• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

از برق گرفتگی نشست خبری تا تحریم خبری مدیرکل ارشاد زنجان/ سفر وزیر ارشاد به زنجان به تعویق افتاد

  • کد خبر : 74423
  • 13 مرداد 1397 - 23:18
از برق گرفتگی نشست خبری تا تحریم خبری مدیرکل ارشاد زنجان/ سفر وزیر ارشاد به زنجان به تعویق افتاد

نخستین نشست خبری مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با طرح مباحثی همچون جشنواره مطبوعات و سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زنجان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ نخستین نشست خبری مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در حالی برگزار شد که در ابتدای نشست، خاموشی بی‌اطلاع […]

نخستین نشست خبری مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با طرح مباحثی همچون جشنواره مطبوعات و سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ نخستین نشست خبری مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در حالی برگزار شد که در ابتدای نشست، خاموشی بی‌اطلاع اداره برق نشست را هم گرفت و خبرنگاران مجبور به ترک سالن کنفرانس شدند.

در نهایت با رفع مشکل قطعی برق؛ نشست خبری با دستور کار روز خبرنگار و سفر وزیر ارشاد به زنجان پیگیری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این نشست خبری ضمن گرامیداشت روز خبرنگار به نقش رسانه‌ها در اجتماع پرداخت و اظهار کرد: عصر کنونی مشهور به عصر اطلاعات و ارتباطات است؛ از همین رو رسانه‌های ارتباط جمعی به اشکال گوناگون در زندگی انسان رسوخ کرده و همین اهمیت موضوع را بیشتر عیان و آشکار می‌کند.

فاطمه کرباسی با بیان اینکه همین اهمیت موجب شده که توجه دولت‌ها به نقش رسانه‌ها به لحاظ گستره نفوذ آن در شکل دهی افکار عمومی را داشته باشیم، تصریح کرد: به همین منظور در سطح جهانی و بین المللی اصولی برای اخلاق حرفه‌ای خبرنگاران مشخص شده است که بر اساس آن فعالیت داشته باشند و بر همین اساس در نخسیتن نشست چهارم یونسکو که در سال ۱۹۸۲ تشکیل شد، اصولی برای خبرنگاری حرفه‌ای تعیین شد.

وی در ادامه وقف حقیقی بودن؛ مسؤولیت اجتماعی؛ شرافت حرفه‌ای؛ دسترسی همگانی و مشارکت؛ احترام به منافع عمومی و ارزش‌های جهانی؛ پرهیز از توصیه به جنگ؛ پایبندی به نظام اطلاعاتی را از جمله اصول مورد تعیین اصل جهانی یونسکو عنوان کرد و گفت: در واقع رسانه‌ها نقش مهمی در شکل‌دهی افکار عمومی داشته و با توجه به  گسترش و افزایش اطلاعات و ارتباطات عامه و توده مردم در فضای مجازی و فضای حقیقی الکترونیکی این امر اهمیت خود را بیش از پیش نمایان کرده است.

*۳ بخش از جشنواره مطبوعات تفکیک شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان همچنین به ویژگی‌های خبرنگار حرفه‌ای نیز اشاره کرد و افزود: آشنایی با قواعد نگارش؛ اصول و روش‌های سوژه‌یابی؛ تنظیم خبر؛ مصاحبه و گزارش؛ تشخیص ارزش‌های خبری؛ توانایی تندنویسی و فناوری در حوزه خبرنویسی؛ آشنایی کامل با فضای مجازی و داشتن اطلاعات عمومی و البته تخصصی در رشته تخصصی هر خبرنگار از جمله ویژگی‌هایی است که یک خبرنگار باید داشته باشد.

وی در ادامه به بحث جشنواره مطبوعات و مشارکت مطلوب خبرنگاران در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در مهلت ارسال آثار به چهارمین جشنواره مطبوعات؛ خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان؛ ۸۲ نفر در این دوره شرکت کردند و  از سوی این تعداد شرکت کننده ۳۴۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

کرباسی با اشاره به اینکه از این تعداد اثر ۸۴ گزارش؛ ۱۷ مقاله؛ ۴۷ یادداشت و سرمقاله؛ ۷۹ تیتر؛ ۲۷ خبر؛ ۴۶ مصاحبه؛ ۲۰ اثر طراحی و صفحه‌آرایی؛ ۱۹ اثر عکس و چهار اثر طنز مکتوب است و در بخش طراحی و صفحه‌آرایی نیز ۲۰ اثر؛ ۱۹ اثر عکس؛ چهار اثر طنز مکتوب رسیده و در بخش کاریکاتور اثری بارگذاری نشده است؛ گفت: طبق شرایط اعلامی در فراخوان؛ بخش‌های دارای کمتر از پنج مورد داوری نخواهد شد؛ تصریح کرد: در سه بخش گزارش، مصاحبه و تیتر آثار به تفکیک خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و مطبوعات به داوری ارسال شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در بخش کاریکاتور اثری به دبیرخانه جشنواره ارسال نشده است، افزود: پنج داور خارج از استان داوری این جشنواره را برعهده گرفته اند  که از برگزیدگان در روز خبرنگار تقدیر می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان همچنین درباره برگزاری مراسم اختتامیه نیز تصریح کرد: نتایج داوری و برندگان آثار منتخب در آئین پاسداشت روز خبرنگار اعلام خواهد شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان زنجان و جزئیات این سفر پرداخت و گفت: در ابتدا قرار بود سفر وزیر ارشاد به زنجان در سه روز و طی هفته جاری انجام شود اما بنا به سفری که اخیرا وزیر ارشاد به سیستان و بلوچستان داشتند و صحبتی که با وی شد؛ قرار شد که مدت زمان سفر به دو روز کاهش یافته و هفته بعد انجام شود.

