• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
8

پاسخ سپاه به تروریست‌هاى داعش نماد اقتدار ملى است/دولت از تقویت بنیه دفاعى حمایت می‌کند

  • کد خبر : 63348
  • 30 خرداد 1396 - 13:58
پاسخ سپاه به تروریست‌هاى داعش نماد اقتدار ملى است/دولت از تقویت بنیه دفاعى حمایت می‌کند

سخنگوی دولت گفت: پاسخ سپاه به تروریست‌هاى داعش نماد اقتدار ملى است و این اقدام فراتر از تامین امنیت ملی کشور و برای تامین امنیت منطقه بود.

نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت   محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه (۳۰ خرداد ماه) برگزار شد، با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به مقرّ فرماندهی تروریست‌های داعش در دیرالزور سوریه، گفت: ۲۹ اردیبهشت ماه نمادی از انسجام ملی بود و پاسخ نیروهای سپاه عزیز به تروریست‌های داعش نماد انسجام و اقتدار ملی به شمار می‌آید و این اقدام فراتر از تامین امنیت ملی کشور و برای تامین امنیت منطقه بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: داعش پدیده‌ای تروریستی است که امنیت منطقه را مختل کرده به هرحال کشورهای همسایه باید از اقتدار جمهوری اسلامی ایران احساس خرسندی و آ‌رامش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسه شورای اجتماعی با حضور رئیس جمهور و مقام معظم رهبری اضافه کرد:‌ جلسه شورای اجتماعی روز گذشته برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد، کاهش شاخص بحران‌ها نسبت به سال گذشته امیدوار کننده بوده است، در سال ۹۵، ۲۴۷۷ میلیارد تومان برای ۱۰ دستگاه مختلف اعتبار در نظر گرفته شد تا آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه کاهش پیدا کند.

نوبخت ادامه داد: اگر توجه و سرمایه‌گذاری در حوزه کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی صورت بگیرد شاهد بهبودی این شاخص‌ها خواهیم بود در حال حاضر از این روند رضایتی نداریم و باید تلاش بیشتری در این حوزه صورت بگیرد تا در سال آ‌ینده شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:‌ بنده به همراه وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم و مشکلات مربوط به حوزه آب و برق مردم سیستان و بلوچستان را مورد رسیدگی قرار دادیم، گزارش لازم در این زمینه به هیئت وزیران ارائه شد و سازمان برنامه و بودجه باید براساس وظایف خود طرح و برنامه‌هایی را در این زمینه تنظیم کند.

وی ادامه داد: طی یک ماه گذشته ۹ برنامه در حوزه آب، آبرسانی شهری، روستایی، منطقه‌ای و سه برنامه هم برای کاهش ولتاژ برق طراحی شد و حدود ۱۶۲۲ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب و ۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار نیز برای حوزه برق اختصاص پیدا کرد.

نوبخت یادآور شد: همچنین در جلسه هیئت وزیران ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه برق استان خوزستان تخصیص داده شده است.

دولت از تمامی فعالیت‌های نیروهای مسلح ایران پشتیبانی می‌کند

سخنگوی دولت با اشاره به موضع دولت درباره استفاده از برنامه موشکی سپاه پاسداران اظهار داشت:‌ صریح‌ترین رویکرد دولت در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور پیش از این از سوی رئیس جمهور مطرح شد، حجت الاسلام روحانی به صراحت در این باره اطلاع رسانی کرد و دولت از تمامی فعالیت‌های موشکی سپاه و نیروهای مسلح ایران پشتیبانی می‌کند و هیچ محدودیتی برای افزایش و تقویت بنیه دفاعی و موشکی وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌ فعالیت‌های موشکی ایران و تقویت بنیه دفاعی ما قابل انعطاف در سایر دولت‌های خارجی خصوصا آمریکا که ادعای دموکراسی دارد، نیست.

نوبخت ادامه داد: ایران باید به منافع و امنیت ملی خود توجه کند ضمن آنکه امنیت ملی ما مخل کشورهای همسایه نبوده و نخواهد بود.

