• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

ظریف: باید تضمین دریافت کنیم که منافعمان در برجام حفظ می‌شود/ موگرینی: نمی‌توانم درباره تضمین صحبت کنم

  • کد خبر : 73547
  • 26 اردیبهشت 1397 - 11:19
ظریف: باید تضمین دریافت کنیم که منافعمان در برجام حفظ می‌شود/ موگرینی: نمی‌توانم درباره تضمین صحبت کنم

وزیر خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست بروکسل بخشی از محتوای مطرح‌شده در این نشست را بازگو کردند. به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که برای انجام مذاکرات برجامی به اروپا سفر کرده است، پس از پایان نشست بروکسل گفت: این نشست شروع […]

وزیر خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست بروکسل بخشی از محتوای مطرح‌شده در این نشست را بازگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که برای انجام مذاکرات برجامی به اروپا سفر کرده است، پس از پایان نشست بروکسل گفت: این نشست شروع خوبی بود اما همه چیز به چند هفته آینده بستگی دارد.

ظریف: باید تضمین دریافت کنیم که منافعمان در برجام حفظ می‌شود/ موگرینی: تضمین نمی‌دهیم اما برای حفظ تجارت با ایران تلاش می‌کنیم

وی افزود: «ما در مسیر درستی قرار داریم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و به این بستگی دارد که ما در چند هفته آینده چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.»

ظریف ادامه داد: «در حال آغاز فرآیند هستیم و ما باید آن تضمین‌ها را [برای حفظ منافعمان در برجام] دریافت کنیم، خواهیم دید که چگونه به خوبی پیش خواهیم رفت. در این نشست درباره ارائه تضمین و اطمینان به ایران به خصوص مفادی که ایران از آن‌ها نفع می‌برد، صحبت شد.»

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «خانم موگرینی در بیانیه‌ای که ارائه می‌کند، کار‌هایی را که قرار است در هفته‌های آینده انجام شود و روی آن‌ها توافق سیاسی صورت گرفته است، اعلام خواهد کرد.»

محمد جواد ظریف با بیان اینکه حرکت مناسبی آغاز شده است ابراز امیدواری کرد، این حرکت به نتیجه برسد.

ظریف تصریح کرد: «ما زمان زیادی نداریم. در چند هفته آینده خواهیم دید آیا اقداماتی که امروز روی آن توافق شد در عمل پیش می‌رود یا خیر.»

وی ادامه داد: «همه طرف‌های اروپایی تاکید کردند و متعهد شدند که کار‌ها و اقدامات توافق‌شده را انجام دهند.»

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران هفته آینده تشکیل می‌شود که در سطح مدیران وزارت خارجه ۱+۴ است. همچنین جلسه وزیران خارجه ۱+۴ به همراه خانم موگرینی نیز پیش‌بینی شده است که در زمان مناسب تشکیل می‌شود.»

ظریف گفت، جلسات کارشناسی در روز‌های آینده نیز به طور فشرده برگزار می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان درباره مواضع ایران در نشست چهارجانبه گفت: «ما در این نشست اعلام کردیم باید حقوق ایران در چارچوب برجام تضمین شود و آن‌ها گفتند تلاش خود را می‌کنند.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحریم رئیس کل بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا گفت: «این اقدام مانند بقیه اقدامات آمریکا غیرقانونی است.»

موگرینی: نمی‌توانم درباره ضمانت‌های حقوقی یا اقتصادی صحبت کنم

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان نشست برجامی با وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در بروکسل اعلام کرد: «هدف ما نجات برجام و اجرای کامل مفاد آن است.»

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، فدریکا موگرینی در نشست خبری پس از نشست بروکسل گفت: «پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای و در حالی که این توافقنامه هنوز با ایران برقرار است، با شرایط دشوار و پیچیده‌ای مواجه هستیم. اکنون بحث پایبندی جدی ایران و کشور‌های اروپایی برای عمل به تعهدات مندرج در توافقنامه بر اساس حسن نیت دوجانبه مطرح است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: نمی‌توانم درباره ضمانت‌های حقوقی یا اقتصادی صحبت کنم، اما می‌توانم درباره کار جدی، مصمم و متعهد از سوی طرف اروپایی و همچنین طرف ایرانی برای حفظ تعهداتمان حرف بزنم.

