• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
14

شب قدر ، مراتبی، نه مقاطعی

  • کد خبر : 63085
  • 23 خرداد 1396 - 9:59
شب قدر ، مراتبی، نه مقاطعی

شب قدر به صورت مراتبی است در شب اول مقدرات انسان رغم می خورد وشب دوم مکتوب می شود ودر شب سوم تحقق یافته وثبت می شود .

به گزارش نبض سحر، دکتر مجید بیگی محقق و پژوهشگر مسائل دنیای اسلام  در یادداشی در خصوص شب قدر نوشت :

شب قدر که در قرآن از آن به لیله مبارکه یاده شده است معروف ومشهور و آنچه که متعارف است این است که یکی از شب های نوزدهم و بیستم و یکم و بیست وسوم ماه مبارک رمضان می باشد
و در تلقی به قبول این قول طرفدارن آن به حدیثی از امام صادق (ع) استناد جسته و می کنند .
و در توضیح آن می گویند که شب قدر یک شب است اما ائمه (ع)به سبب آنکه مردم فیض بیشتر ببرند شب دقیق آن را برای مسلمین مشخص نکرده اند بدین جهت تا مردم هرسه شب را احیا بگیرند واین سبب تکامل آنها گردد .
اگر اجازه بدهند می توان از طرفداران این قول متعارف چنین پرسش کرد که که واقعا اگر یکی از این شب ها شب قدر می باشد در دو شب دیگر فیضی به عنوان فیض مخصوص شب قدر در آن نازل نمی گردد؟ پس چرا ائمه می فرمایند آن دو شب را نیز احیا بگیرید آیا اینگونه نیست که شب قدر شب مخصوصی است که فیض ویژه ای از جانب خدا نازل می شود وهر شبی غیر از آن شب از این فیض خبری نیست ،اگر بگویند نه همین که به نیت شب قدر احیاء می گیرند بدین جهت به تکامل می رسند خواهیم گفت خب در این صورت ائمه می فرمودند تمام شب های سال ویا تمام شب های ماه رمضان را به نیت شب قدر احیاء بگیرید آن وقت چه ؟
حقیقت این است که این توجیه که شب قدر یکی از این سه شب است و ائمه برای کسب فیض بیشتر آن را در میان این سه شب مبهم گذاشته و شب دقیق را معلوم نکرده اند هیچ وجه ودلیل علمی وسند دینی ندارد .
اتفاقا ما حدیثی داریم که شخصی سراغ امام (ع) می رود و به تعبیر امروزی می گوید من سرم خیلی شلوغ است خواهشا شب دقیق را برایم معلوم فرماید امام(ع) در جواب وی می گوید انتظار آن را در شب بیست و سوم بکش . یعنی امام شب بیست سوم را برای وی معلوم می نماید .
دقت شود که از این سخن نمی خواهم نتیجه بگیرم که شب قدر فقط شب بیست وسوم است ،چرا که روایت های مختلفی وجود دارد که شب های نوزدهم وبیست ویکم وبیست وسوم را به عنوان شب قدر معرفی کرده است می خواهم بگویم در فهم این احادیث نباید ساده انگاری کرد ،این حدیث نشان می دهد که توجیه مخفی بودن شب قدر در یکی از این سه شب ها توجیهی نادرست است که منبعث از ذهن های ساده اندیشه می باشد .
روشن است ائمه (ع)ما را متوجه هر سه شب کرده اند و هرسه شب را شب قدر معرفی کرده اند
اما فهم این مسئله در اینکه آیا این مطلب با کلام قرآن که شب قدر را یک شب معرفی نماید هیچ تعارضی ندارد به تعبیر برخی از عرفای معاصر باید نگاهمان به شب قدر نگاه مراتبی باشد .
به عنوان مثال کسی در یک معامله ای خانه ای را از کسی خریداری می کند ،این خرید در سه مرتبه تحقق می یابد ،مرتبه اول شخص خریدار خانه را می بیند پسند می کند فروشنده نیز قیمت فروش را بیان کرده و خریدار نیز قبول می کند و آن دو به انجام این معامله توافق می نمایند
در مرتبه دوم مثلا روز بعد آنها به بنگاه می روند و آن را قول نامه کرده وسند خرید را خریدار تحویل گرفته و در مقابل فروشنده پول خود را می گیرد
در مرتبه سوم فروشنده کلید ساختمان را تحویل خریدار می دهد و خریدار اسباب و اثاثیه خود را در خانه خریداری شده قرار می دهد .
مشخص است که این دو یک معامله انجام دادند اما این معامله در سه مرحله ومرتبه تحقق یافت ،مرتبه اول صرفا در گفتار و در مرتبه دوم در نوشتار ومرتبه سوم در عالم خارج و واقع معامله تحقق یافت .
دقیقا شب قدر نیز بدین صورت مراتبی است در شب اول مقدرات انسان رغم می خورد وشب دوم مکتوب می شود ودر شب سوم تحقق یافته وثبت می شود
آری اگر با این نگاه به شب های قدر نگریسته شود حکمت احادیث وکلام اهل البیت (ع)به شب های قدر مشخص می گردد ومی تواند در تربیت نفوس بسیار موثر باشد ،برای همین است در برخی حادیث وجود دارد که اهل البیت فرموده اند اگر در شب های نوزده یا بیست ویکم کوتاهی کردید در شب بیست وسوم جبران نماید چرا که مقدرات در آن دوشب امکان تغییر دارد اما تغییر آن در شب سوم سخت خواهد بود ،همانگونه که یک معامله را می توان به هنگام گفتار یا نوشتار تغییرات زیادی داد اما هنگام وقوع وتحقق آن تغییر آن بسیار سخت خواهد بود .تلاش برآن کردم که بسیار خلاصه بنویسم تا قابل استفاده برای مخاطبان در فضاهای مجازی باشد .
انتهای پیام /

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=63085

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.