• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 14 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
8

مهدوی: تبلیغات زودهنگام کاندیداها در فضای مجازی رصد می‌شود/ به کارگیری بیش از ۱۰ هزار نیرو برای برگزاری انتخابات در استان زنجان

  • کد خبر : 60968
  • 16 فروردین 1396 - 20:42
مهدوی: تبلیغات زودهنگام کاندیداها در فضای مجازی رصد می‌شود/ به کارگیری بیش از ۱۰ هزار نیرو برای برگزاری انتخابات در استان زنجان

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان از به کارگیری بیش از ۱۰ هزار نیرو برای برگزاری انتخابات در استان زنجان خبر داد.

به گزارش نبض سحر،بهروز مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه در مورد هیئت‌های اجرایی طبق قانون فرماندار موظف ۳۰ نفر از معتمدین محل را از اقشار مختلف انتخاب می‌کند، اظهار داشت: این ۳۰ نفر باید در هیئت نظارت تایید شوند، به طور مثال اگر از این ۳۰ نفر پنج نفر در هیئت نظارت رد شوند فرماندار موظف است در شوراها یک برابر و در ریاست جمهوری دو برابر افراد رد شده را به هیئت نظارت مجلس و شورای نگهبان معرفی کند تا از بین آنها پنج نفر نفر انتخاب و جایگزین افراد رد شده شوند.

وی افزود: بعد از اینکه هیئت اجرایی مورد تایید شورای نگهبان و هیئت نظارت مجلس قرار گرفت، این ۳۰ نفر از میان خودشان در شوراهای شهر هشت نفر و در شوراهای روستا هفت نفر به عنوان معتمدین هیئت اجرایی انتخاب می‌شوند.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان گفت: بعد از این مرحله ترکیب اداری نیز انتخاب می‌شود که در شورای شهر شامل فرماندار، مسئول ثبت‌احوال و آموزش و پرورش است و با آن هشت نفر معتمد هیئت اجرایی تعداد به ۱۱ نفر می‌رسد که مسئول برگزاری انتخابات خواهند بود.

وی با اشاره به روند انتخاب هیئت اجرایی بخشها ابراز کرد: در بخشها اعضای اداری شامل بخشدار، مسئول یا نماینده ثبت‌احوال، آموزش و پرورش و جهاد  کشاورزی هستند و با هفت نفر معتمدین هیئت اجرایی به ۱۱ نفر می‌رسند که مسئولیت برگزاری انتخابات بر عهده آنها است.

مهدوی با بیان اینکه تمام مراحل از ثبت‌نام، تایید صلاحیت، برگزاری انتخابات و اعلام نتایج بر عهده هیئت‌های اجرایی است، عنوان کرد: ناظرین نیز بر کار هیئت‌های اجرایی نظارت دارند و در تمامی جلسات آنها حضور دارند.

وی با اشاره به ترکیب هیئت نظارت شوراها که شامل نمایندگان مجلس هستند، خاطرنشان کرد: احمد بیگدلی، سیدمرتضی خاتمی و محمد عزیزی اعضای این هیئت هستند که از طرف خودشان در هر شهرستان و بخش پنج نفر را به عنوان هیئت نظارت انتخاب کرده اند که بر کل روند انتخابات نظارت دارند.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه برای هیئت‌های بازرسی نیز در هر استان از طرف وزیر کشور حکم صادر می‌شود، گفت: این پنج نفر انتخاب شده از طرف وزارت کشور در شهرستانها و بخشها پنج نفر را به عنوان اعضای هیئت بازرسی آن شهرستان و بخش انتخاب می‌کنند.

وی بیان کرد: هیئت‌های بازرسی علاوه بر اینکه بر روند انتخابات نظارت دارند و گزارشات ویژه خود را به وزیر کشور ارسال می‌کنند در روز اخذ رای برای هر شعبه  و یا پنج شعبه یک بازرس و یک سربازرس انتخاب می‌کنند تا اخبار، گزارشات و نحوه برگزاری را به مسئولان اجرایی گزارش ‌دهند.

مهدوی با بیان اینکه در انتخابات شوراهای شهر فعلا نمی‌توانیم تعداد شعبه‌های اخذ رای را به صورت دقیق اعلام کنیم، اظهار داشت: ۷۶۶ روستای ما واجد شرایط برگزاری انتخابات بودند که بر اساس آمار ما ۱۶ روستا که حد نصاب لازم را داشتند در انتخابات شورا ثبت‌نام نکردند.

