• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

حماسه جهانگیری پس از سود ۸۵ هزار میلیاردی گرانفروشان! / مقابله مسلحانه ناجا با اوباش

  • کد خبر : 77628
  • 24 دی 1399 - 7:22
حماسه جهانگیری پس از سود ۸۵ هزار میلیاردی گرانفروشان! / مقابله مسلحانه ناجا با اوباش

  شبکه سازماندهی شده‌ای که در انتخابات‌های قبلی موجبات وعده‌های دروغ و “رأی بد” را در جامعه پدید آورد؛ مجددا با همان دروغ‌ها فعال شده است. سرویس سیاست مشرق – «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم […]

 

حسین کاشفی

شبکه سازماندهی شده‌ای که در انتخابات‌های قبلی موجبات وعده‌های دروغ و “رأی بد” را در جامعه پدید آورد؛ مجددا با همان دروغ‌ها فعال شده است.

سرویس سیاست مشرق – «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

گرانفروشان بازار فولاد، ‌۸۵ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند

حماسه جهانگیری پس از سود ۸۵ هزار میلیاردی گرانفروشان!

سیدنظام‌الدین موسوی، از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی به تازگی در یک توییت جالب، عامل برخی گرانی‌ها را افشا کرد.

موسوی در این توییت می‌نویسد:

“هفته قبل وزیر صمت شیوه نامه‌ای برای تعیین قیمت فولاد در بورس ابلاغ کرد. حالا خبرها حاکی است معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه‌ای آن شیوه نامه را ابطال کرده. سال ۹۳ یکی از بزرگان اصلاحات گفت این دولت فعلاً “دولت حسینقلی خانی” است. متاسفانه تا امروز هم، حسینقلی خانی باقی مانده.

به گزارش فارس، ۱۶ دی ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت، جهت کاهش قیمت فولاد و محصولات فولادی، قیمت پایه شمش فولاد در بورس را معادل ۷۰ درصد قیمت کشورهای مشترک‌المنافع آسیای میانه CIS اعلام کرد. این مساله در حالی رخ داده است که در گذشته و با تصویب هیات دولت قیمت پایه شمش فولاد در ایران معادل ۸۰ درصد نرخ فولاد در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) تعیین شده بود.

*موسوی به یکی از بزرگترین بلیّه‌های فعلی جامعه ایرانی یعنی التزام نداشتن دولتِ اصلاح‌طلبان به بایسته عقلانی “نظارت بر قیمت‌ها” اشاره کرده است.

عدم التزامی که گرانی‌های بزرگی را در بازار رقم زده و عملا “سودمحوری” را به جای نظارت دولت؛ حاکم بر بازار مایحتاج مردم کرده است.

لازم به ذکر است که دولت آقای روحانی رسما و صراحتا اذعان دارد که به سیاست آدام اسمیتی “دست پنهان برای تنظیم بازار” اعتقاد دارد و نظارت را کار غلطی می‌داند.

به این معنی که ما نظارت نمی‌کنیم و یک دست پنهان با نظام عرضه و تقاضا و رقابت قیمتی؛ نرخ‌ها را تعیین می‌کند.

این آقایان که گویا از پاپ هم کاتولیک‌تر شده‌اند اما گویا نمی‌دانند که در کشورهای مهد لیبرالیسم و اقتصاد بازار آزاد نیز نظارت‌های مختلفی از کانال‌های قانونی و مالیاتی بر بازار صورت می‌گیرد و حتی در مقاطعی اقداماتی مثل به دریا ریختن برخی محصولات را انجام می‌دهند تا قیمت‌ها کنترل شود. (خوانش کتاب نگاهی به تاریخ جهان اثر جواهر لعل نهرو در این باب توصیه می‌شود)

جالب است که دولت آقای روحانی که صراحتا مخالف قیمت‌گذاری است اما از ارائه کالابرگ به مردم در جهت دور نگه داشتن سبد معیشت خانوار از تنش‌های قیمتی بازار نیز اِبا می‌کند و طرحی که دلسوزان و حتی مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید مسلم دارند را انجام نمی‌دهد.

