• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

واکسیناسیون رایگان دام در زنجان برای مقابله با بیماری آبله و شاربن

  • کد خبر : 79399
  • 25 مهر 1401 - 9:57
واکسیناسیون رایگان دام در زنجان برای مقابله با بیماری آبله و شاربن
واکسیناسیون رایگان دام در زنجان برای مقابله با بیماری آبله و شاربن

واکسیناسیون رایگان دام در زنجان برای مقابله با بیماری آبله و شاربن

ایسنا/زنجان مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال‌ بیش از یک میلیون و ۳۸۰ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری آبله و شاربن در استان زنجان به صورت رایگان واکسینه شدند.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۳۹۲ هزار رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی‌ها علیه بیماری شاربن در استان، اظهار کرد:‌ بیماری سیاه‌زخم یک نوع بیماری باکتریایی مشترک بین انسان‌ها و دام است که متاسفانه این بیماری بسیار خطرناک بوده و بیشتر جوندگان از جمله بز، اسب، گاو و گوسفند به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری سیاه‌زخم یا شاربن در بیش از ۹۰ درصد موارد موجب مرگ دام بیمار شده و در اکثر موارد، گاو، گوسفند و … از دام‌هایی است که در برابر بیماری‌های مختلف حساس هستند.

‌وی با تاکید بر اینکه همه ساله طبق برنامه پیشگیرانه واکسیناسیون رایگان علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام توسط اکیپ‌های دامپزشکی بخش دولتی و غیردولتی انجام می‌پذیرد، افزود: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های دام، ضمن کاهش دام‌های مبتلا به این بیماری‌ها، سلامت و بهداشت عمومی جامعه نیز افزایش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه راه انتقال بیماری شاربن به صوت پوستی ‌از طریق تماس با مواد آلوده و یا گوارشی‌ مثل شیر خام، گوشت نپخته و نیمه پخته یا از طریق تنفس گرد و غبار آلوده است، ادامه‌ داد: آبله بیماری‌ ویروسی حادی است که سبب ایجاد خسارت‌های اقتصادی زیاد و تلفات دامی در گوسفند و بز می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اضافه کرد: آبله ضایعات بسیاری در سراسر پوست و بدن گوسفند ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند دامداران را با مشکل مواجه کند و از میزان سود آن‌ها بکاهد، انواع بیماری‌ گوسفندان است.

وی همچنین از واکسیناسیون بیش از ۹۸۸ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله خبر داد و خاطرنشان‌ کرد: در حفظ و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه همه مسئول هستیم، به همین خاطر از دامداران درخواست داریم تا همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی استان داشته باشند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.