• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

مخالفت ۲ گروه سودجو با بازگشت کارت های سوخت/ اصرار دولت برای افزایش ۷۰ درصدی قیمت بنزین/ مجلس با افزایش نرخ سوخت مخالفت کرد/ راهی جز ۲ نرخی شدن بنزین نیست

  • کد خبر : 74899
  • 02 مهر 1397 - 8:21

خادمی با اشاره به اینکه زنگنه پیشتاز کنار گذاشته شدن کارت سوخت بود تصریح کرد: مجلس به پیشنهاد افزایش نرخ بنزین تا ۷۰ درصد قیمت فعلی از سوی دولت مخالفت کرد؛ و البته تأکید مجلس بر استفاده از کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین است اما وزارت نفت همچنان اصرار دارد از کارت سوخت […]

مخالفت 2 گروه سودجو با بازگشت کارت های سوخت/ اصرار دولت برای افزایش 70 درصدی قیمت بنزین/ مجلس با افزایش نرخ سوخت مخالفت کرد/ راهی جز 2 نرخی شدن بنزین نیست

خادمی با اشاره به اینکه زنگنه پیشتاز کنار گذاشته شدن کارت سوخت بود تصریح کرد: مجلس به پیشنهاد افزایش نرخ بنزین تا ۷۰ درصد قیمت فعلی از سوی دولت مخالفت کرد؛ و البته تأکید مجلس بر استفاده از کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین است اما وزارت نفت همچنان اصرار دارد از کارت سوخت استفاده نکند.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بالا رفتن مصرف بنزین در کشور و علت اصلی آن اظهار داشت: در سال های گذشته تجربه خوبی در خصوص زیرساخت های کارت سوخت و سیستم هوشمند مصرف سوخت در کشور داریم که این تجربه در شرایط حساس توانست کشور را به لحاظ انرژی در مسیر درستی قرار بدهد.

وی در ادامه افزود: شرایطی برای کشور به وجود آمد که از یک طرف شاهد رشد سریع مصرف سوخت در کشور بودیم و از طرف دیگر تحریم های زیادی علیه ایران وضع شده بود از همین رو موضوع کارت سوخت توانست تا حد زیادی این موضوع را کنترل کند.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر مصرف سوخت و به ویژه بنزین بالا رفته است عنوان کرد: در سالهای گذشته گمان می شد افزایش مصرف بنزین افزایش واقعی مصرف سوخت است اما وقتی زیرساخت های کارت سوخت فراهم شد، مشخص شد که این افزایش مصرف بنزین ناشی از قاچاق بوده و مصرف واقعی بنزین در کشور بسیار پایین تر از حدی بود که تصور می شد.

خادمی خاطر نشان کرد: قاچاق سوخت به ویژه قاچاق بنزین به کشور لطمه های زیادی زده است؛ هرچه قاچاق بیشتر می شد واردات بنزین به کشور هم افزایش داشت از همین رو بعد از جلوگیری زا قاچاق بنزین با کارت سوخت، واردات بنزین هم کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه دو گروه از قاچاق بنزین سود می برند عنوان کرد: یک گروه وارد کننده بنزین و یک گروه قاچاق چی از واردات بنزین و قاچاق آن سود می برند طبیعی است که مخالفت هایی با کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین صورت بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی همچنین گفت: دو نرخی کردن سوخت رد شرایط تحریم منجر به کاهش قاچاق سوخت شد که البته این مساله در شرایط تحریم کمک زیادی به کشور کرد؛ روال کنترل قاچاق تا سال ۹۲ ادامه داشت و دولت می توانست هم کارت سوخت هم موضوع دو نرخی شدن بنزین را ادامه بدهد اما آقای زنگنه با این موضوع مخالفت کرد.

خادمی با اشاره به اینکه زنگنه پیشتاز کنار گذاشته شدن کارت سوخت بود تصریح کرد: مجلس به پیشنهاد افزایش نرخ بنزین تا ۷۰ درصد قیمت فعلی از سوی دولت مخالفت کرد؛ و البته تأکید مجلس بر استفاده از کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق بنزین است اما وزارت نفت همچنان اصرار دارد از کارت سوخت استفاده نکند.

وی با اشاره به اینکه افزایش مصرف بنزین ناشی از قاچاق است نه سفرهای تابستانی عنوان کرد: با این وجود که آمار ها حاکی از افزایش مصرف بنزین در کشور است اما دولت همچنان زیر بار کارت سوخت و سهمیه بندی نرفته و اصرار دارد قیمت بنزین بالاتر برود.

عضو کمیسیون انرژی ضمن اظهار خوشحالی از تولید بنزین در کشور عنوان کرد: بعد از راه اندازه فاز ۲ ستاره خلیج فارس خوشبختانه میزان تولید و مصرف بنزین در کشور با هم برابر شده است. ولی اگر همچنان قاچاق سوخت و به ویژه بنزین ادامه پیدا کند نمی توانیم سوخت کشور را تأمین کنیم و باید به سمت واردات بنزین برویم.

خادمی در ادامه تأکید کرد: در شرایطی که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می شود و از طرف دیگر مصرف سوخت رد کشور بالا رفته است بهتر است از سیستم های هوشمند مانند کارت سوخت استفاده شود چرا که زیرساخت های آن در حال حاضر در کشور وجود دارد.

وی ضمن طرح پیشنهاد دو نرخی شدن سوخت بیان داشت: بهتر است دولت دو نرخ را برای بنزین در نظر بگیرد یکی برای مصرف عادی مردم که مردم بدون دغدغه نیازهای روزانه خود به بنزین را برطرف کنند و نرخ دیگر برای کسانی باشد که بیشتر از مصرف عادی سوخت مصرف می کنند که این نرخ می تواند گران تر از نرخ مربوط به مردم عادی باشد.

در پایان تصریح کرد: تعلل وزارت نفت و به ویژه آقای زنگنه در بحث کارت سوخت پذیرفتنی نیست و می ترسیم از اینکه زمانی دست به کار شوند که دیگر کار از کار گذشته باشد و ضرر های زیادی به کشور برسد؛ اگر شرایط به همین سمت پیش برود دیگر راهی به جز دو نرخی شدن سوخت و استفاده از کارت سوخت برای کشور باقی نمی ماند.

انتهای پیام/ط

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=74899

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.