• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

تنها راهکار تداوم خودکفایی در تولید گندم توسعه کشت دانه روغنی کلزاست

  • کد خبر : 63043
  • 21 خرداد 1396 - 11:41
تنها راهکار تداوم خودکفایی در تولید گندم توسعه کشت دانه روغنی کلزاست

رئیس جهاد کشاورزی خرم دره گفت: تنها راهکار تداوم خودکفایی در تولید گندم توسعه کشت دانه روغنی کلزاست، در غیر این ‌صورت شیوع آفات و بیماری‌ها، تهدیدی جدی برای تولید گندم خواهد بود.

به گزارش نبض سحر، «علیرضا اسداللهی»  با بیان این‌که کشت دانه‌های روغنی به ویژه دانه روغنی کلزا از نسخه‌های اصلی برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، اظهار کرد: اجرای این نسخه برای ادامه روند تولید گندم ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهکار تداوم خودکفایی در تولید گندم توسعه کشت دانه روغنی کلزاست، در غیر این ‌صورت شیوع آفات و بیماری‌ها، تهدیدی جدی برای تولید گندم خواهد بود.

رئیس جهاد کشاورزی خرم دره  با اشاره به توجه ویژه به توسعه کشت کلزا در شهرستان خرم‌دره، تصریح کرد: به منظور اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا طی سال زراعی جاری در شهرستان خرم‌دره به ۱۰۴ هکتار افزایش یافت.

اسداللهی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با مدیریت مزارع از نظر تغذیه، آبیاری و آفات و بیماری‌ها بتوان حدود ۳۰۰ تن دانه روغنی با کیفیت مطلوب در شهرستان خرم‌دره تولید کرد.

این مسئول با اشاره به این‌که کلزا یکی از محصولاتی است که به آب کمی برای به ثمر نشستن نیاز دارد، تصریح کرد: می‌توان با کشت گیاهان روغنی از جمله کلزا که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن و کنجاله آن نیز دارای ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین است، علاوه بر رونق صنعت روغن‌کشی و تامین نهاده‌های دامی از خروج ارز از  کشور جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: دانه روغنی کلزا به‌علت ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع از با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت جامعه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی خرم‌دره با اشاره به این‌که کلزا یکی از محصولاتی است که می‌تواند در تناوب کشت با گندم برای ایجاد پایداری در تولید گندم استفاده شود، یادآور شد: کشت کلزا یکی از راهکارهای تداوم خودکفایی در تولید گندم است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=63043

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.