• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

بدعهدی‌های اروپا بار دیگر برای ملت ایران ثابت شد/ آغاز گام دوم کاهش تعهدات

  • کد خبر : 76580
  • 17 تیر 1398 - 10:31

با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی و عدم پای بندی آنها به تعهدات‌ برجامی گام دوم کاهش تعهدات ایران با اعلام معاون وزیر خارجه آغاز شد. به گزارش موج رسا; از زمان امضای برجام ایران به تمام تعهدات برجام عمل کرد اما از همان ابتدا آمریکا بدعهدی‌هایش را در خصوص برجام آغاز […]

با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی و عدم پای بندی آنها به تعهدات‌ برجامی گام دوم کاهش تعهدات ایران با اعلام معاون وزیر خارجه آغاز شد.

به گزارش موج رسا; از زمان امضای برجام ایران به تمام تعهدات برجام عمل کرد اما از همان ابتدا آمریکا بدعهدی‌هایش را در خصوص برجام آغاز کرد تا اینکه ترامپ به طور رسمی از برجام خارج شد تا بار دیگر برای ملت ایران ثابت شود که آمریکایی‌ها هیچ گاه قابل اعتماد نیستند.

بعد از خروج آمریکا از برجام این اروپایی‌ها  بودند که بیش از یک سال برای ایران قولهای مختلفی دادند اما تاکنون نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نکردند بلکه در طول مدت دو ماهه‌ای که ایران برای اروپا تعیین کرده بود نیز نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

اردیبهشت سال گذشته که ترامپ به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد، اروپایی‌ها وعده دادند تا با راه‌اندازی سازوکاری، تجارت بین ایران و اروپا را در برابر تحریم‌های آمریکا مصون کنند.

آنها در ابتدا طرح کانال ویژه مالی(SPV) را ارائه کردند اما بعد از ۹ ماه وعده‌های پیاپی در نهایت، در بهمن ماه ۹۷ سازوکار دیگری را به عنوان بخشی از اس پی وی به اجرا درآوردند. به عبارت دیگر این سازوکار جایگزین اس پی وی شده بود که این سازوکار را به عنوان “اینستکس” مطرح کردند.

طبق بیانیه مشترکی که از سوی وزرای خارجه ۳ کشور تأسیس کننده اینستکس صادر شده بود، قرار بر این شده بود که این نهاد در مرحله نخست روی مبادله مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی متمرکز شود. آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که کشورهای دیگر نیز می‌توانند در ادامه کار وارد اینستکس شوند.

طبق تاکید تمامی کارشناسان این حوزه اینستکس هیچ یک از انتظارات ایران را برآورده نمی‌کند و به نوعی اروپا قصد دارد با مطرح کردن این موضوع از تعهدات برجامی شانه خالی کرده و ایران را تضعیف کند.

یکی از مهم‌ترین نقایص اینستکس عدم تضمین خرید نفت ایران است. اروپایی‌ها با این تصمیم نشان دادند که در زمینه تحریم حتی اگر همدست آمریکا نباشند، هرگز مقابل او هم نیستند و تا آمریکا اجازه خرید نفت به اروپا را ندهد، این کشورها نفت ایران را نمی‌خرند.

علاوه بر این همان‌طور که در بیانیه اروپایی‌ها نیز آمده اینستکس قرار بود در چارچوب قوانین مربوط به شفافیت مالی عمل کند و از این رو ممکن بود ایران را  مجبور به پذیرش و تصویب FATF کنند و در صورت عدم تصویب آن به وعده خود برای ایمن کردن تجارت ایران با اروپا عمل نکرده و اینستکس را متوقف کنند.

اروپایی‌ها به دنبال تضعیف ایران هستند/ نباید با قبول اینستکس فریب آبنبات چوبی اروپایی‌ها را بخوریم

نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهارنظرهایی داشته‌اند، فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به مهلت برجامی ایران به اروپا اظهار کرد: اینستکس شبیه یک شوخی است چرا که اروپایی‌ها قصد دارند با این موضوع سر ایران شیره بمالند.

وی با بیان اینکه نباید زیربار اینستکس برویم، ابراز کرد: از نگاه ما اینستکس به منزله آبنبات چوبی بوده و هیچ گاه نباید به چنین چیزی تن دهیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی‌ها در دراز مدت به دنبال تضعیف ایران هستند، خاطرنشان کرد: غربی‌ها دست روی اقتصاد ما گذاشتند و کم کم قصد دارند اهداف خود را عملی کنند.

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند، عنوان کرد: اروپایی‌ها با این اقدامات خود قصد دارند، ایران را در موضع ضعف قرار دهند.