حماسه جدید دکتر جهانگیری در لغو قیمت‌گذاری برای فولاد در حالی است که او چند سال قبل تلویحا به کم‌توانی دولت در نظارت بر قیمت‌ها و اینکه چنین کاری اساسا درست هم نیست اشاره کرده بود. [۱]

ما معتقدیم اگر این رویه غلط از ابتدا بر منابر عمومی نقد شده بود و خواص کشور توانسته بودند این اعتقاد ناصحیح را به یک عامل مذمت در عرصه عمومی تبدیل کنند؛ بسا که شاهد گرانی‌های بیقاعده امروز نبودیم و دولت اعتدال به خودش جرأت نمی‌داد که اینچنین بازار مسلمین را به حال خود رها کند و اصلی‌ترین شأن حکومتی خود یعنی نظارت بر بازار قیمت‌ها را دچار ولنگاری سازد.

گفتنیست، در همین رابطه، رضا تقی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز سه‌شنبه گذشته در جریان بررسی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار در موافقت با کلیات این طرح گفت: سال گذشته دولت در بازار فولاد نظارت داشت، اما متاسفانه از اوایل سال جاری به دلیل عدم تمدید مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی نظارت بر بازار فولاد برداشته شد و فاجعه اقتصادی رخ داد.

به گزارش فارس، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدین شکل که در هفت ماهه اول سال رانتی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان و واسطه‌گران رفت فقط در یک نمونه در ۱۷ میلیون تن شمش، ۸۵ هزار میلیارد تومان گران‌ فروشی شده که باید جلوی این وضعیت گرفته شود.

تقی‌پور می‌افزاید: قیمت شمش در داخل ۱۰۲ دلار گران‌تر از نرخ جهانی در بازار است حال این‌که برای تولید آن انرژی یارانه‌ای داده می‌شود. به هرحال هدف این طرح جلوگیری از این گرانی بیش از اندازه و مقابله با رانت‌ خواران است و اتاق ایران نیز با عرضه زنجیره فولاد موافقت کرده است. +

***

اکاذیب یک “شبکه سازماندهی شده” برای انتخابات ۱۴۰۰

حسین کاشفی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ گفته است:

“همه ما مسئولیم و باید به جوانان خود پاسخ بدهیم که چرا ایران باید بیشترین مهاجرت و فرار مغزها را داشته باشد؟ بهترین نیروی جوان و تحصیلکرده کشور باید به کشورهای دیگر برود تا آنان از ایشان استفاده کنند؟ باید این نکات را در نظر بگیریم و تاریخ این‌ها را از ما سوال خواهد کرد. تاریخ کاری ندارد کسانی که مسئول بـــوده‌اند یـــا به صحنه آمده‌اند، اصـــلاح‌طلب بوده‌اند یا اصولگرا… اکنون که به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، باید برخوردی ملی داشته باشیم و با نگاهی صمیمانه و کارشناسانه به مسائل بنگریم.

او همچنین در این مصاحبه با اشاره به لیدر اصلاح‌طلبان اظهار می‌کند: اگر ایشان به صحنه انتخابات بیایند، کمک قابل‌توجهی به کشور در مسائل داخلی و خارجی خواهد شد. اگر آقای خاتمی به انتخابات بیایند، باید از حضور ایشان استقبال شود. زمانی که براساس شاخص‌ها در زمینه‌های مختلف، عملکرد دولت‌هایی را که تاکنون داشته‌ایم ارزیابی کنید، متوجه می‌شوید عملکرد دولت اصلاحات از همه بهتر بوده است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای مردم ما مطرح است، بحث‌ اقتصادی است. به لحاظ ارزش پول، خط فقر، سرمایه‌های اجتماعی، نگاه‌های بین‌المللی و دیگر مسائل، زمانی که دولت اصلاحات را با سایر دولت‌ها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در دوران اصلاحات این شاخص‌ها اکثرا مثبت بوده و مردم احساس رضایت کرده‌اند. در صورتی که ایشان در انتخابات نامزد شوند، مردم حتما استقبال گسترده‌ای خواهند کرد و انتخابات پرشور و بی‌نظیری را خواهیم داشت. [۲]

*بحث فرار مغزها یک توطئه عملیات روانی و یک دروغ بزرگنمایی شده است.

