• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

سید حسن نصرالله از چه منطقه‌ای‌ برای جنگ سخن گفت؟/ «یگان ویژه رضوان» وارد سرزمین‌های اشغالی خواهند شد

  • کد خبر : 76608
  • 23 تیر 1398 - 14:23
سید حسن نصرالله از چه منطقه‌ای‌ برای جنگ سخن گفت؟/ «یگان ویژه رضوان» وارد سرزمین‌های اشغالی خواهند شد

سخنان سید حسن نصرالله نشان می‌دهد که وی و ساختار حزب الله اراده قوی برای ورود به عرصه میدانی در هر جنگ احتمالی آینده دارند و اظهاراتی که مطرح می‌شود، تنها در چارچوب جنگ روانی ضد دشمن صهیونیستی نیست. سرویس جهان مشرق – سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان  در سخنرانی اخیر خود که […]

حزب الله لبنان

سخنان سید حسن نصرالله نشان می‌دهد که وی و ساختار حزب الله اراده قوی برای ورود به عرصه میدانی در هر جنگ احتمالی آینده دارند و اظهاراتی که مطرح می‌شود، تنها در چارچوب جنگ روانی ضد دشمن صهیونیستی نیست.

سرویس جهان مشرق – سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان  در سخنرانی اخیر خود که به مناسبت سیزدهمین سالروز جنگ ۳۳ روزه ایراد کرده، با درک تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، عمده سخنرانی خود را به مسایل مربوط به رژیم صهیونیستی اختصاص داد. یکی از ویژگی‌های متمایز سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله افزایش لحن تهدیدآمیز نسبت به رژیم صهیونیستی بود که شدت آن نسبت به سخنرانی‌های گذشته افزایش پیدا کرده بود. این موضوع مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران عرب‌زبان و صهیونیستی قرار گرفته‌ است.

یکی دیگر از مسائل مورد توجه تحلیلگران عربی این بود که بعد از سالها یک رهبر عربی و اسلامی از اطمینان و اراده خود برای برگزاری نماز در مسجد الاقصی در قدس اشغالی بعد از آزادسازی این شهر خبر داد. وی ابراز امیدواری کرد که آزادسازی قدس و طبعاً تمام فلسطین با تقابل نظامی محقق می‌شود، چرا که این اقدام از طریق اجرای معامله قرن یا مذاکرات بیهوده و خفت‌بار با رژیم صهیونیستی امکان تحقق نخواهد داشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به آزادسازی منطقه اشغالی جولان و الجلیل به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های استراتژیک نیروهای حزب‌الله اشاره و تاکید کرد که در حال حاضر موشک‌های مقاومت قادر است با دقت بسیار بالاتر از گذشته تمامی مواضع رژیم صهیونیستی از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین منطقه در شهر ایلات را موشک‌باران نمایند.

سید حسن نصرالله: ممکن است موشک‌هایی هم برای سرنگون کردن هواپیماها داشته باشیم

نصرالله در این سخنان تاکید کرد: در موضوع الجلیل، برادران حرفه‌ای شده‌اند و چندین سناریو در اختیار دارند، ورود به الجلیل بخشی از طرح و نقشه جنگ است، روز جنگ، ما اعلام خواهیم کرد که کدام بخش از طرح اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرده مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر اشغالگران، تنها منحصر به استفاده از موشکهای مختلف برای حمله به اهداف و مناطق مختلف نیست، بلکه نفوذ زمینی نیز یکی دیگر از تاکتیک‌های حزب‌الله است که احتمالاً در منطقه الجلیل از آن استفاده خواهد شد. این در حالی است که یگان‌های مقاومت طی سال‌های گذشته در نتیجه مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه تجربه بسیار بالایی در این زمینه به دست آورده‌اند.

اظهارات دبیر کل حزب‌الله لبنان نشان می‌دهد که وی و ساختار حزب الله اراده قوی برای ورود به عرصه میدانی در هر جنگ احتمالی آینده دارند و اظهاراتی که مطرح می‌شود، تنها در چارچوب جنگ روانی ضد دشمن صهیونیستی نیست، بلکه اقدام مشروع از نظر قوانین بین‌المللی در راستای آزادسازی یک منطقه اشغالی است که اتفاقا از نظر عملیاتی نیز امکان تحقق آن وجود دارد. علاوه بر اینکه بررسی دقیق از تحولات سیاسی و نظامی این منطقه صورت گرفته و عناصر حزب‌الله اشراف اطلاعاتی بالایی نسبت به این منطقه دارند.

