• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی زنجان مطلوب نیست

  • کد خبر : 79023
  • 07 تیر 1401 - 8:04

ایسنا/زنجان مدیر عامل شرکت آب و فاصلاب استان زنجان گفت: وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در زنجان مطلوب نیست. علیرضا جزءقاسمی ظهر امروز (۶ تیرماه) در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، اظهار کرد: هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، اول تا هفتم دی‌ماه است اما مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب […]

وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی زنجان مطلوب نیست

ایسنا/زنجان مدیر عامل شرکت آب و فاصلاب استان زنجان گفت: وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در زنجان مطلوب نیست.

علیرضا جزءقاسمی ظهر امروز (۶ تیرماه) در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، اظهار کرد: هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، اول تا هفتم دی‌ماه است اما مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب نباید منحصر به یک هفته خاص باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقلیمی که ایران دارد، نیازمند این هستیم که در طول سال مصرف بهینه در آب داشته باشیم، افزود: سال‌ها است ایران با مشکل کم‌آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، از این رو موضوع خشکسالی یک مسئله جهانی بوده و اکثر کشورهای خاورمیانه نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مسئول با توضیح این مطلب که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۸ درصد کمبود بارندگی داریم، به طوری که باید حدود ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشیم، این در حالی است که بارش‌ها ۸۱ میلی‌متر کمتر بوده است، متذکر شد: همین موضوع در تامین منابع آبی نیز تاثیرگذار است.

جزءقاسمی با یادآوری اینکه در استان زنجان بیش از ۷۵ درصد در شهرها و روستاها متکی به منابع آب‌های زیرزمینی است، ادامه داد: همین موصوع سبب شده این تغییرات اقلیمی چالش‌های آبی را تشدید کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه رژیم بارش‌ها عوض و از برف به باران تبدیل شده است، بیان کرد: بارندگی‌ها در استان زنجان به صورت کوتاه‌مدت و رگباری است که تاثیری در منابع آبی ندارد.

این مسئول با بیان اینکه علاوه بر سفره‌های زیرزمینی که وضعیت مناسبی ندارد، روان‌آب‌های ورودی به سطوح‌ نیز با مشکل مواجه است، افزود: روان‌آب سد تهم نسبت به سال پیش بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید بر اینکه موضوعات مطرح شده می‌طلبد ما از منابع موجود به صورت بهینه استفاده کنیم، تصریح کرد: یکی از اهداف، مدیریت تقاضای آب است.

وی با توضیح این مطلب که شرکت آب و فاضلاب یک شرکت غیردولتی بوده و برای هزینه‌های جاری، بهره‌برداری و نگه‌داری متکی به قبوض آب است، گفت: از اعتبارات دولتی معمولاً به صورت شناسنامه‌دار و بر حسب موافقت‌نامه‌ها به پروژه‌ها تخصیص داده می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه آب نیازمند مشارکت رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی هستیم تا بخشی از این کمبودهای آبی را بتوانیم از طریق فرهنگ‌سازی برطرف کنیم، ادامه داد: در کنار این موضوع پروژه‌های مختلف آبی در استان به ویژه روستاها داریم.

وی با اشاره به بیش از ۲۳۰ پروژه در روستاها در دست اجرا داریم تا بتوانیم مشکلات آبی را حل کنیم، تاکید کرد: به علت خشک‌سالی وضعیت مناسبی در روستاها نداریم.

جزءقاسمی با اشاره به اینکه بحث جهش تولید مسکن اوایل با نام مسکن مهر آغاز شد، ادامه داد: در زمان آغاز به کار پروژه‌ها طبق تقسیم‌بندی قرار بود یک‌سوم هزینه‌ها را شرکت، یک‌سوم دولت و یک‌سوم را استانداری بدهد که عملاً یک‌سوم‌های آنان اتفاق نیفتاد و همه هزینه‌ها را مجبور شد شرکت آب و فاضلاب انجام دهد که در مساکن مهر جزو اولین استان‌هایی بودیم که بحث زیرساخت‌ها فراهم شد.

این مسئول با بیان اینکه بعد از مسکن مهر بحث اقدام ملی مطرح شد که در اقدام ملی قوانین صراحت گفته شده بود که از محل منابعی که برای اقدام ملی وجود دارد، مولدسازی شده و هزینه‌ زیرساخت‌ها از همانجا تامین شود که بر اساس همین موضوع با مسکن و شهرسازی استان تفاهم‌نامه منعقد شد که در همین حین دولت قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد که موضوعات در این قانون تغییر یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه بحث جهش تولید مسکن اوایل با نام مسکن مهر آغاز شد، یادآور شد: در زمان آغاز به کار پروژه‌ها طبق تقسیم‌بندی قرار بود یک‌سوم هزینه‌ها را شرکت، یک‌سوم دولت و یک‌سوم را استانداری بدهد که عملاً یک‌سوم‌های آنان اتفاق نیفتاد و همه هزینه‌ها را مجبور شد، شرکت آب و فاضلاب انجام دهد که در مساکن مهر جزو اولین استان‌هایی بودیم که بحث زیرساخت‌ها فراهم شد.

وی با بیان اینکه بعد از مسکن مهر بحث اقدام ملی مطرح شد که در اقدام ملی قوانین صراحت گفته شده بود که از محل منابعی که برای اقدام ملی وجود دارد، افزود: مولدسازی شده و هزینه‌های زیرساخت‌ها از همانجا تامین شود که بر اساس همین موضوع با مسکن و شهرسازی استان تفاهم‌نامه منعقد شد که در همین حین دولت قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد که موضوعات در این قانون تغییر یافت.

وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی زنجان مطلوب نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در غرب زنجان زیرساخت‌های ما پاسخگوی حجم جمعیت نیست، متذکر شد: در این مناطق نیازمند زیرساخت‌های جدیدی هستیم.

این مسئول با یادآوری اینکه برای ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات جدید نیاز به اعتبار داریم، تصریح کرد: منابع داخلی ما پاسخ‌گوی این نیازها نیست، زیرا برای کل استان بالای ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد آب و فاضلاب لازم است.

وی با بیان اینکه در بحث جهش تولید با توجه به اینکه برخی از ساختمان‌ها احداث شده و یا در حال احداث است، آمادگی داریم با مجموعه استان مشکل را برطرف کنیم، ادامه داد: در کوتاه‌ترین زمان جلسه‌ای در این زمینه تشکیل خواهد شد.

جزءقاسمی با بیان اینکه متاسفانه مصرف آب در ماه‌نشان بسیار بالا و سه برابر الگوی مصرف است، گفت: سرانه مصرف آب استان ۱۸۹ لیتر است که این رقم در ماه‌نشان به سه برابر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات آبی در روستای ماه‌نشان فصلی بوده و اغلب در تابستان اتفاق می‌افتد، متذکر شد: دلیل این موصوع نیز مصرف در موارد مازاد مانند آبیاری باغ و باغچه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه پارسال در منطقه «دو اسب» در یک هفته صد رشته انشعاب غیرمجاز جمع‌آوری شد که متاسفانه گاهی شاهد وصل مجدد این انشعابات توسط مردم هستیم، افزود: در زنجان ۴۰۰ هزار رشته انشعاب آب داریم که برای تک‌تک آن‌ها نمی‌توان نگهبان گذاشت، به همین خاطر در این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف آب استان در حوزه صنعت و شرب ۱۰ درصد و ۹۰ درصد نیز در حوزه کشاورزی است، عنوان کرد: تاکید ما در صرفه‌جویی آب شرب به علت این است که تامین آن بسیار هزینه‌بر و گران و منابع آبی نیز بسیار محدود است.

جزءقاسمی با یادآوری اینکه با توجه به قیمت پایین آب، زیان انباشته بالایی داریم که مجبوریم برای ادامه ارائه خدمت، از سرمایه خود استفاده کنیم، متذکر شد: قیمت تمام شده آب در زنجان نزدیک به ۳۰۰۰ تومان است اما پول آبی که از مردم می‌گیریم یک‌سوم از مبلغ یعنی چیزی حدود ۱۰ هزار ریال است.

این مسئول با توضیح این مطلب که در هفت شهر استان تاسیسات فاضلاب یا در حال بهره‌برداری و یا در حال اجرا است، ادامه داد: در روستای نصیرآباد این طرح در حال بهره‌برداری و در روستای تهم و روستای پری نیز در حال اجرا است که هر دو در مرحله پایانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مطمئن‌ترین منبع برای صنایع ما بحث استفاده از پساب است، یادآور شد: ۹۹.۹ درصد فاصلاب را آب تشکیل می‌دهد که با بازچرخانی می‌توان از آن در صنایع استفاده کرد.

جزءقاسمی با بیان اینکه بدمصرفی در روستاهای طارم بسیار بالا است، تاکید کرد: اغلب در حیاط روستاییان درخت زیتون قرار دارد که برای آبیاری این درختان از آب شرب استفاده می‌شود که همین موضوع سبب افزایش مصرف می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل مجمع خیرین آب‌رسان در استان، اظهار کرد: بخشی از طرح‌های مشارکتی با کمک مردم، برخی از طریق اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری، بخشی از طریق شرکت‌ها، برخی نیز از طریق خیرین است که توسط یکی از آن‌ها به ۲۳ روستا آب‌رسانی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه روستاهایی که دارای مشکل آبی است، دسته‌بندی شده‌اند، گفت: برخی از این روستاها شامل روستاهایی است که دارای تنش آبی دائم است که در استان ۸۶ روستا به این شکل داریم، یک سری از روستاها نیز تنش فصلی دارند که تعداد آن‌ها ۱۱۶ روستا است.

جزءقاسمی با یادآوری اینکه یک سری از روستاها نیز مشکلات تاسیساتی دارند که تعداد آن‌ها ۱۶۹ روستا است، ادامه‌ داد: برخی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز تحت پوشش نیستند که تعداد آن‌ها ۱۳۷ روستا بوده و در مجموع ۵۰۸ روستا به این شکل دسته‌بندی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با توضیح اینکه در ۵۷ روستای استان پروژه محرومیت‌زدایی با همکاری سپاه اجرا می‌شود، افزود: این پروژه‌ها بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با قدرت در حال اجرا است که برای مرحله دوم نیز وزیر نیرو قول افزوده شدن ۱۱۰ روستا را داد.

این مسئول با بیان اینکه در بحث پروژه‌های نیمه‌تمام یکسری پروژه‌های مدت‌دار مانند طرح‌های فاضلاب داریم که به علت محدودیت‌های اعتباری مجبور هستیم به صورت تکه‌تکه کار کنیم، خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه‌های فاضلاب نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر و صبر و تحمل مردم هستیم، زیرا وقتی فاضلاب کار می‌کنیم‌ مانند این است که شهر را جراحی می‌کنیم که همین موضوع موجب افزایش نارضایتی مردم می‌شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79023

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.