• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
خانه دسته‌بندی نشده

حفظ ارزش ریال زیر سقف مسکن/ دست کوتاه بی خانمان ها از سر پناه

  • کد خبر : 78169
  • 31 تیر 1399 - 8:09
حفظ ارزش ریال زیر سقف مسکن/ دست کوتاه بی خانمان ها از سر پناه

افزایش افسار گسیخته قیمت ها در بازار مسکن متاثر از کاهش ارزش ریال و دغدغه حفظ ارزش سرمایه همچنین نگرانی دهک های متوسط و کم درآمد جامعه برای خانه دار شدن موجب شد تا لزوم تدوین طرح جامع مسکن بیش از پیش احساس شود و در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد. به گزارش […]

حفظ ارزش ریال زیر سقف مسکن/ دست کوتاه بی خانمان ها از سر پناه

افزایش افسار گسیخته قیمت ها در بازار مسکن متاثر از کاهش ارزش ریال و دغدغه حفظ ارزش سرمایه همچنین نگرانی دهک های متوسط و کم درآمد جامعه برای خانه دار شدن موجب شد تا لزوم تدوین طرح جامع مسکن بیش از پیش احساس شود و در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، بلبشوی فعلی چند برابر شدن قیمت ها در بازار معاملات زمین و مسکن در کشور، بار دیگر تجربه اوج گیری سوداگری در بازار مسکن را در سال های ۹۰ تا ۹۲ را تکرار و یادآوری کرد.

هر چند پس از آن با آغاز به کار دولت تدبیر و امید فعالیت ساخت و ساز و معاملات مسکن تا مدت ها در رکود فرو رفت و رکود در صنعت ساختمان نیز بسیاری از سازندگان و کارگران ساختمانی را با مشکلات اشتغال و درآمدزایی روبرو کرد، اما دوباره در سال پایانی دولت فعلی ماجرای افزایش قیمت ها در بازار ارز، طلا و به دنبال آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی، زمین و آپارتمان و خانه های قدیمی تکرار شد و در ادامه این ماجرا سوداگری در بازار مسکن به راه افتاد تا سرمایه ریالی و مالی قشر متمکن و متوسط به بالا در بازار مسکن تثبیت شود و آرزوی خانه دار شدن برای سایر دهک های جامعه در حد یک رویا باقی بماند.

اینکه به عقیده بسیاری از کارشناسان ورود مستقیم دولت ها به ساخت مسکن بر روی زمین های ملی برای پاسخگویی به نیاز مسکن دهک هایی با درآمد متوسط به پایین و کم درآمد اقدامی انسانی البته غیر منطقی و غیر کارشناسانه است، در مقابل اگر این اقدام هم به صورت اقدامی تسکین دهنده صورت نمی گرفت شاید در بحران قیمت های شوک آور زمین و مسکن بسیاری بی خانمان می ماندند و یا فقط توان سکونت در بیقوله ها را داشتند.

حال تجربه افسار گسیختگی قیمت ها در بازار مسکن طی یک دهه اخیر همچنین در حال حاضر نیز سوداگری آن پس از کاهش ارزش ریال در کشور و تلاش دارندگان سرمایه برای حفظ ارزش سرمایه خود در بازار مسکن که عطش آپارتمان سازی را در این بحران چند برابر کرده است، مسئولان را به یکباره به فکر اتخاذ راهکارهای مختلف از جمله تصویب اصلاح طرح اخذ مالیات از خانه های خالی آنهم پس از پنج سال همچنین تدوین طرح جامع مسکن در مجلس یازدهم انداخت.

هرچند به عقیده کارشناسان ورود جدی تصمیم گیران کشور به تدوین طرح جامع مسکن به منظور پاسخگویی به نیاز واقعی در تولید مسکن در سطح کشور و خانه دار کردن دهک های مختلف جامعه همچنین تبدیل این کالای لوکس سرمایه ای به کالای مصرفی بسیار ضروری بوده است، حال باید دید پیش نویس طرح جامع مسکن در دولت فعلی تهیه و آماده می شود و یا اینکه باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید شد!