نصرالله در عین حال گرچه برخی تاکتیک‌های حزب‌الله لبنان برای جنگ احتمالی آینده نظیر تمرکز عملیاتی بر منطقه مستطیل راهبردی نوار ساحلی رژیم‌صهیونیستی را فاش کرد، اما در مورد تاکتیک حزب‌الله در روند آزادسازی شهر الجلیل همچنان راهبرد « ابهام سازنده» را در پیش گرفته و نسبت به سناریوهایی که می‌تواند منجر به آزادسازی این شهر از دست رژیم صهیونیستی منجر شود، سکوت اختیار کرد.

سید حسن نصرالله: ما هم سلاح هسته‌ای داریم

** موقعیت جغرافیایی الجلیل

الجلیل منطقه‌ای جغرافیایی واقع در شرق دریای مدیترانه در شمال سرزمین‌های اشغالی است که  اتفاقاً بخشی از مربع مورد هدف حزب الله لبنان است که در سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌الله به آن توجه شد. نیمی از ساکنان این منطقه اشغالی را عرب‌های موسوم به  «فلسطینیان ۴۸» تشکیل می‌دهند و باقیمانده ساکنان آن یهودی، مسیحی و دروزی هستند.  این منطقه از جنوب به مرج بن عامر و از شرق به بلندی‌های جولان و از غرب به دریای مدیترانه ختم می‌شود. از نظر نقشه‌های جغرافیایی منطقه الجلیل شمالی در خاک لبنان قرار داشته و رود لیتانی مرزهای شمالی آن را شامل می‌شود، اما رژیم صهیونیستی در حال حاضر بخش عمده‌ای از این مناطق را اشغال کرده است.

الجلیل در عرف منطقه به سه بخش شمالی و جنوبی و غربی تقسیم می شود. شهرهای الناصره، عکا و صفر از بزرگترین شهرهای این منطقه است.

موقعیت جغرافیایی الجلیل

** نگاه رسانه‌های صهیونیستی به طرح حزب‌الله برای آزاد سازی الجلیل

معادله ورود به الجلیل دست کم از ۸ سال پیش در قاموس تهدیدات نیروهای مقاومت لبنان وارد شده است، از آن زمان تاکنون محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نتوانسته‌اند مستنداتی را به شهروندان خود ارائه دهند که نشان دهد آنها قادر به ایستادگی در برابر طرح‌های حزب‌الله برای آزاد سازی الجلیل خواهند بود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص سه سال پیش در مقاله‌ای به قلم «عاموس هرئیل» تحلیلگر صهیونیست امور نظامی نوشت که حزب‌الله در جنگ احتمالی آینده به دفاع اکتفا نخواهد کرد، بلکه در کنار شلیک پرحجم موشک به داخل فلسطین اشغالی که در تیررس موشک‌های آن قرار دارد، به حمله‌های پیش‌دستانه و یا ضدحمله ها در طول مرزها دست بزند.

هرئیل، سناریوی حمله‌های احتمالی حزب‌الله را مطرح و پیش‌بینی کرد که حزب‌الله همزمان با شلیک مستقیم به شهرک‌های چسبیده به نوار مرزی و شلیک موشک‌های کاتیوشای کوتاه برد و خمپاره، از گروهان‌های کماندویی وابسته به «یگان ویژه رضوان» استفاده کند.

هرئیل گفت: از نظر حزب‌الله، موفقیت آن در وارد کردن ضربه های سریع هجومی است زیرا اجازه می دهد که در چارچوب جنگ روانی، احساس تحقق پیروزی بزرگ را ایجاد کند و ارتش اسرائیل به سختی می‌تواند آن را محو کند، حتی اگر ضربه‌ای قوی در خلال جنگ به آن وارد کند. از سوی دیگر حمله غافلگیر کننده مانع نقل و انتقال نیروهای ارتش اسرائیل در طول مرزها و به احتمال زیاد مانع ورود یگان‌های احتیاط به میدان و پیشروی به سوری جهه جنگ می‌شود.

وی افزود: تجزیه و تحلیل نیت های حزب الله، ارتش اسرائیل را وادار می کند خود را برای یک وضعیت جدید و ویژه آماده کند و آن اینکه «حزب الله از جنگ دوم علیه لبنان (جنگ ۳۳ روزه) در تابستان سال ۲۰۰۶ افزایش توان هجومی را به عنوان هدف اساسی خود برگزیده است.»

