• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - رمضان - 1445
  • برابر با : Wednesday - 27 March - 2024
23

تشدید شکاف طبقاتی در دولت روحانی/ پولدارها چندبرابر ثروتمندان درآمد دارند؟ +جدول

  • کد خبر : 69713
  • 01 دی 1396 - 11:19
تشدید شکاف طبقاتی در دولت روحانی/ پولدارها چندبرابر ثروتمندان درآمد دارند؟ +جدول

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی رسمی به مجلس اعلام کرد در دولت یازدهم توزیع درآمد و فاصله طبقاتی بدتر شده است.

فاصله طبقاتی

 سرویس اقتصاد مشرق – بر اساس گزارشی که سازمان برنامه و بودجه با عنوان «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور» به مجلس ارائه کرده، در طول عملکرد دولت یازدهم توزیع درآمد در سطح جامعه ایران، سال به سال بدتر شده است.

در گزارش سازمان برنامه و بودجه آمده است: ضریب جینی در کل جامعه از رقم ۳۸/ ۰ در سال ۱۳۹۳ به رقم ۳۸۵/ ۰ در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت و مجددا به ۳۹۰/ ۰ در سال ۱۳۹۵ رسید که نشانه تشدید توزیع ناعادلانه درآمد در این دوره است.

بر اساس گزارش «مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور»، نسبت هزینه دهک بالا (ثروتمندترین) به هزینه دهک پایین (فقیرترین) در کل جامعه ایران از رقم ۱۲.۳۳ در سال ۱۳۹۳ به ۱۲.۶۵ برابر در سال ۱۳۹۴ و پس از آن به ۱۲.۹۹ برابر افزایش یافته است.

به عبارتی سال به سال، فاصله پولدارها و فقرا در دولت یازدهم بیشتر شده، یعنی پولدارها پولدارتر شده و فقرا فقیرتر شده‌ا ند.

همچنین نسبت هزینه دو دهک بالا  (ثروتمندترین) به هزینه دو دهک پایین (فقیرترین) برای کل جامعه از رقم ۷.۲۶ برابر در سال ۱۳۹۳ به ۷.۴۰ برابر در سال ۱۳۹۴ و پس از آن به ۷.۶۱ برابر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. بر مبنای این شاخص نیز توزیع درآمد در این دوره، بدتر شده است.

ریاست سازمان برنامه و بودجه بر عهده محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت است که باید پرسید آیا نوبخت گزارش کارشناسی سازمان متبوع خود را قبول دارد که در دولت روحانی، اوضاع فقرا بدتر شده و پولدارها پولدارتر شده‌اند؟

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=69713

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.