• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

بیشترین خطر از سمت گسل سلطانیه متوجه شهرهای ابهر و خرمدره است

  • کد خبر : 68696
  • 28 آبان 1396 - 11:15
بیشترین خطر از سمت گسل سلطانیه متوجه شهرهای ابهر و خرمدره است

طی سال های گذشته مطالعات دقیق گسل شناسی استان زنجان انجام و در نتیجه آن مشخص شد که شهر زنجان بر روی تقاطع ۲ گسل جنوبی و شمالی خاموش قرار گرفته است.

عبدالرضا قدس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اهداف تحقیق و اهمیت شناخت گسل ها اشاره کرد و افزود: این نوع مطالعه باعث می شود تا قبل از بروز زلزله در یک منطقه، اثر آن بررسی و در صورت لزوم تمهیدات مناسب گرفته شود.
قدس تاثیر این بررسی و تحقیق در سراسر کشور را تشریح و عنوان کرد: مطالعه نتایج به دست آمده از عمق ۱۰۰ کیلومتری زمین که به نوعی سی تی اسکن زمین محسوب می شود، باعث اطلاع از دینامیک تشکیل کوه های کشور شد و نشان می دهد که در آینده به چه شکلی خواهد بود.
وی اظهار کرد: بسیاری از گسل ها پنهان هستند و مطالعه آنها سبب تشخیص گسل و پیش بینی خطر آن برای منطقه می شود.
قدس از نصب ایستگاه زلزله نگاری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: از دهه هفتاد کار مطالعاتی در سراسر کشور توسط این دانشگاه برای افزودن تجربه علمی شروع شده است.
استاد زمین شناسی و زلزله شناس برجسته ایران اظهار کرد: ثبت مشخصات گسل استان ها علاوه بر سودی که برای کشور دارد، موجب دیده شدن فعالیت زلزله شناسان ایرانی در جهان، می شود.
وی گفت: مدت زمان تحقیق گسل شناسی در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲ سال خواهد بود و نزدیک ۱۸ دستگاه در ۳۰ نقطه طی این مدت نصب شده و به ثبت وقایع خواهد پرداخت.
استاد زمین شناسی و زلزله شناس برجسته ایران، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان را جزء سه مرکز مهم پژوهش های زلزله نگاری کشور خواند و تاکید کرد: موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان سه مرکز تاثیرگذار در مطالعه گسل ها و زلزله شناسی به شمار می آیند.
وی اظهار کرد: در سال های گذشته دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بسیاری از شبکه های وسیع ایستگاه های زلزله نگاری را در سراسر کشور نصب کرده است و بیشتر تحقیق ها در کشور را این دانشگاه انجام می دهد.
قدس با انتقاد از میزان حمایت مسئولان از تحقیق درباره زلزله شناسی کشور گفت: نگاه مسئولان مربوطه به موضوع زلزله باید به گونه ای باشد که بودجه کافی برای این کار در اختیار موسسه های علمی قرار دهند، اما تاکنون چنین نبوده است.
به گزارش ایرنا، طی سال های گذشته مطالعات دقیق گسل شناسی استان زنجان انجام و در نتیجه آن مشخص شد که شهر زنجان بر روی تقاطع ۲ گسل جنوبی و شمالی خاموش قرار گرفته است.
بیشترین خطر از سمت گسل سلطانیه متوجه شهرهای ابهر و خرمدره است، بنابراین مردم این مناطق باید دقت کافی در رعایت استاندارد ها در زمان ساخت و ساز را داشته باشند.
گفتنی است جمعه شب زلزله ای در عمق هشت کیلومتری و به مقیاس ۴ ریشتری با مرکزیت سلطانیه استان زنجان را لرزاند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=68696

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.