پیام روحانی به امیرقطر درباره امنیت منطقه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره محتوای نامه رئیس جمهور به امیر قطر که از سوی جابری انصاری به وزیر خارجه این کشور ارائه شده بود، گفت: این پیام به صورت شفاهی و پیرامون امنیت منطقه و بهبود روابط دو جانبه بود. قطر همواره موضع معقولى نسبت به سایر کشورهاى حاشیه خلیج فارس داشته و همچون برخى کشور‌ها از سیاست‌هاى غلط عربستان پیروى نکرده است.

وی بیان داشت: برجام محدودکننده فعالیت‌های موشکی و قدرت دفاعی کشورمان نیست چرا که این توافق در خصوص مسائل هسته‌ای است.

نوبخت یادآور شد: فعالیت‌های دفاعی ما خصوصا در ابزارهای موشکی سیاستی برگشت ناپذیر بوده و از آن دفاع خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به برنامه دولت برای پایداری روابط تجاری با قطر تصریح کرد:‌ همواره در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی عمل می‌کنیم و با توجه به شرایط حساس قطر معتقدیم همه کشورها باید با یکدیگر همکاری کنند تا مرحله گذار، با موفقیت طی شود.

وی گفت: نباید در منطقه بدعتی به وجود بیاید که بر اساس آن کشورها تصور کنند که با قطع روابط دیپلماتیک بتوانند سیاست‌های خود را به کشورهای متقابل تحمیل کنند لذا معتقدم آنچه در قطر پیش آمده را باید از طریق گفتگو و مذاکره مرتفع کرد و نباید شرایط به گونه‌ای شود که کشورها بتوانند از طریق خشونت، جنگ، وضع اقتصادی مردم بخواهند به اهداف خود دست پیدا کنند.

نوبخت درباره اهداف سفر نخست وزیر عراق به ایران اضافه کرد:‌ رابطه ما با کشور عراق در مقایسه با سایر کشورهای همسایه رابطه ممتازی از لحاظ مذهبی، دینی، برادری ارتباط خوبی با این کشور داریم همچنین همبستگی بیش از پیشی میان سوریه و عراق برقرار است و عرصه‌های کافی برای تبادل نظر وجود دارد؛ امیدواریم شاهد پیشرفت و ملاحظات منطقه‌ای باشیم.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای طرح تحول سلامت تصریح کرد:‌ این طرح طی سال گذشته در دولت یازدهم مطرح شده و از منابع مختلف ردیف‌های بودجه‌ای، منابع یارانه‌ها، اعتبارات بیمه سلامت اعتباری بالغ بر ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری شده است، بر این اساس این اقدام به عنوان ضرورت توجه به سلامت در دولت دوازدهم نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: این طرح نیاز به بازبینی دارد و سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت تعاون با همکاری و تعامل سه جانبه خدماتی به صورتی یارانه‌دار انجام می‌دهند و برای معوقات نیز برنامه پاسخ‌دهی در نظر گرفته شده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دولت دوازدهم

معاون رئیس جمهور با اشاره به تشکیل کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: تا زمانی که کابینه دولت جدید شکل بگیرد گمانه‌زنی‌های متفاوتی وجود دارد و عزل و نصب‌های بسیاری به چشم می‌خورد به هرحال رئیس جمهور همواره به دنبال پاسخ مطالبات مردم بوده بر این اساس در تلاش است کابینه با نشاط و موثری را تشکیل دهد.

نوبخت درباره ادغام موسسات مالی گفت: ادغام موسسات گامی موثر در جهت رفع عوامل دلهره آور موسسات است بانک مرکزی نیز فراتر از نقش ناظر وارد عمل شده بر این اساس اگر موسسه‌ای دارای مشکل است باید با سیاست‌های پیش بینی شده نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کرد به هرحال قصد دولت تعطیلی موسسات نیست و با توجه به شاخص‌های در اختیار بانک مرکزی مشکلات این موسسات اصلاح خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی همچنین درباره تعهد و اجرای کشورهای ۵+۱ نسبت به توافق برجام اظهار داشت: هیئت حاکمه آمریکا نسبت به برجام حتی پیش از زمان پذیرش مسئولیت موضع منفی خود را اعلام کرد در حال حاضر نوع نگاه آنها نسبت به برجام تغییر نکرده اما یادآوری این نکته ضروری است که در داخل کشور چشم بصیر و هیئت نظارتی وجود دارد که اقدامات آمریکا را رصد می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر کشوری نقض کننده توافق برجام باشد اقدامات لازم از سوی این هیئت نظارت بررسی و انجام می‌شود به هر حال مکانیزم تعریف شده‌ای در برجام وجود دارد که اگر اقدامات آمریکا مغایر با بندهای برجام باشد هیئت نظارت قانونا اظهارنظری کرده و اقدامات لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.