همچنین سایت صهیونیستی والاه اخیرا در مقاله‌ای به قلم آوی یسخروف نویسنده صهیونیستی از سناریوهای مورد پیش‌بینی رژیم صهیونیستی در زمینه ورود به منطقه الجلیل خبر داده و به افکار عمومی رژیم صهیونیستی توضیح داد که اسرائیل قدرت ورود آسان به این منطقه را دارد.

این نویسنده صهیونیستی تاکید کرد که حزب‌الله هم چنان قدرت فعالیت در داخل اراضی اسرائیل و تحقق دستاوردهای زمینی به شکل اشغال مناطق یا شهرک‌های اسرائیلی را دارد و می‌تواند غافلگیری های استراتژیک را رقم بزند.

این سایت صهیونیستی که به محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل نزدیک کرد، معتقد است که حزب‌الله لبنان طرح ویژه و مفصلی برای اشغال الجلیل و تحت کنترل گرفتن شهرک‌های صهیونیست نشین و مواضع مختلف در مرزهای شمالی دارد.

بیشتر بخوانید:

۵ نکته سخنرانی نصرالله از دید عطوان

بیش از ۲۰ نکته شایان توجه در مصاحبه سید حسن نصرالله

چرا سیدحسن نصرالله یک راز امنیتی را علنی کرد؟

این سایت صهیونیستی یکی از انگیزه های حزب‌الله برای تشریح اشغال الجلیل را ایجاد بازدارندگی در برابر کابینه اسرائیل برای جلوگیری از حمله این رژیم به لبنان معرفی می‌کند و می‌نویسد که سخنرانی های سید حسن نصرالله بخش اساسی از ایجاد این بازدارندگی است، چرا که حزب‌الله و رهبران آن به خوبی می‌دانند که تمامی سخنرانی‌های دبیر کل حزب الله به خوبی در نزد تحلیلگران و کارشناسان به بحث و تحلیل گذاشته می‌شود.

این گزارش اطلاعاتی تاکید می‌کند که حزب الله در جنگ آینده تلاش خواهد کرد ارتش اسرائیل را نه ‌تنها در عملیات هجومی خود بلکه در زمینه دفاع از شهرک‌های صهیونیست نشین واقع در شمال فلسطین اشغالی نیز به فرسایش بکشاند.

** جنگ روانی نصرالله در الجلیل

اشاره دبیرکل حزب‌الله لبنان به آزاد سازی شهر «الجلیل» و تصور صهیونیست‌ها برای ورود حزب‌الله به این منطقه بخشی از جنگ روانی دبیرکل حزب‌الله است که افکار عمومی صهیونیست‌ها را مشغول به خود می‌کند. اهمیت این موضوع زمانی افزایش می‌یابد که می‌بینیم نصرالله از اعتبار و صداقت بالایی در میان صهیونیست‌ها برخوردار است و آنها دبیرکل حزب‌الله را از رهبران خود راستگوتر می‌دانند.

معادله راهبردی الجلیل به اندازه‌ای برای صهیونیست‌ها حیاتی است که آنها عملیات اخیر خود با ادعای تخریب تونل‌های محور مقاومت را با هدف تبلیغاتی جلوگیری از اشغال این شهر توسط حزب‌الله بیان کردند. با این وجود حزب‌الله لبنان توضیح داد که در آزاد سازی شهر الجلیل نیازی به تونل‌های مقاومت نیست، چرا که شهر الجلیل حدود صد کیلومتر مرز با لبنان دارد، بنابراین چگونه ممکن است حزب‌الله لبنان برای انتقال گسترده نیروهای خود به این شهر تنها از چهار تونل استفاده کند و سطح وسیعی از دشت‌ها و مناطق قابل عبور را نادیده بگیرد.

رژیم صهیونیستی عملیات عریض و طویل خود که چند ماه قبل در مرزهای لبنان و رژیم صهیونیستی با هدف شناسایی تونل‌های لبنان در سرزمین‌های اشغالی انجام داده و در نهایت مدعی شناسایی ۴ تونل در این منطقه شد را با هدف ایجاد بازدارندگی تبلیغاتی در برابر جنگ روانی حزب الله در الجلیل برگزار کرد. این در حالی است که معادله‌هایی که حزب الله لبنان در مورد سناریوهای جنگی آینده ترسیم می کند، هزینه‌های هنگفتی که رژیم صهیونیستی در ابعاد نظامی و امنیتی برای تثبیت واطمینان بخشی به افکار عمومی خود نسبت به امنیت جبهه داخلی رژیم صهیونیستی می کند را بی فایده کرده و آنها را نسبت به هر نوع تجاوز احتمالی آینده به همسایگان حساس‌تر می‌کند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=76608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.