• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

تصویب سند ۲۰۳۰ با اعمال نفوذ روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت/ روحانی با انتخاب دانش آشتیانی فرهنگیان را تحقیر کرد/ مسئولان فعلی آموزش و پرورش تمایل به تبعیت از الگوهای غربی دارند

  • کد خبر : 61945
  • 18 اردیبهشت 1396 - 7:54
تصویب سند ۲۰۳۰ با اعمال نفوذ روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت/ روحانی با انتخاب دانش آشتیانی فرهنگیان را تحقیر کرد/ مسئولان فعلی آموزش و پرورش تمایل به تبعیت از الگوهای غربی دارند

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: رئیس جمهور با انتخاب دانش آشتیانی، جامعه معلمان را تحقیر کرد و این پیام را داد که از بین یک میلیون معلم، حتی یک نفر قابلیت در دست گرفتن امور این وزارتخانه را ندارد.

فرشیدی

به گزارش نبض سحر به نقل از  مشرق؛ محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفتگو با مشرق با انتقاد از نگاه دولت یازدهم به خارج از مرزها در تمامی بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت: متاسفانه ناباوری به ظرفیت های ملی و داخلی از حوزه سیاست و اقتصاد فراتر رفته و با نفوذ به حوزه فرهنگی، کار را به جایی رسانده است که نسبت به ظرفیت های ملی و داخلی بی اعتنا شویم و به دنبال الگوهای غربی برویم.

فرشیدی نگاه جمهوری اسلامی به مقوله آموزش را نشات گرفته از الگوی وحی دانست و گفت: اساس حرف ما تربیت انسانی بر مبنای الگوی نشات گرفته از وحی است؛ الگویی که فلاسفه زیادی بر روی آن کار کرده اند و متاسفانه در این سال ها توسط دستگاه حاکم بر آموزش و پرورش به کلی نادیده گرفته می شود. متاسفانه مسئولان فعلی آموزش و پرورش به جای حمایت از این الگوی ایرانی اسلامی در مجامع بین المللی، طوری رفتار می کنند و سخن می گویند که حکایت از تمایلشان به تبعیت از الگوهای غربی دارد.

وی سند تحول بنیادین را که پنج سال از تصویب و ابلاغ آن می گذرد، نمونه ای بارز و آشکار از سند و برنامه تربیتی مطابق با شیوه های اصیل انسانی و اسلامی می داند و معتقد است: در دنیای امروز که مادی گرایی در دنیای غرب حاکم شده است، این سند حرف های جدیدی برای انسانیت به همراه دارد و می تواند بخش عمده ای از واماندگان در لذت های دنیوی را به خود جذب کند؛ سندی که متاسفانه از سوی مسئولان نظام آموزشی ما نادیده انگاشته شد و به جای اجرای دقیق آن به سراغ سند ۲۰۳۰ یونسکو رفتند که از اساس بر پایه مادی گرایی و لذت جویی است.

سند ۲۰۳۰برخلاف ادعای مسئولان با سند تحول در تضاد است

فرشیدی با طرح این سوال که چگونه ممکن است انسان با الگوی غربی با انسان تربیت شده بر مبنای الگوی اسلامی یکی باشد، گفت: متاسفانه اولین وزیر آموزش و پرورش دراین دولت بارها بر این موضوع تاکیدکرد که اهداف سندتحول با اهداف سند ۲۰۳۰ یکسان است  و در طول این سال ها هیچ فردی این تفکر غلط را به چالش نکشید.

وی در تشریح دلایل خود برای اثبات اینکه سند ۲۰۳۰ با سند تحول بنیادین درتضاد است، گفت: در فرهنگ غربی معنویات،اخلاق و رشد انسانی در ابعاد مختلف به هیچ عنوان مطرح نیست. در سند ۲۰۳۰ بارها از توسعه پایدار صحبت شده است؛ توسعه پایداری که باید از مسئولان پرسید مبنای آن در غرب چیست و چه شاخص هایی برای توسعه پایدار در غرب تعریف شده است؟

وزیر سابق آموزش و پرورش بر بخش دیگر سند ۲۰۳۰ دست گذاشت و گفت: دراین سند بر تربیت نیروی انسانی مطابق با اولویت های جهانی تاکید شده است.آیا حمایت از محرومان و مستضعفین و مبارزه با استکبار اولویت غربی هاست که ما هم باید با  آنها همسو شویم؟ خیر اهداف و برنامه های آنها کاملا درنقطه مقابل اهداف و برنامه های انسان ساز ماست و هر از چند گاهی تاثیر نگرش های غربگرایانه بر عملکرد آموزش و پرورش ما مشهود می شود.

دکتر فرشیدی تاکید بر برابری جنسیتی در این سند و قبول آن توسط مسئولان آموزش و پرورش را از دیگر نقاط ضعف این سند دانست و اظهار داشت:استفاده از زن به عنوان کارگر ارزان قیمت و پایین آوردن کرامت زن با اهداف و برنامه های نظام اسلامی در تناقض است وبا اهداف ملی و دینی ما همخوانی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در دولت نهم یکی دیگر از نقاط ضعف این سند را تاکید آن بر الزام دولت ها برای ادغام اهداف جهانی با اهداف ملی خود دانست و گفت: این بند از سند، راهی برای نفوذ بیگانگان در تمامی دستگاههای حاکمیتی است که از بزرگترین و مهمترین وزارتخانه دولت کلیدخورده است. مهم از آن جهت که آموزش و پرورش برخلاف سایر وزارتخانه ها که خدمت رسان هستند، مجموعه ای انسان ساز است و نفوذ در آن تاثیراتی به مراتب بد تر از سایر دستگاهها به همراه خواهد داشت.

تصویب سند ۲۰۳۰در شورای عالی انقلاب فرهنگی با نفوذ رئیس جمهور انجام شد

وی با اشاره به گلایه مندی روز یکشنبه مقام معظم رهبری از تایید سند ۲۰۳۰یونسکو توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه شورای انقلاب فرهنگی به دلیل اینکه تحت نفوذ رئیس جمهور قرار دارد وظیفه اصلی خود را انجام نداد  و به جای نظارت بر نحوه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دست به تایید سندی زد که به هیچ وجه با آرمان های جمهوری اسلامی منطبق نیست.

فرشیدی اشاره ای هم به جلسه رای اعتماد دانش آشتیانی در مجلس کرد و گفت: دانش آشتیانی بارها بر انطباق دیدگاههای خود با سند ۲۰۳۰ گفته بود و نمایندگان مجلس بی توجه به این خط فکری به برنامه هایش اعتماد کردند.

روحانی با انتخاب دانش آشتیانی معلمان را تحقیر کرد

وزیر سابق آموزش و پرورش همچنین باگلایه از رئیس جمهور در زمینه انتخاب وزیر آموزش وپرورش گفت:رئیس جمهور با انتخاب وزیری خارج از بدنه آموزش و پرورش، جامعه معلمان را تحقیر کرد. او با انتخاب خود این  پیام را به معلمان داد که از بین یک میلیون معلم حتی یک نفر نیز قابلیت در دست گرفتن امور این وزارتخانه را ندارد. این نگاه رئیس جمهور باعث تحقیر جامعه فرهنگیان شد، جامعه ای که باوجود مشکلات معیشتی خود را به عنوان الگوی برتر می پنداشتند. فرهنگیانی که شهید رجایی، باهنر و شهید بهشتی به عنوان رئیس قوه قضائیه را به جامعه تحویل داده اند و حال حتی اداره وزارت آموزش و پرورش نیز به آنها سپرده نمی شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=61945

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.