پایگاه خبری عصر اترک نیز در این گزارش به ارزیابی وضعیت معاملات در بازار مسکن استان خراسان شمالی و حجم تقاضاها برای ساخت مسکن شهری پرداخته که مراجعات مردمی به شهرداری ها و شعب نظام مهندسی ساختمان برای اخذ پروانه ساختمانی و تهیه نقشه همچنین مراجعات به بانک ها برای دریافت تسهیلات و یا مشاوران املاک برای خرید خانه حکایت از آن دارد که مسئله ساخت و ساز و حفظ ارزش سرمایه برای بسیاری از مردم دغدغه است و دست به دست شدن خانه ها در معاملات مسکن نیز در این اوج گیری قیمت ها بسیار جریان دارد، هرچند که توجه بر شناسایی نیاز واقعی به تولید مسکن در کشور و پاسخگویی به تقاضای خانه دار شدن دهک های متوسط و کم درآمد جامعه همچنان کم رنگ در این حوزه باقی مانده است.


 اوج گیری معاملات مسکن برای حفظ ارزش سرمایه ها

در همین باره، محمد قهرمانی، مدیر مشاور املاک در بجنورد درباره معاملات و قیمت مسکن در مرکز خراسان شمالی اظهار کرد: متاثر از افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش ریال و تلاش های مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود در حال حاضر علاوه بر دلالان، متقاضیان واقعی خرید مسکن نیز در عرصه مسکن به منظور خرید واحدهای مسکونی حضور دارند و تقاضای خرید دارند.

قهرمانی تصریح کرد: هر خریداری به تناسب سرمایه ای که دارد در نقاط مختلف شهر در حال خرید مسکن است.

وی همچنین افزود: البته با توجه به اینکه قیمت مصالح از جمله میلگرد که در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته بسیار بالا رفت، حضور بساز و بفروش ها در تولید مسکن کمتر شده است.

وی درباره فروشندگان مسکن نیز خاطر نشان کرد: شاهد هستیم عده ای نیز با رونق گیری بازار بورس در کشور ملک خود را به فروش گذاشته اند و عده ای دیگر از سر فشارهای اقتصادی مجبور به فروش ملک خود شده اند.

قهرمانی یادآور شد: نکته قابل توجه در بازار مسکن این است که هرگاه قیمت مسکن بالا می رود هیچوقت پایین نمی آید هر چند قیمت دلار و ارز پایین بیاید.

وی افزود: قیمت املاک و مسکن در بهار امسال در مقایسه با قیمت ها در سال گذشته چند برابر شده است.





عطش خرید مسکن، قیمت واحدهای مسکونی را تا ۵ برابر افزایش داد

علی صدیقی، یکی دیگر از مدیران املاک در بجنورد نیز بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که در این زمینه فعالیت می کنم از سال ۹۷ تا به کنون شاهد هستم که تمایل برای خرید و معامله مسکن در شهر بجنورد که مرکز خراسان شمالی است بیشتر شده است درحالیکه در سال های قبل از سال ۹۷ وضعیت این چنین نبود.

به گفته صدیقی، عده زیادی از آنانیکه متقاضی خرید مسکن هستند هدف اصلی آنها از خرید مسکن حفظ ارزش سرمایه و دارایی ریالی است که در اختیار دارند، عده ای دیگر به دنبال خرید واحد مسکونی در نقطه بهتر شهر و البته با متراژ بالاتر هستند و عده ای دیگر نیز مستاجر، کارمند و … هستند که با بالارفتن سقف تسهیلات بانکی، توانایی خرید آپارتمان را بدست آورده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت ساخت مسکن هنوز در بجنورد، مرکز خراسان شمالی اشباع نشده است و ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن در این شهر به شدت جریان دارد، افزود: این در حالی است که این وضعیت در شهرهای مشهد و گرگان که در مجاورت استان خراسان شمالی قرار دارند به این شدت نیست.

وی تصریح کرد: عطش بسیار زیاد خرید مسکن واحدهای مسکونی در شهر بجنورد طی دو سال و نیم گذشته موجب شده است تا در حال حاضر قیمت واحدهای مسکونی در هر متر مربع تا پنج برابر افزایش یابد و عده ای از سازندگان را نیز ترغیب کند که در نقاط بهتر شهر زمین خریداری کنند تا با ساخت واحدهای مسکونی، هر واحد را با قیمت های بالاتری بفروشند.


