• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

افزایش چشمگیر واردات به کشور در ماه های اخیر/ واردات بیش از حد صدای دولتی ها را هم درآورد/ واردات “دسته بیل” و “جوراب” تاسف آور است

  • کد خبر : 67251
  • 18 مهر 1396 - 8:36
افزایش چشمگیر واردات به کشور در ماه های اخیر/ واردات بیش از حد صدای دولتی ها را هم درآورد/ واردات “دسته بیل” و “جوراب” تاسف آور است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مسئولان هنوز از خطراتی که واردات برای کشور داشته خبری ندارند، عنوان کرد: واردات اصلی ترین خطر و مشکلی را که برای کشور داشته است مشکل و معضل “بیکاری خاموش” است، در سایه عدم توجه به آمار واردات کارخانه ها و کارگاه های تولیدی ما ورشکست شده و در نتیجه آن بسیاری از افراد بی کاری شده اند.

عبدالمجید شیخی ، کارشناس مسائل اقتصادی کشور و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به موضوع واردات و حمایت از تولید داخلی در کشور اظهارداشت: اخیرا واردات را آنقدر افزایش داده اند که خود مسئولان دولتی نیز به این امر اعتراض کرده اند و خواهان بسته شدن دروازه های واردات به کشور شده اند.

 

وی در ادامه با اشاره به لزوم جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری به کشور تصریح کرد: در گزارش هایی که از وزارت راه و شهرسازی از تخلیه و بارگیری بندرها گرفته شده است مشاهده کرده ایم که برخی از کالاهای واقعا غیر ضروری مانند دسته طی، جوراب ، بیل و کلنگ ، مواد پلاستیکی دسته چندم وارد کشور شده است که واقعا برای کشوری مثل ایران تاسف بار است.

 

کارشناس مسائل اقتصادی کشور با اشاره به نبود سیستم کنترل درخواست واردات در کشور گفت: در کشور های اروپایی و غربی سامانه ای را وزارت بازرگانی آنها تهیه کرده است که درخواست های واردات به کشورشان را در آن رصد و مجوز لازم برای واردات صادر می شود ، امروز در کشور ما هم با توجه به حجم انبوه و عظیم واردات به کشور نیازمند وجود چنین سامانه ای هستیم تا دروازه واردات و صادرات کشور را کنترل و رصد ۲۴ ساعته کند.

 

شیخی ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت باید هرچه زود تر سامانه ای را در راستای شفاف سازی واردات ، صادرات و کنترل مبادی رسمی ورود و خروج کالا را تهیه و ساماندهی کند ؛ در اغلب کشور های صنعتی و بروز جهان این سامانه وجود دارد و دسترسی به این سامانه برای تمام افراد مقدور است.

 

وی همچنین با بیان اینکه مسئولان هنوز از خطراتی که واردات برای کشور داشته خبری ندارند، عنوان کرد: واردات اصلی ترین خطر و مشکلی را که برای کشور داشته است مشکل و معضل “بیکاری خاموش” است، در سایه عدم توجه به آمار واردات کارخانه ها و کارگاه های تولیدی ما ورشکست شده و در نتیجه آن بسیاری از افراد بی کاری شده اند.

 

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با اشاره به موضوع اقتصادی مقاومتی گفت: عده ای می گویند اقتصاد مقاومتی در کجای دنیا عمل شده و نتیجه گرفته ! باید به این افراد اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخل ، موضوع پیچیده ای نیست ، در تمام نقاط دنیا تولید داخل از اهمیت والایی برخوردار است و بدان توجه ویژه ای می کنند.

 

شیخی بر همین اساس افزود: اقایانی که سینه چاک غرب هستند در این مورد هم از غرب تبعیت کنند و بگویند که از تولید داخلی خود حمایت می کنیم ، اگر از تولید داخلی خود حمایت کنیم مانند بسیاری از کشور ها حرف اول را در اقتصاد ایران خواهد زد، امروز ایران در منطقه در خصوص امنیت حرف اول را می زند چون نگاهی به غرب و عمال آنها ندارد اگر در اقتصاد هم نگاهمان را از غرب برداریم مانند حوزه امنیتی حرف اول را در اقتصاد نیز خواهیم زد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=67251

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.