• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
17

سبک زندگی شهادت

  • کد خبر : 62475
  • 04 خرداد 1396 - 9:36
سبک زندگی شهادت

سبک زندگی شهید یعنی، دائما از حرام ها گریختن و درخلوت ها به شیطان، ” نه” گفتن. یعنی تسلیم محض خدا شدن، یعنی از روی مین گذاری های شیطان عبور کنی و در سیم خاردارهای نفس، اسیر شهوت ها، غضب ها و خودخواهی ها نشوی.

بسم الله الرحمن الرحیم ” و اسئل الله ان یصلی علی محمد و آل محمد و ان یجعلنی من المنتظرین لک و التابعین و الناصرین لک  علی اعدائک و المستشهدین بین یدیک فی جمله اولیائک” ( بخشی از دعای زیارت حضرت امام مهدی(ع) در روز جمعه)
اگر شهادت، روسپیدانه ترین نوع مرگ و سعادت مندانه ترین حیات دنیوی و اخروی است و اگر در مرام بزرگان، شهادت، نهایت آرزوی عارفان راه خدا و اولیای اوست، پس باید آن را خواست و بدنبال آن بود…
هر چند برای عده ای – حتی بچه انقلابی ها – این خواسته، دیگر در لابه لای ماشین های مدل بالا، مبل های آن چنانی، و خانه های ویلایی و زمین های بزرگ، کهنه شده باشد. هر چند برای عده ای شهادت و شهید، دیگر کهنه شده باشد و مظلومیت مرام و زندگی معصومانه آنان و مقاومت های مخلصانه  و بصیرت های حرکت سازو انسان ساز آن ها، در لابه لای پزهای روشنفکری و غصه های نان و مقام، ” تاریخ” شده باشد، اما ” شهادت ” هنوز هم برای آنان که می فهمند و می بینند، یک طریق سلوک الی الله است، مسیر مع الله و قرب الی الله.
پس باید آن را خواست و بدنبال آن بود.
اما برای آرزوی شهادت، ” ابتدا باید شهید بود.” این جمله را شاید از سردار سلیمانی عزیز شنیدم ولی مفهوم آن را نمی دانستم، تا این که به لطف الهی، کمی از مفهوم آن را فهمیدم.
درخواست شهادت بدون شهید بودن، ممکن نیست، چرا که شهادت با ” سبک زندگی شهید ” امکان پذیر است.
سبک زندگی شهید یعنی؛ از میان هزاران فرصت گناه و آلوده شدن، “به سوی خدا فرار کنی ” ( ففروا الی الله – ذاریات ۵۰)، یعنی در خلوت ها، جلوتر و نزیک تر باشی به خدا، تا در مقابل چشم مردمان و نامحرمان. سبک زندگی شهید یعنی غربت را ببینی، یعنی امامت را ببینی که در میان شمشیرهای نیرنگ و فریب، ندای “هل من ناصر ینصرنی” سر می دهد، یعنی ببینی که نیزه های برجام و جهانی شدن را به سوی او نشانه رفته اند، یعنی ببینی که سایه جنگ را اقتدار و نهیب او، بر سر یزیدیان، از سر ما کم کرد، نه قهقهه های سیاسی با قطام ها و عایشه ها  در جمل و کنار فرات.