وی اضافه کرد: در این دوره قانون اجازه‌ای به ما داده تا روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز بتوانند شورا داشته باشند و بر اساس اطلاع‌رسانی که به کل استان انجام دادیم ۲۰ روستای زیر ۲۰ خانوار برای شواها ثبت‌نام کردند که خلا آن ۱۶ روستا با این ۲۰ روستا جبران شد.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه در روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر حداقل باید پنج نفر ثبت‌نام کرده باشند‌ ابراز کرد: در روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر نیز حداقل باید هشت نفر ثبت‌نام کرده و در انتخابات حضور داشته باشند که بعد از تایید صلاحیت‌ها تعداد روستاهایی که انتخابات می‌تواند در آنجا برگزار شود مشخص خواهد شد و به همین دلیل فعلا نمی‌توان تعداد شعبه‌های اخذ رای را به صورت دقیق گفت.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراها نسبی بوده و افرد به ترتیب با بالاترین رای به عنوان اعضای شوا انتخاب می‌شوند، گفت: در ریاست جمهوری چنین نیست و آرا باید به صورت مطلق باشد یعنی شخص پیروز باید رای نصف بعلاوه یک رای‌دهندگان را کسب کند.

مهدوی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: شکل ساختاری انتخابات ریاست جمهوری تقریبا شبیه انتخابات مجلس است و ما در این زمینه تجربه لازم را داریم و پیش‌بینی ما برای تعداد شعبه‌های اخذ رای در ریاست جمهوری نیز همان تعداد شعبه در انتخابات مجلس است.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس ما ۷۳۷ شعبه اخذ رای داشتیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراها برگزار می‌شود، روستاهایی که بعد از تایید صلاحیت‌ها مجاز به برگزاری انتخابات باشند به عنوان مرکز حوزه انتخابیه خواهند بود.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه ما در برخی روستاها صندوقای سیار را در نظر می‌گیریم، خاطرنشان کرد: یعنی روستایی که انتخابات شورا در آن برگزار نشود در ریاست جمهوری شعبه سیار برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ترکیب اعضای شعب در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها واحد بوده اما هیئت‌های اجرایی متفاوتی دارند، ابراز کرد: پیش‌بینی ما برای کل نیروهای به کارگیری شده برای برگزاری انتخابات بیش از ۱۰ هزار نفر است.

مهدوی با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به فصل برگزاری انتخابات دسترسی به تمام روستاها امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: در مورد آنتن‌دهی نیز مخابرات این قول را به ما داده تا در آنتن‌دهی همراه اول هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و  اگر در روستایی این مشکل وجود داشت اطلاعات به صورت کامپییوتری ثبت‌ و در نزدیک‌ترین روستایی که خط‌ دهی یا خط ثابت وجود دارد، ارسال ‌شود که به نظرم مشکلی در این زمینه به وجود  نیاید.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم با سایر نهادها و ارگانها انجام شده است، بیان کرد: جلسات مختلفی با هیئت‌های نظارت برگزار کردیم و تمامی احکام صادر شده است و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز در آمادگی کامل قرار دارند.

دبیر ستاد انتخابات استان زنجان تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود هیچ مشکلی در زمینه برگزاری انتخابات وحود ندارد و به طور یقین مردم با حضور باشکوه خود حماسه دیگر رقم خواهند زد.

وی با اشاره به تبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها در فضای مجازی خاطرنشان کرد: قانون تکیلف تبلیغات را مشخص کرده و کاندیداها در زمان مشخص شده مجاز به انجام تبلیغات هستند که پلیس فتا و مرکز فناوری کشور رصدهای خاص خود را دارند و قطعا کسانی که در فضای مجازی تبلیغات پیش از موعد و تخریبی انجام دهند توسط مسئولان این مورد رصد قرار می‌گیرند.

مهدوی اظهار داشت: ما آمار و اطلاعاتی تخریب و یا تبلیغات زود هنگام داوطلبان داریم، در این دوره قوه قضاییه نیز ورود کرده و رصدهای لازم را انجام می‌دهد.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=60968

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.