• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
9

ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند

  • کد خبر : 76501
  • 19 خرداد 1398 - 8:59
ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید پاسخ دهند که چقدر عادی سازی روابط اقتصادی ایران را صورت داده‌اند، تصریح کرد که اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند. به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (یکشنبه) در حاشیه بازدیدش از مدرسه علامه […]


وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید پاسخ دهند که چقدر عادی سازی روابط اقتصادی ایران را صورت داده‌اند، تصریح کرد که اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند.

ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (یکشنبه) در حاشیه بازدیدش از مدرسه علامه حلی در جمع خبرنگاران درباره سفر فردا (دوشنبه) هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به تهران در شرایطی که شاهد انتقادهایی از اروپایی‌ها در قبال ایران هستیم، گفت:‌ اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که از ایران انتقاد کنند حتی در حوزه‌هایی که ارتباط با برجام ندارد، سیاست‌های اروپا و غرب در منطقه ما جز خسارت برای منطقه نتیجه‌ای نداشته است.

وی عنوان کرد: برخی کشورها مثل آلمان فروش تسلیحات به عربستان برای بمباران مردم منطقه را متوقف کرده‌اند، ولی برخی کشورها چنین نکرده‌اند و مجموعا غرب به رژیم‌های خودکامه در منطقه اجازه داده که جنایت صورت دهند و ضروری است این بحث‌ها مطرح شود.

ظریف خاطرنشان کرد: وظیفه اروپایی‌ها به عنوان اعضای برجام و براساس قطعنامه ۲۲۳۱ این است که شرایط روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود، اینها باید پاسخ دهند که چقدر این عادی سازی را صورت داد‌ه‌اند.

وزیر خارجه با بیان اینکه در برجام، اقدام مهم نیست، نتیجه مهم است، اظهار داشت: باید بگویند چه نتایجی را گرفتند اینکه بگویند تلاش کردیم نشد از این به بعد ما هم می‌توانیم تلاش کنیم و نشود.

*با کشورهای دوست گفت‌وگو می‌کنیم و مسئولیت‌های آنها را در قبال توافق هسته‌ای و هم آینده نظام بین‌الملل به آنها توضیح می‌دهیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن در هفته جاری و اهداف این سفرها عنوان کرد: در شرایطی که دولت آمریکا از یک طرف فشارها را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر به دروغ ادعا می‌کند تمایل به مذاکره دارد، ایران باید نگرش خود و واقعیات را برای دنیا بیان کند که نیاز است دنیا در برابر سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا و فشارهایی که امروز بر همه دنیا وارد می‌کند،‌ بایستد.

به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: شاهد رفتار آمریکا با مکزیک بودید و حتی توافقی که ترامپ بعد از نفتا امضا کرده بود ملاحظه کردید چگونه برای یک موضوع جدید از همان توافق باج خواهی کرد و دولت مکزیک را مجبور کرد سیاستش را عوض کند و یا در حوزه‌های دیگر، این سیاست را ادامه می‌دهد. 

وی با اشاره به روشی که آمریکا در قبال چین (جنگ اقتصادی) اتخاذ کرده نیز بیان کرد: لازم است جمهوری اسلامی ایران در صحنه سیاسی فعال باشد. ما با کشورهای دوست گفت‌وگو می‌کنیم و مسئولیت‌های آنها را در قبال توافق هسته‌ای و هم آینده نظام بین‌الملل به آنها توضیح می‌دهیم، اگر بتوانند اقدامی انجام دهند در زمینه متوقف کردن جنگ اقتصادی، چرا که آنچه الان دارد اتفاق می‌افتد جنگ اقتصادی است و آقای ترامپ صریحا گفته که ما وارد جنگ اقتصادی شدیم.

ظریف توضیح داد: معنای جنگ اقتصادی کاملا مشخص است. در جنگ نظامی می‌توانید با نظامیان درگیر باشید، ولی جنگ اقتصادی جنگ شما علیه مردم عادی است و ترامپ این را اعلام کرده که با مردم ایران سر جنگ دارد و  باید راهی پیدا کنیم که این واقعیت به دنیا منتقل شود.

وزیر خارجه بیان کرد: سفر آقای هایکو هاس و آقای آبه در دو روز آینده و بعد سفر آقای روحانی به بیشکک و دوشنبه که فرصت دیدار با رهبران کشورهای مهم را پیدا خواهد کرد، یک فرصتی برای ایران به منظور تببین سیاست‌هایش و روشن کردن آینده پیش رو و هم پیدا کردن راه‌حل برای مقابله با سیاست‌هایی که تمام دنیا را هدف گرفته است.

به گزارش فارس، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان قرار است فردا (دوشنبه) به تهران سفر و با ظریف و حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار کند و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن هم روز چهارشنبه به دعوت روحانی به تهران خواهد آمد و بعد از آن هم روحانی به دوشنبه و همچنین بیشکک سفر می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=76501

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.