• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - رمضان - 1445
  • برابر با : Wednesday - 27 March - 2024
7

هیئت های مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش عظیمی داشتند

  • کد خبر : 71358
  • 18 بهمن 1396 - 11:58
هیئت های مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش عظیمی داشتند

رئیس شورای هیئات مذهبی خرم دره گفت: در شکل گیری انقلاب اسلامی مساجد و هیئت های مذهبی نقش بی نظیر و تاثیر گذاری داشتند و هیچ مجموعه ای در کشور نبود که به اندازه این سرمایه های اجتماعی نقش ایفا کنندو از این رو دشمنان همواره خواهان ضربه زدن به این سرمایه های اجتماعی بوده و هستند.

حمداله مرادی در گفت و گو با نبض سحر ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و شهادت ایام فاطمیه(س) خاطر نشان کرد: در شکل گیری انقلاب اسلامی مساجد و هیئت های مذهبی نقش بی نظیر و تاثیر گذاری داشتند و  هیچ مجموعه ای در کشور نبود که به اندازه این سرمایه های  مذهبی و اجتماعی نقش ایفا کنندو  از این رو دشمنان انقلاب همواره درصدد ضربه زدن به این سرمایه های اجتماعی و دینی  بوده و هستند.

 

وی با اشاره به اینکه  قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری ماهیتی ضدظلم و استکبار ستیز داشت گفت: مسلمان   نیز در گذر زمان همواره در برابر ظالمان قرار داشته  اند و تحمل جور و ظلم آنان را بر نمی تابیدند، تاریخ معاصر نیز شاهد نقش تعیین کننده “محرم” در جنبش های اصیل مردمی است که جلوه کامل بروز و ظهور این تاثیر را در انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم.

 

رئیس شورای هیئات مذهبی خرمدره با اشاره به منع عزاداری توسط رضا خان گفت: در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی  ،وزارت داخله‌  حکومت پهلوی  طی بخشنامه‌ای به تمام استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اعلام کرد : « … جلوگیری از روضه خوانی و خارج کردن خرافات از سر مردم و آشنا نمودن به اصول تمدن، امروزه رسالت اساسی داخلی دولت است … »رضاخان تلاش می‌کرد که همه چیز را غربی کند، چون خیال می‌کرد با غربی کردن، می‌تواند سبب پیشرفت کشور شود.

مرادی با اشاره به محدویت های فراوان عزاداری در زمان محمدرضا پهلوی  گفت: در زمان پهلوی  هم مراسمات عزاداری محدود و با خفقان خاصی انجام می شد به طوری که طی فرمان معروفی که صادر کرده بود، مبلغان و مروجان معارف حسینی را به پرهیز از سه چیز دستور داده بود: « اول؛ علیه شخص اول مملکت سخن نگویند؛ دوم؛ علیه اسرائیل مطلبى گفته نشود؛ سوم؛ مرتب به مردم نگویند که اسلام در خطر است.

 

مرادی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در خصوص اهمیت ماه محرم در دوران انقلاب گفت:  رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)  در مصاحبه ای در سال ۵۷ در نوفل نوشاتو   فرمودند: محرّم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است. امسال در ماه محرّم، نهضت حق در مقابل باطل تقویت می‌شود. من امیدوارم که نهضت اسلامی ایران، در این ماه محرّم مراحل آخر خود را طی کند.

 

دبیر شورای هیئات مذهبی استان زنجان گفت: با اشاره به اینکه مراسمات عزاداری ایام محرم آن زمان با روشنگری های علما مقدمات قیام مردم علیه رژیم ستم شاهی را فراهم کرد گفت: مردم با اقتدا به سید وسالار شهیدان در مقابله با جور و ظلم قیام کردند و در مقابل فاسد و ظالم زمانه ایستادگی کردند تا اینکه در سال ۵۷ نتیجه این آزادی خواهی و استقلال طلبی را گرفتند و انقلاب به پیروزی رسید.

 

مرادی با اشاره به برکات نظام جمهوری اسلامی گفت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی هیئات مذهبی در جایگاه بسیار خوبی هستند وامروز شاهد این هستیم که فرهنگ حسینی در تمام شهرهای ایران در حال گسترش است، هیئت های جوان روز به روز پر رونق تر و پر بارتر می شوند، خرافات و وهن هایی که در گذشته بود در حال برچیده شدن هستند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص هیئت های مذهبی گفت: رهبرانقلاب در دیدار اعضای هیئت رزمندگان اسلام فرموده بودند که : “اینکه درهیئت مراقب باشند که وارد مباحث اسلام سیاسى نشونداین غلط است و هیئت نمیتواند سکولار باشد،هرکس علاقمند به امام حسین است،علاقمند به اسلام سیاسی است” و امروز باید در هیئات مذهبی باید به این سمت برویم که روشنگری ها و بصیرت افزائی افزایش یابد.

 

رئیس شورای هیئات مذهبی در پایان از تمامی هیئات مذهبی شهرستان خرم دره، احاد مردم شهرستان برای شرکت گسترده در راهپیمائی ۲۲ بهمن دعوت کرد تا همچون گذشته راسخ و استوار ،‌محکم و کوبنده و پابرجا در کنار رهبر عزیزمان ،خانواده معزز شهدای انقلاب ، هشت سال دفاع و حماسه مقدس  حضور پیدا کرده تا  یک بار دیگر شکوه ،عظمت ،اتحاد و  اقتدار ملی و اسلامی خود را به دنیا نمایش دهیم.

 

انتها ی پیام /

 

 

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=71358

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.