• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
21

۵۲ مصدوم تاکنون/ وقوع بیش از ۵۰ پس‌لرزه/ تخریب ۱۲۲ خانه روستایی/ حضور سپاه در منطقه

  • کد خبر : 69131
  • 10 آذر 1396 - 19:52
۵۲ مصدوم تاکنون/ وقوع بیش از ۵۰ پس‌لرزه/ تخریب ۱۲۲ خانه روستایی/ حضور سپاه در منطقه

قطع برق، فروریختگی خانه‌های خشت‌و‌گلی روستایی و زیر آوارماندن احشام از جمله خسارات زلزله صبح امروز در منطقه هجدک کرمان است. ساعت ۶:۲ دقیقه امروز زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۱ ریشتر مردم کرمان و شهرستان‌های اطراف با مرکزیت منطقه هجدک در شهرستان راور را از خواب بیدار کرد و به خیابان‌ها و کوچه‌ها کشاند، زمین‌لرزه‌ای که […]

قطع برق، فروریختگی خانه‌های خشت‌و‌گلی روستایی و زیر آوارماندن احشام از جمله خسارات زلزله صبح امروز در منطقه هجدک کرمان است.

ساعت ۶:۲ دقیقه امروز زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۱ ریشتر مردم کرمان و شهرستان‌های اطراف با مرکزیت منطقه هجدک در شهرستان راور را از خواب بیدار کرد و به خیابان‌ها و کوچه‌ها کشاند، زمین‌لرزه‌ای که در همان لحظه وقوع همه را به یاد جانباختگان زلزله اخیر کرمانشاه و همچنین زلزله‌های زرند و بم در استان کرمان انداخت.

پس از وقوع این زمین‌لرزه، بیش از ۵۰ پس لرزه ثبت شد که بزرگی آن ۵٫۵ ریشتر بود و این موجب ایجاد نگرانی برای مردم شد.

بلافاصله پس از وقوع زلزله ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان و هلال‌احمر کرمان تشکیل و نیروهای امدادی به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند.

مراجعه بیش از ۴۲ مصدوم به بیمارستان باهنر کرمان

بر اساس اعلام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، زمین‌لرزه تاکنون بیش از ۴۲ مصدوم در حد شکستگی پا و تروما داشته که به بیمارستان شهید باهنر کرمان مراجعه کرده‌اند که تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل ترس از زلزله دچار آسیب شده‌اند.

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان کرمان نیز  گفت: دستور لازم برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان هجدک را از تهران گرفته‌ایم و بنا به صلاحدید مسؤولان استانی برای اسکان اضطراری اقدام می‌کنیم.

هادی سلطانی اظهار داشت: اقلام مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان هجدک کرمان از جمله چادر و اقلام زیستی مانند آب معدنی و کنسروجات از کرمان، زرند و راور به منطقه زلزله‌زده هجدک ارسال شده است و این اقلام در انبار هلال‌احمر دپو می‌شود تا در صورت نیاز اسکان اضطراری زلزله‌زدگان صورت گیرد.

اقلام مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان را به کرمان ارسال می‌شود

وی اضافه کرد: استان‌های خراسان‌جنوبی، یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس نیز پس از وقوع زمین‌لرزه ۶٫۱ ریشتری در هجدک راور از توابع استان کرمان در حال آماده‌باش هستند و اقلام مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان را به کرمان ارسال می‌کنند.

نخستین جلسه ستاد بحران مناطق زلزله‌زده شهرستان راور ساعتی پس از وقوع حادثه با حضور مسؤولان تشکیل شد که پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در پایان این جلسه  با اشاره به مصوبات این ستاد اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد تا طی پنج ساعت آینده آخرین گزارش از روستاهای بخش کوهساران که بخشی از آنها به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه تاکنون مشخص نشد بود، نهایی شود تا وضعیت کاملی از تعداد مصدومان و خسارت‌های وارده را داشته باشیم.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن، هلال‌احمر و تیمی از فرمانداری نهایتا تا امروز عصر آخرین وضعیت و لیست خسارات را با حضور در مناطق زلزله‌زده آماده می‌کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمار خسارت‌های وارده باید سریعا مشخص شود که این خسارت‌ها از جمله در مناطق مسکونی، ابنیه و اماکن عمومی است و بیشترین خسارت را به قنات‌های منطقه شامل ۱۰۰ رشته قنات به‌دلیل شدت لرزش‌ها و مدت زمان طولانی آن داشتیم.

استاندار کرمان، نمایندگان مردم راور و کرمان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان هم‌اکنون در حال بازدید از منطقه زلزله‌زده گوهک هستند.

تمام معادن در منطقه تعطیل و راه‌هایی که مسدود شده بود، بازگشایی شد.

خسارت به ۵۰ ساختمان و ریزش دو کوه

در همین حال محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس به خبرنگار حوزه مجلس این خبرگزاری گفت: آمار اولیه حاکی از این است که نزدیک به ۵۰ ساختمان دچار آسیب و خسارت شده‌ و اکنون تیم‌های کارشناسی در حال بررسی و برآورد این خسارات هستند.

دستور رئیس جمهور به وزیر کشور

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را برای امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان صادر کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم در تماس با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم برای هماهنگی و امدادرسانی به موقع و سریع به زلزله زدگان استان کرمان را صادر کرد.