 رونق خرید مسکن مهر توسط اقشار متوسط و کم درآمد

احمد شجاعی، مدیر مشاور املاک در منطقه شهرک گلستان بجنورد که واحدهای مسکن مهر در این منطقه از مرکز استان ساخته شده اند نیز عنوان کرد: در بهار امسال در مقایسه با سال گذشته تقاضا برای خرید واحدهای مسکن مهر در این شهرک بیشتر شده است.

شجاعی گفت: اقشاری که درآمد متوسط و کمتر از متوسط دارند برای حفظ ارزش سرمایه و دارایی خود و جلوگیری از افت آن وارد خرید مسکن در این شهرک شده اند.

وی افزود: البته در این شهرک آنانی واحد مسکونی خود را می فروشند که نیاز مالی دارند و می خواهند با فروش واحد مسکونی خود دردی به زخم زندگی بزنند.

وی همچنین بیان کرد: عده ای دیگر که توانسته اند تسهیلات بانکی دریافت کنند با فروش واحد مسکونی خود در این شهرک قصد دارند تا واحدی بهتر در نقطه ای دیگر از شهر بجنورد را خریداری کنند.

شجاعی گفت: نکته قابل تامل این است که در حال حاضر علاوه بر دلالان، متقاضیان واقعی خرید مسکن در بازار معاملات مسکن حضور دارند و تقاضای آنها برای خرید مسکن، قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکونی را چند برابر کرده است.


 گم شدگی برآورد نیاز واقعی جامعه به مسکن در بلبشوی معاملات مسکن

مهدی روحانی، رییس انجمن پیمانکاران خراسان شمالی در حوزه مسکن نیز اظهار کرد: تلاش برای حفظ سرمایه و دارایی در کشور انگیزه بسیار خوبی را به انبوه سازان داده است تا واحدهای آپارتمانی بیشتری را بسازند.

روحانی افزود: البته با اوج گیری افسار گسیخته قیمت ها، انبوه سازانی امکان ساخت و ساز را دارند که توانسته اند سرمایه در گردش داشته باشند.

وی گفت: از آن سو نیز ۹۰ درصد از متقاضیان خرید مسکن امکان خرید واحدهای مسکونی که قیمت بالایی را دارند را ندارند بلکه معاملات مسکن میان ۱۰ درصد از اقشار جامعه در جریان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ساخت و ساز و خرید مسکن بر اساس عرضه و تقاضا نیست بلکه فقط تلاش برای حفظ ارزش سرمایه و دارایی است که بازار تولید و فروش مسکن را هیجانی کرده است.

رییس انجمن پیمانکاران خراسان شمالی در حوزه مسکن عنوان کرد: این وضعیت گویای آن است که نگاه به مسکن در کشور همچنان به عنوان یک کالای سرمایه ای است و پاسخگویی به نیاز واقعی مسکن در سطح شهرها گم است.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانیکه ارزش ریال تثبیت نشود و قیمت ارز همچنان بالا برود معاملات بر روی این کالای سرمایه ای جریان خواهد داشت و انبوه سازان نیز از تولید مسکن حتی در شرایط قیمت های نجومی مصالح و زمین ضرر نمی کنند چون عده ای برای حفظ ارزش سرمایه خود متقاضی خرید مسکن خواهند بود.

روحانی یادآور شد: البته دولت برای تامین مسکن سایر اقشار با درآمدهای متوسط و ضعیف باید به اجرای طرح هایی از جمله اقدام ملی مسکن بیشتر بها بدهد درحالیکه اجرای چنین برنامه هایی طی چند سال اخیر اتفاق نیفتاده است و عده بسیاری در آرزوی صاحب خانه شدن هستند.

 

ذخیره مصالح ساختمانی با پیش بینی افزایش قیمت ها

مهدی کمالی، رییس اتحادیه مصالح ساختمانی بجنورد نیز درباره رفتار سازندگان مسکن در اوج گرانی قیمت مصالح در بهار امسال اظهار کرد:  اوایل بهار امسال شایعه افزایش قیمت سیمان در شهر پیچید، سازندگان ساختمان، کالای سیمان و دیگر مصالح مورد نیاز خود را خریداری و ذخیره کردند تا با اوج گرانی ها برخورد نکنند.

