• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19

از شوخی و خنده تا قُبح‌زدایی فرهنگی در برنامه‌های کمدی

  • کد خبر : 63676
  • 09 تیر 1396 - 9:00

بزرگ‎ترین آسیبی که در مسأله شوخی‌کردن وجود دارد، عدم رعایت حیا و خارج شدن از دایره عفت کلام و رفتار است، مسأله‌ای که متأسفانه امروز از مهم‌ترین تریبون اشاعه‌ فرهنگ یعنی تلویزیون آن هم در قالب‌کمدی ترویج می‌شود و زمینه را برای قُبح‌شکنی فراهم می‌کند.

 سعید شیری

مطایبه یا مزاح از مقولاتی است که دین اسلام به ابعاد مختلف آن پرداخته است به صورتی که این عمل را نه ردّ و نه تأیید می‌کند؛ به این معنا که بر اساس آنچه در روایات اهل‌بیت(ع) وارد شده است، مطایبه، مزاح و شوخی با رعایت شرایطش بسیار ممدوح و مقبول و در غیر این صورت بسیار مذموم و مردود شمرده شده است که در ادامه به هر دو جهت خواهیم پرداخت.

آنچه در سیره اهل‌عترت(ع) در مسأله شوخی یا مزاح یافت می‌شود، این است که این بزرگواران در شرایط خاصی مقید به مزاح و شوخی با اصحابشان بودند و مؤمنان را از ترشرویی بر حذر می‌داشتند. به عنوان نمونه امام على (علیه‌السلام)‌ در روایتی فرمود: پیامبر(ص) هرگاه یکى از اصحاب خود را اندوهگین می‌دید، او را به وسیله شوخی خوشحال می‌کرد. (مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۴۰۸‌)

اما در مسأله مزاح یا شوخی دو مورد حائز اهمیت است: یکی رعایت حد و حدود و دیگری رعایت شرایط شوخی با طرف مقابل، طوری که در روایات شوخی را به نمک مثال زده‌اند که اگر زیاد شود، غذا شور می‌شود و اگر به اندازه باشد، غذا قابل استفاده است.

از سوی دیگر همان طور که طرح شد، رعایت حد و حدود و شرایط شوخی کردن با طرف مقابل از ضروریات است که متأسفانه در موارد متعددی به این مسأله بها داده نمی‌شود و شوخی را از حالت خود خارج و وارد وادی ابتذال می‌کند طوری که حد و حدود شرعی و اخلاقی شسکته می‎شود؛ اما از آنجایی که این دو مقوله به یکدیگر نزدیک هستند، گاهی تشخیص آنها دشوار می‌شود که در ادامه به برخی وجه تمایز شوخی و ابتذال خواهیم پرداخت.

شوخی و رعایت حدود شرعی و اخلاقی
اولین نکته مهم در بحث شوخی، رعایت حد و حدود شرعی و اخلاقی است که دین اسلام این حد و حدود را برایمان تبیین کرده است. به طور طبیعی هر عاملی که باعث تضعیف این مسأله شود، عواقب منفی دنیوی و اخروی زیادی را به همراه خواهد داشت. شرع مقدس «عدم ریختن آبروی افراد»، «عدم تمسخر»، «رعایت ادب»، «عدم حریم‎شکنی»، «عدم مراوده و شوخی با نامحرم» و بسیاری از مسائل شرعی دیگر را تبیین کرده است و باید نسبت به آن مقید بود.

شوخی و دوری از حریم‎شکنی
رعایت حق و حق‎گویی در شوخی یکی از مسائل مهمی است که باید آن را رعایت کرد. گاهی افراد در شوخی کردن به قدری افراط می‎کنند که باعث شکستن حریم شخص مقابل می‎شوند که این امر بسیار مذموم و با قاعده عقلی ناسازگار است. امام صادق(ع) در روایتی فرمود: رسول اکرم(ص) شوخى مى‏‌کردند، اما جز حقّ چیزى نمی‎گفتند؛ (مستدرک الوسائل ج ۸ ، ص ۴۰۸) همچنین در روایتی آمده است شخص بذله‎‌گو و شوخ‌طبعی برای این که بتواند امام سجاد(ع) را بخنداند، عبای آن حضرت را از دوشش برداشت و فرار کرد و حضرت به او اعتنایی نکرد و فرمود به او بگویید إِنَّ لِلَّهِ یَوْماً یَخْسَرُ فِیهِ‏ الْمُبْطِلُون‏؛ برای خدا روزی است که باطل‎گرایان زیان می‎بینند.»

شوخی و رعایت حیا
بزرگ‎ترین آسیبی که در مسأله شوخی کردن وجود دارد، عدم رعایت حیا و خارج شدن از دایره عفت کلام و رفتار است که منجر به ترویج ادبیات جنسی و رفتاری در جامعه خواهد شد. این امر منفی گاهی به قدری شایع می‌شود که متأسفانه از تریبون مهم‎ترین مراکز اشاعه فرهنگ یعنی صدا و سیما رسوخ می‌کند و فرهنگ غلطی را در بین مردم جامعه نهادینه می‌کند و نیز زمینه را برای قُبح‎شکنی فراهم می‌کند. ادامه این عمل باعث می‌شود یکسری حریم‎ها بین افراد جامعه شکسته شود و احترام‌ها از بین اعضای خانواده که شنوندگان و بینندگان این برنامه‌ها هستند برداشته شود و این عملی است که جز از روی جهالت نسبت به اشاعه فرهنگ صحیح بر نمی‌آید.

در این راستا پیامبر گرامی اسلام(ص) سالیان قبل تلویحاً این خطر را گوشزد کرده بودند که فرمودند: خداوند عزوجل دوست دارد کسى را که در میان جمع شوخى کند به شرط آنکه در آن حیا رعایت شود و ناسزا نباشد؛ إِنَّ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ المُداعِبَ فِى الجَماعَهِ بِلا رَفَثٍ.» «رَفث» در لغت به معنای ناسزاگویی و کلامی است که از بیانش حیا صورت گیرد. بنابراین خوب است که در شوخی‎ و مزاح حد و حدود شرعی و اخلاقی رعایت شود و برای خنداندن دیگران دست به هر عملی نزنیم.

عدم شوخی با نامحرم
مسأله بعدی رعایت حفظ حریم جنس مخالف است. این موضوع به قدری اهمیت دارد که اهل‎بیت(ع) ما را از صحبت و مراوده زیاد با نامحرم پرهیز داده‎اند، مسأله‎ای که تمام خوبان درگاه الهی نیز به آن مقید بودند که نمونه آن را در برخورد موسی(ع) با دختران شعیب نبی(ع) در قرآن می‎خوانیم. ابوبصیر نقل می‌کند در جلسه قرآن با زنی شوخی کردم و زمانی که نزد امام صادق(ع) آمدم، حضرت (از غیب) فرمود به آن زن چه گفتی؟ و من رویم را گرفتم. امام(ع) فرمود دیگر نزد آن زن نرو (بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۲۴۷) بر اساس این روایت می‌بینیم که امام صادق(ع) برخورد شدیدی در قبال مسأله شوخی با یک زن کردند.

انتهای‌پیام/ باشگاه خبرنگاران پویا ـ

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=63676

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.