*سفر وزیر ارشاد یک هفته به تعویق افتاد

کرباسی با اشاره به اینکه طبق برنامه سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ۲۵ و ۲۶ مردادماه انجام خواهد شد؛ اضافه کرد: در این سفر دو روزه تفاهم نامه‌ بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار زنجان امضاء شده و مشترک شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌های تابعه با حضور وزیر برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تصریح کرد: امضای تفاهم نامه؛ نشست با اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه شهرهای زنجان؛ طارم؛ ایجرود و ماهنشان در عصر ۲۵ مردادماه و برگزاری نشست با اصحاب فرهنگ و هنر شهرهای ابهر؛ خرم‌دره؛ خدابنده و سلطانیه در شهرستان ابهر در روز ۲۶ مردادماه از دیگر برنامه‌های وزیر ارشاد در روز دوم سفر به زنجان است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه وزیر ارشاد در سفر خود به زنجان نشست مشترکی با ادارات متبوعه وزارت ارشاد داشته و با آیت‌الله حسینی و پروفسور ثبوتی و خانواده شهید هنرمند دیدار و از کتابخانه مسجد جامع  و در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه نیز شرکت خواهد کرد.

کرباسی در ادامه به برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در حوزه فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: تدوین ۱۲ راهبرد توسعه بخش فرهنگ عمومی که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب ترویج و تقویت جنبه های مثبت فرهنگ اسلامی؛ ایرانی؛ اصلاح و بهبود رفتارها و هنجارهای اجتماعی؛ اصلاح سبک زندگی؛ تقویت جنبه‎های مثبت فرهنگ بومی؛ تقویت رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه و تقویت گردش آزاد اطلاعات در جامعه از جمله راهبردهای پیش‌بینی شده در این حوزه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: برگزاری جشنواره رمضان؛ تجلیل از نفرات برگزیده مسابقات قرآنی؛ اعزام اصحاب فرهنگ و هنر به نمایشگاه کتاب؛ همایش تقدیر از قرآن‌آموزان و مؤسسات قرآنی؛ برگزاری افتتاحیه ستاد اوقات فراغت کانون‌های مساجد و انعقاد تفاهم نامه سه جانبه دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان با ادارات ورزش و جوانان از جمله برنامه‌های اجرایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

*رشد فزاینده اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری

وی گفت:  موافقت اصولی مؤسسات تک منظوره؛ اکران دو مورد آثار هنرمندان سینمایی؛ صدور یک مورد مجوز برای سیرک آفتاب و اجرای ۱۳ مورد نمایش صحنه‌ای؛ هشت مورد نمایشگاه هنرهای تجسمی، صدور ۱۱ مورد پروانه اکران فیلم سینمایی؛ صدور مجوز پنج مورد آموزشگاه هنری نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی این اداره کل است.

کرباسی همچنین گزارشی از وضعیت ساخت سالن نمایش و تئاتر تمرین زنجان و همچنین تجهیز و تکمیل آن خبر داد و تصریح کرد: تعمیر و تجهیز هنرستان نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره کل است.

در ادامه این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به سؤالات خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف از جمله ساماندهی مجوزهای نشریات؛ حمایت از نشریات؛ شیوه برگزاری جشنواره مطبوعات؛ برگزاری کلاس‌های آموزشی خبرنگاران و … پاسخ داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه گزارشی از عملکرد حوزه فرهنگ عمومی ارائه کرد و گفت: فعالیت‌ها در این حوزه خوب بوده است و برنامه‌ها نیز قابل تحسین است، اما اینجا باید یک موضوع را فرصت بدانم و بیان کنم و آن اینکه ما زنجانی‌ها به واسطه‌ کمال گرایی فقط نقاط ضعف را می‌بینیم و از سایر استان‌ها چه مهمان و چه مدیر بیاید؛ یک حس آرامشی در زنجان به آنها دست می‌دهد.

*تحریم خبری چهارماهه مدیرکل ارشاد زنجان

وی گفت: برای مثال این شادی زنجانی‌هاست که روزهای جمعه نمود آن را شهر شاهد هستیم؛ اما برخی از ما آن را نقطه ضعف می‌دانیم.

کرباسی با توصیه به خبرنگاران در زمینه بولد کردن نقاط قوت افزود: باید تعادل را حفظ کنیم؛ در حالی که اینگونه نیست.

وی افزود: «وقتی بنده با استاندار زنجان درباره جشنواره مطبوعات صحبت می‌کردم از بنده سؤال کردند که چرا نقاط مثبت توسط رسانه‌ها منعکس نمی‌شود و بنده در جواب پاسخ دادم که حتی انعکاس مطالب منفی نیز خوب است؛ نکته جالب اینجاست که بنده چهار ماه است که در تحریم خبری هستم و کوچکترین خبری از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر نشده است».

کرباسی افزود: امروز وضعیت به جایی رسیده است که وقتی کسی مطبوعات زنجان را نگاه می‌کند؛ حس می‌کند که یک مجموعه فاجعه‌بار زیست محیطی و بدبختی و … وجود دارد؛ در حالی که می‌توانیم کمی نگاهمان را مثبت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در واکنش به صحبت یک خبرنگار درباره اینکه تعامل باید دو طرفه باشد و شما به عنوان مدیرکل پاسخگوی تلفن خود نیستند؛ نیز گفت: مگر خبر باید در قالب مصاحبه خبری با مدیرکل باشد؛ هر اتفاقی که در حوزه قرآن؛ عترت؛ موسیقی و … باشد؛ همان مجموعه مدیرکل است و هیچ فرقی ندارد.

انتهای پیا

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=74423

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.