وی عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که سازندگان به دنبال خرید مصالح با کیفیت هستند چون اگر مصالحی با کیفیت پایین تر را خریداری کنند مجبور می شوند مقدار بیشتری از مصالح را استفاده کنند.

وی افزود: هر چه قیمت مصالح بیشتر شود به نفع سازندگان است زیرا قیمت نهایی مسکن ساخته شده، بیشتر می شود.


 رشد ۳۱ درصدی اعطای تسهیلات مسکن به متقاضیان در بهار امسال

امیر حقانی، رییس اعتبارات بانک مسکن خراسان شمالی نیز اظهار کرد: شعب بانک مسکن استان در سال ۹۸ به تعداد هزار و ۷۹۹ فقره تقاضا مبلغ هزار و ۷۸ میلیارد ریال تسهیلات در بخش مشارکت مدنی به منظور ساخت مسکن در شهرها و روستاهای استان اعطا کردند.

حقانی افزود: بانک مسکن استان همچنین در سال ۹۸ به  تعداد هزار و ۴۲۵ فقره تقاضا مبلغ ۹۰۹ میلیارد ریال تسهیلات در بخش خرید مسکن اعطا کردند.

وی همچنین عنوان کرد: این بانک در سال ۹۸ به تعداد دو هزار و ۵۹۵ فقره تقاضا مبلغ هزار و ۹۸ میلیارد ریال تسهیلات در بخش فروش اقساطی سهم الشرکه ناشی از عقود مشارکت مدنی اعطا کرد.

وی افزود: شعب این بانک در سال ۹۸ بابت هزار و ۶۱۹ فقره تقاضا نیز مبلغ ۴۴۵ میلیارد ریال تسهیلات به منظور تعمیر مسکن شهری اعطا کردند.

حقانی در ادامه با اشاره به بهار سال ۹۹ اعلام کرد: طی سه ماهه بهار امسال به تعداد ۱۵۱ فقره تقاضا ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش مشارکت مدنی به منظور احداث مسکن شهری و روستایی در استان اعطا شد.

وی همچنین افزود: به تعداد ۲۳۳ فقره تقاضا مبلغ ۲۰۲ میلیارد ریال تسهیلات خرید مسکن شهری نیز اعطا شد.

وی خاطر نشان کرد: طی سه ماهه بهار امسال به ۲۸۳ فقره تقاضا به مبلغ ۱۲۳ میلیارد ریال تسهیلات در بخش فروش اقساطی سهم الشرکه ناشی از عقود مشارکت مدنی همچنین به تعداد ۲۹۲ فقره تقاضا مبلغ ۱۱۷ میلیارد ریال تسهیلات برای تعمیر مسکن شهری اعطا شدند.

رییس اعتبارات بانک مسکن خراسان شمالی با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن استان در سه ماهه بهار امسال، گفت: شعب تحت پوشش این مدیریت به طور کلی تعداد یک هزار و  105 فقره تسهیلات به ارزش ۶۷۳ میلیارد ریال در بخش های مختلف به متقاضان استان پرداخت کرده اند که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است.

حقانی افزود: در همین راستا، ساخت واحدهای مسکونی در استان طی سه ماهه بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته نیز تا ۱۳۸ درصد رشد داشته است.


 استقبال از تخفیف های صدور پروانه های ساختمانی

اسماعیل گلدادی، معاون شهرسازی شهرداری بجنورد بیان کرد: شهرداری بجنورد در سال ۹۷ یک هزار و ۱۹۱ فقره پروانه برای احداث مسکن به مساحت ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ متر مربع زیربنا صادر کرد که ۲۱۴ فقره آن در دوره اعمال تخفیف در صدور پروانه ساختمانی صادر شدند.

گلدادی همچنین عنوان کرد: در سال ۹۸ نیز شهرداری بجنورد یک هزار و ۴۹ فقره پروانه ساختمانی برای احداث مسکن به مساحت ۵۴۸ هزار و ۹۸۲ متر مربع زیربنا صادر کرد که ۲۶۹ فقره آن در دوره اعمال تخفیف در صدور پروانه ساختمانی صادر شدند.

