• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
25

بحران در بازار گوشت قرمز/ گوشت گوسفندی کیلویی ۸۰ هزار تومان در زنجان عرضه می‌شود

  • کد خبر : 75255
  • 15 آذر 1397 - 9:13
بحران در بازار گوشت قرمز/ گوشت گوسفندی کیلویی ۸۰ هزار تومان در زنجان عرضه می‌شود

افزایش قیمت گوشت قرمز که از کالای اساسی محسوب می‌شود به جایی رسیده که توان اقشار کم درآمد در استان زنجان را در تامین این مواد غذایی را سلب کرده است. به گزارش موج رسا; این کالای اساسی چند ماهی است با سیر صعودی قیمت مواجه بوده و تاثیر زیادی بر وضع معیشتی مردم گذاشته […]

افزایش قیمت گوشت قرمز که از کالای اساسی محسوب می‌شود به جایی رسیده که توان اقشار کم درآمد در استان زنجان را در تامین این مواد غذایی را سلب کرده است.

به گزارش موج رسا; این کالای اساسی چند ماهی است با سیر صعودی قیمت مواجه بوده و تاثیر زیادی بر وضع معیشتی مردم گذاشته که خانوده‌ها به ویژه اقشار کم درآمد امروز توان تامین گوشت قرمز را نداشته و آن را از سبد غذایی ه کل حذف کردند.

از طرفی گوشت‌های وارداتی گرم و منجمد هم به داد گرانی گوشت نرسید و با وجود اینکه براساس اظهارات مسئولان جهادکشاورزی تولید گوشت قرمز در زنجان همچنان همانند سال‌های گذشته وجود دارد و بر همین ادعاها میزان تولید گوشت قرمز در استان زنجان مازاد بر نیاز استان نیز است ولی این امر نیز بر کاهش قیمت گوشت تاثیری نداشته است.

به گفته علی صادقی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان میزان تولید گوشت قرمز در استان ۱۶ هزار تن بوده و با توجه به جمعیت استان میزان مصرف سالانه نیز در حدود ۱۲ هزار تن است.

با این حساب به طور میانگین در حدود ۳ الی ۴ هزار تن تولید مازاد گوشت در استان زنجان وجود دارد و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود در تولید این کالای اساسی در استان مشکلی نداریم.

به گفته برخی از شهروندان زنجانی بسیاری از خانواده‌ها این ماده غذایی را از سبد غذایی به دلیل گرانی آن حذف کردند و در این میان نقش دستگاه‌های نظارتی مبهم و قابل مشاهده نیست و اگر نظارتی بر بازار بود شاهد افزایش قیمت گوشت نبودیم.

برخی‌ها نیز بر این عقیده هستند که مسئولان به جای حل مشکلات گرانی برخی از اقلام پر مصرف مشکلات را به حوزه دیگری پاس می‌دهند و کسی هم پاسخگوی گرانی‌های اخیر نیست و تاوان بی‌مسئولیتی برخی از مسئولان را مردم و اقشار کم درآمد جامعه می‌‌دهند.

همچنین برخی‌ها نیز بر این باورند که مسئولان برای کم کاری خودشان توجیحات مختلفی را ارائه می‌دهند تا بار بی‌مسئولیتی خود را از دوششان بردارند.

گوشت قرمز

کمبود گوشت قرمز منجمد

گوشت قرمز منجمد که در چند سال اخیر خریداری نداشت امروز در هیچ یک از مغازه‌های پروتئینی وجود ندارد و توزیع گوشت منجمد وارداتی در برخی از فروشگاهها در یک چشم به هم زدن تمام می‌شود.

همچنین بنا به گفته عبدالله جعفری مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گوشت قرمز گرم وارداتی در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود و بنا به اظهارات وی گوشت گرم به صورت لاشه و بر اساس نرخ مصوب ابلاغی از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور در سطح استان با قیمت گوشت استرالیایی ۳۶ هزار تومان و گوشت قرمز با مبدا آسیای میانه حدود ۳۵ هزار تومان توزیع می‌شود.