پیش از این، سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور روحانی طی سخنانی در همین باره گفته بود:

“بحث فرار مغزها از آن کلاه‌های گشادی است که سر کشور گذاشته‌اند…این یک حرکت سازمان‌دهی شده است. یک شبکه‌ای دارد این را به جامعه‌ ما تزریق می‌کند. “

او با بیان اینکه بر اساس پایش‌ها آمار خروج نخبگان رو به کاهش است، تصریح می‌کرد: مهاجرت یک پدیده‌ جهانی است و واقعاً این آمارها را با این وقاحت اعلام می‌کنند و با وقاحت هم تکرار می‌کنند و از یک مراکز و منابعی هم نقل قول‌هایی می‌گویند که…مثلاً از قول صندوق بین‌المللی پول می‌گویند که کشور ما رتبه‌ اول فرار مغزها را دارد. در حالی که اصلاً چنین گزارشی وجود خارجی ندارد. این را این‌قدر می‌گویند تا همان بخش نخبه‌ جامعه آن را بپذیرد. همین چیزها است که ما را اذیت می‌کند.

ستاری می‌افزود: من در این مدت هر جا که در مورد مهاجرت یک حرف غلطی مثلاً در یک همایشی می‌شنوم، دقیق رصد می‌کنم و آن فرد را پیدا می‌کنم و از او می‌خواهم که به ما بگوید با چه سند و منبعی آن را گفته است. بالأخره اغلب این افراد هم دانشمند یا تحصیل‌کرده‌اند و یک آدم تحصیل‌کرده نباید بدون منبع صحبت کند. اغلب هم می‌بینیم که جوابی برای این صحبت‌ها ندارند. بعد هم خیلی جدی به آنها فشار می‌آوریم که یا تکذیب کنید یا منبع آن را به ما بگویید.

معاون رئیس جمهور در همین حال به آمار خروج نخبگان کشور کره جنوبی هم اشاره کرده و گفته بود: تعداد دانشجویان کره جنوبی در آمریکا ۷ یا ۸ برابر ماست و این در حالی است که کره جنوبی فقط نصف ایران جمعیت دارد. [۳]

دقت شود مسئله اینجاست که متأسفانه کسانی از اعضای هسته سخت اصلاحات و معمّرین این جریان گویا صرفا با دروغ است که روزگار می‌گذرانند و اصطلاحا یک روده راست در بدن آنها پیدا نمی‌شود.

همین افراد بودند که درباره برجام آنهمه وعده‌های سراسر دروغ را به مردم دادند. آنها در جریان انتخابات مجلس دهم (که به پیروزی اکثریت اعتدالی و اصلاح‌طلب منجر شد) می‌گفتند این مجلس مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد و مثلا به سربازی جوانان هم اهتمام ویژه خواهد داشت!

این افراد در انتخابات سال ۹۶ هم با تخریب گسترده اجازه ندادند گزینه‌ای با همت جهادی در مظان انتخاب مردم قرار گیرد. و اکنون هم که شاهدیم مشغول تکرار همان حرف‌های نخ‌نمای همیشگی و دروغ‌هایی مثل “شیوع فرار نخبگان” برای ایجاد فضای “رأی بد”  در انتخابات ۱۴۰۰ از سوی مردم هستند.

پر واضح است که اگر این “دروغ‌های مخفی شده در لابه‌لای مصاحبه‌های تفصیلی”! اما پر تکرار، از سوی خواص کشور مورد رصد و مداقه قرار نگیرد و پادتن لازم برای آنها در عرصه افکار عمومی ترشّح نشود؛ تکرار رأی بد در انتخابات آتی هرگز دور از ذهن نیست و ایران همچنان باید تشنه باز شدن شاهراه همت جهادی برای بیشتر شدن سرعت پیشرفت خود بماند.

***

مقابله مسلحانه ناجا با اوباش

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت به تازگی در سخنانی پیرامون امنیت تهران بزرگ که خبرگزاری فارس آنها را منتشر کرد، گفته است: استفاده مجرمان از سلاح سرد از جمله موضوعاتی بود که موجب نگرانی شهروندان بود و پلیس هم شاهد بود که مجرمان در حوزه سرقت، اوباش‌گری و مواد مخدر از سلاح سرد مانند چاقو، قداره، گرز و شبه سلاح استفاده می‌کنند لذا برخورد با حاملان و استفاده‌کنندگان از سلاح سرد در دومین مرحله از طرح صاعقه به مرحله اجرا گذاشته شد.