سبگ زندگی شهید یعنی؛ لم دادن روی مبل، خواب زیاد و غذای کافی را رها کنی و در میدان باشی. یعنی نمازت را در مسجد بخوانی! یعنی لبخند موذن و مکبر کوچک را بخری و پای صحبت نوجوانی که در میان انحرافات فکری و اخلاقی، خدا را نمی تواند برای خودش اثبات کند بنشینی و راهنمای جوانی که با مدرک فوق لیسانس مجبور به کارگری شده و در انتخاب بهترین گزینه ریاست جمهوری سر در گم است باشی! یعنی نق نزنی و درصحنه باشی!
و  …. وقتی به خانه آمدی، همسر و فرزندان را نوازش کنی و بی پولی ها و قصۀ غصه ها را فراموش کنی. یعنی صدای آن ها  را بشنوی و حرکت هایشان را ببینی. یعنی پیام آور محبت باشی در خانه، نه پیام آور غم و غضب! یعنی بدانی که تلاش برای تربیت فرزندان، بدون تربیت خودت و سبک زندگی شهید، کاری بیهوده است.
سبک زندگی شهید یعنی؛ “قدرت تغییر فوری شرایط” ! یعنی قدرت تغییر فوری از فوران سرکش خشم و بدی ها به آرامش و صبر! قدرت تغییر فوری از کت و شلوار به لباس نوکری سید الشهدا و خادم الشهدا و نوکری پدر و مادر! از ادبیات فلسفی و علمی رمانتیک به ادبیات عاشقانه! از غم ها و غصه های دنیایی به لبخندهای عاشقانه مهر و محبت! از کینه ها و حسادت ها به خیر خواهی و کرامت! از ندیدن دیگران به ادب و احترام! از خود بزرگ بینی به تواضع و فروتنی! از تنبلی و رخوت به تلاش مخلصانه! از مصلحت تراشی ها  به بصیرت! از اشک بندگی و دعا به لبخند کار و تلاش و مطالعه! از هجوم مصیبت ها به آرامش  مقام رضا و تسلیم! از …
سبک زندگی شهید یعنی، دائما از حرام ها گریختن و درخلوت ها به شیطان، ” نه” گفتن. یعنی تسلیم محض خدا شدن، یعنی از روی مین گذاری های شیطان عبور کنی و در سیم خاردارهای نفس، اسیر شهوت ها، غضب ها و خودخواهی ها نشوی.


سبک زندگی شهید یعنی؛ ” جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله ( انفال- ۷۲) باشی، یعنی ” تنفقوا مما تحبون ” (آل عمران – ۹۲) باشی و نه فقط ” کلوا و اشربوا ” (مرسلات – ۴۳). و ” مما تحبون” فقط پول نیست که نداشته باشی، که آن را شهدا هم نداشتند.
سبک زندگی شهید یعنی؛ خطاهای کم و ندانسته پدر و مادر را بخاطر عشق و لطف های بسیار آن ها در حق خودت،ندیده بگیری و با نوکری عاشقانه به آن ها، شهادت را خریدار باشی!
سبک زندگی شهید یعنی؛ اگر ” قرآن صامت” بر سر نیزه ها  رفت، باید بدانی اگر خوابت برد، روزی هم شاید سر ” خورشید ” و ” قرآن ناطق ” را بر سر نیزه ها بزنند و فریاد ” ان الحکم الا لله ” سر دهند.


سبک زندگی شهید یعنی؛ “انقلابی” ، هر چند تو را “افراطی” و “دلواپس” بخوانند. شهید یعنی خستگی ناپذیر، هر چند او را دیوانه بدانند.
سبک زندگی شهید یعنی؛ رو به خدا باشی و فقط به او جنس بفروشی!

مهم نیست که در مورد تو چه می گویند و تو را چگونه می بینند، مهم این است که بدانی خدا تو را چگونه می بیند؟ مهم این است که بدانی چقدر ” شهید” هستی؟ مهم نیست که چقدر عمل صالح داشته باشی؟! مهم آن است که بدانی خدا از تو چه می خواهد و از تو بر لبش لبخند رضایت دارد، یا از تو، چهره در هم کشیده است!
آری! شهادت سخت است ، نه آسان! و آن را به بها دهند، نه به بهانه؟!  پس ” اگر آه تو از جنس نیاز است، در باغ شهادت باز، باز است و “آه نیاز” همان “سبک زندگی شهید” است.
” ای عاشق دیوانه، یک دم به خرآبات آ
جامی تو زمی بستان، وآنگه به مناجات آ ”
مهدی مرادی – کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی از دانشگاه تهران
خرم دره – زنجان-

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=62475

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.