• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

زخم عمیق کرونا بر مناطق محروم/ تنها در یک استان ۲۰۰۰ دانش‌آموز از تحصیل بازماندند

  • کد خبر : 77590
  • 23 دی 1399 - 7:51

دانش‌آموزان مناطق محروم درکنار سایر محرومیت‌های منطقه، درد و رنج تحصیل را هم به دوش می کشند و آرزوهایشان در سایه نبود عدالت آموزشی در دورترین روستاها بر باد می رود. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، دانش‌آموزان مناطق محروم درکنار سایر محرومیت‌های منطقه، درد و رنج تحصیل را هم به دوش […]

زخم عمیق کرونا بر مناطق محروم/ تنها در یک استان ۲۰۰۰ دانش‌آموز از تحصیل بازماندند

دانش‌آموزان مناطق محروم درکنار سایر محرومیت‌های منطقه، درد و رنج تحصیل را هم به دوش می کشند و آرزوهایشان در سایه نبود عدالت آموزشی در دورترین روستاها بر باد می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، دانش‌آموزان مناطق محروم درکنار سایر محرومیت‌های منطقه، درد و رنج تحصیل را هم به دوش می کشند و آرزوهایشان در سایه نبود عدالت آموزشی در دورترین روستاها بر باد می رود.

گویی محرومیت ها در این مناطق پایانی ندارند، محرومیت ها بر سر دانش آموزان در مناطق محروم، آوار شده است تا سختی های زیادی را به دانش آموزان ساکن در این مناطق تحمیل کنند و آرزوی سواد آموزی و رسیدن به اهداف بلند تنها خاطره ای در ذهن آنها باقی بماند.

در این روزگاری که تکنولوژی هر روز بر پله های پیشرفت قدم می گذارد، هستند دانش آموزانی که به کمترین ابزار آموزشی هم دسترسی ندارند، در حالی که تاکنون رنج راه برای رسیدن به مدرسه، فقر اقتصادی و نبود کیف و دفتر آنها را رنج می داد اما کرونا سختی ها را برای این دانش آموزان مضاعف کرد تا جایی که شرایط را برای ترک تحصیل این دانش آموزان مهیا ساخت.

بازماندن از تحصیل این روزها برای برخی از دانش آموزان مناطق محروم، رنج آور است، تحصیل و کسب علم و دانش که حق هر دانش آموزی است اما به واسطه شرایط کرونایی و نبود تبلت و یا گوشی، از نعمت آموختن محروم شده اند.

همه دانش آموزان در هر مکانی حق دارند تا از عدالت آموزشی برخوردار باشند و شرایط لازم برای ادامه تحصیل آنها فراهم شود اما با شیوع کرونا و ارائه مطالب آموزشی از طریق فضای مجازی، سبب شد تا بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم به دلیل نبود ابزار آموزشی، از تحصیل بازبمانند.

با توجه به قیمت بالای تبلت و گوشی هوشمند، دانش آموزان محروم توان خرید را نداشتند و چاره ای نبود جز این که با ادامه تحصیل خداحافظی کنند تا شاید در آینده شرایط برای ادامه تحصیل آنها فراهم شود.

درس فداکاری معلمان یک مدرسه

محمد حسن از دانش آموزان لرستانی است که به دلیل مشکلات خانوادگی و جدایی پدر و مادر، نزد مادر بزرگ خود زندگی می کند، فقر در زندگی آنها بیداد می کند؛ تا پیش از کرونا همه هم و غمش این بود که شرایط سخت تحصیل را به جان بخرد تا بتواند در آینده فرد موفقی شود اما روزگار سر ناسازگاری داشت و کرونا از راه رسید، مادر بزرگ این دانش آموز لرستانی که به سختی هزینه های زندگی را تامین می کند، توان خرید تبلت و یا گوشی را نداشت.

رنج ترک تحصیل به غم های دیگر محمدحسین که تا پیش از کرونا شاگرد اول کلاس بود اضافه شده بود؛ کرونا که آمد محمد حسن تجهیزاتی برای حاضر شدن در کلاسهای مجازی را نداشت و در حسرت داشتن ابزار آموزشی شب و روز را سپری می کرد اما هر چه بیشتر می گذشت شرایط برایش سخت تر می شد تا جایی که علیرغم میل باطنی اش، چاره ای جز ترک تحصیل نداشت.

اما از آنجایی که محمد حسن دانش آموزان مستعد و ممتاز مدرسه بود و همه معلمان شرایط او را به خوبی درک می کردند، تصمیم گرفته شد تا برای این دانش آموز یک گوشی تهیه کنند، این بار معلمان درس فداکاری را در کنار سایر درسها دادند و با اهدای یک گوشی لبخندی دوباره را به زندگی محمد حسن بخشیدند تا محمد حسن مصمم تر از همیشه در راه کسب تحصیل گام بردارد. اما چه بسیارند اینگونه دانش آموزان با استعدادی که به خاطر فقر و محرومیت از تحصیل باز مانده اند.