او می‌افزاید: در این طرح ۳۶۸ نفر از سارقان و زورگیران که اغلب در زمان سرقت از سلاح سرد استفاده می‌کردند، ۱۴۵ نفر از اوباش استفاده‌کننده از سلاح سرد یا سلاح جنگی و ۱۴۹ نفر از حاملان یا تهیه‌کنندگان سلاح سرد بازداشت شدند. همچنین در طرح مذکور ۱۰ قبضه سلاح جنگی نیز کشف و ضبط شد.

فرمانده انتظامی پایتخت همچنین با اولتیماتوم به اخلالگران در امنیت مردم اعلام کرد: افرادی که با سلاح بخواهند امنیت جامعه را برهم بزنند باید منتظر برخورد قاطعانه و حتی مسلحانه پلیس باشند؛ نمی‌گذاریم با امنیت مردم شوخی شود و اجازه نمی‌دهیم مجرمان امنیت را دچار اخلال کنند. [۴]

*در زمینه برخوردهای امنیتی ناجا شاهد هستیم “کشتیبان را سیاستی دیگر آمد” و گویا قرار است من‌بعد از این عربده‌کشی برخی اوباش با “سرب داغ” از سوی پلیس کشورمان پاسخ داده شود.

چند هفته قبل بود که سردار حاج‌قاسم رضایی، جانشین جدید نیروی انتظامی طی سخنانی خطاب به فرماندهان عملیاتی ناجا در یک فیلم ویدئویی گفت:

“اگر –شروری را- در صحنه درگیری گرفتید و من ببینم این سالم اینجا ایستاده؛ باید پاسخ بدهید که چرا سالم است؟

-اگر او- در صحنه درگیری قمه دستش بوده الان باید من دست شکسته او را ببینم.

اگر قمه در دست داشته و رعب و وحشت ایجاد می‌کرده؛ همان موقع می‌بایست قلم پای او را می‌شکستید و من باید –پای شکسته‌اش را- ببینم. “[۵]

به جرأت می‌توان مواضع جدید فرماندهان ستادی نیروی انتظامی را فصل جدیدی در رویکردهای امنیتی پلیس ایران ارزیابی کرد.

فصل جدیدی که امنیت مردم و البته امنیت جانی نیروهای پلیس؛ دیگر با هیچ مسامحه و تعللی مواجه نخواهد بود و اشراری که در خیابان‌های شهر راهبندان می‌کردند، مأمور پلیس را با تبر تهدید می‌کردند و عربده‌کشی خیابانی و بریدن گوش مردم حرفه هر روزه آنها محسوب می‌شد؛ پس از این روز خوش نخواهند دید و بایستی به “روزگار سرب داغ” سلام کنند.

مسئله مهمتر در این رویکرد جدید پلیس اما “ضرورت همراهی و همگامی سایر مسئولان کشور ” است.

مسئولانی در نهادهای تأثیرگذار قضایی و اجرایی که همگامی آنها با پلیس و اِعمال قوانین سختگیرانه و پیشگیرانه از سوی آنها در بحث جرم‌زدایی و مجازات مجرمین می‌تواند اراذل و اوباش را هرچه‌ سریعتر منقرض کند و امنیت بیشتری را به مردم و البته به نیروهای خدوم پلیس کشور هدیه دهد.

در رویکرد جدید پلیس برای ایجاد امنیت البته قضاوت اصلی با مردم خواهد بود… اینکه آیا دوباره در رسانه ملی تصویر اراذل و اوباش سطح یک با چشم بسته پخش می‌شود یا همانطور که سردار رضایی تصریح کرده است “با قلم خرد شده”!؟

بدیهی است که تشریقاتی پنداشتن این دستورِ علنی شده در مقابل افکار عمومی (برخورد مسلحانه با اوباش) که از مدت‌ها قبل بایستی اجرا می‌شد و یا اجرا نکردن آن؛ خدشه‌های جدی به جایگاه نیروی انتظامی و شأنیت آن در پیشگاه مردم وارد خواهد کرد.

***

۱_ mshrgh.ir/956156

۲_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/305898

۳_ mshrgh.ir/1006425

۴_ http://fna.ir/f1xe8i

۵_ mshrgh.ir/1163234

  •  
  •  
  •  
لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=77628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.