• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
15

شناسایی سرباره‌های ذوب مس در تعیین حریم تپه خالصه

  • کد خبر : 76348
  • 10 اردیبهشت 1398 - 22:55
شناسایی سرباره‌های ذوب مس در تعیین حریم تپه خالصه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خرم‌دره، از شناسایی سرباره‌های ذوب مس در تعیین حریم تپه خالصه خبر داد. به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، داوود آبیان ظهر امروز در حاشیه بازدید از کاوش‌های صورت گرفته در تپه خالصه خرم‌دره، با بیان اینکه تپه خالصه جزو تک‌سایت‌های ارزشمند بیش از تاریخ ایران و دنیای باستان […]


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خرم‌دره، از شناسایی سرباره‌های ذوب مس در تعیین حریم تپه خالصه خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، داوود آبیان ظهر امروز در حاشیه بازدید از کاوش‌های صورت گرفته در تپه خالصه خرم‌دره، با بیان اینکه تپه خالصه جزو تک‌سایت‌های ارزشمند بیش از تاریخ ایران و دنیای باستان است، اظهار کرد: نمونه این تپه در کشور شاید حتی به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه انجام کاوش برای شناخت عرصه و حرایم تپه طی رایزنی‌های صورت گرفته سال گذشته مصوب شد، اظهار کرد: هیئت کاوش و گمانه‌زنی هم‌اکنون در حال انجام پروژه هستند.

این مسئول با بیان این مطلب که با انجام کاوش‌ها، شواهدی از یافته‌های جدید از تاریخ این تپه به دست آمده است، ادامه داد: یافته‌های جدید می‌تواند تصور ما از آنچه که در مورد تپه وجود داشته است را روشن‌تر کند.

آبیان با بیان اینکه در حال حاضر با گمانه‌زنی جدید شواهد بسیار محدودی از دوره‌های تاریخی از تپه به دست آمده است، افزود: موضوعی که در حال حاضر مسجل است، وجود داده‌های مختلف از دوران تاریخی به‌ویژه اشکانیان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خرم‌دره، با بیان اینکه در فصل قبلی کاوش‌های گسترده، کوره‌های پخت سفال شناسایی شده بود، افزود: در یک گمانه جدید، آثاری از وجود مس و ذوب آن نیز شناسایی شده است.

آبیان تاکید کرد: موضوعات کشف شده، ارزش مادی ندارد ولی از نظر شناخت تپه، هنر، صنعت، معماری، کشاورزی و اهلی کردن گیاهان، بسیار با اهمیت است که وجود این گفته‌ها در کاوش‌های دکتر حمید‌رضا ولی‌پور در تپه خالصه به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قبلا تصور می‌شد اطراف تپه رودخانه بوده است، افزود: گمانه‌زنی‌های جدید نشان می‌دهد اطراف تپه به‌ویژه در جنوب‌غربی آن آبگیر و برکه وجود داشته که قابلیت کشاورزی در این منطقه را افزایش می‌داده است.

این مسئول ادامه داد: تپه خالصه از تپه‌های ارزشمند بیش از تاریخ ایران است که می‌تواند در شناسایی زوایای تاریک تاریخ پیشینیان منطقه بسیار موثر باشد که امید است با مطالعات آینده، زوایای پنهان این تپه هر چه بیشتر آشکار شود.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=76348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.