رحمانی فضلی در این تماس‌ها، اعزام بالگرد و آمبولانس و سایر خودروهای امدادی برای ارزیابی وضعیت مناطق زلزله زده و یاری رسانی به زلزله زدگان و تامین امنیت و آرامش مردم را به عنوان اولویت های اقدامات اولیه مسئولان مورد تاکید قرار داد.

پیشتر نیز نماینده مردم کرمان در مجلس  با اشاره به این حادثه در راور کرمان گفت: هم شدت این زلزله زیاد بود و هم مدت زمان آن، اما با وجود تراکم روستاها در این منطقه خدا را شکر تاکنون گزارشی از تلفات جانی در خصوص این زلزله گزارش نشده است.

محمدرضا پورابرهیمی افزود:‌ پس از زلزله در راور کرمان تاکنون شاهد ۱۷ پس‌لرزه بوده‌ایم که بیشترین آن ۵٫۴ ریشتر بوده است.

همچنین، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا  در مورد آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور به خصوص محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده کرمان،‌ اظهار داشت: در ابتدای صبح با وقوع زلزله محورهای فرعی و روستایی گورک، مسدود شده بود که با تلاش عوامل مربوطه این محورها بازگشایی شد.

سرهنگ نادر رحمانی گفت: تمام محورهای اصلی و روستایی منتهی به مناطق راور، شهداد، گلباف و کوهبنان در استان کرمان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد.

وی افزود در حال حاضر تردد روان خودروهای امدادی و کمک‌رسانی را به سمت مناطق زلزله‌زده شاهد هستیم.

* مردم از ترس به کوچه‌ها آمده و گروه‌های امدادی هلال احمر در بررسی آخرین وضعیت زلزله در این منطقه هستند.

* فرماندار راور  اظهار داشت: هیچ خسارات جانی براثر این زلزله گزارش نشده است.

* فرمانده سپاه راور کرمان نیز با بیان اینکه بعد از وقوع زلزله بلافاصله تیمی از سپاه ناحیه راور در محل حضور یافت، اظهار داشت: خدا را شکر تلفات جانی نبوده و فقط چند رأس دام تلف شده و تعدادی خانه قدیمی تخریب شده است.

* مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کرمان نیز اعلام کرد: بنزین اضافی در جایگاه‌های استان کرمان توزیع شده و همه جایگاه‌ها با حداکثر ظرفیت فعال هستند.

* معاون استاندار کرمان از خسارت زلزله ۶٫۱ ریشتری صبح امروز به ۸ روستا خبر داد.

* براساس آخرین آمار مرکز زلزله‌نگاری کشور از صبح امروز تا لحظه مناطق مختلف استان کرمان از جمله هجدک، چترود، شهداد و کهنوج بالاى ۳۰ بار لرزیده‌اند.

* فرمانده سپاه راور با بیان اینکه جلسه اولیه شورای تامین راور برگزار و بلافاصله ۳ اکیپ از نیروهای سپاه استان کرمان به منطقه زلزله‌زده در هجدک اعزام شد، گفت: زلزله در حدود هشت روستا بسیار شدید بود، پس لرزه‌ها ادامه دارد و مردم از نگرانی در بیرن از خانه‌ها به‌سر می‌برند.

* مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با بیان اینکه از صبح امروز بیش از ۱۰ تیم امداد نجات شامل تیم‌های ارزیاب، سگ‌های زنده‌یاب و کمک‌رسانی به منطقه اعزام شده است، اظهار داشت:  زیادی از خانه‌های قدیمی روستایی در منطقه فروریخته است و در حال حاضر تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر استان کرمان در حال ارزیابی از میزان خسارات مالی در منطقه هستند.

* سرپرست مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به تخریب ۱۲۲ منزل مسکونی روستای کوهک کرمان، از اعزام تیم‌های اسکان اضطراری به‌منظور اسکان زلزله‌زدگانی که منزل آن‌ها تخریب شده است به منطقه خبر داد.

* محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اعضای ستاد بحران استان در کانون زلزله حضور دارند و مشکلات مردم در حال بررسی است، گفت: تیم‌های ارزیاب در حال بررسی میزان خسارات مالی در روستاهای زلزله‌زده هستند.

* فرماندار شهرستان راور گفت: معادن اشکیلی، اسدآباد، باب‌نیزو و هجدک در بخش کوهساران راور به دلیل زلزله صبح امروز تعطیل شد.

* جانشین ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه روستاهای زلزله‌زده در منطقه کوهساران گازرسانی نشده‌اند، گفت: سه تانکر حامل نفت سفید به منطقه زلزله‌زده بخش کوهساران راور اعزام شده است.

* مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه در حال ارزیابی میزان خسارات زلزله در بخش کوهساران و شهر هجدک هستیم، گفت: تسهیلات بازسازی و مقاوم‌سازی به روستائیان در این مناطق اختصاص داده می‌شود.

* تعداد زلزله‌های صبح امروز هجدک در شهرستان راور کرمان از مرز ۵۰ زلزله گذشت.

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۵۲ نفر براثر زلزله صبح امروز مصدومیت جزئی و غیر مسقیم از زلزله داشتند.

* جانشین ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه معادن زغالسنگ در این منطقه به دلیل پس لرزه‌ها تعطیل شده است،‌ گفت: از صبح امروز ۵۳ پس‌لرزه اتفاق افتاده است،

انتهای پیام/دانا

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=69131

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.