وی گفت: اعمال تخفیف در صدور پروانه های ساختمانی برای ایجاد تمایل در اقشار متوسط و کم درآمد به منظور نوسازی مسکن بسیار حائز اهمیت است درحالیکه این اعمال تخفیف برای انبوه سازان ملاک چشم گیری برای کاهش هزینه تولید مسکن نیست و آنان در هنگام فروش واحدهای مسکونی، ملک را به قیمت روز می فروشند و تخفیف پروانه ساختمانی را که از شهرداری اخذ کرده اند برای خریدار نهایی محاسبه نمی کنند.

وی افزود: با این وجود، بیشترین مراجعات خودمالکان و انبوه سازان برای دریافت پروانه ساختمانی در همین دوره اعمال تخفیف سالانه شهرداری ها است.


 افزایش ۷۱ درصدی متراژ نقشه های طراحی شده در استان طی بهار امسال

علی اکبر رمضانی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در سال ۹۷ تعداد دو هزار و ۸۴۳ دستور پروانه ساختمانی برای تهیه نقشه به مساحت یک میلیون و ۹ هزار و ۷۸۶ متر مربع به سازمان نظام مهندسی استان ارجاع شدند که ۷۰۲ هزار و ۹۰۹ متر مربع آن مربوط به شهر بجنورد بود.

رمضانی گفت: در سال ۹۸ تعداد دو هزار و ۶۷۹ دستور صدور پروانه ساختمانی برای تهیه نقشه به مساحت یک میلیون و ۲۴ هزار و ۸۲۶ متر مربع به سازمان نظام مهندسی استان ارجاع شدند که ۷۱۶ هزار و ۸۹۸ متر مربع آن مربوط به شهر بجنورد بود.

وی افزود: تقاضای تهیه نقشه از لحاظ مساحتی در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷تا یک و نیم درصد افزایش داشته درحالیکه تعداد دستور پروانه ساختمانی تا شش درصد کاهش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: متراژ تهیه نقشه در شهرهای بجنورد، گرمه، آشخانه و فاروج در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ رشد مثبت داشته اند.

رمضانی همچنین با اشاره به سه ماهه بهار ۹۹ اعلام کرد: این سازمان در بهار امسال ۳۲۶ هزار و ۵۲۰ متر مربع برای تعداد ۷۸۶ دستور پروانه ساختمانی صادره، نقشه تهیه کرد که در سه ماهه بهار سال ۹۸ مساحت نقشه تهیه شده ۱۹۱ هزار و ۴۲ متر مربع برای تعداد ۵۱۳ دستور پروانه ساختمانی صادره بوده است.

وی گفت: در بهار ۹۹ در مقایسه با بهار ۹۸ مساحت نقشه های طراحی شده در استان تا ۷۱ درصد افزایش و تعداد صدور پروانه ساختمانی نیز ۵۳ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: افزایش متراژ در طراحی نقشه حکایت از افزایش میل به ارتفاع سازی و استفاده از تراکم حداکثری ساختمان دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی همچنین اشاره کرد: به طور مشخص در برخی از نقاط مرکز استان متقاضیان به دنبال احداث واحدهای مسکونی با متراژ بیشتر هستند و این گویای آن است که تمکن مالی متقاضیان در این نقاط بالا بوده و اختلاف قیمت این واحدهای مسکونی ساخته شده با دیگر واحدها در سایر نقاط این شهر نیز بیشتر خواهد بود.

وی افزود: این رویه در شهر بجنورد بارز بوده است و در سایر شهرهای استان وضعیت این چنین نیست.

رمضانی در ادامه با تاکید بر این نکته که هنوز آمار دقیقی از نیاز و تقاضای واقعی تولید مسکن در استان و کشور ارزیابی نشده است تا سیاستگذاری برای تولید مسکن مبتنی بر آمار دقیق تدوین شود، بیان کرد: درصورتیکه این نیاز واقعی برآورد شود آنگاه می توان برای بکارگیری درست توان مالی و فنی بخش خصوصی برای تولید واقعی مسکن برنامه ریزی کرد.

 امور مالیاتی استان منتظر دریافت لیست خانه های خالی بجنورد

یوسف یعقوبی نژاد، مدیر کل امور مالیاتی خراسان شمالی نیز درباره اخذ مالیات از خانه های خالی اظهار کرد: قانون اخذ مالیات مستقیم از خانه های خالی در کشور  در سال ۹۴ مصوب و اجرای آن از فروردین ماه سال ۹۵ نیز در دستور کار قرار گرفت.

