• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 14 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
2

استان زنجان رتبه ششم تولید کشمش را دارد/صادرات کشمش استان‌

  • کد خبر : 79360
  • 23 مهر 1401 - 11:00

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میانگین تولید انگور از تاکستان‌های استان در سال جاری به ۱۵۸ هزارو ۶۷۴ تن برسد، گفت: این استان از نظر تولید انگور رتبه ۶ کشوری را به خود اختصاص داده است. عاطفه انجم شعاع، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با […]

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میانگین تولید انگور از تاکستان‌های استان در سال جاری به ۱۵۸ هزارو ۶۷۴ تن برسد، گفت: این استان از نظر تولید انگور رتبه ۶ کشوری را به خود اختصاص داده است.

استان زنجان رتبه ششم تولید کشمش را دارد/صادرات کشمش استان‌

عاطفه انجم شعاع، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به اینکه‌ استان زنجان در مجموع دارای ۷۴.۵ هزار هکتار دارای باغات میوه است که حدود ۱۶ هزار و ۳۲ هکتار آن به باغات انگور اختصاص دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در محصول انگور از نظر سطح در رتبه ۱۰ و از نظر تولید در رتبه ۶ کشوری قرار دارد، تصریح کرد: مراکز عمده تولید انگور استان در شهرستان‌های ابهر و خرمدره است که حدود ۶۵ درصد تولید انگور استان در این دو شهرستان برداشت می‌شود.

تولید ۶۰ هزار تن انگور در شهرستان ابهر

وی با اینکه پیش‌بینی می‌شود میانگین تولید انگور از تاکستان‌های استان در سال جاری ۱۵۸ هزار و ۶۷۴ تن برسد، عنوان کرد: از این میزان تولید، سهم دو شهرستان ابهر و خرمدره به ترتیب ۶۰ هزار تن و ۴۰ هزار و ۶۸۷ تن است.

انجم شعاع با اشاره به میزان تولید انگور در سال جاری در استان بیان داشت: از این میزان تولید حدود ۴۵ درصد برای تازه خوری و ۵۵ درصد هم برای تولید و تهیه کشمش و سایر فرآورده‌های انگور در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید ۲۰ هزار تن کشمش در سال جاری

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه میانگین تولید کشمش استان در سال جاری ۲۰ هزار تن است، افزود: از این میزان تولید سهم دو شهرستان ابهر و خرمدره به ترتیب ۱۲ هزار تن و ۸ هزار تن است.

وی به زمان برداشت انگور در استان زنجان اشاره کرد و گفت: برداشت انگور در این استان به نوع اقلیم و رقم بستگی دارد که از تیرماه تا مهر ماه در سطح استان انجام می‌شود.

صادرات کشمش زنجان به استان‌های همجوار

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه مهمترین ارقام انگور استان شامل بی دانه سفید و قرمز بوده و سایر ارقام شامل عسگری، یاقوتی، شاهانی، کندری، فخری، خلیلی، مراغه و… است، ادامه داد: انگور تولیدی استان زنجان در کشور به خاطر وجود روز‌های آفتابی کافی از لحاظ درصد قند و غلظت املاح در سطح بالای استاندارد قرار دارد، به طوری که از نظر صادرات کشمش به استان‌های همجوار نیز صورت می‌پذیرد.
انجم شعاع به اقدامات صورت گرفته در خصوص مبارزه با زنجره مو در استان اشاره و اضافه کرد: انتخاب ارقام مناسب و مقاوم به آفت، نحوه تربیت و هرس در تاکستان‌ها (برای کاهش آفت زنجره مو با ایستاده کردن باغات انگور)، مدیریت علف‌های هرز، تقویت درختان در زمستان از طریق چال‌کود و در بهار و تابستان از طریق محلول پاشی با کودهای مایع از جمله اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با زنجره مو در تاکستان‌های استان است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه به آموزش باغداران برای احداث باغ با استفاده از اصول صحیح باغبانی شامل کشت ارقام مناسب برای تولید کشمش مرغوب در استان اشاره و خاطر نشان کرد: رعایت فواصل مناسب کاشت، ترویج و حمایت از عملیات اصلاح باغات سنتی با باغات مکانیزه (ایستاده کردن باغات انگور)، ترویج رعایت تغذیه بهینه در باغات، ترغیب باغداران برای استفاده از بارگاه‌‌های بهداشتی برای تهیه کشمش، صدور مجوز برای واحدهای بسته بندی و تولید کشمش دراستان از جمله حمایت‌های جهاد از بهره‌بردار ان انگور استان است.

لینک کوتاه : https://nabzesahar.ir/?p=79360

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.