باز هم این اقدامات تاثیری در کاهش قیمت گوشت قرمز نداشته و افراد کمتری می‌توانند گوشت مورد نیاز خود را از گوشت‌های وارداتی تامین کنند.

اما تناقضی در صحبت‌های رئیس اتحادیه قصابان با ادعاهای مسئولان جهاد کشاورزی در خصوص مازاد بر تولید گوشت قرمز در استان زنجان وجود دارد که جهادکشاورزی مدعی است مازاد بر تولید داریم  ولی رئیس اتحادیه قصابان این حرف‌ها را شعار می‌داند.

فریب دادن مردم حد و حدودی دارد

بهلول بیات رئیس اتحادیه قصابان استان زنجان در خصوص قیمت گوشت قرمز در زنجان اظهار کرد: گوشت گوساله بدون استخوان ۶۶ هزار تومان و با استخوان و چربی ۶۳ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی در مورد قیمت گوشت قرمز گوسفندی بیان کرد: قیمت گوشت گوسفندی در بازار نامعلوم بوده و در حال گوشت گوسفندی اطراف ۸۰ هزار تومان به عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه قصابان استان زنجان با اشاره به اینکه گوسفند زنده در میادیندام ۳۴ تا ۳۵ تومان داد و ستد می‌شود بیان کرد: در مغازه‌ها نیز ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود که پایین‌تر از آن برای قصابان به صرفه نیست.

وضعیت بحرانی گوشت قرمز در زنجان

وی با اشاره به قاچاق دام زنده در استان زنجان ابراز کرد: تا زمانی که قاچاق دام وجود دارد وضعیت همین بوده و شاید هم بدتر شود.

بیات بیان کرد: در حال حاضر قاچاق دام به کشورهای عربی و شهر گنبد قاچاق گوسفند انجام می‌شود و این مشکل را فرمانداری ابلاغ کردیم که به مذاقشان خوش نیامد.

وی بیان کرد: درصد بالایی از گوشت قرمز در استان زنجان قاچاق می‌شود تا زمانی که جلوی قاچاق گرفته نشود وضعیت همین خواهد بود.

مازاد تولید گوشت قرمز گوسفندی در زنجان شعار است

رئیس اتحادیه قصابان استان زنجان در خصوص مازاد تولید گوشت قرمز گوسفندی که توسط برخی از مسئولان مطرح می‌شود گفت: هیچ گونه مازاد تولیدی در گوشت گوسفندی نداریم و اگر راست می‌گویند گوشت مورد نیاز یک روز استان را تامین کنند.

وی بیان کرد: اگر قرار باشند از سایر استانها به استان زنجان دام زنده نیاید در استان زنجان گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود.

بیات هر کسی در خصوص تولید گوشت قرمز مازاد را مطرح می‌کنند شعار می‌دهند بیان کرد: وضعیت گوشت قرمز در استان زنجان بحرانی است و اگر این روند ادامه یابد بدتر از این هم خواهد شد.

وی ابراز کرد: اگر این روند فعلی ادامه داشته باشند گوشت قرمز گوساله تا آخر این ماه به بالای ۷۰ هزار تومان خواهد رسید.

رئیس اتحادیه قصابان استان زنجان عنوان کرد: هر کسی یا هر ارگانی مدعی بر مازاد تولید را دارند اعلام کنند که ما حاضریم توزیع کنیم.

وی بیان کرد: با شعار کاری پیش نمی‌رود فریب دادن مردم حد و حدودی دارد.

در این میان گوشت گوسفند هم به ازای هرکیلو ۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که این قیمت‌ها توان خرید گوشت را به طور جد از مردم سلب کرده تا حدی که سوال اینجاست که نقش نظارتی دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی کجاست؟

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=75255

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.