یعقوبی نژاد گفت: در این باره، قانونگذار اعلام کرده است که واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور که به عنوان واحد خالی شناسایی شوند از سال دوم به بعد مشمول وصول مالیات مستقیم می شوند.

وی افزود: این خانه های شناسایی شده در سال اول مشمول مالیات نمی شوند اما در سال دوم ساخت واحد مشمول نصف مالیات متعلقه، در سال سوم مشمول برابر مالیات متعلقه و از سال چهارم به بعد مشمول یک و نیم برابر مالیات متعلقه خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: طبق تبصره هفت ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، قانونگذار مشخص کرده است که وزارت راه و شهرسازی ملکف است تا سامانه ملی املاک و اسکان کشور را راه اندازی و امکان شناسایی برخط مالکان یا ساکنان و یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی، اداری و پیگیری نقل و انتقالات املاک و مستغلات را به صورت رسمی، عادی، وکالتی و غیره در تمامی نقاط کشور را ایجاد کند.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: ادارات کل امور مالیاتی استان ها نیز شهرها را بلوک بندی می کنند و بر اساس مکان خیابان و نوع کیفیت ساختمان ارزش اجاری واحد را برای اخذ مالیات، ملاک ارزیابی قرار می دهند.

وی اعلام کرد: در خراسان شمالی فقط شهر بجنورد که دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است مشمول این قانون مالیاتی می شود که هنوز اداره کل راه و شهرسازی استان فهرست خانه های خالی را در اختیار این اداره کل قرار نداده است.
یعقوبی نژاد افزود: اداره کل راه و شهرسازی قول داده است که به زودی فهرست خانه های خالی را در اختیار اداره کل امور مالیاتی استان قرار دهد تا قانون مصوب نسبت به آنها اعمال شود.

 لزوم تدوین و تصویب قانون جامع مسکن

علی فخرانی، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: نیاز سنجی از لزوم تولید واقعی مسکن در سطح استان ها باید بر اساس اطلاعات دقیق و شفاف حاصل شود.

فخرانی افزود: نیاز واقعی به تولید مسکن در سطح کشور سالانه به طور میانگین یک میلیون واحد مسکونی برآورد شده است.

وی گفت: در خراسان شمالی نیز می بایست سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی تولید شود تا از انباشت تقاضا در این حوزه کاسته شود درحالیکه طی چند سال اخیر انباشت تقاضا برای تامین مسکن در استان شدت گرفته است.

وی در ادامه درباره ورود انباشت سرمایه ها به بازار مسکن نیز بیان کرد: با توجه به اینکه مسکن در کشور یک کالای سرمایه ای است بنابراین تمایل به انجام سرمایه گذاری در این بازار شدید است.

فخرانی گفت: سودزایی در  این بازار همچنین عدم مالیات ستانی از خانه های خالی عطش ورود سرمایه ها را به این بازار چند برابر کرده است.

وی گفت: این در حالی است که دهک های اقتصادی با درآمد متوسط و پایین تر از متوسط به طور طبیعی نمی توانند در جریان افزایش قیمت ها به ویژه در حوزه مسکن صاحب خانه شوند که در این شرایط دولت ها برای پاسخگویی به نیاز مسکن این اقشار و حمایت از آنان به عرصه تولید مسکن در قالب سیاست گذاری هایی از جمله طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن ورود کرده اند که ورود انها نیز فقط نقش تسکین دهنده دارند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که رویکردها در حوزه مسکن باید تغییر کنند، اظهار کرد: در این زمینه تدوین و تصویب قانون جامع در حوزه بازار، زمین و اجاره مسکن بسیار ضروری است تا ساختار این بازار را بتوان مدیریت کرد و زمین و مسکن از وضعیت کالای سرمایه ای خارج و به یک کالای مصرفی تبدیل شود.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین افزود: قانون اخذ مالیات مستقیم از خانه های خالی باید در کشور مبتنی بر آمار صحیح و شفاف اجرایی شود و قوانین نظام مهندسی ساختمان نیز برای تولید مسکن های بادوام و با عمر مفید طولانی تر می بایست اصلاح شوند.

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=78169

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.