تشدید ترک تحصیل دانش آموزان

در همین رابطه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد که «حدود ۵۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در اثر عواملی مانند فقر، عدم دسترسی به مدرسه و کودکانی که در حیطه استثنایی قرار دارند و از آموزش‌ها جامانده‌اند که این کودکان را می‌توان تحت حمایت قرار داد.»

وی با اشاره به اینکه تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل خیلی زیاد نیست اما مشکل پیچیده‌ای است، بر ضرورت انعقاد تفاهم‌ نامه همکاری بین آموزش‌وپرورش و دیگر دستگاه‌های دولتی تأکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پدیده ترک تحصیل یک پدیده رایج بوده و قطعاً وجود ویروس کرونا آن را تشدید خواهد کرد، گفت: مدارس و ادارات زیرمجموعه آموزش‌ و پرورش را موظف کردیم به کسانی که قادر به استفاده از گوشی‌های هوشمند یا اینترنت نیستند از طریق روش‌های دیگری آموزش دهند.

۳ میلیون دانش آموز گوشی هوشمند ندارند

طبق گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش بیش از سه میلیون دانش آموز در کشور به ابزار آموزش و تبلت دسترسی ندارند و همین شرایط را برای ترک تحصیل این دانش آموزان فراهم کرده است، اگرچه در این مدت از روش های جایگزینی برای ارائه آموزشها استفاده می شود ولی این دانش آموزان همچنان محرومیت را در این بخش نیز احساس می کنند.

سال گذشته ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند اما با شیوع کرونا قطعا این رقم افزایش یافته است.

مهرداد ویسکرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: بستر لازم برای آموزش در فضای مجازی در چنین شرایطی آماده نبود اما با توجه به شرایط از اسفند ماه سال گذشته آموزشها در فضای مجازی ارائه شد.

وی افزود: تعداد زیادی دانش آموز در مناطق محروم وجود دارد که از داشتن تبلت و گوشی محروم هستند که علیرغم همه تلاشها و استفاده از ظرفیت های مختلف و خیرین تاکنون بالغ بر ۸۰ هزار تبلت برای دانش آموزان نیازمند کشور تهیه شده است و تعداد زیادی از دانش آموزان هنوز ابزار هوشمند آموزشی را در اختیار ندارند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش میزان اعتبارات تصریح کرد: علت اصلی مشکلات در این حوزه، کمبود اعتبارات است البته قرار شده با توجه به روند نزولی کرونا، در مناطقی که شرایط لازم را دارند و تراکم دانش آموزان کم است، فعالیت به صورت حضوری باشد تا دانش آموزان با حضور شیفتی در مدارس، دروس را فراگیرند.

ویسکرمی عنوان کرد: در این میان می توان از بستر تلویزیون و درسنامه استفاده کنند و تلاش هایی صورت گرفته تا دانش آموزان در این شرایط از تحصیل بازنمانند.

وی با بیان این که کرونا، آمار ترک تحصیل را تشدید کرد گفت: اگرچه آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دسترس نیست اما شواهد و شرایط نشان می دهد آمار ترک تحصیل دانش آموزان افزایش یافته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ تلاش شده تا برای این بخش، اعتباری در نظر گرفته شود.

۲۱ درصد دانش آموزان ابتدایی لرستان به شاد دسترسی ندارند

رقیه معتمدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان گفت: حدود ۲۱ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی استان به شبکه شاد دسترسی ندارند که دلایلی از جمله نبود اینترنت در مناطق صعب العبور، نبود ابزار آموزشی و پراکندگی سبب شده تا این دانش آموزان عضو شاد نباشند.

وی افزود: در مناطق عشایری و مناطقی که تعداد دانش آموزان بسیار اندک است تلاش شد تا به صورت حضوری، معلم دروس را به دانش آموزان ارائه دهد و همه مدیران موظف شده اند که دانش آموزانی که در شاد عضو نیستند، شناسایی و برنامه جایگزینی را برای آنها در نظر بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: ارائه درسنامه، بسته های آموزشی، تلویزیون از روش های جایگزین شبکه شاد هستند و تلاش شده تا دانش آموزان به دلیل کرونا از تحصیل بازنمانند.

معتمدی عنوان کرد: از جمعیت ۱۹۰ هزار و ۲۵۵ نفری مقطع ابتدایی در استان حدود ۴۰ هزار نفر به شاد دسترسی ندارند البته ۷۵ درصد احراز هویت شده اند و تعداد زیادی هم در پیام رسان های داخلی مشغول هستند.

