• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

دیروز: امضای کری تضمین است! امروز: برجام نشانه بی‌اعتمادی جدی ما به آمریکاست!

  • کد خبر : 65232
  • 26 مرداد 1396 - 11:19

محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه روز گذشته در نطق دفاعیه خود در صحن علنی مجلس جملاتی را بیان کرد که با مواضع ۴سال گذشته وزارت خارجه و دولت یازدهم در تناقض آشکار است. وی در بخشی از نطق دفاعیه خود در صحن علنی مجلس گفت: « برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست […]

محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه روز گذشته در نطق دفاعیه خود در صحن علنی مجلس جملاتی را بیان کرد که با مواضع ۴سال گذشته وزارت خارجه و دولت یازدهم در تناقض آشکار است.
وی در بخشی از نطق دفاعیه خود در صحن علنی مجلس گفت: « برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست و جمله به جمله برجام نشانه دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاستهای آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است».
ظریف در حالی برجام را حاصل عدم اعتماد به آمریکا دانسته و جمله به جمله آن را گواهی بر بی‌اعتمادی جدی نسبت به آمریکا گرفته که مروری گذرا به مواضع وی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جریان مذاکرات و پس از آن در جریان توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که اتفاقا برجام حاصل خوش‌بینی مفرط به آمریکا و اعتماد بی‌جا به شیطان بزرگ است.
زمانی که امضای کری تضمین بود !
تا همین چند وقت پیش برغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای تعهدات بین‌المللی و نقض‌عهدهای مکرر در تعهدات مختلف و عهد شکنی‌های مکرر پس از برجام ، مقامات وزارت امور خارجه همچنان از لزوم اعتماد به قول آمریکایی‌ها سخن می‌گفتند و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز که ماموریت بزک برجام و چهره خبیث آمریکا را داشتند با ذوق زدگی خاصی تاکید می‌کردند که باید به قول آمریکایی‌ها در اجرای برجام اعتماد کرد.برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق-دی‌ماه ۹۴- در تیتر یک نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است». در متن گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظریف[به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا بود[ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم… عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره این نامه تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. عراقچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».
اما وقتی تشت رسوایی برجام از بام افتاد، مقامات دولت یازدهم و روزنامه‌های زنجیره‌ای تاکید میکردند:«آمریکا بدعهدی می‌کند اما ما با جامعه جهانی توافق کرده‌ایم و آمریکا نمی‌تواند آن را نقض کند».
اعتراف ظریف به ‌اشتباه در اعتماد به آمریکا
همچنین در کنار نمونه‌ها و مصادیق متعددی که از تسامح و اعتماد به دشمن از سوی مسئولان وزارت امور خارجه وجود دارد، اعتراف شخص محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به‌اشتباه در اعتماد به آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات هسته‌ای نقض‌کننده اظهارات روز گذشته وی در صحن علنی مجلس و در دفاع از عملکرد چهار ساله‌اش در وزارت امور خارجه است. آنجا که وی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به نوع نگاه و خوشبینی‌اش به آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اعتراف کرده و گفته بود در این‌باره‌اشتباه کرده است. ظریف در آن نشست به صراحت گفته بود که اعتمادش به قول جان کری درباره تحریم‌های ISA‌اشتباه بوده و به این‌اشتباه اعتراف معترف است. ۲۹ آذرماه سال گذشته محمدجواد ظریف و تعدادی از معاونانش که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفته بودند تا درباره جدیدترین وضعیت برجام بویژه پس از تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ISA و چگونگی این پیشامد که خلاف پیش‌بینی‌های برجامی بود، توضیحاتی به نمایندگان مردم بدهند که پس از این نشست جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی، برگه‌هایی را به خبرنگاران داد که حاوی برخی رئوس اظهارات منتسب به ظریف در جلسه مذکور بود که دو جمله در آن برجسته و البته بسیار تلخ بود : «اعتراف می‌کنم‌اشتباه کردم که به حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد کردم».
کریمی‌قدوسی همچنین طی گفت‌وگویی به برخی اظهارات وزیر امور خارجه در آن جلسه درباره نقض عهد آمریکا در اجرای برجام ‌اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در آن جلسه با صراحت گفت من اعتراف می‌کنم‌اشتباه کردم و به حرف جان‌کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که‌اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم، به جان کری بعد از نقض عهد اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ظریف این نکته را هم در کمیسیون گفت که قبلاً جان کری و ارنست مونیز به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود، ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.
این اظهارات در آن مقطع آنقدر قابل تامل و تکان‌دهنده بود که در واقع می‌توانست به معنای یک فصل‌الخطاب درباره کلیت مذاکرات هسته‌ای و برجام تلقی شود. با این حال این اعترافات تکان‌دهنده را نه ظریف به صورت رسمی، بلکه یک عضو کمیسیون امنیت ملی از قول وی نقل کرد. اقدامی که با انتقاد تند حامیان دولت مواجه شد و آنان انتشار اظهارات ظریف در جلسه داخلی کمیسیون امنیت ملی را غیراخلاقی دانستند.
برجام نتیجه اعتماد نکردن به آمریکا یا بی‌اعتمادی
به تاریخ ؟
اینگونه موارد و موارد متعددی از این دست به خوبی نشان می‌دهد که بر خلاف اظهارات روز گذشته آقای ظریف در صحن علنی مجلس، برجام بیش از آنکه نشان‌دهنده بی‌اعتمادی وی و همکارانش به آمریکا باشد نتیجه درس نگرفتن آنها از تاریخ و تجربه دهه‌ها دشمنی و شرارت آمریکا علیه ایران است.
عدم اعتماد و خوش بینی به مستکبر اکبر و طاغوت اعظم آمریکا، یکی از مهم‌ترین اصول راهبردی و بنیادین انقلاب اسلامی است و هرگونه فاصله گرفتن از این نگاه بی‌تردید به تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیر و فرصت‌سوزی‌های فراوان منتهی خواهد شد.چه آنکه نمونه‌های عینی آن را هم در ماجرای برجام و نقض عهده‌های مکرر آمریکا دیدیم.
حضرت امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب بارها بر خباثت، بدعهدی، دشمنی، شیطان‌صفتی و شرارت‌های مکرر آمریکایی‌ها تأکید فرموده‌اند و این دشمنی را ناشی از خوی ظالمانه و استکباری آمریکا می‌دانند. اگرچه تلخ است اما حقیقتی انکارناپذیر است که وقتی از اصول راهبردی نظام و رفتار انقلابی فاصله بگیریم به‌اشتباهات مکرر دچار شده و از اقدام انقلابی دور خواهیم شد و همواره از تصمیم انقلابی عقب خواهیم ماند؛ آن زمانی که باید با صبر و حوصله و تدبیر کار را پیش ببریم عجله می‌کنیم و با تعجیل غیرمنطقی، خسارت به بار می‌آوریم و متقابلاً آن هنگام که باید در دادن پاسخ به گستاخی دشمن سریع و قاطع باشیم، متأسفانه صبوری غیرمنطقی پیشه می‌کنیم که این اقدام نیز خسارت‌بار خواهد بود.

 

 

کیهان

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=65232

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.