های اقتصادی چالشی را برای کشور ایجاد کردند و امروز مردم ما با این چالش مواجه هستند.

وی افزود: دولت آینده باید دولتی باشد که چالش‌های به وجود آمده در حوزه اقتصادی را برطرف و مشکلات مردم را در حوزه معیشتی و اقتصادی مرتفع سازد و ما شاهد بهبود شرایط اقتصادی در کشور باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: همانطور که ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اقبال آقای روحانی برای دور دوم ریاست جمهوری بسیار اندک است و ما در جامعه آنچه از زبان توده مردم می‌شنویم حکایت از صحت این مسئله دارد.

حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان از ابتدا سعی داشتند تا همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آقای روحانی نچینند و از ابتدا هم به صورت کجدار مریز برخورد می‌کردند تا هم از دولت آقای روحانی استفاده ببرند و هم اینکه نکات منفی که در دولت وجود دارد هزینه آن به گردن اصلاح‌طلبان نیفتد.

اصلاح‌طلبان می‌دانند سبد رأی روحانی حتی نمی‌تواند یک شکست آبرومندانه برایشان رقم بزند

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در سال ۹۶ گفت: اصلاح‌طلبان در بحث انتخابات ریاست جمهوری دچار یک پارادوکس شدند. از یک سو مشاهده می‌کنند عملکرد دولت عملکرد مطلوبی نیست و کار به گونه‌ای نیست که بتوانند از تمامی موارد چشم‌پوشی و اغماض کنند و نسبت به تائید کارهای انجام شده بپردازند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر حتی همه ظرفیت خود را نیز در سبد رای آقای روحانی قرار دهند این سبد رای سبدی نیست که بتواند حداقل یک شکست آبرومندانه را برای آنها رقم بزند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر اصلاح‌طلبان می‌بینند که اگر بخواهند از آقای روحانی عبور کنند و گزینه دیگری را مطرح کنند اقبالی برای موفقیت در انتخابات نخواهند داشت.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم علیرغم اینکه اصلاح‌طلبان اینگونه اعلام می‌کنند که می‌خواهند فردی را در سایه داشته باشند اما قطعا از آقای روحانی عبور نخواهند کرد چون می‌دانند حیات سیاسی آنها وابسته به همراهی با آقای روحانی است.

وی افزود: این مانورهایی که اصلاح‌طلبان انجام می‌دهند که ما فردی را می‌خواهیم در سایه داشته باشیم زمینه سهم‌خواهی بیشتر را برای آنها از دولت آقای روحانی فراهم می‌کند چون مطمئنا اصلاح‌طلبان در صورت استقلال رای نخواهند داشت و یک شکستی را متحمل خواهند شد. به گونه‌ای که دیگر امکان سربلند کردن‌شان در جامعه فراهم نباشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات بر روی انتخابات شورای شهرها و به خصوص کلان‌شهرها تمرکز داشته باشند و از این طریق ورود جدی‌تری به مجلس و در غایت به قوه اجرایی کشور داشته باشند.

موسوی لارگانی: مردم به سبب عملکرد ضعیف روحانی دیگر به اصلاح‌طلبان اعتماد ندارند/ نامزد اصلاح‌طلب هم بیاید پیروز نخواهد شد

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ناکارآمدی دولت یازدهم در عرصه‌های مختلف باعث شده که حتی اصلاح‌طلبان نیز از چندان امیدی به پیروزی مجدد روحانی در انتخابات را ندارند، اظهار داشت: دولت یازدهم یکسری وعده‌هایی را به مردم داد که حقیقتا عملی نشد.

وی افزود: به نظر من اگر اصولگرایان به اتحاد و انسجام برسند و یک نفر را به عنوان فرد توانمند معرفی کنند، پیروز میدان انتخابات خواهند شد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس همچنین تصریح کرد: با وجود وعده‌های عملی نشده دولت یازدهم قطعا هر کس دیگری را اصلاح‌طلبان در کنار روحانی بگذارند قطعا موفق نمی‌شوند؛ در دوره قبل دیدیم که روحانی با یک حداقل رای توانست موفق شود چرا که تنها ۲۵۰ رای نیاز بود که به دور دوم کشیده شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: با توجه به عدم موفقیت دولت یازدهم (که ابتدا منتسب به اصلاح‌طلبان نبود و پس از آن اصلاح‌طلبان از وی حمایت کردند و به نوعی دولت اصلاح‌طلبان شد)‌ مردم خیلی از عملکرد این دولت راضی نیستند. هر چند شاکله دولت از اصلاح‌طلبان چیده شده بود.

موسوی‌لارگانی ادامه داد: اگر طرف مقابل (اصولگرایان) متحد شوند هر فرد دیگری از اصلاح‌طلبان هم به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی شود با این وضع موجود موفق نخواهند شد چرا که فقط می‌خواهند وعده و وعید دهند. دولت یازدهم از ابتدای شروع کار دولت قبل را هم زیر سؤال برد از طرفی تا پایان دوره دولت یازدهم اظهارنظرهای رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت این بود که عموما تقصیرها را گردن دولت قبل بیندازند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حال اگر کسی بخواهد بیاید که دولت قبل از روحانی را تخطئه کند قطعا مردم به وی اعتماد نخواهند کرد و اگر دولت یازدهم را زیر سؤال ببرد که در حقیقت خودشان را خراب کرده‌اند در عین حال مردم دیگر به آنها اعتماد نخواهند داشت.

موسوی‌لارگانی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: شرط لازم برای موفقیت اصولگرایان در گود انتخاباتی سال ۹۶ اتحاد آنها است.

منبع: فارس
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=60609

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.