وی از تهیه ۲۰۰ تبلت در استان خبر داد و گفت: این تعداد تبلت تهیه شده و در بین مدارس شهرستانها توزیع می شود.

۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل

نصراله بازگیران معاون آموزش و پرورش لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل نداریم اما وقتی تعداد دانش آموزان در پایه های بالاتر کاهش می یابد و یا این دانش آموزان اقدام به ثبت نام نمی کنند دلایل زیادی از جمله مهاجرت، شرایط خانوادگی، عدم تمایل به ادامه تحصیل و یا مشکلات اقتصادی است که تلاش شده این دانش آموزان شناسایی و شرایط برای جذب دوباره تحصیل آنها فراهم شود.

وی با بیان این که امسال حدود ۱۰ درصد آمار بازماندگان از تحصیل افزایش یافته است، افزود: امسال در مقطع متوسطه اول حدود دو هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل وجود داشت که تعداد زیادی به شهرهای دیگر مهاجرت کرده بودند اما برای جذب این دانش آموزان به تحصیل اقداماتی صورت گرفت و تاکنون از این تعداد ۳۴۵ نفر مشغول به تحصیل شده اند و تعداد زیادی هم به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند.

معاون آموزش و پرورش لرستان خاطر نشان کرد: سال گذشته نیز از تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل ۱۴۴ نفر جذب شدند و دوباره تحصیل خود را در مدارس ادامه دادند.

بازگیران عنوان کرد: در حال حاضر ۷۴ درصد دانش آموزان استان به اینترنت و شبکه شاد دسترسی دارند و بیش از ۲۵ درصد دانش آموزان دسترسی به شاد ندارند که این دانش آموزان در روستاها و مناطقی هستند که به دلایلی اینترنت، گوشی هوشمند و تبلت ندارند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۸ درصد دانش آموزان به اینترنت دسترسی نداشتند اما با پیگیری های لازم و هماهنگی های انجام شده امسال بیش از هزار مدرسه روستایی به اینترنت وصل شد و تنها ۲۵ درصد دانش آموزان امسال به اینترنت و تبلت دسترسی ندارند.

در بودجه سال آینده پیشنهادهایی برای دانش آموزان محروم ارائه شد

عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار سفیرافلاک گفت: تغییر شیوه های آموزشی دانش آموزان سبب شده دانش آموزان در نقاط دورافتاده و اقشار ضعیف متضرر شوند و در کسب علم و دانش با مشکلاتی همراه هستند.

وی بیان کرد: علیرغم همه زحمات فراوانی که جامعه فرهنگی و معلمین متحمل شده اند اما به علت کمبود امکانات این مشکلات مشهود است که همه نهادها و دستگاه های مسئول باید در این راستا تدابیر لازم را بیندیشند.

گودرزی تصریح کرد: البته نهادهای انقلابی مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد، گروه های جهادی و بسیجی، خیرین و دستگاه های اجرایی بخشی از مشکلات در این مسیر را رفع کرده و یا در مسیر مرتفع شدن است.

پیشنهاد تخصیص بودجه

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این راستا در بودجه سال آینده پیشنهادهایی ثبت شده که در بررسی بودجه به آنها پرداخته می شود اما آنچه مسلم بوده این است که برای جبران این مشکلات برای دانش آموزان مناطق محروم و اقشار ضعیف، همه ظرفیت ها به کار گرفته شود.

وی اظهار داشت: همه باید تلاش کنند تا شرایط و بستر برای کسب علم همه دانش آموزان حتی در دورترین نقاط روستایی فراهم شود چرا که تحصیل حق همه دانش آموزان است و در بین این دانش آموزان استعدادهای بالقوه ای وجود دارد که زمینه برای رشد آنها باید فراهم شود.

ترک تحصیل معضلی چند وجهی است که عوامل زیادی در آن دخیل بوده اما کرونا امسال شرایط ترک تحصیل را بیشتر فراهم کرد تا جایی که به نظر می رسد دانش آموزان زیادی به دلیل نبود ابزار آموزشی از تحصیل بازماندند.

این روزها فقر را می توان در چهره دانش آموزی دید که با حسرت از قاب تلویزیون، تبلت را می نگرد، فقر را می توان در چشمانی دید که از گرفتن هدیه تبلت اشک می ریزد، فقر را می توان در نوشته هایی دریافت که دانش آموزان بازمانده از تحصیل، آرزوهای بلند بالای خود را به دلیل نبود شرایط آموزشی مشق می کنند.

در این میان اگرچه خیرین زیادی با دست های پرسخاوت خود تبلت هایی را برای دانش آموزان مهیا و خریداری کرده اند اما نیاز است برای این مشکل فکری شود تا شرایط ادامه تحصیل برای همه دانش آموزان فراهم شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=77590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.