موگرینی گفت: «ما اجرای اصلاحات را در توافقنامه هسته‌ای بررسی نمی‌کنیم و امیدوارم هر چه سریعتر به راه‌حل‌های اجرایی دست یابیم. باید هر چه سریعتر برای نجات توافقنامه هسته‌ای اقدماتی انجام دهیم. در حال حاضر هدف ما نجات توافقنامه هسته‌ای ایران و اجرای کامل مفاد آن است. این توافقنامه کاملا مستقل است و ارتباطی با سایر موضوعات مطرح شده در مورد ایران ندارد.»

وی افزود: «ما با یکدیگر بر عزم خود برای ادامه اجرای همه بخش‌های توافق هسته‌ای در فضای توام با حسن نیت و سازنده تاکید کردیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «همانطور که می‌دانید من با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و جمهوری اسلامی ایران در دو نشست جداگانه دیدار کردم تا درباره مواضع مشترک و کار‌های پیش روی ما پس از اعلام آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفتگو کنم. ما بر تعهدمان برای ادامه اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای ایران که به اتفاق آرا به عنوان عنصر اصلی ساختار منع تکثیر هسته‌ای در جهان و یک دستاورد دیپلماتیک فوق‌العاده به تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید، تاکید کردیم.»

وی افزود: «ما با یکدیگر درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ابراز تاسف و بر لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی که بخش‌های حساس این توافق را تشکیل می‌دهد، اذعان کردیم. ما بر تعهد مشترکمان تاکید کردیم تا این مسئله محقق شود و با افزایش گفتگو‌ها در همه سطوح به این منظور موافقت کردیم. کارشناسان ما امروز در ساعت‌های مدیدی در حال همکاری بودند. گفتگو‌های کارشناسی با ایران در این باره با دیدگاه رسیدن به راه حل‌های عملی به زودی شروع می‌شود.»

موگرینی گفت: «نخستین مسئله حفظ و تقویت روابط اقتصادی با اروپا است و دومین مسئله ادامه جریان فروش نفت و گاز و مشتقات آن و تولیدات پتروشیمی و مواد مرتبط با آن است. سومین مسئله معاملات بانکی موثر با ایران است. چهارمین موضوع ادامه روابط در زمینه حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی با ایران است و پنجمین موضوع اعتبارات صادرات و بیمه مالی در زمینه تجاری برای تسهیل همکاری اقتصادی و مالی است.»

وی افزود: «اجرای تفاهمنامه‌های مشترک و قرارداد‌های شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های مشابه ایرانی ادامه می‌یابد. ما با یکدیگر بر عزم خود برای ادامه اجرای همه بخش‌های توافق هسته‌ای در فضای توام با حسن نیت و سازنده تاکید کردیم. ما هفته آینده نشست مشترک در وین در سطح معاونان وزرای خارجه یا مدیران سیاسی خواهیم داشت. ما در روز‌های آینده به همکاری در این مسیر ادامه خواهیم داد.»

فدریکا موگرینی گفت: «ما همچنین تصمیم گرفتیم که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌ها درباره سازوکار‌ها و اقدامات در سطح اروپا و بین المللی برای محافظت از فعالان اقتصادی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا کار کنند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه درباره زمان احتمالی دستیابی به راهکار، گفت: باید این کار خیلی سریع انجام شود، اما نمی‌توانم بگویم دو روز یا دو هفته یا بیشتر. اما گفتیم که باید این کار ظرف چند هفته انجام شود. 

وی تاکید کرد: همه ما در ارتباط با اجرای کامل برجام هدفی مشترک داشتیم. همانطور که می‌دانید در موضوعات دیگر اختلاف نظرهای بسیار زیادی داریم، اما امشب تمرکز ما بر اجرای برجام بود. همه طرف‌ها اعلام کردند که بر فوریت یافتن راهکار واقفند، به این دلیل که اگر می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم، که کار ساده‌ای هم نیست، هرچه زودتر این کار را کنیم، بهتر و ساده‌تر است. اگر بخواهم از اصطلاحی که برخی دور میز مذاکره به کار بردند، استفاده کنم، باید بگویم که شرایط مانند این است که یکی از اقوام ما در بخش مراقبت‌های ویژه است و همه ما می‌خواهیم در اسرع وقت او را از بخش مراقبت‌های ویژه خارج کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=73547

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.