• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

طرح آبخوان داری روستای ویستان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرّم درّه

  • کد خبر : 74668
  • 04 شهریور 1397 - 12:58
طرح آبخوان داری روستای ویستان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرّم درّه

غلامرضا محمودی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرّم درّه در خصوص طرح های اجرایی این اداره گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرّم درّه عملیات اجرایی طرح آبخوان داری ویستان را با اعتباری بالغ بر ۱۱۷۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال در سال ۹۶ از محل تأمین اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، آغاز نموده است.

غلامرضا محمودی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرّم درّه در خصوص طرح های اجرایی این اداره گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرّم درّه عملیات اجرایی طرح آبخوان داری ویستان را با اعتباری بالغ بر ۱۱۷۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال در سال ۹۶ از محل تأمین اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، آغاز شده است.

وی گفت: مطالعات این طرح به صورت امانی توسط معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از سال ۹۳ تا ۹۴ انجام گرفته است. با توجه به موضوع بحران آب و پایین رفتن سطح تراز آبیاری زیرزمینی و نیاز به ذخیره آب و ممنوعیت احداث سد، اجرای این طرح در اولویت قرار گرفت. عملیات اجرایی این طرح از خرداد ماه سال جاری در مسیر رودخانه ویستان (شمال اتوبان زنجان – قزوین) شروع و طبق برنامه زمانبندی تا پایان شهریور ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید و پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر ۸۵ درصد می باشد.

از اعتبارات مصوب سال ۹۶ جهت اجرای این طرح مبلغ ۳۵۸۰۰۰۰۰۰۰ ریال تخصیص یافته است. همچنین برای تکمیل این طرح با پیگیری مدیر کل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان و مساعدت فرماندار  شهرستان خرّم درّه در سال ۹۷ نیز مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال مصوب شد.

مشخصات فنی طرح شامل احداث دو بند رسوب گیر سنگ و ملاتی و یک حوضچه خاکی بوده که ارتفاع بند اول که نقش رسوب گیر را دارد ۲ متر و طول آن ۶۸ متر می باشد و ۲۶۰ مترمکعب حجم پی ریزی و ۷۰۰ مترمکعب حجم بنایی آن می باشد. بند دوم نیز ۱.۵ متر ارتفاع و ۸۶ متر طول و ۳۴۰ متر مکعب حجم پی ریزی و ۱۰۴۰ مترمکعب حجم بنایی آن می باشد. حوضچه خاکی نیز به عرض ۸۶ متر و طول ۱۷۰ متر و عمق ۲ متر احداث خواهد گردید.

هدف از اجرای این طرح تزریق آب به سفره های آب زیر زمینی و تقویت و تعادل بخشی سفره آب زیر زمینی دشت خرّم درّه می باشد که با اجرای آن سالیانه یک میلیون مترمکعب آب وارد سفره های آب زیر زمینی منطقه خواهد شد. با توجه به نزدیکی محل طرح به چاه های آب شرب شهر خرّم درّه و اراضی زراعی اجرای این طرح کمک شایانی به تغذیه سفره های آب زیر زمینی خواهد نمود که در بخش شرب و کشاورزی قابل استفاده می باشد.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=74668

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.