• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 17 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 26 March - 2024
2

مسجد الاقصی واقعی کدام است؟

  • کد خبر : 63505
  • 03 تیر 1396 - 12:01
مسجد الاقصی واقعی کدام است؟

همه ساله درآستانه روز قدس به یاد اشتباه تاریخی موثر دربرنامه های شورای هماهنگی تبلیغات می افتیم واز سر غفلت ازآن عبور می کنیم. خطایی که همچون خشت اول درتبلیغات روز قدس ، کج نهاده شده و باتاثیر منفی ؛ انبوهی از تبلیغات یوم الله “روز قدس” و تولیدات محصولات واقلام فرهنگی مرتبط با این […]

همه ساله درآستانه روز قدس به یاد اشتباه تاریخی موثر دربرنامه های شورای هماهنگی تبلیغات می افتیم واز سر غفلت ازآن عبور می کنیم. خطایی که همچون خشت اول درتبلیغات روز قدس ، کج نهاده شده و باتاثیر منفی ؛ انبوهی از تبلیغات یوم الله “روز قدس” و تولیدات محصولات واقلام فرهنگی مرتبط با این مناسبت را خدشه دارکرده است.

تقریبا درتمام آثار گرافیکی ، ازجمله پوسترها وسایراقلام تبلیغات چاپی ، نمایشی و غیره شاهد این انحراف هستیم. یعنی استفاده از تصویر “قبه الصخره” بجای تصویر “مسجدالاقصی”!

گرچه درسال جدید ،بعضا شاهد اتفاقات مثبتی بودیم اما نزدیک به چهل سال خطای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در معرفی” قبه الصخره “به جای “مسجدالاقصی” ، نابخشودنی است !

“مسجدالاقصی” نام مسجدی است در شهر «بیت المقدس» که در قرآن طی آیه اول سوره« اسراء» به آن اشاره شده است:

«سبْحَانَ الَّذِی أَسرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلی الْمَسجِدِ الاَقْصا الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِیعُ الْبَصِیرُ»

منزّه‌است آن خدایی‏ که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی- که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.

در سرزمین های اشغالی

مسجدالاقصی ، هم اکنون درسرزمین های تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد و صهیونیست ها از همان آغازین سال های تجاوزات خود در خاورمیانه ، برنامه های مفصلی را برای دست اندازی به این مسجد شریف و آسیب رساندن به شان و جایگاه حقیقی آن در پی گرفتند و حتی تا مرحله تلاش آشکار جهت به آتش کشیدن آن پیش رفتند.

در همین راستا ، چندین دهه است که مطالب تحریف شده و انحرافی درباره مسجدالاقصی و تاریخ آن ، در رسانه های دیداری و شنیداری سنتی و مدرن سراسر دنیا و خصوصا جهان اسلام منتشر می شود. هدف از ترویج این مطالب ، کاستن حساسیت افکار عمومی نسبت به این مکان مقدس است تا برنامه های اصلی صهیونیست ها برای تخریب این مسجد و جایگزین کردن یک «معبد یهودی» به جای آن ، هزینه های کمتری داشته باشد.

یکی از بزرگ ترین مطالب انحرافی درباره «مسجدالاقصی» ، جابجا کردن تصویر این مسجد با مسجدی دیگر به نام «قبه الصخره» است. مسجد «قبه الصخره» در فاصله بسیار کمی از «مسجد الاقصی» قرار داشته و به دلیل معماری منحصربفرد و جذاب و گنبد بسیار چشمگیر آن با رنگ طلایی، در نمای عمومی شهر قدس درخشش خاصی دارد.

تا سالیان سال ، این مسجد به عنوان نماد شهر قدس و حتی نماد فلسطین در سراسر جهان ، خصوصا در کشورهای اسلامی معرفی می شد. حتی رژیم صهیونیستی ، در تبلیغات توریستی خود ، عمدتا برای معرفی «جروزالم» (بیت المقدس) از تصاویر مسجد «قبه الصخره» استفاده می نمود. این در حالی است که همزمان ، نهادهای رژیم صهیونیستی ، مشغول حفاری وسیع و دامنه داری در زیر ساختمان«مسجدالاقصی» و ساخت «معبدی یهودی» در آن بودند که به شدت زیرساخت این مسجد را با سستی و خطر نشست مواجه می ساخت. البته این عملیات ساخت و ساز کماکان نیز ادامه دارد.

در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی ،روی یکی از اولین اسکناس های چاپ شده توسط حکومت نوپای اسلامی ، تصویر مسجد «قبه الصخره» با زیر نویس «مسجدالاقصی» به چاپ رسید که سهم بسزایی در تثبیت چنین اشتباهی در افکار عمومی ایرانیان داشت. این اشتباه تا جایی تداوم یافت که بناهایی درشهرهای مختلف از جمله شهر مقدس قم؛ درمحوطه ساختمان جامعه الزهرای قدیم ،واقع دربلوارامین، بنا نهاده شد .

مسجدالاقصی همان مسجدی است که به اعتقاد صهیونیست ها در محل معبد سلیمان ساخته شده و باید خراب شود تا برای بار سوم معبد سلیمان در آن محل ساخته شود ، مسیح ظهور کند و هر کس غیر از بنی اسرائیل را از بین برده یا برده بنی اسرائیل کند!

با این شرایط با توجه به تبلیغات رسانه ای که تاکنون صورت گرفته و همگان مسجد صخره را همان مسجدالاقصی می دانند ، طبق پیش بینی ها باید مسجدالاقصی تخریب شود و معبد سلیمان ساخته ، اما اگر کسی از اصل ماجرا خبر نداشته باشد که مسجدالاقصی واقعی کدام مسجد است ، با خراب شدن مسجد اصلی هیچ اتفاقی نمی افتد!

اگر هم حرفی باشد در تمام رسانه ها و …  تصاویر و فیلم های زنده مسجد صخره را نشان داده و این موضوع  را تکذیب می کنند و بعضا شاید مسلمانانی که از ماجرا هم خبر ندارند این موضوع را تصدیق می کنند که شایعات کذب بوده و مسجدالاقصی سالم است!

 

خیلی ها می پرسند،اگر  گنبد کوچک مشکی رنگ قدس هست پس گنبد طلایی بزرگ یا (قبه الصخره) چیست؟ قبه الصخره محلی هست که پیامبر از آن به معراج رفت و داخلش یک صخره است که دست نخورده باقی مانده است.

نمای داخلی قبه الصخره؛زیرگنبد  آن محوطه صخره وجود دارد ،  زیر صخره هم  غاری وجود دارد که افراد داخل آن رفته  و نیایش می کنند .

 

نمایی   از داخل گنبد  به صخره ای که پیامبر از آن به معراج رفتند.

 

صخره ای که پیامبر از آن به معراج رفتند از  زاویه ای دیگر. داخل این صخره غاری کوچک وجود دارد که برخی برای  عبادت داخل آن می روند.

تصویری از  ورودی غار که زیر قبه الصخره است،  حدود ده نفر می‌توانند در آن نماز بخوانند و به همین خاطره به این محوطه  «مسجد صخره» می گویند.

نمایی دیگر از مسجد صخره که زیر قبه الصخره در داخل غاراست.

 

 

منبع: خبر فوری

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=63505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.