• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

غربی‌ها در برجام کلاه گشادی سر ما گذاشتند/رکود علمی و اقتصادی در کشور از دستاوردهای برجام است

  • کد خبر : 64431
  • 01 مرداد 1396 - 18:34

زاکانی گفت: در برجام در حوزه دفاعی آسیب پذیری ایجاد کردند و در حوزه دانش برای ما محدودیت وحشتناک به وجود آوردند و تلاش کردند کلاه بزرگی را سر ما بگذارند.

غربی‌ها در برجام کلاه گشادی سر ما گذاشتند/رکود علمی و اقتصادی در کشور از دستاوردهای برجام است

علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با صبح قزوین درباره دوسالگی توافق برجام اظهار کرد: مهم این است که ما باید جای خود را در جبهه بندی موجود جهانی و منطقه ای پیدا کنیم؛ زیرا ممکن است ما در هر عرصه ای جای خود را اشتباه پیدا کرده باشیم.

وی اذعان کرد: ما در بدو پیروزی انقلاب اسلامی با دو گروه کشور در جهان مواجه بودیم. یک، کشورهای سلطه گر و کشورهای سلطه پذیر؛ اما انقلاب اسلامی کشورهای سومی به نام سلطه ستیز را بنا نهاد و به مرور مشاهده کردیم کشورهای سلطه پذیر ضعیف تر و کشورهای سلطه ستیز قوی تر شدند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان گفت: مشکلات متعدد ایران بیشتر جنبه‌های داخلی دارد و بخشی از آنها نیز مربوط به جنبه‌های خارجی است؛ ما باید همواره تهدیدهای خارجی را برای خود تبدیل به فرصت کنیم. مثلا می‌توانیم کشور را از جنبه دولتی شدن و حصارکشی رها سازیم.

تحریم‌ها برداشته شدنی نیست
وی ادامه داد: ما ده‌ها محل نزاع داریم و بحث‌های منطقه ای یکی دیگر از محل‌های کشمکش ما با جهان سلطه است؛ به همین دلیل از سال ۸۹ سلطه گران در سوریه با انقلاب اسلامی درگیر شدند ولی تاکنون زورشان نرسیده است.

نماینده سابق تهران در مجلس گفت: موضوع هسته ای به عنوان یکی از ابعادی است که کشور توانسته شکوفایی خود را در این زمینه متبلور کند؛ زمانی ما را با مصر مقایسه می کردند در صورتی که امروز می‌بینیم در خیابان‌های قاهره ۲.۵ میلیون نفر کارتن خواب وجود دارد. ایران پس از انقلاب توانست از تمام فرصت‌های خود امکان رشد فراهم کند.

وی عنوان کرد: ما در این مسیری که در بحث هسته ای هستیم از نگاه جامعه سلطه گر نباید باشیم؛ اما در نهایت حق خود را گرفتیم و آنها می‌گویند این اتفاق نباید می‌افتاد.

زاکانی با بیان اینکه توافق برجام ابعاد مختلفی از جمله مسائل اقتصادی دارد، گفت: آنچه ما در مجلس به آن تاکید کردیم این بود که تحریم‌ها برداشته شدنی نیست؛ همانگونه که با گذشت دوسالگی برجام شاهد بودیم که آمریکا بارها ایران را تحریم کرد.

در حوزه منافع ملی مصلحت سنجی صورت نگرفت
وی اضافه کرد: مثلا در مجلس مطرح شد که سوئیفت هشت سال آینده لغو خواهد شد که این موضوع شامل یکی از بندهای برجام است، عادی شدن معاملات دلاری و سایر موارد تحریم نیز به راحتی می‌تواند از سوی کشورهای تحریم کننده بازگشت پذیر باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: در توافق برجام برای ما در حوزه دفاعی آسیب پذیری ایجاد کردند و در حوزه علم و دانش برای ما محدودیت‌های وحشتناک ساختند و تلاش کردند کلاه بزرگی را سر ما بگذارند.

وی تصریح کرد: در توافق برجام هرگونه مواد و دستگاه‌هایی که کاربرد دوگانه داشته باشد باید از کانال مشخصی خریداری شود؛ در واقع آنها برای ما گلوگاهی گذاشتند که کسی نتواند در حوزه علمی به ما کمک کند. ما در این حوزه با یک جنگ تمام عیار علمی با غرب دست و پنجه نرم می‌کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه صالحی در مجلس به ما گفت بروید دعا کنید این توافق بهم بخورد زیرا چیز خطرناکی است، گفت: توافق برجام در حوزه علم و فناوری آسیب‌های جدی به ما زده است و برای ما رکود علمی به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از آفت‌هایی که در کشور داریم مواجه نگاه سیاسی با منافع ملی است، منافع ملی مردم فراتر از چپ و راست قرار می‌گیرد و از این منظر متاسفانه برای حوزه علم و فناوری مصلحت سنجی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: من نمی‌خواهم بگویم تیم مذاکره کننده هسته ای خائن است؛ اما باید گفت اینها زورشان نرسیده است و تا به امروز بیشتر دولتمردان حتی رییس جمهور بر عهدشکنی آمریکا اذعان کرده اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=64431

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.