• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

کمبود سرم کماکان ادامه دارد؛ تکاپوی وزرا برای حل مشکل

  • کد خبر : 78644
  • 07 شهریور 1400 - 7:44

  مشکل تولید داخلی و واردات سرم برطرف شده، اما همچنان مشکل کمبود این کالای دارویی در کشور ادامه دارد.   مدتی است که با اوج‌گیری موج پنجم شیوع بیماری کرونا، کمبود سرم پزشکی تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم شده است؛ دغدغه‌ای که به دلیل تعطیل شدن خط تولید یکی از اصلی‌ترین واحد‌های داخلی […]

 

مشکل تولید داخلی و واردات سرم برطرف شده، اما همچنان مشکل کمبود این کالای دارویی در کشور ادامه دارد.

 

مدتی است که با اوج‌گیری موج پنجم شیوع بیماری کرونا، کمبود سرم پزشکی تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم شده است؛ دغدغه‌ای که به دلیل تعطیل شدن خط تولید یکی از اصلی‌ترین واحد‌های داخلی تولیدکننده سرم از یک سو و انجام نشدن واردات از سوی دیگر بروز پیدا کرد.

اکنون این دو عامل یعنی تولید داخلی و واردات سرم برطرف شده اند، اما بررسی های میدانی باشگاه خبرنگاران جوان حاکی از آن است که مشکل کمبود سرم ادامه دارد.

به منظور بررسی این موضوع، برای اطمینان بیشتر از رفع مشکل تولید داخلی و همچنین نبود مانع بر سر واردات سرم، به سراغ مسئولان مرتبط رفتیم.

وجود بیش از ۳ میلیون سرم در انبارهای شرکت داروسازی داخلی

سعید باسمنجی مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی که تعطیل شدن موقت خط تولید آن یکی از دلایل اصلی کمبود سرم در کشور بود، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با راه اندازی مجدد این واحد تولیدی و تولید شبانه روزی، دیگر کمبودی در این حوزه نخواهیم داشت.

او افزود: همچنین با توجه به اقدامات زیرساختی انجام شده و توسعه فضا‌های تولید و پروژه‌های در دست اجرا، هم در حوزه تولید سرم، هم آمپول و هم ویال، در آینده نزدیک افزایش خطوط و ظرفیت تولید را خواهیم داشت که سبب افزایش ۵۰ درصدی اشتغالزایی نیز خواهد شد. در حال حاضر بیش از ۳ میلیون سرم در انبار‌های قرنطینه شرکت موجود است.

پس از اطمینان از رفع مشکل این تولیدکننده داخلی سرم، همراه با سید احسان خاندوزی وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی، مهدی میر اشرفی رئیس کل و مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، به بازدید از انبار‌های گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) پرداختیم.

عمده اقلام وارداتی مربوط به مواد اولیه دارویی است

میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران در جریان این بازدید با بیان این که اولین روز کاری وزیر امور اقتصادی و دارایی از ساعت ۶ صبح در فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شده و اهمیت بالای مشکل تامین سرم دلیل این مسئله بوده است، گفت: این کالا با حداقل اسناد بدون یک لحظه توقف ترخیص شده است.

او همچنین با تاکید بر این که در پنج ماهه نخست امسال ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد کشور شده است، افزود: عمده اقلام وارداتی، مواد اولیه مربوط به تولید دارو بوده است.



کامیون‌های حامل سرم وارداتی در انتظار تایید وزارت بهداشت

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران نیز در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد از انبار‌های گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: شنبه چند محموله سرم به گمرک تهران رسید و تا کنون بیش از ۱۸۲ کامیون در گمرکات کشور به ویژه گمرک امام خمینی (ره) ترخیص شده‌اند.

او افزود: به غیر از این تعداد که ترخیص شدند، ۶ یا ۷ کامیون دیگر در انتظار ترخیص هستند و گمرک کشور در انتظار تایید وزارت بهداشت برای ترخیص آن‌هاست. وزارت بهداشت شرکت‌های واردکننده و توزیع کننده این سرم‌ها را هنوز تایید نکرده که اگر این کار انجام شود، نسبت به ترخیص این اقلام نیز اقدام خواهد شد.

معطل ماندن گمرک برای ترخیص کامیون‌های حامل سرم وارداتی را به سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اطلاع دادیم که او نیز در گفت و گوی تلفنی با وزیر بهداشت، هماهنگی بیشتر برای تسریع در ترخیص دارو از گمرک را خواستار شد.

همچنین همزمان با بازدید خاندوزی از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، محموله ۱۴۳ تنی سرم دارویی وارد کشور شد.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، در حال حاضر مشکل تولید داخلی سرم برطرف شده و واردات این کالای مورد نیاز شبکه بهداشت نیز تسهیل شده است، اما بررسی‌های میدانی باشگاه خبرنگاران جوان حاکی از آن است که مردم هنوز هم مشکل کمبود سرم را احساس می‌کنند.

بررسی‌های بیشتر باشگاه خبرنگاران جوان نشان داد، کمبود‌های فعلی در این زمینه آن هم با وجود رفع مشکلات مذکور، به دلیل برخی سودجویی‌هاست. به طوری که در برخی از داروخانه ها، سرم تنها به شرط داشتن نسخه و همراه با دارو به فروش می‌رسد و فروش آزاد آن انجام نمی‌شود که لازم است مسئولان وزارت بهداشت بر شبکه توزیع این کالای دارویی نظارت بیشتری داشته باشند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=78644

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.