هیچ نگرانی درباره برجام وجود ندارد

وی گفت: در برجام ظرفیت‌هایی وجود دارد که بر اساس آن از منافع ملی خود در برابر بدعهدی طرف مقابل استفاده می‌کنیم و هیچ نگرانی درباره برجام وجود ندارد.

نوبخت با اشاره به اعتبار تخصیص یافته به آموزش و پرورش بیان داشت: در تلاشیم اقداماتی در شان فرهنگیان انجام دهیم بر این اساس اعتبار حوزه آموزش و پرورش را دو برابر افزایش دادیم، بر این اساس در آذر ماه سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان پرداخت شد همچنین مدتی بعد از این تخصیص اعتبار ۳۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به این حوزه اختصاص پیدا می‌کرد.

سخنگوی دولت در واکنش به این که گفته می‌شود ۱۲ میلیون تن واردات گندم به کشورمان انجام شده است ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۶٫۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و امکان صادرات این محصول هم فراهم شد پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان برای پرداخت به کشاورزان هزینه شود.

وی ادامه داد: ۳ هزار میلیارد تومان به کمک خطوط بانکی بانک مرکزی برای پرداخت پول گندم به کشاورزان استفاده می‌شود و دولت در طول سال این مبلغ را به بانک‌ها برمی‌گرداند.

دستگیری نیروی نظامی ایرانی توسط عربستانی‌ها صحت ندارد

نوبخت در واکنش به ادعای عربستان مبنی بر بازداشت سه نظامی ایرانی توسط نیروهای این کشور اظهار داشت: این موضوع مربوط به همان قایق ماهیگیران ایرانی بوده که امواج دریا مسیر قایق آنها را تغییر داد و نیروهای عربستانی آنها را مورد تیراندازی قرار دادند بنابراین دستگیری نیروی نظامی ایرانی توسط عربستانی‌ها صحت ندارد.

سخنگوی دولت افزود: تصمیم عملیات موشکی در شورای عالی امنیت ملی با توجه به حادثه تروریستی تهران و حمله بزدلانه تروریست‌ها مسیر خود را طی کرد و مواردی که باید در دستور کار این شورا قرار می‌گرفت، انجام شد.

وی درباره گزارش هیئت نظارت بر اجرای برجام خاطرنشان کرد: این هیئت هنوز گزارش خود را درباره نقض برجام ارائه نداده و اگر اعلام شود طرف‌های مقابل برجام را نقض کردند از ظرفیت‌های این توافق برای اعلام اعتراض استفاده می‌کنیم.

نوبخت بیان داشت: ۲ هزار مجوز برای نخبگان جوان قائل شدیم تا بتوانیم آنها را به عنوان مشاور در کنار مدیران قرار دهیم.

سخنگوی دولت درباره ترمیم تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: مباحث اقتصادی در دولت یازدهم در هیچ یک از وزارتخانه‌ها به تنهایی اتخاذ نمی‌شود بلکه موضوعات این‌چنینی در ستاد اقتصاد دولت بررسی و تقسیم کار مربوط به آن در این ستاد انجام می‌شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه شاخص‌های اقتصادی امیدبخش بوده و توانسته‌ایم رشد اقتصادی را به ۸٫۳ برسانیم که البته می‌توان این اقدام را در دولت آینده تکرار کرد.

نوبخت گفت: الزام به حضور کابینه یازدهم در کابینه دوازدهم نیست به هر حال محصول تیم دوازدهم هماهنگ‌تر و کارآمدتر خواهد بود و طی دو ماه آینده رئیس جمهور ترکیب کابینه جدید را تشکیل خواهد داد.

انتهای پیام/باشگاه خبر

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=63348

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.