• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
10

کشف یک تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان در شهرستان طارم

  • کد خبر : 67817
  • 01 آبان 1396 - 19:19
کشف یک تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان در شهرستان طارم

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: شب گذشته یک عدد تابوت تقلبی سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان از قاچاقچیان اشیا تاریخی و فرهنگی به دست آمد. درون این تابوت یک مجسمه فلزی قرار دارد که پس از باز شدن ارزش تاریخی آن مشخص می شود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، سرهنگ ابوالفضل مرادی ، صبح امروز در زنجان با اعلام خبر فوق، افزود: داخل این تابوت یک عدد مجسمه فلزی وجود دارد که از سوراخ های روی آن قابل روایت است.
او در خصوص شرح عملیات عنوان کرد: در پی اخبار واصله مبنی بر وجود شی تاریخی فرهنگی در شهرستان طارم و نگهداری آن توسط قاچاقچیان سابقه دار این اشیا ، یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی زنجان طی عملیانی ضربتی اقدام به کشف و دستگیری ۶ نفر از قاچاقچیان نمود.
سرهنگ مرادی افزود: این قاچاقچیان سعی در فروش این تابوت و خروج از کشور داشتند که با اقدامات اطلاعاتی عملیاتی صورت گرفته از یک ماه پیش تا کنون موفق نشدند به مقاصد خود برسند.
همچنین ابوالفضل عالی، مسئول پژوهش های اداره کل میراث فرهنگی زنجان با اشاره به اینکه نقوض و خطوط تابوت مذکور خیلی خوب کپی شده، افزود: جنس تابوت از سفال است که متنی به خط میخی فارسی باستان بر روی آن به خوبی کپی شده است. از سوراخ های موجود بر روی تابوت مجسمه فلزی درون آن قابل روایت می باشد.
او ادامه داد: فعلا بعلت بسته بودن در تابوت هیچ اظهار نظری در خصوص این مجسمه و اصل یا تقلبی بودن آن نمی توان نمود که پس از باز شدن آن ارزش تاریخی مجسمه دقیقا مشخص می شود.
عالی در خصوص نقوش روی تابوت اظهار کرد: در این اثر تلاش شده با کپی نمادها و خط میخی فارسی باستان آنرا متعلق به دوره هخامنشی نشان دهند. نمادهایی چون بزهای نشسته روبروی هم، آتشدان و گل های لوتوس از نقوش روی این تابوت است.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=67817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.