• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

افت یک و نیم متری سفره‌های آب زیرزمینی در دشت ابهر و خرم دره

  • کد خبر : 63249
  • 28 خرداد 1396 - 9:37
افت یک و نیم متری سفره‌های آب زیرزمینی در دشت ابهر و خرم دره

مدیر امور منابع آب شهرستان خرم­دره گفت: سالانه شاهد افت یک و نیم متری سفره‌های آب زیرزمینی در دشت ابهر و خرم دره هستیم.

مرتضی بیگ محمدی در دوازدهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خرم­دره و هفتمین جلسه شورای هماهنگی دشت پایلوت ابهر-خرم­دره(در حوزه شهرستان خرم دره)  تعداد کل چاههای کشاورزی، صنعتی، خدمات و شرب را ۲۸۵ حلقه  (با دبی تخلیه ۷۵/۹۹ میلیون متر مکعب) و تعداد کل چاههای کشاورزی را۱۷۹ حلقه (با دبی تخلیه ۴۵/۵۷ میلیون متر مکعب) و تعداد چاههای دارای پروانه بهره برداری و یا مجوز نصب منصوبات را مجموعاً ۱۶۳ حلقه (۱۵۱ حلقه چاه عمیق و ۱۲ حلقه چاه نیمه عمیق) عنوان  و تعداد تمدید پروانه چاههای کشاورزی در سال آبی جاری را تا مقطع فعلی،۱۳۰ موردعنوان کرد که شامل۸۰درصد چاه های کشاورزی دارای پروانه بهره برداری شهرستان است، عنوان کرد.

وی  میزان آب رهاسازی شده از سد کینه ورس برای آبیاری اراضی باغات پایاب سد (روستاهای کینه ورس، اسپاس و رحمت آباد) را حدود۲/۱میلیون مترمکعب عنوان کرد و بر تأمین باقیمانده حقابه کشاورزی تأکید کرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان خرم‌دره در ادامه بااشاره به اینکه دشت ابهر و خرم دره به عنوان یکی از دشت های پایلوت استان است گفت: متاسفانه ما سالانه شاهد افت یک و نیم متری سفره‌های آب زیرزمینی این دشت هستیم.

بیگ­محمدی با بیان اینکه طبق اعلام وزیر نیرو آب یکی از ۴ اولویت سال آینده دولت است، اظهار کرد: بنا بر این اظهارت در برنامه ششم توسعه به مسئله آب به صورت جدی توجه کرده است و در لایحه بودجه سال ۹۶ چهار مسئله آب، فاضلاب،محیط زیست و راه‌آهن به عنوان اولویت‌های خاص در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های کشاورزی شهرستان نیز اعم از چاه‌های مجاز و غیر مجاز ۱۷۹ حلقه با میزان تخلیه آب ۵۷/۴۵ میلیون متر مکعب است ادامه داد: ۱۶۴ حلقه از این چاه‌ها مجاز و ۱۶ مورد نیز فاقد پروانه هستند که برخی از آنها در مرحله تعیین تکلیف قرار دارند.

دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان خرم دره تعداد چاههای صنعتی شهرستان را نیز ۸۴ حلقه با میزان تخلیه ۲۹/۱۶ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: تعداد چاههای منابع آب نیز ۲۲ حلقه با میزان تخلیه ۱۳/۱۴ میلیون متر مکعب است.

بیگ­محمدی بر ضرورت فرهنگسازی در حوزه مصرف بهینه آب نیز تاکید کرد و افزود: اصلاح الگوی کشت و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین از راهکارهایی است که در کاهش هدر رفت آب در حوزه کشاورزی موثر است.

در ادامه موسوی، مدیر امور آبفای شهرستان خرم­دره به ۴ حلقه چاه آب شرب واقع در بالای اتوبان زنجان- قزوین اشاره نموده و عنوان کرد:در حال حاضرفقط ۲ حلقه از چاههای مذکورقابلیت بهره برداری داشته و ۲ حلقه دیگر نیاز به جابجایی و یا کف شکنی و … برای رفع مشکل آبدهی دارد.

سپس محمدی، مدیر امور آبفار شهرستان خرم­دره میزان بهره برداری از  چاه های موجود در سطح روستاهای شهرستان را ۷ حلقه عنوان کرد که مجموعا ۳/۱ میلیون مترمکعب از منابع آبی شهرستان را شامل می­شود که این مقدار نیز برابر با ۱۰درصد مصرف کل شهرستان از منابع آب های زیر زمینی می­باشد.

محبی معاون مدیریت توزیع برق شهرستان خرم­دره نیز ضمن تأکید بر صیانت و حفاظت از منابع آب به عنوان یک وظیفه فردی و ملی، بر نصب و رفع عیوب کنتورهای هوشمند آب و برق چاه های کشاورزی را از طریق بازدید و کارشناسی مشترک تأکید کرد.

در ادامه کریمی رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان با ارائه آمار آب مصرفی بخش صنعتی و میزان تولید این بخش، خواستار حمایت امور منابع آب شهرستان از رشد صنایع در حال گسترش شهرستان شد.

انتهای پیام /

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=63249

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.