• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
15

پشت پرده تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران/ پاریس هزینه دخالت در امور داخلی ایران را می‌دهد؟

  • کد خبر : 70111
  • 14 دی 1396 - 9:20
پشت پرده تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران/ پاریس هزینه دخالت در امور داخلی ایران را می‌دهد؟

وزارت خارجه ایران باید عزتمندانه اعلام کند چه تهران آرام باشد یا نباشد، تا زمانی که الیزه موضع خود را در قبال تهران اصلاح نکند اجازه ورود وزیر یا رییس جمهور فرانسه را نخواهد داد. سرویس جهان مشرق– دکتر حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه با وی، ضمن تبریک سال […]

ایران فرانسه

وزارت خارجه ایران باید عزتمندانه اعلام کند چه تهران آرام باشد یا نباشد، تا زمانی که الیزه موضع خود را در قبال تهران اصلاح نکند اجازه ورود وزیر یا رییس جمهور فرانسه را نخواهد داد.

سرویس جهان مشرق– دکتر حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه با وی، ضمن تبریک سال نو میلادی به دولت و ملت فرانسه، اظهار امیدواری کرد تا در سال جدید شاهد تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های دوستانه و همه‌جانبه ایران و فرانسه باشیم. اما پس از این گفتگو، سفر وزیر خارجه فرانسه، ژان-ایو لودریان به تهران به تعویق افتاد!

داستان از این قرار است که امانوئل مکرون در روزهای گذشته نسبت به برخورد نیروهای انتظامی با آنچه او «معترضان» خوانده است، ابراز نگرانی کرده بود؛ در حالی که خود در فرانسه مشغول سرکوب و دستگیری آشوبگران در شهرهای مختلف است. بیش از ۵۱۰ نفر در شب سال جدید میلادی دستگیر شده اند و ۱۰۳۱ دستگاه خودرو در آتش سوخته است، ۵۶ هزار مامور پلیس، ۳۹ هزار آتش‌نشان و ۷ هزار سرباز ارتش برای برقراری امنیت و آرامش در نقاط مختلف فرانسه مستقر شدند.

آنچه از گفتگوی تلفنی رئیس‌جمهور با مکرون منتشر شده است، البته شامل بر نکات مثبتی است. رییس جمهور مواضع اخیر ترامپ نسبت به بیت المقدس را در شرایط منطقه مخرب دانست و بر ضرورت اعلام موضع صریح اروپا در راستای توسعه و تقویت ثبات و آرامش در منطقه و عدم همراهی با آمریکا در این زمینه تاکید کرد. روحانی با اشاره به اینکه برنامه های موشکی و دفاعی ایران هرگز ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست، تاکید کرد: سلاح ما برای دفاع از کشورمان است و هرگز نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشورمان داشته باشیم، تردید نخواهیم کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در ایران دموکراسی دقیقی حاکم است و نمونه بارز آن در انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور پرشور ملت پای صندوق ها، در پیشگاه جهانیان به نمایش درآمد، افزود: ترویج خشونت به هیچ عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری در خصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند. روحانی با انتقاد از اینکه یک گروهک تروریستی در پاریس پایگاه داشته و علیه ملت ایران فعالیت کرده و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می کند، گفت: از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند.

اما علی رغم این موارد که نشان از اعتراض دولت ایران نسبت به رویکرد اخیر الیزه و استانداردهای دوگانه آن در برخورد با دو آشوب همزمان در فرانسه و ایران دارد، در بیانیه الیزه در مورد تعویق سفر لودریان صرفاً به «توافق دوجانبه» رؤسای جمهور طی تماس تلفنی اشاره شده و اینکه «طی هفته‌های بعد، از کانال دیپلماتیک به تعیین تاریخ جدید اقدام خواهد شد». در این بیانیه همچنین آمده که مکرون نسبت به قربانیان حوادث اخیر ابراز نگرانی کرده و از روحانی درخواست کرده «خویشتنداری و مدارا» نشان دهد.

با توجه به حال و هوای بیانیه الیزه، تعدادی از خبرگزاری‌های مطرح جهان از جمله شین‌هوا و بی‌بی‌سی دلیل تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه پس از این گفتگوی تلفنی را چیز دیگری اعلام کردند: تهران امنیت ندارد! حتی در دو مورد، یعنی فرانس‌۲۴ و رویترز در تیتری به این مسأله اشاره شد:

خبر فوری فرانس ۲۴ (سفر وزیر خارجه، ژان-ایو لودریان به تهران در میانه تظاهرات به تعویق افتاد) رسماً تعویق سفر را به دلیل ناآرامی در تهران اعلام کرده است.
تیتر رویترز: فرانسه نگران از بازداشت‌ها در ایران، سفر وزیر را لغو کرد!

مقامات فرانسوی و رسانه‌هایشان حالا و پس از چند روز اغتشاش، به آتش کشیده شدن اموال مردم، قربانی شدن افراد بی‌گناه و خسارات عظیم دیگر به کشور، به گونه‌ای وانمود کرده‌اند که ایران با «معترضان مدنی»، برخورد غیرقانونی کرده و مردم عادی را سرکوب کرده اما در فرانسه پلیس با «آشوبگران» برخورد می‌کند، بنابر این در شأن وزیر خارجه دولت فخیمه‌ای مانند فرانسه نیست که مهمان چنین دولت متجاوز و کشور ناامنی شود! به نظر می‌رسد تهران بعد از تماس تلفنی با پاریس، از الیزه اصطلاحا رودست خورده است.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده وزارت خارجه ایران از موضع عزتمندانه و با رعایت هوشمندی در حفظ مصالح کشور نسبت به این فضای سیاسی و رسانه‌ای در جهان واکنش نشان دهد و با محکوم‌کردن استانداردهای دوگانه الیزه در برخورد با حوادث داخلی و آنچه در ایران اتفاق می‌افتد، سفر لودریان به تهران را منوط به عذرخواهی، تغییر مواضع پاریس و برخورد جدی با گروهک تروریستی منافقین کند. آیا اگر در پاریس نیز به مقر پلیس حمله شود و ساختمان‌های عمومی-دولتی به آتش کشیده شوند، الیزه صرفاً نگران آزادی بیانِ حمله‌کنندگان خواهد بود؟!

منابع

https://www.reuters.com/article/us-iran-rallies-france/macron-asks-rouhani-to-show-restraint-ministers-visit-postponed-idUSKBN1ER1QB

http://www.france24.com/en/breaking/20180102-french-foreign-minister-jean-yves-le-drian-delays-tehran-visit-amid-protests

http://www.fardanews.com/fa/news/767167

https://uk.reuters.com/article/uk-iran-rallies-france/france-concerned-by-iran-arrests-does-not-confirm-minister-visit-idUKKBN1ER14E

http://www.xinhuanet.com/english/2018-01/03/c_136867818.htm

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-42548108

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=70111

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.