• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

وزارت بهداشت: امیدواریم مرکز آمار نتایج را اعلام کند/ کمیسون بهداشت مجلس: از این موضوع خبری نداریم

  • کد خبر : 60998
  • 18 فروردین 1396 - 11:35

بنا بر ادعای مسئولین امر که مرکز امار تمامی اطلاعات حساب ملی سلامت را دراختیار دارد چرا تاکنون اقدام به انتشار انها نکرده است؟

بهبود شاخص‌های سلامت یکی از هدف‌های مهم دولت‌ها برای رسیدن به توسعه‌یافتگی و به ویژه توسعه پایدار است. لذا سیاست‌گذاری در بخش سلامت نیازمند تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی تأمین منابع مالی، نحوه افزایش، توزیع عادلانه و استفاده مؤثر از این منابع است.

تمامی این تصمیم گیری‌ها و نیز اعمال نظارت دقیق بر هزینه‌های صرف شده در این بخش مستلزم دسترسی به آمار و اطلاعات قابل اعتماد درباره میزان منابع مالی صرف شده برای سلامت، تأمین کنندگان منابع مالی و شیوه استفاده از آن‌ها است.

حساب‌های ملی سلامت مجموعه‌ای از اطلاعات نظام‌مند، جامع و سازگار از جریان منابع را در نظام سلامت یک کشور برای یک دوره معین فراهم می‌کند که روند هزینه‌های صرف شده برای سلامت در بخش‌های عمومی و خصوصی، فعالیت‌های مختلف تأمین سلامت، تأمین‌کنندگان خدمات سلامت و در موارد پیشرفته‌تر بیماری‌های مختلف، گروه‌های جمعیتی و مناطق جغرافیائی در یک کشور را به تصویر بکشد

بر اساس اطلاعات گزارش حساب‌های ملی سلامت ۱۳۹۰-۱۳۸۸، کل هزینه‌های عمومی سلامت در کشور طی سال‌های ۱۳۹۰-۱۳۸۸ به ترتیب برابر با ۲۸۶۳۲۸ ، ۳۵۹۲۸۶ و ۴۵۲۷۹۳ میلیارد ریال بوده است و این آمار تا سال ۹۲ در مرکز امار ایران به ثبت رسیده ولی از سال ۹۳ تا به امروز این آمار در دسترس قرار نگرفته است.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت در خرداد ماه سال گذشته با اشاره به این که در سال ۹۲ حساب های ملی سلامت سال ۸۷ به وزارت بهداشت تحویل داده شد، گفت: متاسفانه تحویل حساب های ملی سلامت مربوط به ۵ سال گذشته و وقفه تا سال ۹۲ امری طبیعی نبوده و ما از سال ۹۲ برای هر ۳ سال با مرکز ملی آمار ایران قرارداد بسته ایم تا آمار و حساب های ملی سلامت را به ما گزارش دهند.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که آمار می تواند کمکی در جهت اصلاح رفتار برای سیاستگذاران باشد، افزود: آمار باید به روز و به لحظه باشد و نباید در گزارش دهی آمار وقفه ای وجود داشته باشد و در حال حاضر آمار ما تقریبا به روز است.

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه زمانی که ما در نیمه دوم سال۹۲ آمدیم از سال۸۷ حساب ملی سلامت نداشتیم و در این مدت ۲سال و چند‌ماه اخیر حساب‌های ۸۷تا ۹۲ را با همکاری مرکز آمار منتشر کردیم.

وی درباره عدم‌انتشــار آمار حساب ملی سلامت از سال ۹۲ به بعد و چرایی به‌روز نشدن آن نیز گفت: مقرر شده بود که مرکز آمار حساب‌های ملی سلامت سال‌های ۹۳و ۹۴ را تا پایان آبان‌ماه منتشر کند اما این اتفاق رخ نداد و امیدواریم طی چند روز آینده این وعده محقق شود. حریرچی همچنین گفت: اگرچه آمار وزارت بهداشت از حساب ملی سلامت به‌روز است ولی جهت اعلام دقیق‌تر آمار، منتظر انتشار حساب ملی سلامت از سوی مرکز آمار هستیم و امیدواریم ظرف چند روز آینده اطلاعات سال۹۳ منتشر شود. وی افزود: قرارداد سال ۹۴ را با مرکز آمار بسته‌ایم و کار نیز در حال انجام است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: به هر حال حساب‌های ملی سلامت حساب‌های پیچیده‌ای است و اجرا و ارائه‌اش آسان نیست.

این سخنان در حالی است که با توجه به تصویر فوق از سال ۱۳۹۲ به بعد این اطلاعات به روز رسانی نشده و هنوز دلیل آن مشخص نیست.

محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار دانا اظهار داشت: از این موضوع خبری ندارم.

وی با بیان اینکه تکلیف حوزه سلامت در برنامه ششم مشخص شده است، افزود: بنا بر ابلاغ برنامه ششم توسعه دست اندرکاران این حوزه موظف به تهیه پرونده سلامت افراد هستند.

با تمام این تفاسیر و بنا بر ادعای مسئولین امر که مرکز آمار تمامی این اطلاعات را دراختیار دارد چرا تاکنون اقدام به انتشار آنها نکرده است؟

انتهای پیام/دانا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=60998

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.