احمدی با بیان اینکه کاهش تعهدات ایران در برجام پاسخ مناسبی برای اروپا است، تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها یک سال است که ما را معطل نگه داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه باز کردن حساب خالی به درد ما نمی‌خورد، ادامه داد: اینکه اروپایی‌ها حسابی باز کنند و در صورت فروش نفت ایران پول به آن حساب رفته تا برای ما غذا و دارو بدهند برای ایران قابل قبول نیست و ما این موضوع را شوخی تلخی می‌دانیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعبیر دیگری که می‌توان برای اینستکس استفاده کرد، اتومبیل بدون بنزین است. ما باید با قاطعیت در مقابل بدعهدی‌ها بایستیم چرا که کشور ضعیفی نیستیم.

اروپایی ها با اینستکس، مسیر آمریکا را طی می کنند

علی وقف چی دیگر نماینده زنجان در مجلس نیز در این زمینه اظهار داشت: تعهدات متقابل در اینستکس مشخص نیست و این موضوع می تواند به ضرر کشور تمام شود.

وی با بیان اینکه اینستکس عملا نمی تواند مشکلات ما را در خصوص ارتباط با اروپا حل کند، خاطرنشان کرد: همچنین در قالب این تعهدنامه مبادلات ارزی و مرادوات مالی و بانکی حل نمی شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعهدی که کاربرد نداشته باشد،نمی تواند کارساز باشد، افزود: باید تعهدات هر دو طرف به صورت شفاف مشخص شود تا بتوان به نتیجه گیری مطلوبی رسید.

وقف چی بیان داشت: اما آنچه تا کنون در خصوص اینستکس مشاهده می شود عدم قابلیت اجرایی آن است و نمی توان در این زمینه به اروپا اعتماد کرد.

وی تصریح کرد: با اینستکس عملا اروپایی ها مسیر آمریکا را طی می کنند و نتیجه خوبی برای کشور نخواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برابر این موضوع  ما مقاومت می کنیم،افزود: این مقاومت تا جایی ادامه دارد که اروپا بتواند تصمیم معمول و منطقی را اتخاذ کند.

وقف چی با اشاره به اینکه تجربه نشان می دهد که کشورهای غربی به تعهدات خود در قبال ایران هیچ گاه پایبند نبوده اند،افزود: دست اروپایی ها نیز زیر ساطور آمریکا است و بیشتر به منافع آمریکا فکر می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید مدت زمانی که شورای عالی امنیت ملی در خصوص مهلت برجامی به اروپا تعیین کرده عملیاتی شود، تصریح کرد: گام دوم کاهش تعهدات بهترین پاسخ به غربی‌ها است.

اینستکس رفع تکلیف اروپایی ها در برجام

احمد بیگدلی عضو فراکسیون امید و نماینده مردم خدابنده در مجلس نیز اظهارداشت: گروه ۵+ ۱ در برجام تعهداتی را دادند که هنوز به هیچ یک از این تعهدات عمل نشده است.

وی ادامه داد: اگر چه عهد شکنی در برجام در حال حاضر بیشتر به آمریکا مربوط می شود اما اروپایی ها نیز حرکت مثبتی را انجام نداده اند.

این نماینده با بیان اینکه اروپایی ها به دنبال کاهش  سنگینی آن بد عهدی هستند تا آن را از روی دوش خود بردارند، بیان داشت:  اینستکس داستانی برای فرار از آن موضوع است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به روند اینستکس فکر نمی کنم آنچنان مثبت برای رفع مشکلات و مسائل جمهوری اسلامی باشد.

وی گفت: اینستکس به نوعی  رفع تکلیف اروپایی ها در برجام محسوب می شود.

بیگدلی خاطرنشان کرد :اینستکس نمی تواند سازوکاری را ایجاد کند که آنچنان نفعی برای ما داشته باشد.

وی افزود: اگرچه اینستکس  سازوکار جدیدی است اما فکر نمی کنم عملیاتی شود بلکه فقط  در حد  رفع تعهدات اروپایی ها  است.

با پایان مهلت ایران به کشورهای اروپایی و تکرار بدعهدی‌ آنها حال اجرای گام دوم کاهش تعهدات بهترین پاسخی بود که ایران می‌توانست به طرفهای غربی بدهد چرا که مهم‌ترین مشکل اینستکس در تولید امید کاذب بود. کشور سالهاست که معطل وعده‌های توخالی غرب است و تا امیدهای کاذب وجود دارد، نمی‌توان انتظار حرکت و تلاش واقعی داشت.

ایران در گام دوم سطح غنی‌سازی را رعایت نخواهد کرد یعنی جمهوری اسلامی در این گام غنی سازی را از مرز ۳٫۶۷ عبور خواهد داد.

//س

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=76580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.