• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

حملات تند آمریکایی ها علیه عربستان سعودی/ بهتر است سعودی ها در مقابل خواسته های آمریکا تجدید نظر کنند

  • کد خبر : 79422
  • 26 مهر 1401 - 10:22

سید هادی سید افقهی با اشاره به اختلافات جدی بین عربستان و آمریکا تاکید کرد: بهتر است سعودی ها در مقابل خواسته های آمریکا تجدید نظر کنند، اگر سعودی ها بیش از این بخواهند در مقابل خواسته های آمریکا مقاومت بکنند بعید نیست آمریکا ضربه نهایی را به آنها بزند. سید هادی سید افقهی کارشناس […]

سید هادی سید افقهی با اشاره به اختلافات جدی بین عربستان و آمریکا تاکید کرد: بهتر است سعودی ها در مقابل خواسته های آمریکا تجدید نظر کنند، اگر سعودی ها بیش از این بخواهند در مقابل خواسته های آمریکا مقاومت بکنند بعید نیست آمریکا ضربه نهایی را به آنها بزند.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اختلافات جدی بین عربستان و آمریکا و علت آن اظهار کرد: بعد از حادثه ترور جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، که ۴ سال پیش اتفاق افتاد عربستان مورد حمله بسیاری از کشورها، مطبوعات و رسانه ها قرار گرفت. در آن زمان روزنامه واشنگتن‌ پست چند مقاله علیه عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان نوشت که در حافظه سعودی ها ماندگار شد.

وی بیان کرد: با بحران اوکراین کشورهای اروپایی و آمریکا از بحث انرژی و قطع صادرات گاز اروپا و همچنین نفت که باعث افزایش قیمت های سوخت شد متاثر شدند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بحران انرژی باعث شد تا بایدن چندی پیش به جده سفر کند،گفت: برخورد خیلی سرد عربستان و مقامات سعودی مخصوصا بن سلمان در سفر جو بایدن، تعجب جامعه جهانی را برانگیخت که چطور عربستان سعودی که سالیان سال عامل و مذور آمریکا در منطقه بوده به خود جرات داده که محمد بن سلمان چنان برخورد سردی با جوبایدن و هیات همراه آن بکند و از طرف دیگر جو بایدن که تصور می کرد با یک اشاره وی، سعودی ها روزانه سه الی چهار میلیون بشکه مازاد بر سهمیه صادر خواهند کرد با پاسخ منفی عربستان رو به رو شد.

سید افقهی یادآور شد: محمد بن سلمان خیلی محکم در برابر این خواسته آمریکا ایستاد که باعث شد تا جوبایدن وقتی به آمریکا برگشت مورد شماتت و سرزنش بسیاری قرار گیرد که چرا کشوری که نوکر و تحت الحمایه آمریکا بوده و آمریکا بزرگترین قراردادهای تسلیحاتی را با آنها می بندد، امروز حرفش را زمین زده است.

خشم شدید آمریکایی ها از کاهش صادرات نفت

وی با اشاره به اینکه هفته پیش کشورهای اوپک پلاس برای حفظ تعادل قیمت نفت روزانه دو میلیون بشکه صادرات نفت خود را کاهش دادند، تصریح کرد: در شرایط فعلی که بحران اوکراین باعث افزایش نفت و گاز شده، این امر سبب شد خشم شدید آمریکایی ها من جمله خود جوبایدن و اطرافیانش برانگیخته شود تا حملات تند و شدیدی علیه عربستان سعودی توسط این کشور صورت گیرد.

به گفته این تحلیلگر مسائل غرب آسیا، در داخل کنگره آقای منندز که یک سناتور تندروی آمریکایی است گفت باید در تمام ابعاد رابطه با عربستان سعودی تجدید نظر کرده و فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کنیم تا متوجه شویم که چرا عربستان سعودی دارد به ما ضربه اقتصادی میزند.

سید افقهی در ادامه افزود: حال ممکن است این سوال به وجود آید که عربستان سعودی که همه می دانند به دلیل حمایت های نامحدود و بی چون و چرای آمریکا سرپامانده است و در تمام جنایت های آل سعود مخصوصا در مسئله یمن درپوش گذاشته، با چه جرات و انگیزه ای تمام قد در مقابل خواسته آمریکا ایستاده است؟ که در اینجا دو گزینه مطرح می شود.

گزینه اول: اگر آمریکا بخواهد حمله نظامی به عربستان بکند وضع نفت و انرژی در سطح جهان بدتر از این می شود پس سعودی ها خیالشان راحت است که گزینه حمله مطرح نیست.

گزینه دوم: نزدیکی روابط عربستان سعودی با دو کشور مخالف آمریکا یعنی چینی ها و روس ها است. آمریکایی ها می گویند رییس فراکسیون اوپک پلاس یک شاهزاد سعودی است در حالی که ایشان این ادعا را تکذیب می کند و می گوید من فقط یک عضو از این مجموعه هستم، این تصمیم فردی نبوده است که من بخوام به آنها وانمود کنم که برای ضربه زدن به اقتصاد آمریکا و اروپا روزانه دو میلیون نفت را کاهش دهند. این تصمیم را برای تعادل قیمت نفت منافع خود گرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است سعودی ها در مقابل خواسته های آمریکا تجدید نظر کنند، گفت: اگر سعودی ها بیش از این بخواهند در مقابل خواسته های آمریکا مقاومت بکنند بعید نیست آمریکا ضربه نهایی را به آنها بزند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پایان یادآور شد: چندی پیش یک خبرنگار روس گفته بود ضربه آرامکو که حدود سه سال پیش اتفاق افتاد توسط پهبادها و موشک های آمریکایی بوده نه ایران. حتی پوتین با ارائه استناد ثابت کرد که این اقدام از سوی آمریکا صورت گرفته است تا سعودی ها را مطیع خود کند در صورتی که آنها ایران را متهم کرده بودند.

لینک کوتاه : http://www.nabzesahar.ir/?p=79422

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.